Lisäaineet koneisiin?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Lisäaineet koneisiin?

Lukematon viestiKirjoittaja jan79 » 25 Syys 2013, 20:21

Käytättekö millaisia/mitä moottorin lisäaineita?

Itsellä pihalla Casen traktori (5.9 Cummins) ja Casen pyöräkuormaaja 6.7 litraisella myllyllä. Kuormaaja on Ureakone. Olen miettinyt mitä noihin yleensäkään kannattaa öljyn tai polttoaineen sekaan oikein kaataa.

Onko täällä muilla tietoa tai mielipidettä noista lisäaineista (Redline, X-1R yms.)? Ja jos kokemusta löytyy niin missä koneissa käytätte ja onko käytössä huomannut miten?

Itse olen Hiacen dieselissä käyttänyt Redlinen RL-2 lisäainetta ja en tiedä onko halu korvien välissä kuulla ero vai onko sitä todella mutta jotenkin tuon aineen käyttöönoton jälkeen hiacen dieselin käyntiääni hieman pehmeni.
jan79
Luokka: yli 200 hv

Re: Lisäaineet koneisiin?

Lukematon viestiKirjoittaja masto » 26 Syys 2013, 09:57

Mä lorautan joka tankkauksen yhteydessä täyssynteettistä 2T öljyä mukaan.
masto
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja jan79 » 28 Syys 2013, 19:46

masto kirjoitti:Mä lorautan joka tankkauksen yhteydessä täyssynteettistä 2T öljyä mukaan.

Mihin koneisiin?

Itsellä on pihalla yksi Ureakone ja yksi Cummins, jos työkoneista puhutaan. Onko täällä ketään ketkä noissa ureakoneissa käyttäisi lisäaineita tai sitten cummins-käyttäjiä?

Vai pitääkö vaan tuohon cumminssiin laittaa hiacen tapaan tuota RL-2:sta.....
jan79

Lukematon viestiKirjoittaja jonnumään » 28 Syys 2013, 21:01

Miksi laitatte lisä-aineita? ei moni tietääkseni laita...?
jonnumään
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 28 Syys 2013, 21:20

jonnumään kirjoitti:Miksi laitatte lisä-aineita? ei moni tietääkseni laita...?

Eipä meillä ainakaan laiteta mitään muita aineita kuin ohjekirjassa ja huoltokirjassa käsketään. Polttoainetta ja ureakoneeseen lisäksi adblueta, normaaleiden voiteluaineiden ja öljynvaihtojen lisäksi. Ei ole mitään konerikkoja tai vikoja tullut lisäaineiden puutteesta.
dbfi

Lukematon viestiKirjoittaja Rubinjo » 29 Syys 2013, 12:17

Polttoainesäiliöön vain ja ainoastaan polttoainetta. Kaiken maailman jäätymisenestoilla yms.rikkoutumisen riski kasvaa. Ei niitä moottoreita kukaan sunnittele muuta kun polttoaineella tomiviksi.
Rubinjo

Lukematon viestiKirjoittaja Maajussi66 » 29 Syys 2013, 14:12

juu ei todellakaan yhtään ylimääräisiö mömmöjä. Ainoa hyöty on rahanmeno.

Eilen just huoltomies sen sijaan totesi että moniin uusiin traktoreihin, kuorma-autoihin jne pitää usein laittaa juuri sen valmistajan öljyjä tai jopa pakkasnestettä. Muuten on vaarana tiivisteiden yms muoviosien sulaminen.

Esim yhdessä tukkiautossa tuli 7000 euron moottoriremontti kun laitettiin muuta kuin ao valmistajan öljyä. Esim wolkkarissa vaihteistossa muoviosa joka vaatii wolkkarin oman öljyn käyttöä
Maajussi66
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Johan Teere » 29 Syys 2013, 16:32

Rubinjo kirjoitti:Polttoainesäiliöön vain ja ainoastaan polttoainetta. Kaiken maailman jäätymisenestoilla yms.rikkoutumisen riski kasvaa. Ei niitä moottoreita kukaan sunnittele muuta kun polttoaineella tomiviksi.

Joku vanhan lehtiartikkeli sekä siinä kirjoitellut moottoriguru kyseenalaisti todella jopa kaksitahtiöljyn löpön seassa, sillä tankkiin kertynyt vesi vaan kerääntyy siihen tehden emulsion. Diesel 100 yms. jäivät mekaanisten syöttöpumppujen aikaan. Mutta valmistajilla on joitain aineita nykydieselien lisäaineeksi, mm. JD Protect. Samoin vanhempiinkiin, esim. Stanadyne. En ole omakohtaisesti käyttänyt.
Johan Teere
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Kaupoi » 29 Syys 2013, 20:55

Mä oon eka suutinrempan jälkeen lorauttanu nuihin uuempiin jontikoihin aina tankkauksen yhteyessä x1r diesel boosteria. Tuskin ainakaan haittaa on.
Kaupoi

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 29 Syys 2013, 21:04

Kaupoi kirjoitti:Mä oon eka suutinrempan jälkeen lorauttanu nuihin uuempiin jontikoihin aina tankkauksen yhteyessä x1r diesel boosteria. Tuskin ainakaan haittaa on.

Mikä oli syynä suutinremppaan? Missä tunti määrässä se tuli eteen?

Töissä ajataan motolla ilman mitään lisäaineita eikä ole ongelmia ilmennyt. Tosin kone vielä vanhaa tekniikkaa ilman ureaa/kierrätystä.
oppipoika
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja masto » 01 Loka 2013, 09:42

nykyiset moottoripolttoöljyt on vissiin liian kuivia ja pumput tuppaa sit hajoamaan kuivuuttaan, on neuvottu lisätä öljyä vanhempiin koneisiin, mulla nyt mitään 2000- luvun koneita olekkaan :)

Deerellä on ihan oma lisäaine jota tulee käyttää ainakin -20 sarjan ja uudemmissa koneissa nimenomaan suuttimien takia, sähköohjattu suutin kun maksaa luokkaa 500e kappale ja oon nähny niitä vaihdettavan alle 3000 ajettuihin koneisiin. tuo lisäaine maksa muutaman kympin.
masto

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 01 Loka 2013, 20:59

Miten eri yhtiöiden polttoaineiden lisäaineistuksen erot? Viikolla tuli kirje, ST1 MPÖ muuttuu paremmaksi ja hinnat nousee noin 2.5%, lisäaineistus muuttuu vastaamaan nykykoneiden vaatimuksia. Sanahelinää vai totta, ja onko muillakin yhtiöillä samanlainen laadun petraaminen?
Jari

Lukematon viestiKirjoittaja Holsti » 01 Loka 2013, 21:33

Joku aika sitten Start tv-ohjelmassa oli juttua St1:n propagandamessuista, joissa esittelivät uutukaisia parempia polttoaineita. Kuorma-autoille, hlö-autoille, dieseliä ja bensaa. Lupailivat kovasti kulutuksen pienenevän ja väännön kasvavan, ja muutenkin olevan parempaa.
Taisi olla näitä; dieselmaxi ja plussa:

http://www.st1.fi/tuotteet/dieselmax

Veikkaanpa että käytännössä eroa ei huomaa jos eroa entiseen ylipäänsä olisi. Dieseli kuin dieseli.

E: Niin, alkuperäiseen kysymykseen. Joskus x1r:ää lorauteltu lähinnä vanhempiin koneisiin, mutta eipä juuri enää. Kaikissa täyssynteettiset moottoriöljyt niin liekö lisäaineilla sitten niin suurta merkitystä. Polttoaineen sekaan ei ole tullut laitettua.
Holsti
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 01 Loka 2013, 22:15

Holsti kirjoitti:Joku aika sitten Start tv-ohjelmassa oli juttua St1:n propagandamessuista, joissa esittelivät uutukaisia parempia polttoaineita. Kuorma-autoille, hlö-autoille, dieseliä ja bensaa. Lupailivat kovasti kulutuksen pienenevän ja väännön kasvavan, ja muutenkin olevan parempaa.
Taisi olla näitä; dieselmaxi ja plussa:

http://www.st1.fi/tuotteet/dieselmax

Veikkaanpa että käytännössä eroa ei huomaa jos eroa entiseen ylipäänsä olisi. Dieseli kuin dieseli.

E: Niin, alkuperäiseen kysymykseen. Joskus x1r:ää lorauteltu lähinnä vanhempiin koneisiin, mutta eipä juuri enää. Kaikissa täyssynteettiset moottoriöljyt niin liekö lisäaineilla sitten niin suurta merkitystä. Polttoaineen sekaan ei ole tullut laitettua.
Nesteen vähemmän kuluttavalla diisselillä monet kulutuksen tarkkailijat huommanneet aika paljon suurempia kulutuslukemia...
zetor8045

Lukematon viestiKirjoittaja Kaupoi » 04 Loka 2013, 21:17

oppipoika kirjoitti:
Kaupoi kirjoitti:Mä oon eka suutinrempan jälkeen lorauttanu nuihin uuempiin jontikoihin aina tankkauksen yhteyessä x1r diesel boosteria. Tuskin ainakaan haittaa on.

Mikä oli syynä suutinremppaan? Missä tunti määrässä se tuli eteen?

Syytä en varmasti tiiä, mutta vahvasti epäilen vetistä polttoainetta. N.3000h:n kohalla tehtiin.
Kaupoi

Seuraava