Sivu 2/2

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 02 Helmi 2013, 11:10
Kirjoittaja Cultio
Olen monesti ihmetellyt miksi käytetään niin korkeaa talvi-viskoa täällä pohjoisissa oloissa? Eikö esim jo 5W-xx olisi parempi kylmäkäynnistysten luvatussa maassa. Aika tervaa tuo 10-30 alle nollan, vaikka käyttääkin lohkolämppäriä.

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 02 Helmi 2013, 19:50
Kirjoittaja maraani
Mää tutustuin alunperin tohon universaaliin kun oli naapurin massikka lainassa. Siihen kun oli uudesta asti käytetty moottorissa ja perässä tuota yleisöljyä. Ja samaa laitoin kun huollon tein. Olen sittemmin käyttänyt sitä myös kaivurin ja pienkuormaajan hydrauliikkaöljynä, joskin ensinmainitussa se talvella on _hiukan_ jähmeää aluksi. Pienkuormaaja on navetassa, mutta huomaa siinäkin eron kovilla pakkasilla. "Oikeaa" hydrauliikkaöljyä meillä ei nyt ole missään, taitaa 705:n perässäkin olla yleisöljyä. Moottoreihin menee Nesteen synteettinen 10W-40 ja parissa koneessa on "omat" peräöljyt (JD ja Case).

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 08 Helmi 2013, 12:25
Kirjoittaja ja101
Ja sitten on soppa valmis, kun käyttelette työkoneita monella eri traktorilla ja jokaisessa on omat öljynsä. Eli eiköhän se niin mene, että aina vaativimman traktorin mukaan öljyt. Siis hydrauliikka öljyt on ne sitten erilliset tai perä/vaihteiston kanssa samat.

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 08 Helmi 2013, 15:12
Kirjoittaja Matson^
Meillä wanha-isäntä käytti koko "uransa" ajan farm oilin yleisöljyä 10w-30, moottoreissa, vaiheistoissa yms.. eikä kyllä yhtään remonttia koneisiin tarvinnut tehdä huonon voitelun takia. Vaihtovälinä pidettiin moottorissa 150h ( = ~2krt/v / raktori ) ja perässä jokatoinen vuosi ( = 600-800h ).
Nyt portaattoman peuran myötä, toki siirryttiin käyttämään 805:sekin perässä jd:n hy-gardia, juuri tuon sekaantumisen vähentämiseksi.. Vaihtoväliä olen edelleen pitänyt samana, kun jonkun verran on kuitenkin yhteisiä koneita muiden tilojen kanssa.
Muuten valmetin moottori saa edelleen "nauttia" farm oilin yleisöljystä 150h vaihtovälillä.. jontikkaa sen verran vielä pitää pelätä, että moottoriinkin laitetaan vain parasta plus50 2:sta puolitetulla vaihtovälillä (250h), vaikka tuskimpa sekään kiinni leikkaisi farm oililla .. olis se vaan niin paljo halvempaa :twisted:

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 18 Syys 2013, 22:54
Kirjoittaja kylmis
No niin, nyt on öljyhommatkin sitten saatu sekoitettua. Ollaan käytetty vuosia Valtran 10-30W yleisöljyä koneissa ja piti tilata uusi 200 litran pönttö. Sitäpä ei sitten enää valmisteta, kun kysyntää on kuulemma niin vähän. Jos Valmetin öljyissä haluaa pysyä, niin moottoriin Engine E ja vaihteistoon joku transmission diiba-daaba. Tulisi pikkuisen kallis kierros...

Farmoil ja Teboil Monitra ilmeisesti viimeiset yleisöljyt, jotka sopivat sekä moottoriin, että vaihteistoon. Noista Farmoil näyttäisi olevan 515e Agrin verkkokaupassa...

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 25 Syys 2013, 11:50
Kirjoittaja roty60
Kyllä öljynjalostajia maailmassa riittää. Katsotte vaikka mitä öljyfirmoja on formuloissa, ralleissa jne. niin jokaisella tod. näk. on farm/tractor universal ja kaikki muutkin. Mitä sitten tuodaan tänne Meille on eri asia. Joskus selvittelin noita viskositeetteja universaaliöljyissä, niissä on vain pieniä eroja valmistajien välillä. Tosihommassa on merkitystä sillä 100°C viskositeetillakin.
Jos sahaat jotain hommaa missä 10w30-öljy lämpiää sataan asteeseen niin alkaa olla pumpun voitelun rajat lähellä. Ja mäntäpumpun vielä lähempänä. Tuossa lämmössä viskositeetti on pienempi kuin ohuimmassakaan (15) hydeöljyssä 40 ast. lämmössä, tarkistin :wink:

Nesteen sivuilta löytyy suositukset suomeksi, henkilöautoihin pelkällä rekkarilla.

Re: Öljytynnyri. 10w30.

Lukematon viestiLähetetty: 25 Syys 2013, 13:59
Kirjoittaja Cultio
Joskus selvittelin noita viskositeetteja universaaliöljyissä, niissä on vain pieniä eroja valmistajien välillä. Tosihommassa on merkitystä sillä 100°C viskositeetillakin.
Jos sahaat jotain hommaa missä 10w30-öljy lämpiää sataan asteeseen niin alkaa olla pumpun voitelun rajat lähellä. Tuossa lämmössä viskositeetti on pienempi kuin ohuimmassakaan (15) hydeöljyssä 40 ast. lämmössä, tarkistin


Viskositeetti on aina lämpötilariippuvainen öljyissä. Tottakai eri öljytyyppi eri lämpötilassa on eri juoksevaa.

Viskositeettiasteikonhan pitäisi sen sijaan olla vertailukelpoinen eri öljyjen kesken, sehän on koko standardisoinnin idea.