Sivu 2/3

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 17:34
Kirjoittaja jk
dbfi kirjoitti:
jk kirjoitti:Mulle on ainakin liikkuvan poliisin setä opettanu että maatalousajo on vapautettu polttoaineverosta ja liikenneluvasta. Sillä ei hänen mukaan ollut mitään merkitystä kuka sitä tekee. Maatalousajo on maatalousajoa ja .


En kyllä uskaltaisi lähteä liikenteeseen jonkun poliisisedän lausunnon perusteella mutta yllä olevan tulkinnan (traktorikuljetuksille) voisi tehdä myös suoraan lakitekstistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130262

Kolmoskohdassa vaaditaan "omaa tavaraa ja omia ajoneuvoja" mutta viitosessa ei.


Kolmoskohta ei koske pelkästään maatalouden kuljetuksia vaan kaikkea ajoa. Esim. ei maanviljelijä urakoitsija myy soraa omasta montusta.

Vitoskohta kuuluu "5) maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetusta traktorilla;".
Käsittääkseni tuossa EI lue että maatalouden kuljetuksia maatalouden harjoittajan omalla kalustolla.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 18:01
Kirjoittaja dbfi
Ezmo kirjoitti:Oman viljan kuskaaminen on maatalouteen liittyvää, joten ei tarvi lupia.¨

Mikäli siirretään omaa tavaraa, jonka hallinta tai omistus on kuljetuksen suorittajan muulloinkin kuin kuljetuksen ja siihen välittömästi liittyvän ajan, liikennelupaa ei tarvita.
http://www.koneyrittajat.fi/traktoriyrittajat/liikenne.htm


Tuo viitteen dokumentista lainattu kohta ei liittynyt maatalouteen, tai pikemminkin ei rajoittunut maatalouteen. Kaikilla muillakin aloilla omien tuotteiden (tarkempi määrittely dokumentissa) kuljetus traktorilla on sallittua ilman liikennelupaa, eikö vain?

Tuossa dokumentissa on tahallaan jätetty epäselväksi se kuuluuko kappaleen aiempi osuus maataloutta koskevaan poikkeukseen:
"Myös maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetukset traktorilla voidaan tehdä liikenneluvatta 1.7.2014 jälkeen, ilman 50 kilometrin rajoitusta."

Suhtautuisin varauksella kun tulkintoja esittää koneyrittäjät. Eivät toki uskalla ainakaan tahallaan valehdella mutta mikäli mahdollista antavat kyllä helposti tulkinnan jonka mukaan kuljetukset pitää jättää koneyrittäjille. Sama juttu kun SKAL tulkitsee mihin kuorma-autokuljetuksiin tarvitaan minkäkinlaisia heidän järjestämiään lisäkursseja. Samat tekstit kun löytyvät vähän eri muodossa suoraan lakikirjasta niin kannattaa lukea sieltä. Tarvittaessa joku foorumia seuraava juristi voi auttaa lakitekstin tulkinnoissa.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 18:18
Kirjoittaja Ezmo
Laitoin tuon tulkinnan, koska se jo antaa luvan kuljettaa oman viljan myyntiin. Se koskee kaikkia yrittäjiä ja on samassa muodossa kuin polttoöljyllä ajamisen pykälä maa-ja metsätaloudessa.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 22:29
Kirjoittaja Köysti
Ezmo kirjoitti:Oman viljan kuskaaminen on maatalouteen liittyvää, joten ei tarvi lupia.¨

Mikäli siirretään omaa tavaraa, jonka hallinta tai omistus on kuljetuksen suorittajan muulloinkin kuin kuljetuksen ja siihen välittömästi liittyvän ajan, liikennelupaa ei tarvita.
http://www.koneyrittajat.fi/traktoriyrittajat/liikenne.htm


Totta kai omaa tavaraa saa ilman liikennelupaa kuskata, mutta kuljettajalta voidaan vaatia ammattipätevyyskoulutus, koska oman tavaran kuljettaminen myyntipaikalle on kaupallista toimintaa. Mäkin kävin nämä D-päivät, koska ajan omaa rehua tehtaalta kanalalle rekalla.
Rekkoja nyt syynätäänkin, mutta traktorimiehenä en hirveästi murehtisi noita koulutuksia ja niiden käymättä jättämistä. Traktoripuolen kuljetukset on kuitenkin monesti niin pientä hommaa, ettei se oikein kiinnosta ketään. Ei multa ainakaan kysytty ikinä mitään, vaikka ajoin vuosikaudet rehua traktorilla.

Ei liikenneluvan hommaaminen traktorille oo pahakaan rasti. Jos meinaa toimia kuljetuspuolella ja lähettelee laskuja ajoista niin varminta se on käydä kurssi vaan. Ei ainakaan tarvi miettiä, mitä sanoa JOS (tuskin kiinnostaa) sattuis poliisiakin kiinnostamaan että millä kuviolla nuo rehunajot oikein pyörii.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 22:52
Kirjoittaja Ezmo
Eikö kaupallinen kuljettaminen ole sitä, että kuljettamisesta peritään maksu?

Kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran;

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 23:04
Kirjoittaja Cultio
kuljettajalta voidaan vaatia ammattipätevyyskoulutus, koska oman tavaran kuljettaminen myyntipaikalle on kaupallista toimintaa.


Tuskin viljelijältä joka vie jyviä traktorilla vastaanottopaikalle. Kursseilla sanottiin muistaakseni että viljelijä saa kuljettaa omia tavaroita myyntiin myös kuorma-autolla n 50 km säteellä (kohtuullisella etäisyydellä tilakeskuksesta), esim vihanneksia /munia torille jos ne myy itse. Sama pätee tod näk liikennetraktoriinkin. Muistaakseni piirturiakaan ei tarvitse noissa ajoissa käyttää. Jos lainaan kuorma-auton naapurilta voin hakea itselleni apulantaa kaupungista, jos tuon sen itse omaan käyttöön ja suoraan kotiin.

Jos niitä toimitetaan niitä myyvälle henkilökunnalle tai moneen eri paikkaan pitää olla pätevyys. :shock:

Käytännössä tämä pätevyysvaatimus on lisävero. Liikenneturvaa tai ympäristöä parantavia seikkoja en oikein pystynyt hahmottamaan lainkaan noilla 5 päivällä, vaikka pätevyys myytiin sillä verukkeella. Kurssit maksoi 1500,- sis ADR.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 24 Maalis 2014, 23:45
Kirjoittaja Köysti
Cultio kirjoitti:
kuljettajalta voidaan vaatia ammattipätevyyskoulutus, koska oman tavaran kuljettaminen myyntipaikalle on kaupallista toimintaa.


Tuskin viljelijältä joka vie jyviä traktorilla vastaanottopaikalle. Kursseilla sanottiin muistaakseni että viljelijä saa kuljettaa omia tavaroita myyntiin myös kuorma-autolla n 50 km säteellä (kohtuullisella etäisyydellä tilakeskuksesta), esim vihanneksia /munia torille jos ne myy itse. Sama pätee tod näk liikennetraktoriinkin. Muistaakseni piirturiakaan ei tarvitse noissa ajoissa käyttää. Jos lainaan kuorma-auton naapurilta voin hakea itselleni apulantaa kaupungista, jos tuon sen itse omaan käyttöön ja suoraan kotiin.

Jos niitä toimitetaan niitä myyvälle henkilökunnalle tai moneen eri paikkaan pitää olla pätevyys. :shock:

Käytännössä tämä pätevyysvaatimus on lisävero. Liikenneturvaa tai ympäristöä parantavia seikkoja en oikein pystynyt hahmottamaan lainkaan noilla 5 päivällä, vaikka pätevyys myytiin sillä verukkeella. Kurssit maksoi 1500,- sis ADR.


Tämä on yks versio. Mulle selitti ennakoivan ajon kurssilla LP:n mies, että helpoin tapa arvioida D-päivien tarve on kaupallisuus. Hänen mukaansa maatalouspuolellakin on herätty asiaan ja ilmoittautumisia kursseille oli tullut paljon maanviljelijöiden keskuudesta. Meniskö se ehkä sitten niin, että omia viljoja saa kuskata Osuuskauppaan yms. myyntipaikkaan kaikes rauhas, mutta sitten jos ajaa jatkuvaa rehuliikennettä tehtaalta tuotantolaitokselle, homma voidaan tulkita selkeästi kaupalliseksi?

Periaatteeshan vähäisiä maatalouden kuljetuksia kuorma-autolla saa ajaa ilman piirturin käyttöä, mutta kuka perk**** uskaltaa ajaa autoa ilman piirturia onkin toinen asia! En haluais ruveta poliisien kans selvittelemään, miksi mulla ei oo kiekkoa konees. Sakot saa kuitenkin jos sattuu sopivasti innokas poliisi.

Rahastusta koko touhu ja alle vuodenkin rekkaa ajaneelle ei oikein mitään annettavaa koko kursseilla. Liikennelupa- ja rekkakorttikursseilla käytiin jo tärkeimmät asiat.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 25 Maalis 2014, 21:32
Kirjoittaja Ezmo
Maanviljelijät saattaa hakea liikenneluvat, jos harrastaa sivubisneksenä kuljetuksia. Pitää varmaan itsekkin hankkia, kun joskus voi olla tarvetta.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 25 Maalis 2014, 21:42
Kirjoittaja Juhta
Itse tuli ne ammattipätevyys päivät käytyä ja siellä sain kouluttajalta ihan erikseen asiaa kysyessäni vastauksen koskien tuota viljan ajoa. Jos ajan omien varastojeni välillä viljaa, niin pätevyyttä ei tarvita. Jos vien viljan myllylle, kauppaan tms. pätevyys vaadittaisiin, koska kyseessä ei ole enää yrityksen tai maatilan sisäinen kuljetus. Tähän oli verranteena esim. Kauppaketju jolla on omat autot ja kuljettajat jotka ajaa tavaraa omalta keskusvarastolta omiin kauppoihin. Silloin ei tarvita ammattipätevyyttä eikä liikennelupaakaan.

Täällä jo kirjoitettu torikauppa esimerkkikin tuli esille ja siinähän oli loppuhuomiona se, että vaikka torille saa kuljettaa tavaraa ilman pilettiä, mutta jos samalla reissulla ajaa myymättömät tavarat marketin varastolle kaupan myytäväksi aletaan pätevyyspilettiä jo kaipailemaankin. Samoin kysyttiin siellä tuosta 50km alueesta, niin tämä meidän kouluttaja sanoi että ei sellaista aluetta ole missään määritelty, eikä alkaisi sen varaan laskemaan.

Noita tulkintoja tuntuu olevan vähän liikaa, lopullinen tulkintahan tulee sitten kun oikeus tekee asiasta ensimmäisen ennakkopäätöksen..

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 26 Maalis 2014, 15:58
Kirjoittaja Agronautti
Mites se on YEL:in piiriin( siis ei maa/metsäjussi) kuuluva maatalouden koneurakointia harjoittavan yrittäjän liikennetraktori?.
Jos on maatalouskone perässä voi ajaa polttoöljyllä, mutta entäs jos peräkärrillä kuskaa omia koneitaan paikasta toiseen esim 100km, niin päivämaksulla 5e voi ajaa ? Liikennelupaa tuskin tarttee. :?:

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 27 Maalis 2014, 18:51
Kirjoittaja eri koista
Agronautti kirjoitti:Mites se on YEL:in piiriin( siis ei maa/metsäjussi) kuuluva maatalouden koneurakointia harjoittavan yrittäjän liikennetraktori?.
Jos on maatalouskone perässä voi ajaa polttoöljyllä, mutta entäs jos peräkärrillä kuskaa omia koneitaan paikasta toiseen esim 100km, niin päivämaksulla 5e voi ajaa ? Liikennelupaa tuskin tarttee. :?:


Mulla traktorin omistaa oy ja kuulun yel:in piiriin aikanaan poliisi antoi ohjeen että aina kun mulla on mahdollisuus kuljettaa eli vaikka siirrän tyhjää kärryä työmaalta toiselle osta päiväverolippu.
Liikenne lupa tarvitaan vasta kun kuljetus on kaupallista.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 18 Huhti 2014, 08:41
Kirjoittaja jeejee
Käsittääkseni korjatkaa jos olen väärässä ...maatalous ajot on vapautettu liikenne lupa ja tiiseliverosta eli lietteet ja rehut ja viljat (maa ja metsätalous kuljetukset) näin opasti poliisi ....traktorin nopeus vaikuttaa siihen millainen ajokortti tarvitaan...maa metsätalous ajoissa ei tarvi ammatti pätevyyksiä...

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 18 Huhti 2014, 11:12
Kirjoittaja kallioj82
Omia ajoja saa ajaa mutta jos ajat jollekin toiselle osapuolelle maksusta sillon täytyy olla luvat.

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 18 Huhti 2014, 16:17
Kirjoittaja jk
kallioj82 kirjoitti:Omia ajoja saa ajaa mutta jos ajat jollekin toiselle osapuolelle maksusta sillon täytyy olla luvat.


Ei tartte jos ajo on maatalousajoa!

Re: Traktoriliikenne luvan tarve 1,7-2014 alkaen?

Lukematon viestiLähetetty: 19 Huhti 2014, 12:18
Kirjoittaja Agriduunari
jk kirjoitti:
kallioj82 kirjoitti:Omia ajoja saa ajaa mutta jos ajat jollekin toiselle osapuolelle maksusta sillon täytyy olla luvat.


Ei tartte jos ajo on maatalousajoa!

Tarvii, lupaa ei tarvitse jos kuskaa omaa tavaraa ostettua tai myytävää. Lupa täytyy olla jos kuskaa toisen tavaraa tai palkkiota vastaan.

C-kortti täytyy olla tavallisellakin trakraattorilla. Ja lupa täytyy olla myös tavallisella tarktorilla.

Lupaa ei tarvi jos,
-kuskaa omaa tavaraa
-yrityksen sisäisiä kuljetuksia tai omia
-kuski kuuluu henkilöstöön
-traktorit kuuluu omaan kalustoon
-toisijaista elinkeinotoimintaan nähden
Jos jokin ehto ei täyty => lupa.
Lupa taas vaatii ammattipätevyyden.