Lautasmuokkain kynnön tasaukseen

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Lautasmuokkain kynnön tasaukseen

Lukematon viestiKirjoittaja Yggdrasil » 23 Maalis 2014, 15:12

Radon kirjoitti:
Yggdrasil kirjoitti:Vastoin yleistä käytäntöä minä henkilökohtaisesti pidän kyntämisestä. Hyvin kääntynyt pelto saa minut tosi hyvälle tuulelle, tietää ettei keväällä tarvi monesti raapia että saa kylvökuntoon.

Siispä hyvät aurat hydraulisilla laukaisimilla ja esiauroilla, menee varsin nätisti oikein säädettynä isojen kivien ylikin, huonooa kyntöjälkeä vaikea paikata jälkeenpäin mielestäni siis siihen kannattaa panostaa erityisesti. Kylvömuokkaukseen ei kyllä mielestäni oikein hyvää s-piikkiä voittanutta ole toimii kunhan perusmuokkaus on kunnossa.

Kvernelandin lehtijousi toimii aivan riittävän hyvin tuossa laukaisussa, mutta silloin kun kivi sattuu sellaiseen paikkaan että muutenkin jo pelottaa että traktori kaatuu (ei varmaan oikeasti kaatuisi, mutta on sellaisia rinnepeltoja että oikeasti pelottaa välillä ajaa sivuttain rinteeseen.) Ei taida olla sellaista fakiiria joka kyntää aina täydellistä jälkeä rinnepelloilla.

Ainakin kainuussa jos haluaa tasaista peltoa viljellä niin kyllä se on suopeltoa.
Yggdrasil
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viestiKirjoittaja keke66 » 23 Maalis 2014, 16:11

Ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta tekeekö joku tasausäestystä normaalilla joustopiikkiäkellä? Olisi tasausäkeen päivitys ajankohtainen ja olen ajatellut, että kävishän se silläkin kun on hydraulinen etulata.
keke66
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 24 Maalis 2014, 00:51

keke66 kirjoitti:Ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta tekeekö joku tasausäestystä normaalilla joustopiikkiäkellä? Olisi tasausäkeen päivitys ajankohtainen ja olen ajatellut, että kävishän se silläkin kun on hydraulinen etulata.

Saiskohan tuon oman vääderin kulkemaan niin nokillaan, ettei piikit haittaisi pelkkää ladan käyttöä?

Tosin itse ajan kertaajolla multavat hietamaat.
Auts
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 24 Maalis 2014, 20:36

Auts kirjoitti:
keke66 kirjoitti:Ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta tekeekö joku tasausäestystä normaalilla joustopiikkiäkellä? Olisi tasausäkeen päivitys ajankohtainen ja olen ajatellut, että kävishän se silläkin kun on hydraulinen etulata.

Saiskohan tuon oman vääderin kulkemaan niin nokillaan, ettei piikit haittaisi pelkkää ladan käyttöä?

Vanhalla, viime vuosituhannen Väderillä ei ollut mikään ongelma tasausäestää melkein pelkillä ladoilla. Piikit raapivat vain pintaa. Muokkaussyvyys noin sentti. Eikä tarvinnut tehdä mitään vippaskonsteja tai nokilleen säätämistä. Joten ei pitäisi olla mitenkään hankalaa. Sen kun vaan säätää äkeen muokkaamaan olemattoman matalaan. Se on sitten eri asia, jos äestä ei pysty tarkasti säätämään....
Pasi

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 25 Maalis 2014, 00:04

Pasi kirjoitti:
Auts kirjoitti:

Vanhalla, viime vuosituhannen Väderillä ei ollut mikään ongelma tasausäestää melkein pelkillä ladoilla. Piikit raapivat vain pintaa. Muokkaussyvyys noin sentti. Eikä tarvinnut tehdä mitään vippaskonsteja tai nokilleen säätämistä. Joten ei pitäisi olla mitenkään hankalaa. Sen kun vaan säätää äkeen muokkaamaan olemattoman matalaan. Se on sitten eri asia, jos äestä ei pysty tarkasti säätämään....
Multivallakin tullut tasausäestystä harrastettua...
zetor8045

Edellinen