Paalimuovien hännät

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Paalimuovien hännät

Lukematon viestiKirjoittaja alintala » 29 Kesä 2014, 16:46

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on eri valmistajien /eri tyyppisistä muoveista? En ole itse vielä löytänyt niin hyvää muovia, jolla pitkät hännät jäisivät historiaan. Vai onko kyseessä sittenkin joku käärijään liittyvä ominaisuus (esikiristys, pölyisyys tms.).

Oma koneeni on Fusion 2 ja nyt kun kotimaista (liimallista) muovia olen käyttänyt, niin käärintä pelaa moitteetta. Ei katko, mutta pitkät hännät ovat ongelma. Muovi lähtee irtoamaan tosi helposti ja hännät saattavat olla jopa 10-20 metrisiä. Niitäpä on sitten mukava keräillä pellolta pyörän alle jääneenä.
alintala
Luokka: yli 150 hv

Re: Paalimuovien hännät

Lukematon viestiKirjoittaja ekii » 29 Kesä 2014, 18:37

Seuraavaks kun paalaat niin hyppääppä pihalle kattomaan se käärintä loppuun ja katkaseeko se molemmat muovit nätisti? Joskus saattaa olla niin että ei katkase sitä muovia täydellisestäs vaan katkeaa vasta siinä vaiheessa kun tiputat käärityn paalin ales ja repii silloin sitä muovia paalista. Käärintä saattaa silti toimia täysin moitteettomasti.

Toinen juttu on että paalaatko kovin pölysissä olosuhteissa? Siellä käärimellähän on ihan helvetinmoinen pöly kun kuivaa paalataan ja näin ollen se muovi ei oikeen liimaudu ja hännät on pitkiä. Tähän ei oikeen oo mitään ratkasua muutakun kärsiä tai sitten pysähtyä kun kolmasosa paalista käärimättä niin pöly hälvenee käärinnän lopulla.
ekii
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja alintala » 29 Kesä 2014, 19:33

Tämä pöly se minunkin mielestäni on syyn aiheuttaja. Katkaisut toimii hienosti. LS-linjassa käärintä oli ontuvaa, joten laitoin suoraan lohkolle syötön.

Tuohon pölyyn on vaikea muuten keksiä ratkaisua, kuin odottaminen. Mutta kun valmistakin pitäisi tulla. Olisiko mäkkärin syynä tähän seinämien sisällä tapahtuva käärintä, jolloin pöly ei suoraan pääse pois? Ns. avomallisissa käärimissä (lähes kaikki muut) tämä häntäongelma ei ole pölyn vuoksi ole niin paha, mitä olen seurannut.
alintala
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja arzy » 03 Heinä 2014, 11:38

Ranin muoveja olen käyttänyt kun tehdas on lähes naapurissa, mutta jatkossa käytän liimattomia kalvoja. Mun mielestä häntiä ei jää niin pahasti ja muovi on helpompi ottaa pois paalin päältä... Varsinkin jäisten. Mielelläni ostaisin kotimaista ja varsinkin kun tehdas on lähellä, mutta ominaisuudet ei toimi ainakaan mun systeemissä niin hyvin kuin liimattomissa kalvoissa. Varmaan noihin liimattomiin kalvoihin pöly ei vaikuta niin pahasti.
arzy
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv