Kannattaako hankkia Edenhall 722 juurikkaan nostokone?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Kannattaako hankkia Edenhall 722 juurikkaan nostokone?

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 26 Maalis 2012, 22:32

Tuommoista 90-luvun loppupuolen 2-rivistä Edenhall 722 juurikkaannostokonetta olisi tarkoitus katsastella kun tuli se jonkun kirouksen alainen Juko XJ-200 myytyä lopulta pois nurkista. Ja komealla hintatappiolla vieläpä menikin se keksintö!

Onkos tuommoisessa Edenhallissa joitakin erityisiä paikkoja jotka kannattaa katsataa tarkoin vai ihanko normaalit elevattorimatot, sun muut kuluvat palikat listalla konetta tutkiessa? Myös kiinnostaisi muut kokemukset ja ominaisuudet näistä Edenhallin tämän ikäluokan koneista. Jos nyt onnistaisi koneen hankinta paremmin kuin tuon Juko XJ-200:n tapauksessa.
SamiT
Luokka: yli 200 hv

Re: Kannattaako hankkia Edenhall 722 juurikkaan nostokone?

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 28 Maalis 2012, 21:31

Ihan kelpo koneita. Taitaa nuo 2 riviset olla vahvimpia. Rungon väsymiset ovat ongelmallisia, hydrauliöljysäiliö on rungon sisällä ja tahtoo alkaa vuotelemaan väsyessään. Tuokin on enemmän 3 ja erityisesti 4 rivisten ongelma. Vantaan tärytyssysteemi on yksinkertaisempi tuossa 2 rivisessä. Useampirivisissä niissä on paljon kuluvia osia. Silppuri on kulutusosa. Sekin taitaa 2 rivisessä kestää paremmin. Kippisäiliö laskeutui yhdellä tilalla elevaattorin päälle ja vauriot olivat kai jonkinmoiset.
Mulla on 723, johon on lisätty kolmas ruletti.
Make
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 28 Maalis 2012, 22:12

Edenhall katsottu tänään, kyseessä juurikin sama yksilö jossa se säiliöhaaveri tapahtui. Oli siinä mennyt jonkin verran rikki tavaraa silloin. Ei uskoisi että meren toisella puolen oltu noin paljon edellä Jukoa, tuo mun entinen pahamaineinen XJ-200 oli samaa vuosimallia kuin tämä Edenhall, tekniikan taso ja toteutus ihan eri laatutasolla Edenhallissa. Täytyy katsella tilannetta käytettyjen koneiden suhteen kun noita viljelyn lopettajia on aika paljon tälle keväälle.
SamiT

Lukematon viestiKirjoittaja maketake82 » 28 Maalis 2012, 22:54

Varmasti hyvä kone,ainakin näin luulisin.Itsekkin olin vuosi sitten vastaavaa konetta katsomassa ja mieli teki kovasti solmia kaupat,kaatui kuitenkin mielestäni kohtalaisen kovaan hintaan sekä ruletit ja matot olivat ajettu loppuun mitkä olisivat tulleet minun pankkitilin harmiksi.Niimpä vanhat jukot kaivettiin taas kerran esille,ajettiin,upottiin,korjattiin ja kirottiin koko lokakuu.Ei ollu häävi syksy,mut taas on intoa kylvää ku kevät tekee tuloaan :? Noit edenhaaleja olen kyl kytänny koko ajan nyt vaan on heränny kova pelkotila ton tehtaan suhteen.Iso joukko on lopettamassa ja uusia ei oo tulossa ku kourallinen,mielestäni toi on yks pahimmista uhka tekijöistä tehtaan kannattavuuden kannalta.Kyl ite melkein odotan mitä toi 2014 tua tullessaan,jos sen jälkeen on jotain valoa näkyvis,ni sit käännyn kyl edenhall linjalle on siel sen verran toimivampaa tekniikkaa kehitetty ku jos vertaa jukoon..
maketake82
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 28 Maalis 2012, 23:58

Tuo elevaattorihaaverin kärsinyt kone on ollut todella hyvällä huolenpidolla, kuten varmaankin ympäristöstäkin huomasit. :D
Ajelin siitä viidenjälkeen ohi ja tien toisellapuolella oli pari autoa. Olikkos Sami siellä silloin?
Make

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 29 Maalis 2012, 08:17

Siellä olin niihin aikoihin, sillä hallin päässä olleella sinisellä vanhalla Pösöllä olin liikkeellä. Tarkka on isäntä ollut tosiaan kaikista koneistaan.
SamiT

Lukematon viestiKirjoittaja LihavaPoika » 01 Huhti 2012, 17:25

[quote="SamiT"] Ei uskoisi että meren toisella puolen oltu noin paljon edellä Jukoa,

Etkä uskoisi kuinka paljon traktorit ollu edellä tuolla meren muilla laidoilla mitä suolahdessa!! ollu jo hydraulista pikavaihdetta sekä hydraulisesti kytkettävää ulosottoa ja märät jarrutkin löytyneet.
toista se oli/ on 02/03 sarjalaisilla ajavilla. :D :D

olis se hienoo sitte vetää jollakin länsi koneella sitä edenhallia ni olis sitä kehitystä niin joka saralla. :wink:
LihavaPoika
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 01 Huhti 2012, 22:11

Valmetti tuon Edenhallinkin eteen tulisi valjastettavaksi, sitä voisi tuolla 8450:llä vetää. Jukon hydrauliikan toteutus epäilytti sen verran että tuli käytettyä vanhempaa konetta kun siinä on erilliset hydrauliikkaöljyt. On kotimaisia koneita ja ulkomaisia koneita käytössä, traktorit tosin kotimaisia jokainen. Kaikilla muilla on hommat sujuneet luotettavasti paitsi Jukolla, mutta itsepä menin senkin valitsemaan hankittavaksi.
SamiT

Lukematon viestiKirjoittaja Tiimo » 02 Huhti 2012, 19:45

2-rivisen Jukon jälkeen tulee kun taloon tuli 3-rivinenEdenhall tuli jurtin nostoon ihan uusi "meininki". Valoisan ajan notosaavutukset keskimäärin 5ha luokkaa.
Olisin elevaattorisäiliöllisen kannalla, ja miksei myös 3-rivinen. 3-riviseen voit laittaa leveämmän renkaan vantaiden taakse ilman että se nostaa kuraa nostamattoman kasvuton päälle. Painoeroa ei taida paljoakaan olla 2-riviseen ja ajaa voit hitaammin samaan nostotehoon-mm listintä paranee. Vantaan puolelta Edenhall ensiksi uppoaa.
Edenhall on hyvä kone mutta mahdottomuuksiin ei sekään pysty.
Tiimo
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja maketake82 » 03 Huhti 2012, 00:02

Paljonko toi kolmerivinen vaatii tehoa et meno on suht asiallista,eikä traktori tee kuolemaa edessä? Muutamia mielipiteitä olen kuullut toiset sanoo et 200hv ja yks mies sit taas puheli et 120hv riittää.Itellä ei oo kokemusta mut luulen kyl 120 on vähä alakanttiin.?
maketake82
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 03 Huhti 2012, 10:42

Mulla on 140 heppaa ja pääsääntöisesti vauhdin on määrännyt muu kuin moottoriteho. Naatti mulla korjataan pääosin erikseen ja tuossa vanhemmassa mallissa silppuri on suoravetoinen, joka hieman vähentää voimantarvetta. Kunnon upottavissta olosuhteissta ei ole kokemusta. Tarttuvampikaan maa ei tuntuisi kauheasti voimaa ottavan. Ylämäki säiliö täynnä puuduttaa pahimmin. Mulla on hydrauliveto vannaspyörässä. Vedon käyttö vie jonkinverran voimaa.
Make

Lukematon viestiKirjoittaja Jusi » 04 Huhti 2012, 23:06

722 ja 723 on rungoltaan sama kone 723ssa on vain leveämpi esilistin ja yksi nostovannas lisää. 723sta voi tehdä kaksi rivisen poistamalla yhden vantaan ja ottamalla pois silppurista muutaman terän. Ostin 723 kun ei ollut saatavilla kaksrivistä, saa nähdä tuleeko syksyllä otettua yksi vannas pois.
Jusi
Luokka: Hevosaura

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 05 Huhti 2012, 22:43

Lähes kaikkiin 723 on lisätty kolmas ruletti ja kakkosruletin pyörimissuunta on samalla käännetty. 723 oikea pyörä ei mahdu kahden rivin tilaan. Jos 723 jätetään yksi rivi pois, järkevin olisi varmaankin jättää sisin pois, mutta miksi?
Make

Lukematon viestiKirjoittaja knub » 06 Huhti 2012, 11:23

Jos haluaa noston onnistuvan lähes kaikissa oloissa, niin 2 riviä kolmella ruletilla ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Vielä kun kylvää paririveihin, niin nosto onnistuu vieläkin huonommissa oloissa :D
knub
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viestiKirjoittaja Jukujuku » 06 Huhti 2012, 12:03

Millais arvoisitte jos jurttia tulis n.50 t/ha multasena ni kuis pitkän matkaa 723 säiliöön mahtuu tavaraa? :D lähinnä lohkon pituutta mietin kun tyhjennys olis aina samas päisteessä..kuis paljon tommonen kone 3-rivinen edenhall painaa? jos muuttais 2-riviseks ni riittäiskö sit kahden ruletin puhdistusteho paremmin?
Jukujuku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Seuraava