Itse rakennetut koneet

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Itse rakennetut koneet

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 16 Loka 2014, 20:56

20141008_165900.jpg
20141008_165900.jpg (30.74 KiB) Katsottu 9174 kertaa
Minkälaisia tuotoksia sitä pajoista on tullu ulos porukalla?

Itse sai just koekäyttö valmiiks ketjumurskaimen :D

[attachment=0]20141008_165900.jpg[/attachment
kuski80
Luokka: Hevosaura

Re: Itse rakennetut koneet

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 17 Loka 2014, 00:10

Peukalo sen verran keskellä kämmentä, ettei riitä kyky tehdä itse koneita.

Pieniä käyttöä helpottavia/ parantavia rakenteluja tulee tehtyä.
Auts
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja kehveli » 17 Loka 2014, 09:15

Mikä tuossa on varsinaisena murskapäänä? Vai onko sekin kasattu itse?
Nivelakseli aika kovassa vinkkelissa traktorin päästä. Vai näyttääkö vaan kuvassa todellisuutta enemmän.
kehveli
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 17 Loka 2014, 11:31

Vihannesviljelyyn tein vanhasta kultivaattorista + pyöränvälijyrästä + tasauslautasista penkintekokoneen ja romuraudasta on tullut tehtyä kahden käden talikoita (broadfork).

Ensi kevääksi olisi edessä tähän mennessä isoin projekti, eli kultivaattorin muunto pneumaattiseksi suorakylvökoneeksi. Bourgaultilta osat, Accordin kylvöyksikkö ja väliin hiukan rautaa. Ei siinäkään mitään mullistavaa ole, paitsi jos se toimii.

Vesakkomurskain oli hieno!
TumppiW
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 17 Loka 2014, 11:39

Ketjut siellä pyörii :D Murskainpään kasailin ite,kaivurilla "pokkasin" tuon kotelon 4mm jostai kulutuspellistä. Tuo kulmavaihde löyty tutun romukasasta,Nokkakonee vanha niittokone. Nivelakseli on vähä jyrkässä kun just se hihnakoko puuttu mikä ois sopiva ollu..mutta toimii noinkin. meinasin kohan löytyy kaks kulmavaihdetta nii teen niistä vähä jämäkämmän ketjuleikkurin vielä. Tuohon keltaseen puomiin on toinen leikkuupää,190cm levee kelamurskain :D
Liitteet
WP_000945.jpg
WP_000945.jpg (44.44 KiB) Katsottu 8840 kertaa
kuski80

Lukematon viestiKirjoittaja Jukujuku » 18 Loka 2014, 05:05

kuski80 kirjoitti:Ketjut siellä pyörii :D Murskainpään kasailin ite,kaivurilla "pokkasin" tuon kotelon 4mm jostai kulutuspellistä. Tuo kulmavaihde löyty tutun romukasasta,Nokkakonee vanha niittokone. Nivelakseli on vähä jyrkässä kun just se hihnakoko puuttu mikä ois sopiva ollu..mutta toimii noinkin. meinasin kohan löytyy kaks kulmavaihdetta nii teen niistä vähä jämäkämmän ketjuleikkurin vielä. Tuohon keltaseen puomiin on toinen leikkuupää,190cm levee kelamurskain :D

joko ovat solmus ? :mrgreen:
Jukujuku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 18 Loka 2014, 09:36

Heh..ei oo solmussa :D vähän järeemmän ja ulottuvamman jos tekis ;)
kuski80

Lukematon viestiKirjoittaja nuffieldmaster » 18 Loka 2014, 10:28

Nuo on hyviä joskus nuo itserakennetut koneet, kunhan vain käyttää omissa nurkissa.

Julkisiin ja yleisiin paikkoihin jos vahinko sattuu, vaikka ei koneen rakenteellisesta ongelmasta syy johtuisikaan, esim. kiven lentäminen lapsen päälle, vastuu on rakentelijan, jos taas kivi lentää tehdastekoisesta koneesta, ce-merkitystä niin vastuu ei ole omassa piirissä, eikä tehtaan paappaakaan siitä kurmuuteta. Vahinko mikä vahinko...
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 18 Loka 2014, 22:46

Omissa nurkissaha näillä häärätään...eihän näillä suuremmi urakoimaa viiti lähtee.Itellee on mukavampi rakennella :D Vaikka kyllä tääläpäin muutama urakoi täysin ite tehdyillä koneilla Destialle ym :)
kuski80

Lukematon viestiKirjoittaja jupe » 24 Loka 2014, 09:23

Itsellä ite rakennettuja on rehunjakovaunu, ollut käytössä melkain 15 v. ketjumurskain puutavarakuormaimen nokkaan, sähkökäyttöinen käytetty joka 2. vuosi ulottuvuutta noin 6m. ruuvipurkukärry vanhasta lietekärryn alustasta, n. 13 m3. Suunnittelen tekeväni joskus isomman jostain 3 akselisesta konttialustasta tai vastaavasta.
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 26 Loka 2014, 22:11

Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)
kuski80

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 20 Marras 2014, 19:38

kuski80 kirjoitti:Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)

paljonko tuli lanaan painoa? meillä kans itse tehty lana ja tehtiin tuolla samaisella 35cm teräkorkeudella, mut tuntuu että tahtoo tullayhtenään tavara yli. seuraavaa paranneltua mallia tässä suunnitellaan ja siihen olis tarkoitus lisätä tuota terän korkeutta sellaiseen 55-60cm. millaisesta värkistä teit rungon?
kallioj82
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kuski80 » 22 Marras 2014, 19:20

Rungon tein vanhasta kuorma-auton rungosta(mersu). Jäykiste palkkeja tuli muutama ja teräpalkit on tiehöylän karheenlevittimistä,semmoset vähän kaarevat,noin 35cm. Sitten ennen renkaita on veivi säädettävä karheenlevitin jonkatein kulmaraudasta ja korotin vanhasta polttoainesäiliöstä leikatulla siivulla,noin 30cm on korkeutta.En ole vaakalla käyttäny vielä..lisäpainot pitää viellä laitella..tuli vähän liian kevyt. Ihan romuraudoista se on kasattu mutta tuli edullinen ja toimii. jos joskus teen toisen ni teen kunnon palkista ja vetokoukkuun kiinni. Nyt on projekti pajassa puomimurskain rakentumassa hiljalleen ;)
kuski80

Lukematon viestiKirjoittaja jupe » 23 Marras 2014, 00:41

kuski80 kirjoitti:Millä tavalla on toteutettu tuo sähkö leikkuri? Tuolla varastossa köhöttää kaks kuorma-auton kärrin runkoo..jos heistä pari kärriä tekis kun saa kerättyy osia :) Tielana on kans maalia vaille valmis,35cm teräkorkeus,hydrauli siipi reunapaltee poistoo ,hydr. nosto ja kallistus ja säädettävä karheelevitin :)

Varavoima agrekaatti traktorin perässä. puutavarakuormaimessa omatekoinen murskain. yksinkertaisesti sähkömoottori ja siitä puoleen nopeuden hidastava hihnavälitys 50 mm paksun akselin päähän ja 2 pukkilaakeria. akselin päässä 20 cm halkaisijaltaan oleva lautanen jossa kovalla pultilla kiinni kolme 10 mm nostoketjun pätkää. työleveys 150 cm. koko komeus on tottakai koteloitu peltiin.
jupe
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 23 Marras 2014, 00:44

kuski80 kirjoitti:Rungon tein vanhasta kuorma-auton rungosta(mersu). Jäykiste palkkeja tuli muutama ja teräpalkit on tiehöylän karheenlevittimistä,semmoset vähän kaarevat,noin 35cm. Sitten ennen renkaita on veivi säädettävä karheenlevitin jonkatein kulmaraudasta ja korotin vanhasta polttoainesäiliöstä leikatulla siivulla,noin 30cm on korkeutta.En ole vaakalla käyttäny vielä..lisäpainot pitää viellä laitella..tuli vähän liian kevyt. Ihan romuraudoista se on kasattu mutta tuli edullinen ja toimii. jos joskus teen toisen ni teen kunnon palkista ja vetokoukkuun kiinni. Nyt on projekti pajassa puomimurskain rakentumassa hiljalleen ;)

Kannattaa tehdä nostolaite sovitteinen nii on helpompi käännellä ja ei vie traktorilla painoa jos saa tarpeeksi lana llä painoa
kallioj82
Luokka: yli 100 hv

Seuraava