Spirulinan kasvatus eläimille ruoaksi & kasveille peltoon

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Spirulinan kasvatus eläimille ruoaksi & kasveille peltoon

Lukematon viestiKirjoittaja luomukala » 06 Kesä 2017, 12:20

Spirulina on siis ravinteikas mikrolevä, siitä pieni tietopaketti täällä:

https://suomitalkoot.wordpress.com/2017 ... -ihmeleva/

--

Levää olen viljellyt n. puoli vuotta. Monet yritykset myyvät elävää levää kasvatettavaksi akvaarioon, siis ihmiselle ruoaksi.

Levää kuitenkin olen viljellyt testinä ja ruokkinut sitä kanankakkalla.

Tässä on uudenlainen bioreaktori, jonka avulla olisi tarkoitus muuntaa eläinten jätökset spirulinaksi:

https://suomitalkoot.wordpress.com/2017 ... sittelyyn/

---

Spirulinasta on myös hyötyä maanviljelysssä:

https://suomitalkoot.wordpress.com/2017 ... ataloutta/

---

Tässä on kootusti tietoa, miten itse olen sitä viljellyt. Päivittelen tietoa, kun sitä olen saanut kasvamaan isompia määriä järkevästi, niin voi muutkin aloittaa viljelyn siltä pohjalta.

https://suomitalkoot.wordpress.com/2017 ... mikaaleja/
luomukala
Luokka: Puutarhatraktori

Re: Spirulinan kasvatus eläimille ruoaksi & kasveille peltoo

Lukematon viestiKirjoittaja luomukala » 11 Kesä 2017, 09:56

Jaa-a taitaa Suomen maanviljelijät olla niin rikkaita, että on helpompaa ostella ulkomaista ruokaa kuin tehdä itse. Markkinat kyllä syntyy tehdä omalle karjalle oma ruoka, kun tämä globaali lama ja ruokapula tulee Suomeen.

Heikot karsiutuu pois, se ikäänkuin on luonnonvalinta myös maanviljelyksessä. Ne ketkä ei kykene selviytymään uudessa tilanteessa, karsiutuu pois.

Ne taas ketkä näkee tilaisuuden menestyä ja tarttuu siihen, porskuttavat eteenpäin vaikka lamat iskee - tuottaen itselleen ja muille ruokaa.

Mietin usein, että missä vaiheessa maanviljelys on alkanut tarviimaan tukea, kun ennen se on tukenut?

Josko Suomi on globalisaation myötä tullut näinkin rapakuntoon, niin ei ole kuin ajan kysymys, koska romahdus tulee. Ei Suomen leipää voida tuottaa ulkomaista tuodulla rehulla: se on ensinnäkin moraalitonta ja toisekseen, se ei kannata.

Ja ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, se ei voi todellakaan kannattaa: tuottaa rehu jossain toisessa maassa ja sitten kuljetella sitä pitkin poikin maailmaa Suomeen. Kyllä se on kannattavaa, tuottaa se rehu itse siellä missä sitä tarvitaan.

Ainoa syy miksi se nyt on "kannattavaa" syntyy juuri kaiken maailman tukien ja euro-valuuttojen luomalla keinotekoisella kannattavuudella. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ja vertailupistettä: oikeassa elämässä ja se toimii vain niin kauan, kuin ne tuet ja ulkomaiset rehut tänne Suomeen tulevat - ja sitten kun ei enää tule tuet (europankki kaatuu) ja loppuu rehujentulo (kun ei ole rahaa ja tulee myöskin pula-aika muissa maissa) niin mikäs sitten eteen?

Jos ei nyt kaiken tämän vaurauden keskellä: maanviljelijä ja karjatilallinen, pysty itseään elättämään ilman tukia ja ulkomaista avustusta, niin miten ihmeessä sitten kun tämä euro-vauraus on poissa?

Järkevintä, on nyt kun on vielä tilaisuus, korjata tämä tilanne Suomessa: talkoohengessä siis, kuten ennenkin on tehty vaikeina aikoina Suomessa.
luomukala
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viestiKirjoittaja ROUTI » 11 Kesä 2017, 10:33

luomukala kirjoitti:Jaa-a taitaa Suomen maanviljelijät olla niin rikkaita, että on helpompaa ostella ulkomaista ruokaa kuin tehdä itse. Markkinat kyllä syntyy tehdä omalle karjalle oma ruoka, kun tämä globaali lama ja ruokapula tulee Suomeen.

Heikot karsiutuu pois, se ikäänkuin on luonnonvalinta myös maanviljelyksessä. Ne ketkä ei kykene selviytymään uudessa tilanteessa, karsiutuu pois.

Ne taas ketkä näkee tilaisuuden menestyä ja tarttuu siihen, porskuttavat eteenpäin vaikka lamat iskee - tuottaen itselleen ja muille ruokaa.

Mietin usein, että missä vaiheessa maanviljelys on alkanut tarviimaan tukea, kun ennen se on tukenut?

Josko Suomi on globalisaation myötä tullut näinkin rapakuntoon, niin ei ole kuin ajan kysymys, koska romahdus tulee. Ei Suomen leipää voida tuottaa ulkomaista tuodulla rehulla: se on ensinnäkin moraalitonta ja toisekseen, se ei kannata.

Ja ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna, se ei voi todellakaan kannattaa: tuottaa rehu jossain toisessa maassa ja sitten kuljetella sitä pitkin poikin maailmaa Suomeen. Kyllä se on kannattavaa, tuottaa se rehu itse siellä missä sitä tarvitaan.

Ainoa syy miksi se nyt on "kannattavaa" syntyy juuri kaiken maailman tukien ja euro-valuuttojen luomalla keinotekoisella kannattavuudella. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ja vertailupistettä: oikeassa elämässä ja se toimii vain niin kauan, kuin ne tuet ja ulkomaiset rehut tänne Suomeen tulevat - ja sitten kun ei enää tule tuet (europankki kaatuu) ja loppuu rehujentulo (kun ei ole rahaa ja tulee myöskin pula-aika muissa maissa) niin mikäs sitten eteen?

Jos ei nyt kaiken tämän vaurauden keskellä: maanviljelijä ja karjatilallinen, pysty itseään elättämään ilman tukia ja ulkomaista avustusta, niin miten ihmeessä sitten kun tämä euro-vauraus on poissa?

Järkevintä, on nyt kun on vielä tilaisuus, korjata tämä tilanne Suomessa: talkoohengessä siis, kuten ennenkin on tehty vaikeina aikoina Suomessa.

Kannattaisko sun alux selvittää miksi tuet on alunperin tullu? Talkoilla maataloutta jo harjoitetaankin, jotta kaupassa on lähes ilmaisia elintarvikkeita ja silti valitetaan että on kallista.
ROUTI
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 20 Kesä 2017, 22:22

Niin siis keksintösi on laittaa spirulina maailmantuotteeksi, ja onhan se hyvä. Kyllä hyvä tavara aina kauppansa keksii. Good for you.

Jos kirjoituksen tarkoituksena olikin tuoda julki jokin polittinen agenda liianko rikkaista maanviljelijöistä, just say it.

-SS-
SS
Luokka: >500hv