Comia

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja bouli » 13 Syys 2011, 23:30

nut kirjoitti:
bouli kirjoitti:
Carnivor kirjoitti:Suljettu on kalliimpi ja hienomman näköinen, joten sillä on parempi statusarvo. Averossakin on sellainen. Itse en näe kovinkaan tärkeänä. Sampon rakenteen etu on torven helppo puhdistettavuus, torvi on korkealla heti puimurin vieressäkin, jolloin sillä ei helposti törmää mihinkään ja kylkipelti mahtuu avautumaan kunnolla pois tieltä.


Sillä mä sitä kysyinkin kun kaverin kanssa eilen puidessa mietittiin eikä keksitty mitään järkevää syytä miksi nykyistä rakennetta pitäisi muuttaa.


No tuo jo mainittu kääntäminen tyhjätessä oli itsellä mielessä, vaikka eipä tuolla tosiaan taida olla suurta käyttöä.


Tuolla oli varmasti merkitystä keppikoneitten aikakaudella, nykyisillä hydroilla ei oikeastaan merkitystä, konetta on helppo siirtää tarpeen mukaan.
Ja sama kyllä vauhdissa tyhjennyksessäkin, jos osaava kärrykuski ei puimurikuskin tarvitse tehdä muuta kuin vetää tyhjennys päälle ja jatkaa ajoa. Viimeisellä tyhjennyksellä ja ihan kärryn perään otettaessa joutuu vähän enemmän seuraamaan. Tarvittaessa sitten pienellä puimurin hidastuksella tai hetkellisellä vauhdin nostolla voi tyhjennyskohtaa passata.
bouli
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 22:04
Paikkakunta: Janakkala

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja suregrip » 14 Syys 2011, 00:05

Massikassa (530) voi käännellä torvea tyhjennyksen aikana mutta empä tuolle suurta arvoa anna, haittana kun on monimutkaisempi rakenne ja hankala puhdistettavuus.

MF:n roottoripuimureihin tuli Sampo-tyylinen tyhjennys muutama vuosi sitten, väittävät edelleen olevan markkinoiden tehokkain systeemi: http://www.masseyferguson.us/products/c ... -combines/

Omasta mielestäni Sampon 2000-sarja oli huippusaavutus 1980-luvun lopussa, kestävyydestä en tiedä sanoa kun en ole metriäkään ajanut. Mutta seuraava puimuri, jos joskus tulee vaihdettua, on melko varmasti kyseistä sarjaa, mieluummin toki punaisena 8)
Käytetyistä jos puhutaan, niin mistään muusta tuon ikä/koko/hintaluokan koneesta ei löydy niitä ominaisuuksia mitä SR2000-sarjasta.
Avatar
suregrip
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja ESu997 » 14 Syys 2011, 00:16

Oliko kenenkään korviin vielä kantautunut mitään faktista hintatietoa Comia-sarjan härveleistä?

-ESu
Avatar
ESu997
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Touko 2011, 00:39
Paikkakunta: Lapua

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 14 Syys 2011, 08:37

suregrip kirjoitti:Omasta mielestäni Sampon 2000-sarja oli huippusaavutus 1980-luvun lopussa, kestävyydestä en tiedä sanoa kun en ole metriäkään ajanut.


Joo tuo oli vaan liian iso uudistus silloiselle Puimuri-yhtiölle. Aluksi oli kaikenlaista ongelmaa: vaihteistot oli liian heikot, sitten suunnittelussa muutamia lapsuksia esim. hihnapyörä kiristettiin kartiolla paikallensa ja kun se tarpeeksi kiri niin akseli poikki, eli muutoksia alkusarjaan tehtiin suoraan kun ongelmia tuli.(juttuja vois kertoa paljon mutta olkoon ny)
Prihtihän sen silloin osti ja saneerasi aika rajusti ja sen huomasi kyllä kun v.-91 varaosissa kun kävi mieliala ei hyvä ollut ....
Viimeksi muokannut Sepe päivämäärä 15 Syys 2011, 11:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Sepe
Luokka: >500hv
 
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 20:02

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 14 Syys 2011, 10:15

Joo, kyllä sitä saa ihmetellä, että tässä maassa ylipäätänsä puimuria vielä tehdään. Niin paljon on yrittämisessä kaikenlaisia vaikeuksia mukana.

Tuohon torven kääntöön. Mun mallissa joutuu tosiaan painamaan kahta nappia yhtä aikaa eli avaamaan lukon ja kääntämään torvea. Ei tuo nyt niin ylivoimaselta ole tuntunut. Joskus miettinyt, että tekeekö sillä lukolla yleensä mitään? Jos ottaisi sen kokonaan pois?

Torvi tulee usein jätettyä ulos, lähinnä siitä syystä, että kääntö on aika hidas. Sitten ulkona hydrauliikka antaa pikku hiljaa myöten ja torvi ei pysy paikallaan. Sitten alkaa merkkivalo vilkkua ja joutuu hiukan kääntämään torvea taas ulos.

Kyllä mun mielestäni puhdistettavuuden kannalta tuollainen avomallinen torvi on hyvä ratkaisu. Pitkästä putkestakin saa jyvät pyöriteltyä käsipelillä poies.
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja maamees » 14 Syys 2011, 10:30

Minäkin tyytyväinen punaisen sampon mies. Vastaa 2045:tä ylälaidalta varustettuna. En ole koskaan kaivannut suljettua tyhjennyssysteemiä. Tuo on hyvä, kun hydrolla niin helppo ryömittää eri paikkaan kärryä. Ja aika nopea on tyhjentää säiliö ja torvi esim. siemenviljan puinnille.
maamees
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Syys 2007, 10:55
Paikkakunta: etelä

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 14 Syys 2011, 10:38

kylmis kirjoitti:Tuohon torven kääntöön. Mun mallissa joutuu tosiaan painamaan kahta nappia yhtä aikaa eli avaamaan lukon ja kääntämään torvea. Ei tuo nyt niin ylivoimaselta ole tuntunut. Joskus miettinyt, että tekeekö sillä lukolla yleensä mitään? Jos ottaisi sen kokonaan pois?

Joutaa pois, tai sen koukun voi rautalangalla virittää aukiasentoonsa. Meni siitä solenoidi jo vuosia sitten, parina vuonna tuli tielle lähtiessä päästettyä lukkoasentoon, mutta sittemmin on jäänyt sekin tekemättä. Vissiin kerran on merkkivalo syttynyt omia aikojaan. Torvenkäännön keinukytkimen olen modannut asentolukittuvaksi kiinnimenoasennon puolelle.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 14 Syys 2011, 13:02

Meiltä hajos kans tuo solenoidi tänä syksynä. Tuskin tulee laitettua uutta... Otin torvesta sen "lukituslenkin" pois. Torvi ulkona ei kylläkään kannata ajella. Ennemmin tai myöhemmin hajoaa se torven sylinteri, kun se hakkaa koko ajan sylinteriä vasten ja voi myös väsyä ja revetä koko torven "juuri". Meillä on tuo sylinteri kerran uusittu joskus 10 vuotta sitten ja sen jälkeen jaksettu säntillisesti kääntää torvi kylkeä vasten...
Avatar
jk
Luokka: >500hv
 
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 18:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja bouli » 14 Syys 2011, 14:42

kylmis kirjoitti:Tuohon torven kääntöön. Mun mallissa joutuu tosiaan painamaan kahta nappia yhtä aikaa eli avaamaan lukon ja kääntämään torvea. Ei tuo nyt niin ylivoimaselta ole tuntunut.


Tuossa laskin että nykyisillä puintimäärillä ja kasvilajeilla jos 2065:sen säiliössä on keskimäärin 35 hl tavaraa täytyy torvi avata noin 400 kertaa syksyn aikana..
Itseasiassa yllättävän monta kertaa..
bouli
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 22:04
Paikkakunta: Janakkala

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 14 Syys 2011, 18:49

bouli kirjoitti:
kylmis kirjoitti:Tuohon torven kääntöön. Mun mallissa joutuu tosiaan painamaan kahta nappia yhtä aikaa eli avaamaan lukon ja kääntämään torvea. Ei tuo nyt niin ylivoimaselta ole tuntunut.


Tuossa laskin että nykyisillä puintimäärillä ja kasvilajeilla jos 2065:sen säiliössä on keskimäärin 35 hl tavaraa täytyy torvi avata noin 400 kertaa syksyn aikana..
Itseasiassa yllättävän monta kertaa..


Suurtilallisten ongelmia :lol:

Mutta tota sylinterin rasittumista en ole ajatellut, ehkä pitää alkaa kääntämään torvea kiinni.

Ja se lukko saa nyt lähteä.....
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 14 Syys 2011, 22:15

kylmis kirjoitti:
bouli kirjoitti:
kylmis kirjoitti:Tuohon torven kääntöön. Mun mallissa joutuu tosiaan painamaan kahta nappia yhtä aikaa eli avaamaan lukon ja kääntämään torvea. Ei tuo nyt niin ylivoimaselta ole tuntunut.


Tuossa laskin että nykyisillä puintimäärillä ja kasvilajeilla jos 2065:sen säiliössä on keskimäärin 35 hl tavaraa täytyy torvi avata noin 400 kertaa syksyn aikana..
Itseasiassa yllättävän monta kertaa..


Suurtilallisten ongelmia :lol:

Mutta tota sylinterin rasittumista en ole ajatellut, ehkä pitää alkaa kääntämään torvea kiinni.

Ja se lukko saa nyt lähteä.....


Tuli kans tänään ratkaistua puimuriongelmat 5-10 vuodeksi. Oikeasti köyhällä ei oo varaa ostaa kun halpaa. Tuli kaupat 2001 vuotisesta 2065 sambuusta ja siinähän on tuo sama "ärsyttävä" torvenkääntösysteemi kuin nykyisessäkin (oikea käsi napilla, vasen hydrovivulla ja ratti hampaissa). Se torven lukitus siitä saa lähteä heti, mutta oliskohan tuo mahdottomuus tuoda ajovivun takapinnalle vipukytkin sille torven käännölle? Onko kukaan avannut sitä ajovipua eli onko siellä ylimääräistä tilaa? Paljonhan se toki jo auttais kun vaihtais siihen sen asentolukittuvan kytkimen!
Avatar
jk
Luokka: >500hv
 
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 18:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja maamees » 14 Syys 2011, 22:22

Joo, on tuo systeemi muuttunut paremmaksi uudemmissa. Ite oon selvinnyt aivan hyvin tän kahden napin kanssa. Välillä käännän putken puinnin aikana kärryä lähestyessä. Toisinaan vasta matkalla pöytä ylhäälllä ajellessa. No problem.
Voi olla myös, että ilman lukitusta saa aika usein korjata napista, ellei halua valojen vilkkuvan.
maamees
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Syys 2007, 10:55
Paikkakunta: etelä

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 14 Syys 2011, 22:26

Minkälainen homma olisi editoida tämä uudemman mallinen kepin pää vanhaan sampoon? Se olisi kaikista fiksuin ratkaisu ja kaikki kytkimet olisi mielekkäällä paikalla.
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja ESu997 » 14 Syys 2011, 23:24

Nonniin, näköjään muitakin polttelee Comioiden hinnat, niin vastaan tässä itse itselleni:

Kaikki hinnat sis. alv 23 %

Comia C6 129'150 €
Suurtehosilppuri + levitin 1'389 €
4 m tyhjennys 429 €
4,5 metrin pöytä 932 €
Kivikynnys 210 €
Ilmastointilaite 3'311 €
Peruutuskamerajärjestelmä 754 #
750 / 550 renkaat 5'430 €
Toimituskulut 1'000 €

Ja kyllä, pisnesmies Turhapuron opeilla jos laskee C8:ssa vakiona olevat: ilmastointi, 4,5 metrin pöytä sekä 750 /550 renkaat, yht. 9600 €, niin samainen väliraha kannattanee käyttää siihen että päätyy suoraan C8:iin, eikös vain?

Paljonkos olette yleensä saaneet alennusta uusista koneista ilman vaihtokonetta?

Agrimarketin kotisivuilla hehkutettu JD-super-puimuri-double-diili on se että 1470 C maksaa samaisen 165 t€ mutta maksuaikaa saa 30.09.2012 ilman korkoa.

Että tämmöstä.

-ESu, myydään vm. 1998 SR 2045
Avatar
ESu997
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Touko 2011, 00:39
Paikkakunta: Lapua

Re: Comia

Lukematon viestiKirjoittaja turkki » 14 Syys 2011, 23:39

bouli kirjoitti:Tuossa laskin että nykyisillä puintimäärillä ja kasvilajeilla jos 2065:sen säiliössä on keskimäärin 35 hl tavaraa täytyy torvi avata noin 400 kertaa syksyn aikana..
Itseasiassa yllättävän monta kertaa..


Minä ainakin puin aina tyhjennyksien välissä torvi pitkällä jos joku erityinen syy ei sitä vaadi kääntämään sivulle.
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 13:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

MAINOSPAIKKA