Valtra 900

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja jukolanjussi » 03 Loka 2014, 21:45

Terve.

On tässä jonkun aikaa ollut mielessä rattorin vaihto vähän tuoreempaan nelikkoon. Ja yhtenä aika vahvana vaihtoehtona on ollut valtran 900. Eli kokemuksia kyselisin kyseisestä vehkeestä?
Olisi tarjolla 5000h tuntia ajettu yksilö. Sähkönostolaitteet ja hydraulinen kaltevuudensäätö löytyy.

Minkälaisia tyyppivikoja näissä on ollut?
Kytkinremontista ei ole varmuutta onko jo tehty, todennäköisemmin vasta edessä päin. Missä hintaluokassa se pyörii ko. koneessa?

Ja mitä kokemuksia näistä sähkönostolaitteista? Itselle ne ovat uusi juttu että ei omissa koneissa vielä ole niitä ollut yhdessäkään. Vähän se sähköisyys nimittäin mietityttää. Että mikä on niitten luottovarmuus ja minkälaisia vikoja niihin yleensä tulee?

Koppihan näissä on pieni, se on tiedossa jo.
Pienelle maatilalle olisi tulossa kuormainkoneeksi, ja muihin tilan töihin. Sekä vähäiseen metsätyöhön. Tulevaisuudessa mahdollisesti tarkoitus hankkia joku edullinen puukärri kuormaimen kanssa. Mutta tällä hetkellä juontokoura asteella mennään.

Asiallisia vastauksia toivoen. :)
jukolanjussi
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2014, 20:44

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 04 Loka 2014, 11:52

Sähkönen nostolaite ainakin Valtussa pesee mekaanisen kuusnolla. Tarkempi ja helpompi käyttää. Remonttia on tehty yhteen paikkaan: nosto/lasku -kytkin tulee ajastaan tiensä päähän ja pitää vaihtaa. Kustannus parikymppiä/katkaisin, 2 kpl mennyt 18 vuoteen.
Avatar
ht
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
Paikkakunta: Kaakonkulma

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja jukolanjussi » 04 Loka 2014, 12:53

Onko jotain juttuja millä sen sähkösen nostolaitteen voi saaha rikki. Siis joku selkeä asia että jos väärin sitä käyttää niin sillä saa hajotettua jotain?
Saahan sitä hajotettua vaikka metrisen ratakiskon pätkän väärällä käytöllä.
jukolanjussi
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2014, 20:44

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 04 Loka 2014, 13:11

jukolanjussi kirjoitti:Onko jotain juttuja millä sen sähkösen nostolaitteen voi saaha rikki. Siis joku selkeä asia että jos väärin sitä käyttää niin sillä saa hajotettua jotain?
Saahan sitä hajotettua vaikka metrisen ratakiskon pätkän väärällä käytöllä.


Ei mielestäni ainakaan sähköisesti. Vetovarsien päissä olevat anturit on hyvin suojattuja hydrauli/mekaaninen puolihan on normaalia. Nuppeja "vääriin asentoihin" kiertelemällä ei saa mitään rikki.
Avatar
ht
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
Paikkakunta: Kaakonkulma

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja jukolanjussi » 04 Loka 2014, 14:25

Kyllä, no piakkoinpa sitä itelläkin kokemusta alkaa näistä sitten löytymään enemmän.
Mitenkä sitten esimerkiksi lanaa käytettäessä jos tarvitsee kesken lanan käytön muuttaa korkeutta. Niin käykö korkeuden muuttelu siitä rullasta missä on laskukorkeus vai siitä erillisestä nosto/lasku kytkimestä. Mitä siis käytetään lähinnä työkoneen kytkemisessä. Eli ei siis se varsinainen nosta/seis/lasku kytkin. Millä käytetään näitä esivalittuja nosto ja laskukorkeuksia. Toivottavasti nyt ymmärsitte mitä ajoin takaa. :)
jukolanjussi
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2014, 20:44

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 04 Loka 2014, 19:36

Jos lanalla tarkoitat perälevyä, niin sillä rullalla tosiaan se korkeudensäätö. Esim. ojamaita levittäessä voi kokeilla toimia silleen, että laittaa sekoitussäädön kokonaan vetovastustunnustelun puolelle ja sitten rullasta sopiva asetus.
Avatar
ht
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
Paikkakunta: Kaakonkulma

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 04 Loka 2014, 22:20

Ei kai nyt kukaan perälevyhommissa sitä säätöpyörää käytä korkeudensäätöön? Siitä säädetään alin korkeus ja noston ylärajaksi valitaan suurin korkeus ja siinä välillä valitaan nosto/lasku-kytkimellä lanan korkeus. Se pyörä siis tarkjoitettu alimman korkeuden säätöön. Lanaa kätevä säätää nosto/lasku-kytkimellä kun siinä on keskiasennossa pysäytys. Siitä sitten pikku napautuksilla nostoa tai lasku tarpeen mukaan pysäytysasennon molemmin puolin.
SamiT
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 22:55
Paikkakunta: Paimio

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja jukolanjussi » 04 Loka 2014, 22:37

Juurikin näin.

Mites sitten tuo 900 vallu muuten. Onko siitä raadilla kokemuksia?
Jos vertaa vaikka A-sarjaan. Melkein samoja vehkeitähän ne on mitä nyt vaihteistot eroaa hivenen.

Semmosta luotettavaa peruskonetta perustöihin tosiaan katselen ja omaan korvaan tuo kuulostas parhaimmalta vaihtoehdolta.
jukolanjussi
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2014, 20:44

Re: Valtra 900

Lukematon viestiKirjoittaja ahma450 » 05 Loka 2014, 13:04

Vaihdeaskihan näissä taitaa olla se heikoin lenkki,moottori kyllä kestää.Oon ajanu nyt tuolla A-95:sella rreilu 3000h.Viat tähän mennessä:polttoaineen siirtopumppu,starttimoottori,sulakerasian sulaminen ja syöttöpumpun korjaus(ei käynnistyny kuumana,kuin hyvin huonosti)Mekaaninen nostolaite huono,laskunopeuden säätö tosi huono nopealla romahtaa koneet alas,hitaalla taas liian hidas.Sähkönostolaite varmaan paljon parempi.En ehkä enää ostais kyseistä konetta,mutten sitä nyt poiskaan oo vaihtamassa.Toisena koneena on Fiat 82-94 jossa 4500h.Viat nelivedon kytkentämurikan korjaus(uusi akseli+tiivisteet ja Orbitrolin tiivisteet ja vesipumppu.Huomattavasti halvemmaks tullu tuo Fiiatti.Ajomukavuus lähes samaa tasoa,kuin tuolla Valtralla.
ahma450
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 127
Liittynyt: 03 Syys 2011, 15:37
Paikkakunta: Itäinen eteläpohjanmaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA