Avero 160/240

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 20 Syys 2014, 23:21

Minkälaisia kokemuksia on kertynyt otsikon malleista. Joutuu kohta tekemään päätöksiä johonkin suuntaan. Mielestäni tällä hetkellä aivan eri kone verrattuna Dominaattoreihin. Pääosin tietysti hytin takia, mutta ehkä muutenkin. Puhdistettavuus ei kyllä miellytä, mutta kai sen sietää. Remmien kestosta ei kannata puhua mitään. En käsitä sitä pakkomiellettä tehdä niitä kiemuravängerryksiä, kun kerran Sammossakin niistä ollaan jo päästy eroon. Huonoin puoli koneessa lienee Keskon edustus, mutta Claassihan ei varaosia tarvitse, eihän...
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 20 Syys 2014, 23:31

Claasin varaosat tulee Saksastakin alta vuorokauden. Eli turhaa puhetta keskon heikosta varaosapalvelusta... :roll:
Sepe
Luokka: >500hv
 
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 20:02

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 20 Syys 2014, 23:37

Minkälaisia osia olet tilannut ja mihin malliin?
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 21 Syys 2014, 00:40

kylmis kirjoitti:Minkälaisia osia olet tilannut ja mihin malliin?

Osta Sampo niin ei tarvi varaosista huolehtia... :lol:
Sepe
Luokka: >500hv
 
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 20:02

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 21 Syys 2014, 08:39

Sepe se, aina puhutaan siitä, että Saksasta tulee niin ja niin äkkiä, mutta mikä on totuus. Laakeripaketti tulee vuorokaudessa, sievässä pienessä kirjekuoressa, mutta entä sitten, kun kaatokela koittaa haukata puolikkaan peuran persettä tai peruutan puimurin perän konehallin ovenpieleen tohjoksi. Olisi kiva tietää, onko puinnit sillä puimurilla taputeltu sille syksylle.

Sampon osat kyllä tuntuu löytyvän nopeasti, jos ne vaan on tehtaalla olemassa.
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja pakkaaja » 21 Syys 2014, 10:38

Kaksoiskela antaa 240:n lisää tehoa, mutta myös hinta nousee varusteltuna, esim.
isommat renkaat (Viimevuotisen tarjouksen mukaan, pitäisi kuulemma vaihtaa taka-akselikin) jo aika lähelle 320:stä Tucanoa, joka on jo aivan eri teholuokassa.
Claassissa remmet kyllä kestää, ainakin omien kokemusten mukaan hyvin.
pakkaaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2013, 17:38

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 21 Syys 2014, 12:58

Parissa naapurissa on 240 avero.. Olleet nyt muistaakseni kolme syksyä ja hyvin ne on ennen tätä syksyä pelanneet.. Ongelmina oli että vasemman puolen renkaan vieressä oleva pelli on liian lyhyt ja märällä savella ne 800mm renkaat pudottaa kuraa sieltä pellin yli suoraan hihnojen väliin.. Korjaus oli kun tilasi isomman pellin siihen pellinvääntäjältä.. Niin ja kuraleikkuri pyörän vieressä ei poistanut ongelmaa kun toisessa oli ja toisessa ei ja samaa vikaa.. Niin ja tyhjennysruuvin murtopultti meni poikki märällä viljalla.. Korjaus siihen oli rajoittaa viljan määrää sinne ruuville ja siihen oli vissiin joku korjaussarjakin oikeen jo tehtaalta.. 120ha-150ha on noiden puimureiden puintimäärät syksyssä..
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 21 Syys 2014, 14:27

kylmis kirjoitti:Sepe se, aina puhutaan siitä, että Saksasta tulee niin ja niin äkkiä, mutta mikä on totuus. Laakeripaketti tulee vuorokaudessa, sievässä pienessä kirjekuoressa, mutta entä sitten, kun kaatokela koittaa haukata puolikkaan peuran persettä tai peruutan puimurin perän konehallin ovenpieleen tohjoksi. Olisi kiva tietää, onko puinnit sillä puimurilla taputeltu sille syksylle.

Sampon osat kyllä tuntuu löytyvän nopeasti, jos ne vaan on tehtaalla olemassa.


Kaatokelaan pari putkea tilasin syksyllä puinnin aikaan, kyllä ne sieltä tulikin jossain vaiheessa. Olivat Vantaan keskusvarastolla, eli jotain ainakin löytyy. Puhaltimen remmin tilasin myös varalta, lienee edelleen matkalla ts. varaosapisteen hyllyssä kun sekin vantaalta tilaukseen. Kummatkin saisi nopeammin jos haluaa, pikapakettina tai suoraan remmikaupasta, muttei ollut tarvetta.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 22 Syys 2014, 09:07

Onko noissa mitään ihmeellisyyksiä, kuten syöttökuljettimen ylärullaan kertyvää pahnankietoutumista tms. ärsyttäviä piirteitä. Ei ole mitään vaikeuksia rypsillä, timoteillä, kuminalla yms. erikoiskasveilla. Kaikki menee hyvin läpi?
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja pakkaaja » 22 Syys 2014, 19:34

Meidän Claasseilla, ainakin kaikki viljat ja timotei mennyt läpi ilman ongelmia.
pakkaaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2013, 17:38

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja maamees » 25 Syys 2014, 22:56

Mitenkäs Avero 160 puintiteho, askarruttanut vakiopöytä 430 leikkuuleveys? Onko monille puitaville liian leveä? Kuitenkin vähän "ahdas" koneisto, ilmeisesti tehokas silppuri, tehoa jotain +140 din hv. Eikö teknisesti aika liki viimeisiä 68 tai 140/150 malleja, toki paljon nykyaikaisempana ja mukavammassa muodossa? Näihin ei ilmeisesti ole kaupan vanhaa 390 pöytää, vaan sitten leikkuuleveydeltään 371cm?
maamees
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Syys 2007, 10:55
Paikkakunta: etelä

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja Tikkis » 25 Syys 2014, 23:20

Kolme syksyä on puitu 240:llä. Hytti mun mielestä todella mukava ja hallintalaitteet mm. ajokahva itselle sopiva, vaikka onkin ns. pitkää mallia. Puhdistettavuus ei tietysti ole Sampon luokkaa, mutta paineilmapillillä sen tekee melko nopeaa, kun oppii tietämään "jäämäpaikat". Syöttökuljettimen tunneliin jää paljon jyvää, vaatii melkein pöydän irrottamista. Irroitus näissä toki helppo ja nopea. Vähemmän mun omissa tosseissa on ollut vierasta lajia, kuin osassa sertisiemeniä...

Surullisena 2012 syksynä takkusi säiliön tyhjennys todella märällä viljalla. Katkoi murtopultteja, mutta lääkkeeksi laitettiin pätkät rumpuputkea kierukan harjan molemmin puolin, että vetää vähemmän viljaa. Kesko korjannut vian kannakkeita muuttamalla. Toivottavasti ei tarvii käytännössä kokeilla niiden toimivuutta pitkään aikaan.

Pöydän käytön alkuperäisessä hihnapyörässä oli toinen ura syvempi kuin toinen, joka teki sen että hihnat olivat eri kireydellä. Tämä taas teki sen että löysempi hihna pääsi välillä pois päältä. Huoltomies totesi asian ja tilasi uuden, joka oli justiin samanlainen. Maahantuoja ihmetteli asiaa, kun "ei kellään muulla oo tälläistä vikaa". Maasjalkaisin huoltomies kävi isoolla kirkolla pyörän kans ja sitten selvis että on niitä jollakin muullakin ollu. Kunnollinen tuli seuraavalle vuodelle ja nyt on pelannu. Muuten ei oo tarvinnu kuin pitää ja päästää.

Mutta mutta, se puintiteho... Pöytä ja kela nielee sen mitä sinne uskaltaa tälläinen hentomielinen päästää. Kaksoiskela tasaa paljon puintia ja helpottaa kohlinten hommaa. Seulasto tehon on ensimmäinen rajoittava tekijä. Vaikka yläseula on melkein auki ja tuuli lähes täysillä, alkaa seuloilta mennä yli kunnon 2-t ohrassa n. 5 km/h vauhdissa. 1-2 %:n toleranssissa varmasti vielä pysyy, mutta tympiää niitä on kattella. Tai sitten minen vain osaa säätää!

Kaikki on tullu aina puitua, mutta pikkusen on sellainen fiilis että vähän on kallis puimuri puintitehoon nähden. Jos puitavaa on +150 ha, niin kannattaa harkita Tuksua jos laassin haluaa ostaa.
Tikkis
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Elo 2009, 21:48
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 25 Syys 2014, 23:20

Haastattelin just kolleegaa, joka oli valinnut 160:een pöydäksi 4,9m:n. Kaveri oli sitä mieltä, ettei ole ollut puinnissa mitään ongelmia. Ei kuulemma tarvitse hidastella vahvassakaan kasvustossa, kun ei tule tunneta, etteikö kone jaksaisi niellä kaikkea mitä pöydälle tulee. Itse olen sitä mieltä, että valmistaja on suunnitellut jokaisen mallin tietylle optimipöytäkoolle, jolla kone toimii parhaiten. 160:ssä tämä 4,3 on varmasti just passeli. Tuotepäällikkö Michael Poppa Claassilta sanoi, että Avero on uusi kone, joka on suunniteltu puhtaalta pöydältä, eikä sitä voi verrata Dominaattoreihin. Kai sitä täytyy siihen luottaa, että Claassin kokemuksella osataan tehdä puimuri, jossa eri osa-alueet ovat tasapainossa keskenään. Jos pöytää haluaa lähteä vaihtamaan, niin lienee turvallisempaa siirtyä isompaan kuin pienempään. Pieni pöytä, tehokkaalla koneistolla tuottanee roskaista viljaa, jos ei pysty puintinopeudella kompensoimaan massaa seuloille. Olen parina syksynä seurannut kollegan puintia 320 tucanolla, jossa on 4,5 pöytä. Viljat ei ole oikein olleet puhtaita. Voi olla muussakin säädössä vikaa, mutta kun toinen kollega haikaili jopa 6,1 pöytää, koska sekin menisi, niin tulee vaan ekana mieleen, että liian kapea tehoon nähden...
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja kylmis » 25 Syys 2014, 23:30

Tikkis kirjoitti:Kolme syksyä on puitu 240:llä. Hytti mun mielestä todella mukava ja hallintalaitteet mm. ajokahva itselle sopiva, vaikka onkin ns. pitkää mallia. Puhdistettavuus ei tietysti ole Sampon luokkaa, mutta paineilmapillillä sen tekee melko nopeaa, kun oppii tietämään "jäämäpaikat". Syöttökuljettimen tunneliin jää paljon jyvää, vaatii melkein pöydän irrottamista. Irroitus näissä toki helppo ja nopea. Vähemmän mun omissa tosseissa on ollut vierasta lajia, kuin osassa sertisiemeniä...

Surullisena 2012 syksynä takkusi säiliön tyhjennys todella märällä viljalla. Katkoi murtopultteja, mutta lääkkeeksi laitettiin pätkät rumpuputkea kierukan harjan molemmin puolin, että vetää vähemmän viljaa. Kesko korjannut vian kannakkeita muuttamalla. Toivottavasti ei tarvii käytännössä kokeilla niiden toimivuutta pitkään aikaan.

Pöydän käytön alkuperäisessä hihnapyörässä oli toinen ura syvempi kuin toinen, joka teki sen että hihnat olivat eri kireydellä. Tämä taas teki sen että löysempi hihna pääsi välillä pois päältä. Huoltomies totesi asian ja tilasi uuden, joka oli justiin samanlainen. Maahantuoja ihmetteli asiaa, kun "ei kellään muulla oo tälläistä vikaa". Maasjalkaisin huoltomies kävi isoolla kirkolla pyörän kans ja sitten selvis että on niitä jollakin muullakin ollu. Kunnollinen tuli seuraavalle vuodelle ja nyt on pelannu. Muuten ei oo tarvinnu kuin pitää ja päästää.

Mutta mutta, se puintiteho... Pöytä ja kela nielee sen mitä sinne uskaltaa tälläinen hentomielinen päästää. Kaksoiskela tasaa paljon puintia ja helpottaa kohlinten hommaa. Seulasto tehon on ensimmäinen rajoittava tekijä. Vaikka yläseula on melkein auki ja tuuli lähes täysillä, alkaa seuloilta mennä yli kunnon 2-t ohrassa n. 5 km/h vauhdissa. 1-2 %:n toleranssissa varmasti vielä pysyy, mutta tympiää niitä on kattella. Tai sitten minen vain osaa säätää!

Kaikki on tullu aina puitua, mutta pikkusen on sellainen fiilis että vähän on kallis puimuri puintitehoon nähden. Jos puitavaa on +150 ha, niin kannattaa harkita Tuksua jos laassin haluaa ostaa.

Ensimmäinen realistinen kuvaus tästä koneesta, kiitoksia.

Tuosta säiliön tyhjennyksestä, katselin Okrassa, että säiliön pohjalla, ruuvin yläpuolella olevassa harjassa on säädettävät levyt, joilla voi rajoittaa viljan syöttöä. Onkohan tämä ratkaisu ollut jo aiemmassa mallissa käytössä?

Minkälevyisellä pöydällä tämä kone on?
kylmis
Luokka: >500hv
 
Viestit: 526
Liittynyt: 08 Syys 2005, 10:01

Re: Avero 160/240

Lukematon viestiKirjoittaja MottiM » 26 Syys 2014, 00:41

Netissä on erinomainen tietosivusto puimureiden ja traktoreiden teknisistä tiedoista:

http://www.konedata.net

Siellä kun vertailee esimerkiksi Claasin puimureitten tietoja niin huomaa, että nykysuuntaus on ollut yhä levempiin pöytiin siirtyminen. Averossa on seulaston pinta-alaa saman verran kuin pienemmissä Dominatoreissa, mutta moottoritehoa ja pöytää sitten jo isojen Dominatorien verran.

Puimureiden eri osien suhteellinen mitoitus on mielenkiintoinen ajatusleikki, kaikilla valmistajilla on omat näkemyksensä optimaalista mitoituksista moottoritehon, puintikelan koon sekä kohlimien ja seulaston pinta-alojen suhteen.

Taitaa Suomen olosuhteissa moottoriteho, puintikela ja kohlimet olla tärkeimmät puintitehoa rajoittavat tekijät, johtuen suhteellisen runsaasta olkimassasta ja pienestä siemensadosta eurooppaan verrattuna.

Tässä valossa ajateltuna tuntuisi että Averon kohlimet ja seulasto ovat ensimmäisenä rajoittavana tekijänä puintitehossa, joten ei se ainakaan isompaa (4,9m) pöytää kaipaa. Tosin jo tuon 4,3m pöydän kanssakaan en lähtisi tielle ajamaan, joten samahan se on miten suurta pöytää sitä perässä vetää. Jos noihin saisi 4m kuljetusleveydellä olevaa pöytää, saattaisin valita sen siirtymien helppouden takia. Sitten ei vaan pääsisi naapureille "leveilemään" pöydällä.
MottiM
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 50
Liittynyt: 23 Marras 2012, 20:02



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 5 vierailijaa

MAINOSPAIKKA