Puimurin ureasäiliö

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja Tiimo » 29 Syys 2013, 12:01

PItäisikö ko. säiliö tyhjentää talveksi? Miten ylipäätään urea säilyy kiteytymättömänä. Pitäisikö varastoida lämpimässä?
Tiimo
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 104
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 22:07

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 29 Syys 2013, 13:20

Ohjekirja ei varmaankaan sano mitään? Eli ei varsinaisesti edellytä mitään toimenpiteitä.

Itse ajaisin ureasäiliön vähiin, en loppuun. Seos jäätyy talvella mutta kone on suunniteltu tietenkin kestämään jäätymisen. Jos jotain kiteytymistä tapahtuu vähän kuten tyhjässä kanisterissa niin ne kiteet kyllä sulavat ja tulevat käyttöön kun ureasäiliön tankkaa seuraavalla käyttökaudella. Ruiskutussysteeminhän kone tyhjentää sammutuksen jälkeen.

Varastoinnissa pitäisi välttää liian lämmintä paikkaa, yli 30 astetta haitaksi. Jäätyminen ei heikennä säilyvyyttä, jäätyneestä säiliöstä vaan ei voi tankata.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 29 Syys 2013, 14:57

Paras olis kun tilaisit jonkun ohjelmoitsijan joka poistaa urea laitteet pois toiminnasta niin ei moisia tarvitse miettiä enää....
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 29 Syys 2013, 15:05

Ja öljyt kun vaihtaa niin päästää vaan suoraan maahan, pääsee vähemmällä... :roll:

Kai tuohon olisi ohjeita kyselty jos kysyjä olisi niitä kaivannut.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 29 Syys 2013, 15:19

dbfi kirjoitti:Ja öljyt kun vaihtaa niin päästää vaan suoraan maahan, pääsee vähemmällä... :roll:

Kai tuohon olisi ohjeita kyselty jos kysyjä olisi niitä kaivannut.
Niin mites tuo nyt on sama kuin öljyjen laskeminen maahan?? Niin saahan niitä varaosia noihin urealaitteisiin jotka ovat varsinkin puimureissa todella turhia kun käyttöaika vuodessa lyhyt ja ongelmia varmasti tulee kun ei ne traktoreissa eikä kuorma-autoissakaan ole ongelmattomia olleet ja niissä sentään enemmän käytössä.. Pahoittelen jos neuvoin väärin dbfi:n mielestä mutta mielestäni se ratkaisee koko tuon asian vuosiksi eteenpäin :roll:
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 29 Syys 2013, 16:32

zetor8045 kirjoitti: ...mutta mielestäni se ratkaisee koko tuon asian vuosiksi eteenpäin :roll:


Tai sitten ei. Tätä menoa tarkastukset tulee kuorma-autojen katsastuksiin ja traktorit laitetaan myös katsastettaviin. Noista hyvistä vinkeistä saattaa kohta kärsiä kaikki.

Kyllä ne urealaitteet on tehtaalla ihan syystä koneisiin laitettu, ei korjaamojen pyynnöstä.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja pakkaaja » 29 Syys 2013, 20:30

Kysyin samaa asiaa Claassin huoltomieheltä, hän neuvoi jättämään ureat tankkiin.
pakkaaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2013, 17:38

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 29 Syys 2013, 20:50

dbfi kirjoitti:
zetor8045 kirjoitti: ...mutta mielestäni se ratkaisee koko tuon asian vuosiksi eteenpäin :roll:


Tai sitten ei. Tätä menoa tarkastukset tulee kuorma-autojen katsastuksiin ja traktorit laitetaan myös katsastettaviin. Noista hyvistä vinkeistä saattaa kohta kärsiä kaikki.

Kyllä ne urealaitteet on tehtaalla ihan syystä koneisiin laitettu, ei korjaamojen pyynnöstä.
On niitä kuorma-autoistakin poistettu onnistuneesti ja katsasteltu ilman ongelmia... Muuta syytä ei ole kuin ympäristöhömpötys joka on kääntynyt päälaelleen ja saanut kulutuksen vain uuteen nousuun... Eikä nämä maailmanpelastajat edes ymmärrä sitä että polttoaineen kulutus nousee kun joudutaan enemmän tekemään komponentteja, ureaa, varaosia eli ei se polttoaineenkulutuskaan ole sitä myötä päässyt pienenemään... Ei niitä puimureita kukaan tule katsomaan varsinkaan kun eivät ole edes rekisterissä niin ei niissä varmaan katsastuksiakaan tule olemaan...
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 29 Syys 2013, 22:41

zetor8045 kirjoitti:On niitä kuorma-autoistakin poistettu onnistuneesti ja katsasteltu ilman ongelmia... Muuta syytä ei ole kuin ympäristöhömpötys joka on kääntynyt päälaelleen ja saanut kulutuksen vain uuteen nousuun... Eikä nämä maailmanpelastajat edes ymmärrä sitä että polttoaineen kulutus nousee kun joudutaan enemmän tekemään komponentteja, ureaa, varaosia eli ei se polttoaineenkulutuskaan ole sitä myötä päässyt pienenemään... Ei niitä puimureita kukaan tule katsomaan varsinkaan kun eivät ole edes rekisterissä niin ei niissä varmaan katsastuksiakaan tule olemaan...


Keskustelu menee pahasti ohi alkuperäisen kyselyn mutta kuittaan että aika epätodennäköistä jäädä puimurin kanssa kiinni katsastuksessa, varsinkaan sen kanssa joka tässä hiljattain hankittu. Puimurit kuitenkin maailmalla ovat jo rekisterissä, mahtaisko tuokin hömppä joskus tulla Suomeen. Nuo kuorma-autot jotka nyt ovat katsastuksen läpäisseet saattava hyvinkin vielä elinaikanaan jäädä kiinni.

En ole viherpiipertäjä mutta jos pitää valita ureakoneen ja EGR-koneen väliltä (nykynormeilla) niin ureakone kuluttaa paljon vähemmän polttoainetta, huomioiden sen valmistukseen käytetty energia (verrattuna EGR-koneeseen). Sitäkin tärkeämpää tässä yhteydessä viestiä tuotteidemme ostajille mikä on asenteemme puhtaaseen luontoon, samalla kun markkinoimme puhtaan luonnon puhtaita tuotteitamme.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 29 Syys 2013, 22:54

dbfi kirjoitti:
zetor8045 kirjoitti:On niitä kuorma-autoistakin poistettu onnistuneesti ja katsasteltu ilman ongelmia... Muuta syytä ei ole kuin ympäristöhömpötys joka on kääntynyt päälaelleen ja saanut kulutuksen vain uuteen nousuun... Eikä nämä maailmanpelastajat edes ymmärrä sitä että polttoaineen kulutus nousee kun joudutaan enemmän tekemään komponentteja, ureaa, varaosia eli ei se polttoaineenkulutuskaan ole sitä myötä päässyt pienenemään... Ei niitä puimureita kukaan tule katsomaan varsinkaan kun eivät ole edes rekisterissä niin ei niissä varmaan katsastuksiakaan tule olemaan...


Keskustelu menee pahasti ohi alkuperäisen kyselyn mutta kuittaan että aika epätodennäköistä jäädä puimurin kanssa kiinni katsastuksessa, varsinkaan sen kanssa joka tässä hiljattain hankittu. Puimurit kuitenkin maailmalla ovat jo rekisterissä, mahtaisko tuokin hömppä joskus tulla Suomeen. Nuo kuorma-autot jotka nyt ovat katsastuksen läpäisseet saattava hyvinkin vielä elinaikanaan jäädä kiinni.

En ole viherpiipertäjä mutta jos pitää valita ureakoneen ja EGR-koneen väliltä (nykynormeilla) niin ureakone kuluttaa paljon vähemmän polttoainetta, huomioiden sen valmistukseen käytetty energia (verrattuna EGR-koneeseen). Sitäkin tärkeämpää tässä yhteydessä viestiä tuotteidemme ostajille mikä on asenteemme puhtaaseen luontoon, samalla kun markkinoimme puhtaan luonnon puhtaita tuotteitamme.
Sinähän tästä aloit jauhamaan minä vain heitin ehdotuksen miten päästä moisesta kokonaan eroon... Kummatkin tekniikat tulee olemaan seuraavissa moottoreissa ja sitten vasta kusessa onkin kun rupeavat systeemit kettuilemaan... Ekohippeily on kääntynyt kuluttamiseksi eikä ole enää mitään tekemistä puhtaan luonnon vaan puhtaan omantunnon jonka saa ostamalla näitä ekoviherjuttuja ja vieläpä noudattamalla tälläisiä hullutuksia ja vieläpä maksamaan siitä kalliisti tulevaisuudessa kun urean hinta nousee ja scr laitteiden ylläpidon kautta tulee laskua vielä lisää... Mutta pahoittelen ketjun aloittajalle että meni ohi aiheen tai ei oikeastaan mennyt mutta kuitenkin anteeksi...
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja Pasik » 01 Loka 2013, 00:05

Nyykkärikauppias taas neuvoi imasemaan pöntön tyhjäksi :roll:
Pasik
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 12:35

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja JarJar » 01 Loka 2013, 00:20

Pasik kirjoitti:Nyykkärikauppias taas neuvoi imasemaan pöntön tyhjäksi :roll:
Tyhjentämään kehoitettiin myös NH käyttäjäkoulutuksessakin.
Avatar
JarJar
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 434
Liittynyt: 31 Maalis 2006, 23:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 01 Loka 2013, 11:23

JarJar kirjoitti:
Pasik kirjoitti:Nyykkärikauppias taas neuvoi imasemaan pöntön tyhjäksi :roll:
Tyhjentämään kehoitettiin myös NH käyttäjäkoulutuksessakin.


Minä en kyllä ole kovin vakuuttunut noiden käyttäjäkoulutusten tasoista. Nyykkärikoulutuksessa en ole ollut ja saattaa hyvinkin olla eri maata. Kysyn vaan miksi ohje/huoltokirjassa ei ole tuollaista ohjetta (nyykkärin ohjekirjaakaan en ole lukenut mutta yllä ei ainakaan sanottu että siellä olisi tuo ohje) ja toisaalta tekniset perustelut sille miksi se säiliö pitää tyhjentää (toiseen säiliöön).
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 02 Loka 2013, 00:26

dbfi kirjoitti: Kysyn vaan miksi ohje/huoltokirjassa ei ole tuollaista ohjetta (nyykkärin ohjekirjaakaan en ole lukenut mutta yllä ei ainakaan sanottu että siellä olisi tuo ohje) ja toisaalta tekniset perustelut sille miksi se säiliö pitää tyhjentää (toiseen säiliöön).


Ohjeen puutuminen voi johtua ihan siitä syystä, että kirja on "vain" käännetty suomeksi ja alkuperäiskieli on alueelta, jossa jäätymistä ei tarvitse mitenkään huomioida.

Muuttuuko urean tilavuus sen jäätyessä? Jos muuttuu, niin on aika sinisilmäistä kuvitella ettei jotain hajoaisi ennemmin tai myöhemmin.
Pasi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16

Re: Puimurin ureasäiliö

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 02 Loka 2013, 10:28

Pasi kirjoitti:Ohjeen puutuminen voi johtua ihan siitä syystä, että kirja on "vain" käännetty suomeksi ja alkuperäiskieli on alueelta, jossa jäätymistä ei tarvitse mitenkään huomioida.

Muuttuuko urean tilavuus sen jäätyessä? Jos muuttuu, niin on aika sinisilmäistä kuvitella ettei jotain hajoaisi ennemmin tai myöhemmin.


Olen kyllä lukenut aika monen traktorin ja puimurin ohjekirjat sekä alkuperäiskielisenä että Suomeksi käännettynä enkä ole koskaan löytänyt poikkeavia ohjeita sen mukaan minkä kieliseksi se ohjekirja on käännetty. Kyllä se alkuperäinen tehdään kattamaan koko markkina-alue ja tarvittaessa sisältää redundanttista tietoa (esim. öljyjen viskositeetit eri lämpötiloille, tosin taitaa nuokin nykyään olla aika samoja). Pakkasöitä muuten sattuu talven aikana aika suuressa osassa nyykkäreiden markkina-aluetta.

Ihan selvää että ne ureatankit on tehty kestämään jäätyminen, samat säiliöratkaisut on puimurissa käytössä kuin traktoreissa ja kuorma-autoissakin eikä niissäkään suomenkielisissä ohjekirjoissa käsketä aina säiliötä tyhjentämään pakkaspäivinä.

Meillä Suomessakin pakkasyöt, miksei päivätkin on tuttuja joskus kesken korjuukauden eikä voi olettaa että puimurin ureasäiliö aina tyhjennettäisiin pakkasten uhatessa.

Tässä joku kohta taas hermostuu "jankuttamisesta" mutta vieläkään ei ole tullut yhtään teknistä perustelua sen tankin tyhjentämiselle (kun siis en lue sitä säiliön hajoamista jäätymisestä johtuen perusteeksi, ne säiliöt on kyllä rakennettu kestämään jäätyminen ja sulatusvastuksethan siellä on pakkasella ajoa varten, puimurissakin!).

Urealiuos ei jäädy kuten puhdas vesi vaan vähän kuten jäähdytinneste jonka pakkaskestävyys ei ole riittävä. Jäätynyt liuos on "hyhmää", ei kiinteätä ainetta ja mukautuu riittävästi tarpeen tullen.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 243
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

MAINOSPAIKKA