Huijareita puhelimessa...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Huijareita puhelimessa...

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 30 Huhti 2013, 19:04

Noniin, sitä on jouduttu huijauksen kohteeksi.
Emännälle soitti joku tyyppi alueellisesta puhelinluettelosta ja tarkisti tilan tietoja, jotka kuulemma olivat viime vuonna olleet jo luettelossa. No tiedot annettiin ja sitten viikon päästä tupsahti lasku tilan nimellä... 121,77 €. Lähettäjänä Suomen Numerokeskus Oy.

Ei muuta kuin google kauniiseen käteen. Firma näköjään tekee elantonsa koijaamalla yrittäjiä ja on saanut kymmenkunta rikostutkintapyyntöä.
Onneksi täältä löytyi ohjeet:
https://plus.google.com/105894867199737 ... yZnmW76YXW

Laitoin sähköpostitse välittömästi reklamaation, jossa ilmoitin, että:
- ensinnäkin tila ei ole juridinen henkilö tai yritys, maatalousyrittäjä on. Maatalousyrittäjän puoliso ei siten ole juridisesti sellaisessa asemassa, että hän olisi vastuussa maatilan tiedotustoiminnan alihankinnasta.
- en ole tilannut kyseistä palvelua enkä tehnyt mitään sopimusta
- markkinointi oli harhaanjohtava, koska annettiin ymmärtää, että jokin sopimus olisi jo ollut viime vuonna
Otsikkoon vielä laskunumero ja teksti reklamaatio.

Jos ei pariin päivään tule kuittausta, laitan uusiksi ja paperipostiin vielä version. Kuulemma seuraava vaihe on se, että perustelevat jollain nauhoitetulla puhelulla että tilaus on pätevä ja uhkaavat perintätoimilla. Sitten vaan pyydän nauhoitteen kuultavaksi, jotta voi käydä lakimiehen kanssa hommaa läpi. Tuskin tulee nauhoitetta tai syytettä, saas nähdä.

Mutta mahtavaa toimintaa kerrassaan, jos parituhatta yrittäjää soittaa viikossa läpi, niin voi olla että jokunen jopa kiltteyksissään maksaa... ja firmalle ei ole juurikaan harmia, kun valituksiin vastailu menee sarjatyönä.

Onkohan jollekin muullekin käynyt näin? Keksittekö jotain luovaa?
TumppiW
Luokka: yli 300 hv

Re: Huijareita puhelimessa...

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 30 Huhti 2013, 19:10

Laitetaan tähän hauskin vaihtoehto, joka tuli mieleen, mutta tämä on nyt *sanottu sarkastisella äänensävyllä*, joten sitä ei voi tulkita yllytykseksi...

Soitetaan luettelofirmaan kiukkuisena nauhuri päällä ja käytetään jossain välissä lausetta: "Jos haluatte p**kaa niskaan, niin täältä kyllä piisaa ihan kuutiokaupalla." Sitten toivotaan, että jossain välissä toinen puoli sanoo "Joo, mutta". Lopuksi kysytään, että mikäs se osoite sitten olikaan mihin voi laittaa reklamoinnin. Nauhoituksesta saa sitten saksittua selväsanaisen tilauksen lietteenlevitysurakoinnille toimipaikan pihalle. Lietteet tonttiin ja urakointilasku perään. Viitteeksi puhelinkeskustelu, jossa selvästi tilattiin lietettä useampi kuutio pihaan.
TumppiW

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 02 Touko 2013, 01:56

Yleensä en mene halpaan, mutta muutama vuosi sitten samanlainen firma soitti juuri joulun alla yrityksemme puhelimeen. Ystävällinen nuorimies tarjosi haku- ja yhdistämispalvelua ja puhelimessa (Nokian) tapahtuvaa numerontunnistusta. Olin juuri silloin kädet täynnä työtä ja puhuin handsfreessa, että ei ole oikein hyvä hetki nyt.

Pelasin aikaa ja pyysin tarjousta ja lisätietoa. Sen sata kertaa se jankkasi ja jankkasi ja oli puhetta kokeilemisesta, että saa kokeilla ja jos ei ole hyvä, niin ei tarvitse tilata. Sanoin siinä sitten juuu niin tai jotain semmoista, huomioni oli herpaantunut joulunaluskiireissä.

En sitten käynyt toimistolla ennen kuin tapaninpäivästä kahden päivän päähän, keikkaa oli muualla ja niin edespäin. Oli Svea perinnän kirje oven alta työnnetty, että sopimus on syntynyt, 7 päivää kontaktin (puhelinkeskustelun) jälkeen, ja koska ei ole peruutettu tilausta se noin 500 euroa pitäisi maksaa heti. No, reklamoin heti sähköpostilla sekä perintää että firmaa, että kyseistä väitettyä tilausvahvistusta ei ole tullut kirjeenä, eikä systeemi edes toimisi Androidissa vaikka nimenomaan sitä vaadin. Lisäksi tilausehdot ovat kohtuuttomat, eikä minulle ole annettu niitä tiedoksi. Eli en tule ottamaan käyttöön enkä aio maksaa. Svea perintä oli asiallinen ja totesi, että selvitämme varmaan asiat ensin keskenämme.

No, heti uutena vuotena tuli uhkaileva huutaja puhelimen kautta sisään, että haastetaan oikeuteen ja maksat tai itket ja maksat, ei kuulemma saisi tulla käymäänkään, eikä saa kuulla anauhoitusta muuten kuin oikeudessa. Otin sitten lakiasiaintoimistoomme yhteyttä, kalliimmanpuoleinen kokenut liikejuristi. Pakotimme ne päästämään kuuntelemaan nauhoitusta, omalla haasteellamme, en saanut kaiuttimen kautta kuunnella, mutta minulla oli pieni äänityslaite ja toistin sanasta sanaan keskustelun; sen jälkeen purin sen keskustelun ja edettiin lakimiehen kanssa haastamaan se yritys otteluun. Annoin kyllä satikutia, että ei perhana, en kyllä koske enää kepilläkään teidän palveluun, olisin ehkä voinut, jos olisi toisella tavalla markkinoitu. Ja että paha kello kauas kuuluu.

Oikeusturvavakuutuksesta muuuten ei ole mitään hyötyä, korvaa vain oikeuteen menneiden juttujen asiamieskulut, eikä muutenkaan häviämistilanteessa vastapuolen korvauksia makseta. Kuitenkin, tiukat juristit omalla puolella, nahkapäisiä nuoria bodattuja julleja vastapuolen firmassa, oikein saattoivat olla jopa jengiläisiä, homma kuivahti kasaan, ja saatoin taas hengittää vapaammin, noin 2000 euroa köyhempänä. Ja joka kulutettu euro oli saanut kunnon vastineen.

Viimeinen etappi tuli kun Trustperintä lähestyi tasan vuotta myöhemmin, kyseisen palvelun automaattinen uusiminen laskun aiheena. :shock: Siinä jo alkoi melkein keittää itsellä, palattiin lakimiesten avulla asiaan, perintä peruttiin ja puhelinhakupalveluvirmastakin ilmoitettiin, että ei taida lasku olla aiheellinen.

Lyhyesti neuvoja, jos olet elinkeinonharjoittaja:
- älä sano nimeäsi vaan haloo.
- heti ensimmäisessä lauseessasi totea, että et osta etkä tilaa mitään puhelimitse
- äänitä puhelusi
- kysy ensin, kuka soittaa ja mitä asiaa. Jos nimeä ei tule etkä saa kirjoitetuksi, lyö korvaan
- jos kysyvät päättäjää, kysy mitä varten tarvitaan
- jos eivät kerro ensimmäisessä lauseessa mitä myydään ja mitä maksaa, lyö luuri korvaan
- koska puhelinmarkkinointiyritykset lienevät rikollisjengien seuraava investointikohde, olet kohta kovan paikan edessä. Uhkailuja ja kampitusta tulee vasemmalta ja oikealta.

- kun tämä tiedetään, on alettava lopettaa puhelimen käyttö ja vastattava vain muistiossa olevien yhteystietojen osalta, muiden soittajien tyydyttävä esim. sähköpostiin, josta jää todiste aivan eri tavalla itsellesikin.

Ajatella, Suomessa on yli 100000 elinkeinonharjoittajaa, jotka ovat lainsuojattomia suoramarkkinointikieltojen osalta. Jokainen rikollisjoukkio, joka keksii haamulaskuttaa, pakkomyydä ja koettaa kepillä jäätä, jos ne saavat vaikka 1000 yrittäjää uhkailemalla pelästymään ja näämä maksamaan jonkun 300 - 500 euroa kukin, on se puoli miljoonaa euroa. Lähinnä puhdasta tuloa. Se on puolen tusinan jullin porukalle mukava lomakassa. Taas kerran.

-SS-
SS
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 02 Touko 2013, 12:40

No tämä meni kevyemmin kuin SS:n puolustustaistelu... huh, aika kovaa kamaa SS:lle käynyt. Hyvin puolustettu.

Omassa tapauksessa ekaan reklamointiviestiin tuli perusteiden kiistäminen ja kehoitus maksaa lasku. Soitin MTKn lakimiehelle, joka neuvoi tekemään rikosilmoituksen. Välitin viestin ystävällisesti firmalle ja annoin vapauden valita: reklamoinnin hyväksyminen tai rikosilmoitus. Valitsivat viisaasti ja peruivat laskun.

Vastaisuuden varalle on käytössä seuraava lause takaraivossa: "yrityksemme tekee hankintapäätökset ainoastaan kirjallisen tarjouksen perusteella".
TumppiW

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 02 Touko 2013, 16:04

- kysy ensin, kuka soittaa ja mitä asiaa. Jos nimeä ei tule etkä saa kirjoitetuksi, lyö korvaan
- jos kysyvät päättäjää, kysy mitä varten tarvitaan

Vähän sinne päin, kun minulle tuli puhelu muutama viikko sitten, ja soittaja ilmoitti olevansa Fenno Jämsä Oy:n edustaja, nimeä en saanut selville mutta harvemmin saan. Eka kysymys oli että onko yrittäjä itse puhelimessa johon jotenkin refleksinomaisesti sanoin ei ole. Jatkokysymys oli mistä tavoittaa ja vastakysymykseeni mitä asia koskee ja pyydänkö soittaamaan, niin vastaus oli että ei se ollut niin tärkeä ja puhelu heti poikki.

Netin ja numeron perusteella tämä on joku pesuainefirma, Fennopoint, joka olisi tarjonnut kestotilauksena pesuaineita. Ei nyt sinänsä pahin, mutta omituinen lähestymistapa. Firma on ollut esillä ennenkin arvelluttavilla hakukoneoptimoinneilla:

Webfinder.fi-palvelun taustalla on Viestintäviraston tietojen mukaan yritys nimeltä Fennopoint Oy. Webfinder.fi-palvelun yhteystietoihin yrityksen nimeksi on kuitenkin tämän uutisen julkaisun jälkeen päivitetty samassa postiosoitteessa toimiva Hansaweb Oy

Töihinkin pääsis;

Koulutamme sinusta tyylikkään keskustelijan, jonka kanssa jokainen asiakkaamme haluaa olla tekemisissä. Meiltä saat hyvän palkan lisäksi vakiintuneet puitteet ja valmiiksi tehdyt työkalut, etenemismahdollisuuden sekä koulutuksen tehtävään.

Koeajan jälkeen mahdollisuus työskennellä jaksoittain myös ulkomailla. Päämiehellämme on toimipisteet kaikissa Pohjoismaissa sekä Etelä-Euroopassa. Koulutus työhön tapahtuu Helsingissä. Koulutusjakso Suomessa kestää noin kaksi kuukautta.

Työaika Helsingissä kello 9-15.00, Espanjassa 8-14.00 paikallista aikaa. Aloitamme uuden koulutusryhmän kanssa kaksi kertaa kuukaudessa. Takuupalkka kaikille uusille aloittajille sekä mahdollisuus asumiseen Fennopoint Oy:n soluasunnoissa.

Asiakaspalvelu Espanja: (+34) ...
Cultio

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 02 Touko 2013, 22:56

Joo, mullekin soittelivat tuossa muutama viikko takaperin, kysyttiin että onko puhelimessa se ja se, osoite tämä ja tämä ja puhelinnumero, sitten eukko kysyi että päivitetäänkö nämä tiedot tänne luetteloon, sitten alkoi hälytyskellot soimaan, että ihan varmasti taas jokin rahastusyritys, olin joskus näistä lukenut että ovat "kalliita" yhteystietoja. Olishan se juu maksanut sen jonkun 100€.
Sitten vaan sanoin että ei tarvitse päivitellä yhtään mitään, eikä ole mitään laskuja sitten näkynytkään.
956XL

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 03 Touko 2013, 00:43

TumppiW kirjoitti:No tämä meni kevyemmin kuin SS:n puolustustaistelu... huh, aika kovaa kamaa SS:lle käynyt. Hyvin puolustettu.

En ole ennen sisäistänyt luita ja ytimiä myöten käsitettä Pyrrhoksen voitto. Nyt se on seljennyt itselleni kantapään kautta.

Mutta silti, jonkun on noustava tuollaista toimintaa vastaan.

Annan myös toisen esimerkin, johon jouduin pari vuotta sitten. Alkuvuodesta olin pitkällä työmatkalla, ja oma puhelimeni oli pöytälaatikossa sammuksissa. Sitten kotiin tultua avasin muutenkin harvaan käytetyn puhelimeni, ja siihen sitten napsahti pari tekstiviestiä 17900 - numerosta, Eazyfun- logolla varustettuja. Päivämäärältään vanhoja olivat, jotakin tulevaisuutta ennustamaan olivat tarkoitetut. Kaksi kappaletta samalle päivämäärälle, ja seuraavassa kuussa lähetetyiksi ilmoitettiin kaksi.

Palvelun poistoa luvattiin, jos lähettäisi tekstiviestin johonkin kolmanteen numeroon, mutta ei mennyt perille. Laskun tullessa erittelyineen, huomasin ne neljä 5 euron maksua, viihdepalvelut, vastaanotto. Kyllä riipi pahasti, ja soitin puhelinyhtiöön, että en varmaan maksa laskua. No siihen kiertelivät vain, että he eivät voi puuttua laillisen palveluntarjoajan laskutukseen. Eivät voi puuttua MY ASS !!! Eivät halua puuttua, sanoin minä, ja menin Yrityspalvelun pisteeseen kirjallisen reklamaation kanssa, jossa ilmaisin, että en maksa sitä 20 euron osuutta, puhelinyhtiö riidelköön, ja jos ei onnistu kyseisten maksullisten push-viestien estot, on pakko vaihtaa lähes 15 vuotta kestänyt laajahko yhteistyö kyseisen operaattorin kanssa.

Kyseisiä tapauksia oli samoihin aikoihin parisentuhatta, ja muutkin operaattorit kuulemma kieltäytyivät puuttumasta varmaankin omaan lypsylehmäänsä.

Kuitenkin, reklamaatiot suoraan Viroon, ja selvittelyt ajan kanssa, toivat sen kaksikymppiä takaisin luomalleni akuankkatilille, ja tarjosin kyseistä kahdenkympin summaa operaattorilleni. Siellä oltiin vähän vaimeina - ehkä oman laiskuutensa ja kyvyttömyytensä masentamina, että päättivät jättää sen kaksikymppiä hyödykseni. Lainaus heidän viestistään: "Kiitos viestistä ja kiitos rehellisyydestä. Tästä on koitunut teille turhaa vaivaa, joten tuota 20 euroa ei tarvitse palauttaa Xxxxxlle, vaikka olette sen saaneet myös tuolta alla mainitulta palveluntarjoajalta."

Ei varmaankaan tarvitse sanoa, että olen edelleen saman operaattorin asiakkaana, no, mulkun maineen olen varmaan saanut, mutta mitäpä siitä.

Poliittista kantaa ottamatta kirjoittajaan, tämä blokilinkki kertoo tästä samasta tapauksesta: http://www.valtamaki.fi/?p=641

-SS-
SS

Lukematon viestiKirjoittaja kevinc » 03 Touko 2013, 00:52

Mullekin yritettiin soittaa tuolta Fennopointista viime viikolla. Ei tullut vastattua, kun oli outo nimi liittymän omistajalla. Joskus mulle noita "nanosaippuoita" kaupattiinkin, mutta oli suunnilleen IPC-kontti minimitilausmäärä, niin jätin ostamatta, vaikka olis Espanjan-matkan saanu kaupanpäälle :D

Mutta tuo SS:n tapaus on omaa laatuaan ja varmaankin aivan mahdollinen. Toivottavasti ei omalle kohdalle satu. Itse lähtisin varmaankin tuolla rikosilmoituksella matkaan, jos tuollainen sattuisi. Lakimiesten kanssa kun joutuu asioimaan, niin kalliiksi tulee.

Fonecta Caller on muuten kätevä sovellus kännykkään justiin näitä turhia puheluita vastaan. Oon nyt puolisen vuotta sitä Nokialaisessa pitäny ja melko hyvin toimii. Joskus kestää vähän kauan tietojen haku ja joutuu antaa puhelimen piristä pitkäänkin, ennenkuin nimi lopulta näkyy, mutta toisaalta aina voi sitten soittaa takaisin, jos olikin tärkeä soittaja. Käyttö ei käytännössä maksa mitään, jos on datapaketti ja tuolla on tullu monesti haettua numeroa maastossa, niin ei tarvi kalliiseen numerotiedusteluun soittaa.

http://info.fonecta.fi/palvelut-yksityi ... cta-caller
kevinc

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 03 Touko 2013, 09:47

kevinc kirjoitti:Mutta tuo SS:n tapaus on omaa laatuaan ja varmaankin aivan mahdollinen. Toivottavasti ei omalle kohdalle satu. Itse lähtisin varmaankin tuolla rikosilmoituksella matkaan, jos tuollainen sattuisi. Lakimiesten kanssa kun joutuu asioimaan, niin kalliiksi tulee.

Kyseinen liiketoiminan muoto perustuu juuri tähän PK-yrittäjien ahdisteluun. Olettavat, ettei PK-yrittäjä lähde kuluttamaan 2000-5000 euroa riitauttamiseen, vaan maksaa "mitä nyt tuommoinen mitätön lasku teille .." - tyyppisen kiristysmaksun kiltisti. Rikosilmoituksien teko ja itsenäinen oikeusasteiden käyttö saattaa tulla näissä "pikkuasioissa" hankalaksi, poliisilla on muutakin tekemistä, ja alioikeudet ovat ruuhkautuneita. Lisäksi näillä kelmiyrityksillä on reilusti rahaa käyttää yksipuolisten tuomioiden hakemiseen, Suomen Yrittäjät on sentään lähtenyt ajamaan jäsenkuntansa asiaa, ks. Suomen Yrittäjien sivu koskien näiden hakemistopalvelujen myymistä:

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoi ... koissivut/

Tämä asia, johon itse osuin, ei todellakaan ole mikään erikoistapaus, maanviljeljät ehkä ovat säästyneet tältä ahdistelumarkkinoinnilta toistaiseksi. Kuluttajan oikeudet ovat Suomessa niin lain suojaamat, että siellä ei ole enää markkinoita. Mikroyrityksissä ja elinkeinonharjoittajissa se raha pesii, ainakin näiden puhelinmarkkinoijien mielissä.

Tämä ajan ilmiö ei tee muuta kuin poistaa ihmiseltä luottamuksen hyvyyteen, ja empatian yleensäkin, ehkä sitä itsekin ajautuu vaan tehtailemaan kiristyslaskuja puhelinhäirinnän menetelmin: onhan Saloonkin tulossa oikea puhelinmarkkinoinnin jättiläinen; käyttää hyväksi paikkakunnan irtisanottujen ahdinkoa.

-SS-
SS

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 04 Touko 2013, 01:35

Toistaiseksi ollut hyvää tuuria, kun en ole jakanut julkisesti kuin sähköpostiosoitteeni.
Auts

Lukematon viestiKirjoittaja vms1 » 04 Touko 2013, 11:32

Puhelin myyjiin on kaksi vaihtoehtoa. Joko ystävällinen ilmoitus että ei kiinnosta tai sitten toiseksi että laitatko tarjouksen sähköpostiin niin katsotaan. Kukaan ei voi tehdä viisaita päätöksiä hetken mielijohteesta puhelimessa ja jos yritys on vastuullinen niin sähköposti toimii.
vms1
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja traktorikuski » 04 Touko 2013, 16:16

Vakavia vahinkoja ei ole tullut puhilimitse, mutta noi myyjät kyllä ärsyttää. Pari vuotta sitten soitti jostain puhelinnumerolistasta että mun yritys on tällä ja haluanko päivittää ja vastasin en halua ja tuli lasku postiin. Oli aika soittorumba saada kiinni joku että en halua mitään yrityshakemistoon.

Vammaisliitto on aika törkeä tomintaa laittavat vammaisia soittamaan ja pyytävät lahjoituksia. Soitti kerran kuukaudessa vaikka joka kerta kieltädyin. Kerran soitti kun olin yhden tutun luo joka on oikesti vammainen ja sanoin rahan kerääjälle että eikö se riitä että mä käyn tervehtimässä vammaisia? Ei mennyt jakeluun vaan halusi rahaa.

Sukka, kalsari ja partakonemyyjät sanovat joskus että ne nahoittavat puhelun, latan luuri pöytään ja odottaa että ne kyllästyvät. pisin tais olla 7min. Mä olen vastannut että tyttöystävä ostaa mulle sen malliset ja väriset vaateet kun hän haluaa nähdä, en voi tilata. Sukkamyyjälle ärähdin kun kahvitunnilla kun olin kaatamassa kahvia että miksi soitat mun kahvitunnilla ja katkaisin puhelun. Noh, soitti varttitunnin päästä uudestaan, eri numerosta. Sitkeetä sakkia.
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja vms1 » 04 Touko 2013, 16:33

Näissä puhelinmyyjissä on tosiaan kahta laatua eli ne jotka koittavat huijata rahaa ja ne jotka tekevät ihan perus kaupankäyntiä puhelimitse. Ensimainituista pitää pyrkiä pääsemään eroon mahdollisimman pian ja jälkimmäiseen siten nää kaksi vaihtoehtoa eli joko teidän tuote ei kiinnosta tai sitten kirjallinen tarjous jos kiinnostaa. Toisessa vaihtoehdossa on mielestäni ihan asiallista että myyjä ottaa yhteyttä sitten muutaman viikon päästä jos asiakkaasta ei kuulu.
vms1
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja hako » 04 Touko 2013, 17:03

Mä olen lähtökohtaisesti ajatellut et puhelimessa en osta ikinä mitään!
Sit on hyvä kun litania alkaa kuulumaan luurista, sanoo väliin et en osta ja luuri kiinni
Toimii ja ei tarvii selitellä.
Aika simppelii, tai voi kai sen luurin laittaa kylmästi kiinni ku jotain tyrkytetään...
hako
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Kaupoi » 04 Touko 2013, 17:56

Mää oon erään kerran yrittäny kaupata nuille puhelinmyyjille klapeja, mutta yhtä huonolla menestyksellä ku ne mulle omaa tuotettaan.
Kaupoi

Seuraava