Läheltäpiti tilanteet

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Lukematon viestiKirjoittaja valametti » 24 Tammi 2006, 23:31

Kuis nuorena muuten ootte alottanu traktorilla ajon?
valametti
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja spider » 24 Tammi 2006, 23:46

valametti kirjoitti:Kuis nuorena muuten ootte alottanu traktorilla ajon?

On hämärä mielikuva, että kuus vuotiaana, joka tapauksessa ennen kouluun menoa. Huljakasti Dextalla ja ihan luvan perästä. :D Ensimmäinen reissu tosin
meinasi päätyä liiterin seinään, kun paino ei riittänyt kytkinpolkimelle.
spider
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Juha » 25 Tammi 2006, 00:28

Pari vuotta sitten siirreettin kaivurilla jotain tavaraa toiseen paikkaan, siis ketju oli käytössä. No vanha isäntä sitä meni irroottaa ja piti toiselta puolelta jotain vielä nostaa minä siinä radiota räpläsin vähä aikaa ja rupesin kääntää melko vauhilla ni eikös se ollu kerenny jo mennä sinne toiselle puolelle ja riippuvasta kettingistä melkein päähän.
Juha
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Toyoman42 » 26 Tammi 2006, 08:58

Mulle kävi about 13 vanhana sillee et olin ottamas jotain heinänkeruu vehettä vanhan (peruskorjatun, koneremppa+maalaus) ford 3000 perään. Noh ku tua oli rempattu rattori ni äijä ei ..piip.. ollu laittanu käynnistyksen estoo (vaikuttaa vaihteistoon) ni toimintaan. empä mie sitä tienny... olin tietenki sammuttanu rattorin ja jättäny sen vaihteen varaan ku jarrut oli jostain syystä ..piip.. huonot, vaik oliki jost kunnostettu, nop enivei, tuli si tarve saada nostolaitteita vähä ylemmäs, ja ei ku starttaan maasta käsin, takarenkaan eestä... ..piip..! rattori ryntää syliin meisti renkaan ja lokarin väliin, onneks vaan kävin siä välis! jäin roikkuun shortseistani johonki ja killuin niistä siä alla, ..piip.. lautatauli ees, ei muutaku rattorin alta poes ja sammutin taka asentoon! ..piip.. äkkiä lekuriin-> pari kylkiluuta meni poikki, ei muuta!!! kaiken lisäks mun äitee oli siinä auttelemas, ja ku si jäin sinne rattorin 'alle' ni se meni niin paniikkiin et se ei osannu tehä mitään... ..piip.. piti ite sammutaa se paska, ei nua naiset si kyl pysty mihkää...
Toyoman42

Lukematon viestiKirjoittaja J_Deere » 26 Tammi 2006, 22:08

juu no pahin taitaapi olla viime syksynä kun isännän kanssa mentiin herättelemään kobelcoa (webasto ei pelannu) henkiin....deerestä virtaa (12v), kobelco 24v ni pitihän siihen väliin saaha toineki akku et pystyttii antaa virtaa...noh laitettii kaapelit paikoilleen ja koitettii startata k:ta, ei ottanu virtaa , myö kumpiki mentiin sönkimään kaapeleita ja ei kipinää, noh mie heilautin plussa piuhaa, ni se pirulainen päättikin ottaa deeren rappusiin kiinni (kaapeli vähän rikki) ja akkuhan se räjähti mei silmille ja oltii kumpikii siin vieres, selällee lennetii ja hapot kummankin naamalle, isännälle muovinpalasesta vekki naamaa, miule pikku vekki otsaan, onneksi oli satanu lunta jo pari senttii ni saatii naamalle vähän "pesua", äkkiä kotiin huuhtelemaan naamat, ei onneks käyny pahemmin, mut kummankin haalarit hajos hapon takia :(....!!Sonnit on puskenu monta kertaa portin väliin mutta ei oo onneks sattunu mitn, yks sonni pillastu ja juos yli pihatossa, ite lensin selällee, ilmat lähti ku sonnin sorkat osu mahaan...!!!Viime talvena apevaunun (turve/rehukuormalla) jyrkkään mäkeen --->pito loppu--->kuljettasta tuli matkustaja---->100m takaperin ojaan--->vaunu oli hyvin lähellä ettei kaatunu-->tämä kävi 2 kertaa---->nyt viisastuneena vitjat alla...ja sit viel tuore tapaus, eile ku olin auraamassa suht kapeaa hiekkatietä(keulalla 3.7m karitekki)nii eiköhän virkavalta tullu jyrkän mutkan takaa keskellä tietä vastaan, itellä vauhtii nii paljon ku alus kulki ja ei jääny ku muutamasta sentistä kiinni ettei miliisi saanu autoaan lunastukseen....tos muutamia kivoja "häppeninkejä" :D
J_Deere
Luokka: Hevosaura

Lukematon viestiKirjoittaja Mullifarmari » 26 Tammi 2006, 22:48

J_Deere kirjoitti:ku olin auraamassa suht kapeaa hiekkatietä(keulalla 3.7m karitekki)nii eiköhän virkavalta tullu jyrkän mutkan takaa keskellä tietä vastaan

Inttijuttu, mutta auraamiseen liittyvä :)
Olin aikoinani Oulussa Hiukkavaarassa konekuskina ja olin yhtenä aamuna menossa pukkaamaan valkeisenkolmiolle päin (tiedätte paikan, jotka olette siellä olleet) jotain tietä Liebherrin puskukoneella kärkiauran kans.
No sieltä yhden mutkan takaa painaa joku kappari Uazilla minkä autosta irti saa mua vastaan -> tekee paniikkijarrutuksen (onhan tuollainen puskukone melkoinen murikka, kun se pääsee yllättämään) -> jäinen, mutkassa kalleellaan oleva tie ja auto tekee täyden 180 asteen pyörähdyksen osumatta penkkoihin, osumatta auran keulaan -> luisto loppuu ja Uazin keula on menosuuntaan ja kuski vain polkee lisää kaasua ja jatkaa matkaa niinkuin ei olisi mitään tapahtunut :) Mahtoi vasta jälkeenpäin tämä ko. henkilökin tajuta mitä melkein tapahtui

-Mf-
Mullifarmari
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja J_Deere » 28 Tammi 2006, 20:41

hmm minun tilanteesta mielenkiintosen teki se että tie sattuu olemaan eritt. hiljainen (etenkin 03.30) ja en oo nähny miliisiä sielläpäin 4 vuoteen, mutta kaikkihan on mahdollista, luulisin et jahtasivat jtn rattijuoppova, en muuta keksi mitä ne ois siellä tehny....
J_Deere
Luokka: Hevosaura

Lukematon viestiKirjoittaja Traktoripoika » 28 Tammi 2006, 23:59

[quote="valametti"]Kuis nuorena muuten ootte alottanu traktorilla ajon?[/quote]

Joskus 5 vuotiaana alotin traktorilla "ajon" kun oltiin heinäpellolla keräämässä, pikkupaaleja. minä ajoin meidän vanhaa takaveto natikkaa ja isä tuli pysäyttämään aina pellon päässä, kun en oikeen kytkimelle yltänyt. :lol:

10 vuotiaana olen samaisella natikalla kyntänyt, äestänyt, jyrännyt, niittänyt, pöyhinyt ja paalannut kuivaheinää, ajanut paalikärryä ja tehnyt omat lumityöt. :wink:
Traktoripoika

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 29 Tammi 2006, 11:35

Traktoripoika kirjoitti:
valametti kirjoitti:Kuis nuorena muuten ootte alottanu traktorilla ajon?

Joskus 5 vuotiaana alotin traktorilla "ajon" kun oltiin heinäpellolla keräämässä, pikkupaaleja. minä ajoin meidän vanhaa takaveto natikkaa ja isä tuli pysäyttämään aina pellon päässä, kun en oikeen kytkimelle yltänyt. :lol:

10 vuotiaana olen samaisella natikalla kyntänyt, äestänyt, jyrännyt, niittänyt, pöyhinyt ja paalannut kuivaheinää, ajanut paalikärryä ja tehnyt omat lumityöt. :wink:

Sisko paalas paaliradalla varustetulla paalajalla 4-5 vuotiaana,minä edellä hiukan vanhempana karhotin heinää. Isä laittoi siskolle sopivan vaihteen 165 verkussa silmään ja sopivasti kaasua,tartti vain pellon päässä kääntää seuraavalle karheelle kun pelto iso ja päisteet pitkät. Kuorman alkaessa olla täynnä isä tuli rattiin ja sisko pääsi tauolle. Kuinka niin lapsityövoiman käyttöä,sisko tihrusti itkua illalla että eikö jo lopeteta :twisted: Oli pakkotilanne kun lähes koko heinänteko porukka oksensi ja oli mahataudissa,sisko tais olla ainoa joka ei sairastanut sillä hetkellä. Näin jälkeenpäin hirvittää mutta eikai siinä mitään ihmettä sillon ollut,sisko ollut aina jonkun vuoden muita edellä :lol:

Kai ne ensimmäiset ajokokemukset kivien keruusta tms. missä sai vain "ajaa" pienellä vaihteella keskellä peltoa. Sama hommahan siskollakin,piti vain ajaa suoraan mutta eipä sen kummempaa kuin polkutraktorilla ohjaaminen.
Kakarana tullu nukuttua eka kerrat ratissa jyrsimen edessä,isukki heitteli kantoja edellä kauhaan ja minä ajoin jyrsintä,kävi aina välillä herättelemässä kun alkoi mennä jyrsitylle. Eipä ollu sillonkaan itku kaukana kun olin jo koulussa ja yö painoi päälle. Mitäs halusin mukaan :twisted:

EDIT: Kaverit aloitti samoihin aikoihin,nykyään näyttää olevan ikää enemmän ennenkuin rattiin pääsee enemmälti. Traktorikortin saamista piti odottaa monta monituista vuotta. Yks kylältä kärähtikin alaikäisenä tien ylityksestä.
Jari

Lukematon viestiKirjoittaja Traktoripoika » 29 Tammi 2006, 23:01

"Kuis nuorena muuten ootte alottanu traktorilla ajon?"

"EDIT: Kaverit aloitti samoihin aikoihin,nykyään näyttää olevan ikää enemmän ennenkuin rattiin pääsee enemmälti. Traktorikortin saamista piti odottaa monta monituista vuotta. Yks kylältä kärähtikin alaikäisenä tien ylityksestä."

Ei se nyt niin jos tien vaan ylittää, meilläpäin ei ole poliiseja pahemmin näkynyt ja ainakin puolet kylän asukkaista on ajanu traktorilla ennen korttia. :D

Se on tämä maailman epäoikeudenmukaisuus, kun joku kaupunkilaisjuntti saa ajaa traktoria vaikka millä tiellä, jos on ajokortti. :evil: Mutta maalla asuva pienestä traktoria ajanut poika (tai miksi ei tyttökin) ei saa ajaa ajaa traktoria tiellä, vaikka osaisikin. :wink:
Traktoripoika

Lukematon viestiKirjoittaja nuppi » 30 Tammi 2006, 03:52

Itekki alottellin joskus 5v:nä heinäpellolla...ajokkeina 640 viiatti,355 ja 565 vallu...

10v:nä oli eka "urakka" ku naapuri rakens pihattoa,levittelin tolla meitin 640llä hiekat ja jyräilin täryllä sitä mukaa ku isännät ajo kuopalta...iteltä ku ei vielä riittäny ikä tien päälle... :( :( :(

Siskonpoika(kummipoika) otti maxxumista tyypit syksyllä(4v),ainoo ongelma on liikkeelle lähtö,penkissä on tunnistin ni pitää painaa aina kädellä sen verran painoa ettei ala piipittämää...muuten kyllä ajo käy,pikavaihteet vaihtuu,valotr yms. saa päälle ja etukuormaajaki on hallinnassa...
nuppi
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja ford » 02 Huhti 2006, 14:14

kerran olin takavetosella ford 4100 traktorilla niittämässä ja hajos sitte niittokone ja piti lähteä korjaamaan sitä. Sitten kun siinä ajelin kotia päin niin täyessä vauhdissa maantiellä katkesi etuakseli ja renkaat lähti alta molemissa kiinni puolet akselista ja sitten ei muuta kuin täyellä vauhdilla ojaan, kun ei hirveästi kerinnyt jarruttamaan, eikä ohjauksesta ollut hyötyä kun ei ollut renkaita.
ford

Lukematon viestiKirjoittaja valametti » 11 Touko 2006, 09:44

Onkos foorumilaisille sattunu tiellä traktorilla mitään.Itelle ei ainakaa vielää. kop kop. :lol:
valametti

Lukematon viestiKirjoittaja Valmetti mies » 11 Touko 2006, 17:46

.......................
Viimeksi muokannut Valmetti mies päivämäärä 16 Heinä 2013, 19:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Valmetti mies
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Murtola_Lasse » 11 Touko 2006, 19:45

Valmetti mies kirjoitti:Itse aloittelin traktorilla ajon ja peltotöihin osallistumisen 13 vuotiaana. Minun mielestäni alle 10 vuotiaita ei saisi laskea ollenkaan traktorin hyttiin...

Joillekin olisi ehkä terveellisimpää kun pysyisi traktoreista ja teräaseita kaukana koko ikänsä. :wink:
Murtola_Lasse

EdellinenSeuraava