Sivu 1/3

peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 27 Tammi 2013, 01:04
Kirjoittaja kallioj82
Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 27 Tammi 2013, 19:41
Kirjoittaja marklain
No, nettikoneesta saa yhteystietoja.

Taitaa se olla niin, että jos haluaa hyvä ja halvan, niin pitää olla kaksi eri kärryä.
Millaista budjettia olet ajatellut?

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 27 Tammi 2013, 19:56
Kirjoittaja jupesa96
Hohhoijjaa. Maata viljakärryllä? Viljaa maakärryllä? Ei kiitos.

kallioj82 kirjoitti:Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 27 Tammi 2013, 23:37
Kirjoittaja kallioj82
marklain kirjoitti:No, nettikoneesta saa yhteystietoja.

Taitaa se olla niin, että jos haluaa hyvä ja halvan, niin pitää olla kaksi eri kärryä.
Millaista budjettia olet ajatellut?


no jos siihen sijoittaa jonku 15000€ nii luulis jo jonkulaisen saavan. tai no jos saa halvemmalla suhteellisen hyvää nii ei oo koskaan pahitteeksi.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 27 Tammi 2013, 23:40
Kirjoittaja kallioj82
jupesa96 kirjoitti:Hohhoijjaa. Maata viljakärryllä? Viljaa maakärryllä? Ei kiitos.

kallioj82 kirjoitti:Osaakos arvon raati kertoa mistä kannattais kysellä traktoriin kärryä? Mieluiten ottais kuorma-auton alustalla olevan. Jos jotain tekijöiden nimejä ja yhteystietoja sais. Ajot ovat maanajoa, lumen ajoa ja viljan ajoa.



kyllähän se vaan niin on että sellainen yleiskärry molempiin hommiin on kaikista paras, kun sellaisen vaan löytää ja nuo kuorma-autoista tehdyt kärryt on paljon parempia kuin monet muut... ja jos sattuu sellainen hyväkuntoinen olemaan joka on hyvin tehty nii ennemmin sellaisen laittaa kuin esim multivaa tai junkkaria

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 01:08
Kirjoittaja Astral
Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 01:22
Kirjoittaja kallioj82
Lähinnä se rengastus... ei lopu matkanteko vaikka yks rengas poksahtaa, niissä on yleensä veto mahdollisuus valmiina ja halvempia ku multivat ja junkkarit

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 10:24
Kirjoittaja Amatööri
Astral kirjoitti:Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?


Painohan niissa on huomattavasti korkeampi kuin näissä tehdasrimpuloissa :roll: Joten niillä tohtii jotain vieräkkin niin pellolla kuin tielläkin eikä ne ole rikki ekan montun jälkeen.
Ja hinta politiikka on varmasti toinen :lol:
Vetoo on ole itse tarvinnut kärryssä kuin talvella jäisessä ylämäessä täydellä kuormalla :shock: siihen riittäisi kyllä ihan hydraulinenkin veto niin sais vähän painoo alemmaksi.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 11:44
Kirjoittaja Mullistaja
Pellolle ei saisi kuorkkikärryjä ajaa ollenkaan.
Hyvät maansiirrossa kovilla alustoilla, mutta pehmeälle ei mitään asiaa.
Yleensä noin 2 kertaa painavampia kuin multivat ym.
Omalla navettatyömaalla hiekkatäyttöjä tehdessä tyhjät kuorrkikärryt istui siihen mistä ajoin omilla Junkkari j-15 kärryillä täyden hiekkalaakin kanssa yli.
Maatilan yleiskäyttöön ostaisin multivat tai junkkarit ja niihin viljakasetti päälle.
Toki hankinta riippuu paljon käyttömäärästä ja lompuukin paksuudesta.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 11:52
Kirjoittaja kallioj82
jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 11:55
Kirjoittaja maraani
Hyvä keskustelu ja argumentteja molempiin suuntiin.

Meillä on vilja ajettu pellolta täyttövaunulla nyt parin syksyn. Ei se optimi siihen ole ja väliseinäkin on suht kiinteästi paikallaan, mutta suurin kapasiteetti niissä nyt on meidän kärryistä. 70-luvun puolivälistä kun on, niin renkaat vähän vaatimattomat nykymittapuun mukaan, mutta näillä mennään.

"Yleiskärrynä" on Rysky -kärryt 70-luvun alusta ja ne on pakko jossain vaiheessa korvata. Puulaidat antaa kyllä maansiirtohommissa anteeksi kaivurikuskiille, mutta muuten alkaa jo ikä painaa. Eikä seitsemän tonnin yksiakselinen niin kovin tehokaskaan ole. Vilja ei ole noissa laidoissa pysynyt enää vuosiin ilman säkkejä kulmissa. Säilörehua niillä olen talvisin aumasta kuljettanut ja myös rehujätettä ja karsinanpohjia toiseen suuntaan.

Tars noihin paskahommiin hankkia joku halpa venäläinen pohjapurkuraato, niin ei tarvis rehua ja paskaa vielä samalla kärryllä. Ja sitten yleiskärryksi joku kiinteälaitainen, KIPA todennäköisemmin.

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 12:20
Kirjoittaja Mullistaja
kallioj82 kirjoitti:jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D


Pilalla menis koko kärry. Kuorma-auton renkaat on tehty tieajoon.

Vedolla olevilla kärryillä kyllä pääsee mihin vaan kun romppaa paikat kuralle.
Vedottomilla "oikeilla" maansiirtokärryillä pääsee samoihin paikkoihin romppaamatta.
Onhan siinä nyt selvä ero paljonko tiestö/pelto rasittuu, jos kärry painaa hiekkakuorman kanssa 18tn, rengaspaineet 3bar ja kantopintaa 3xenemmän. Tai 21tn, rengaspaineet 8bar ja kantopintaa olemattoman vähän.

Kiistatta kuorkkikärryjen paras puoli on edulliset renkaat, toisaalta maans.kärryjen paras puoli on hyvät renkaat....

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 13:25
Kirjoittaja TuomoL
Amatööri kirjoitti:
Astral kirjoitti:Mikä niissä kuorkeista tehdyissä sit onkaan parempaa?

Etenemiskyky?
Telin toiminta?
Rengastus?


Painohan niissa on huomattavasti korkeampi kuin näissä tehdasrimpuloissa :roll: Joten niillä tohtii jotain vieräkkin niin pellolla kuin tielläkin eikä ne ole rikki ekan montun jälkeen.
Ja hinta politiikka on varmasti toinen :lol:
Vetoo on ole itse tarvinnut kärryssä kuin talvella jäisessä ylämäessä täydellä kuormalla :shock: siihen riittäisi kyllä ihan hydraulinenkin veto niin sais vähän painoo alemmaksi.


Jousiremppaan saa kyllä varautua, omassa kärrissä tuli vastaan toisena vuotena. Työläs homma, kun ruuvit on suolavedessä ruostuneet tiukkaan...

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 13:48
Kirjoittaja zetor8045
Mullistaja kirjoitti:
kallioj82 kirjoitti:jos multivaan tai junkkariin laittas kuormurin paripyörä renkaat nii sitte ois hyvä... meillä volvon alustasta tehty kärry ja kun laittaa vedon päälle ei ole sellaista paikkaa minne ei ois päässy. :D


Pilalla menis koko kärry. Kuorma-auton renkaat on tehty tieajoon.

Vedolla olevilla kärryillä kyllä pääsee mihin vaan kun romppaa paikat kuralle.
Vedottomilla "oikeilla" maansiirtokärryillä pääsee samoihin paikkoihin romppaamatta.
Onhan siinä nyt selvä ero paljonko tiestö/pelto rasittuu, jos kärry painaa hiekkakuorman kanssa 18tn, rengaspaineet 3bar ja kantopintaa 3xenemmän. Tai 21tn, rengaspaineet 8bar ja kantopintaa olemattoman vähän.

Kiistatta kuorkkikärryjen paras puoli on edulliset renkaat, toisaalta maans.kärryjen paras puoli on hyvät renkaat....
Hyvin noilla 23-24tn kuorman kanssa olevilla kärryillä on päästy ja aina on hommasta suoriuduttu eivätkä ne ole kuorma-autosta tehdyt eikä edes vetoa mutta 600mm leveät renkaat ja tyhjäpainoa 6tn... Ei tulis enää mittään jos tarttis jollain kevyillä rimpuloilla ajaa kun aina sai olla korjaamassa.... Hintaa muutaman vuosi sitten himppasen alle 20t€ uusina ja BKT renkailla ja on aisajousitus, parabelijousitettu akselisto ja pohja 8mm hardoxia ja kyljet 5mm hardoxia... Meni taas kehumisen puolelle (ja joistakin se tuntuu liialliselta mutta se on niiden ongelma) mutta ainoo remontti tuli jarruihin nyt kun rupes jäämään jarru päälle niin oli hiukan rasvauksen puutetta ja laitettiin nipat myös samantien sinne mistä jarruakseli menee sinne rummun sisään... Miinuksena kärryssä on iso hydrauliöljyntarve (40ltr) ja akselisto sais olla siirrettävä mutta kärry lukitsee kipattaessa automaattisesti takammaisen akselin niin pystyy vinossakin kippaamaan eikä keikkaa taaksepäinkään vaikka jäis jotain painavaa lavalle kiinni.. Parempiakin on varmasti mutta yksi päivä huoltoa juurikin jarrujen takia ja omien mölhöilyjen takia... Ledivalot pistettiin taakse kun alkuperäiset on sellaiset halvat normaalit lamput jotka toimivat sillointällöin ja täyttyvät vedellä.. Alkuperämaa on Latvia joten herättävät sen puoleen kovaa vastustusta :lol: Tämmöset mutta ei oo noita lisälaitoja kun ei oo tarvetta http://www.lmr.lv/en/catalog/semitraile ... -1820.html

Re: peräkärry

Lukematon viestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 13:56
Kirjoittaja Matson^
Hyväkoneen Camion kärryillä on ajettu tähän mennessä kaikkea aloituspostauksessa mainittua. Hinta oli ainakin reilu vuosi sitten aika huokea verrattuna muihin 18tn kantavuudella oleviin kotimaisiin (junkkari, multiva, tuhti yms), mutta silti omaan silmään parhaiten tehty.
Aisajousituksella, tianlin renkailla, hardox lavalla ja "kyläsepän" tekemällä viljakasetilla ei ainakana vielä ole päässyt moittimaan.