peräkärry

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 27 Tammi 2013, 01:04

Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja marklain » 27 Tammi 2013, 19:41

No, nettikoneesta saa yhteystietoja.

Taitaa se olla niin, että jos haluaa hyvä ja halvan, niin pitää olla kaksi eri kärryä.
Millaista budjettia olet ajatellut?
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 12:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja jupesa96 » 27 Tammi 2013, 19:56

Hohhoijjaa. Maata viljakärryllä? Viljaa maakärryllä? Ei kiitos.

kallioj82 kirjoitti:Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.
jupesa96
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 19:29
Paikkakunta: sastamala

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 27 Tammi 2013, 23:37

marklain kirjoitti:No, nettikoneesta saa yhteystietoja.

Taitaa se olla niin, että jos haluaa hyvä ja halvan, niin pitää olla kaksi eri kärryä.
Millaista budjettia olet ajatellut?


no jos siihen sijoittaa jonku 15000€ nii luulis jo jonkulaisen saavan. tai no jos saa halvemmalla suhteellisen hyvää nii ei oo koskaan pahitteeksi.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 27 Tammi 2013, 23:40

jupesa96 kirjoitti:Hohhoijjaa. Maata viljakärryllä? Viljaa maakärryllä? Ei kiitos.

kallioj82 kirjoitti:Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.



kyllähän se vaan niin on että sellainen yleiskärry molempiin hommiin on kaikista paras, kun sellaisen vaan löytää ja nuo kuorma-autoista tehdyt kärryt on paljon parempia kuin monet muut... ja jos sattuu sellainen hyväkuntoinen olemaan joka on hyvin tehty nii ennemmin sellaisen laittaa kuin esim multivaa tai junkkaria
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja Astral » 28 Tammi 2013, 01:08

Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?
Astral
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 264
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 10:18

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 28 Tammi 2013, 01:22

Lähinnä se rengastus... ei lopu matkanteko vaikka yks rengas poksahtaa, niissä on yleensä veto mahdollisuus valmiina ja halvempia ku multivat ja junkkarit
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja Amatööri » 28 Tammi 2013, 10:24

Astral kirjoitti:Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?


Painohan niissa on huomattavasti korkeampi kuin näissä tehdasrimpuloissa :roll: Joten niillä tohtii jotain vieräkkin niin pellolla kuin tielläkin eikä ne ole rikki ekan montun jälkeen.
Ja hinta politiikka on varmasti toinen :lol:
Vetoo on ole itse tarvinnut kärryssä kuin talvella jäisessä ylämäessä täydellä kuormalla :shock: siihen riittäisi kyllä ihan hydraulinenkin veto niin sais vähän painoo alemmaksi.
Amatööri
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 217
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 21:02
Paikkakunta: Ylistaro

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja Mullistaja » 28 Tammi 2013, 11:44

Pellolle ei saisi kuorkkikärryjä ajaa ollenkaan.
Hyvät maansiirrossa kovilla alustoilla, mutta pehmeälle ei mitään asiaa.
Yleensä noin 2 kertaa painavampia kuin multivat ym.
Omalla navettatyömaalla hiekkatäyttöjä tehdessä tyhjät kuorrkikärryt istui siihen mistä ajoin omilla Junkkari j-15 kärryillä täyden hiekkalaakin kanssa yli.
Maatilan yleiskäyttöön ostaisin multivat tai junkkarit ja niihin viljakasetti päälle.
Toki hankinta riippuu paljon käyttömäärästä ja lompuukin paksuudesta.
Mullistaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:09

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 28 Tammi 2013, 11:52

jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja maraani » 28 Tammi 2013, 11:55

Hyvä keskustelu ja argumentteja molempiin suuntiin.

Meillä on vilja ajettu pellolta täyttövaunulla nyt parin syksyn. Ei se optimi siihen ole ja väliseinäkin on suht kiinteästi paikallaan, mutta suurin kapasiteetti niissä nyt on meidän kärryistä. 70-luvun puolivälistä kun on, niin renkaat vähän vaatimattomat nykymittapuun mukaan, mutta näillä mennään.

"Yleiskärrynä" on Rysky -kärryt 70-luvun alusta ja ne on pakko jossain vaiheessa korvata. Puulaidat antaa kyllä maansiirtohommissa anteeksi kaivurikuskiille, mutta muuten alkaa jo ikä painaa. Eikä seitsemän tonnin yksiakselinen niin kovin tehokaskaan ole. Vilja ei ole noissa laidoissa pysynyt enää vuosiin ilman säkkejä kulmissa. Säilörehua niillä olen talvisin aumasta kuljettanut ja myös rehujätettä ja karsinanpohjia toiseen suuntaan.

Tars noihin paskahommiin hankkia joku halpa venäläinen pohjapurkuraato, niin ei tarvis rehua ja paskaa vielä samalla kärryllä. Ja sitten yleiskärryksi joku kiinteälaitainen, KIPA todennäköisemmin.
maraani
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Loka 2007, 13:45
Paikkakunta: Somero

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja Mullistaja » 28 Tammi 2013, 12:20

kallioj82 kirjoitti:jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D


Pilalla menis koko kärry. Kuorma-auton renkaat on tehty tieajoon.

Vedolla olevilla kärryillä kyllä pääsee mihin vaan kun romppaa paikat kuralle.
Vedottomilla "oikeilla" maansiirtokärryillä pääsee samoihin paikkoihin romppaamatta.
Onhan siinä nyt selvä ero paljonko tiestö/pelto rasittuu, jos kärry painaa hiekkakuorman kanssa 18tn, rengaspaineet 3bar ja kantopintaa 3xenemmän. Tai 21tn, rengaspaineet 8bar ja kantopintaa olemattoman vähän.

Kiistatta kuorkkikärryjen paras puoli on edulliset renkaat, toisaalta maans.kärryjen paras puoli on hyvät renkaat....
Mullistaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:09

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja TuomoL » 28 Tammi 2013, 13:25

Amatööri kirjoitti:
Astral kirjoitti:Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?


Painohan niissa on huomattavasti korkeampi kuin näissä tehdasrimpuloissa :roll: Joten niillä tohtii jotain vieräkkin niin pellolla kuin tielläkin eikä ne ole rikki ekan montun jälkeen.
Ja hinta politiikka on varmasti toinen :lol:
Vetoo on ole itse tarvinnut kärryssä kuin talvella jäisessä ylämäessä täydellä kuormalla :shock: siihen riittäisi kyllä ihan hydraulinenkin veto niin sais vähän painoo alemmaksi.


Jousiremppaan saa kyllä varautua, omassa kärrissä tuli vastaan toisena vuotena. Työläs homma, kun ruuvit on suolavedessä ruostuneet tiukkaan...
TuomoL
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 22:25

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 28 Tammi 2013, 13:48

Mullistaja kirjoitti:
kallioj82 kirjoitti:jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D


Pilalla menis koko kärry. Kuorma-auton renkaat on tehty tieajoon.

Vedolla olevilla kärryillä kyllä pääsee mihin vaan kun romppaa paikat kuralle.
Vedottomilla "oikeilla" maansiirtokärryillä pääsee samoihin paikkoihin romppaamatta.
Onhan siinä nyt selvä ero paljonko tiestö/pelto rasittuu, jos kärry painaa hiekkakuorman kanssa 18tn, rengaspaineet 3bar ja kantopintaa 3xenemmän. Tai 21tn, rengaspaineet 8bar ja kantopintaa olemattoman vähän.

Kiistatta kuorkkikärryjen paras puoli on edulliset renkaat, toisaalta maans.kärryjen paras puoli on hyvät renkaat....
Hyvin noilla 23-24tn kuorman kanssa olevilla kärryillä on päästy ja aina on hommasta suoriuduttu eivätkä ne ole kuorma-autosta tehdyt eikä edes vetoa mutta 600mm leveät renkaat ja tyhjäpainoa 6tn... Ei tulis enää mittään jos tarttis jollain kevyillä rimpuloilla ajaa kun aina sai olla korjaamassa.... Hintaa muutaman vuosi sitten himppasen alle 20t€ uusina ja BKT renkailla ja on aisajousitus, parabelijousitettu akselisto ja pohja 8mm hardoxia ja kyljet 5mm hardoxia... Meni taas kehumisen puolelle (ja joistakin se tuntuu liialliselta mutta se on niiden ongelma) mutta ainoo remontti tuli jarruihin nyt kun rupes jäämään jarru päälle niin oli hiukan rasvauksen puutetta ja laitettiin nipat myös samantien sinne mistä jarruakseli menee sinne rummun sisään... Miinuksena kärryssä on iso hydrauliöljyntarve (40ltr) ja akselisto sais olla siirrettävä mutta kärry lukitsee kipattaessa automaattisesti takammaisen akselin niin pystyy vinossakin kippaamaan eikä keikkaa taaksepäinkään vaikka jäis jotain painavaa lavalle kiinni.. Parempiakin on varmasti mutta yksi päivä huoltoa juurikin jarrujen takia ja omien mölhöilyjen takia... Ledivalot pistettiin taakse kun alkuperäiset on sellaiset halvat normaalit lamput jotka toimivat sillointällöin ja täyttyvät vedellä.. Alkuperämaa on Latvia joten herättävät sen puoleen kovaa vastustusta :lol: Tämmöset mutta ei oo noita lisälaitoja kun ei oo tarvetta http://www.lmr.lv/en/catalog/semitraile ... -1820.html
Viimeksi muokannut zetor8045 päivämäärä 28 Tammi 2013, 14:15, muokattu yhteensä 1 kerran
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: peräkärry

Lukematon viestiKirjoittaja Matson^ » 28 Tammi 2013, 13:56

Hyväkoneen Camion kärryillä on ajettu tähän mennessä kaikkea aloituspostauksessa mainittua. Hinta oli ainakin reilu vuosi sitten aika huokea verrattuna muihin 18tn kantavuudella oleviin kotimaisiin (junkkari, multiva, tuhti yms), mutta silti omaan silmään parhaiten tehty.
Aisajousituksella, tianlin renkailla, hardox lavalla ja "kyläsepän" tekemällä viljakasetilla ei ainakana vielä ole päässyt moittimaan.
Matson^
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Syys 2010, 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Google Adsense [Bot] ja 4 vierailijaa

MAINOSPAIKKA