ALV

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Käyttämättömän koneen myynti ALV

Äänestys päättyi 13 Huhti 2009, 08:40

kyllä
10
67%
ei
4
27%
vain ostajan niin vaatiessa
1
7%

Ääniä yhteensä: 15

MB TRAC
Luokka: >500hv

ALV

Lukematon viesti Kirjoittaja MB TRAC »

Ostit eläkeläisnaapurilta jouluna vanhan puimurin ( ei ollut alvillinen)
ja nyt myytkin sen samantien pois. Et ehtinyt käyttää ollenkaan.

Lisäätkö myyntihintaa ALVin vai et ?
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
Viesti:

Re: ALV

Lukematon viesti Kirjoittaja vilkku14 »

MB TRAC kirjoitti: Et ehtinyt käyttää ollenkaan.
Tällä ei ole mitään merkitystä minun mielestä! Mutta haluaako joku yleensä ostaa puimurin verottomana? En minä ainakaan! (tai sitten pitää saada lähes ilman ja silloin sillä ei teekkään mitään)
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

vilkku14 kirjoitti:
Tällä ei ole mitään merkitystä minun mielestä! Mutta haluaako joku yleensä ostaa puimurin verottomana? En minä ainakaan! (tai sitten pitää saada lähes ilman ja silloin sillä ei teekkään mitään)
Minä,ehdottomasti! Juuri ostin verottoman trkaktorinkin... Ovat niin paljon halvempia kuin kotimaan koneet :) Ja voi kotimaastakin löytää löytöjä jotka verottomia ts. vanhempia kuin alv. menettely.
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Jari kirjoitti:
vilkku14 kirjoitti:
Minä,ehdottomasti! Juuri ostin verottoman trkaktorinkin... Ovat niin paljon halvempia kuin kotimaan koneet :) Ja voi kotimaastakin löytää löytöjä jotka verottomia ts. vanhempia kuin alv. menettely.
Itse kysymykseen, jos/kun kerran ostettu kone on -08 vuoden kirjanpitoon siirretty, niin käsitykseni mukaan sen myynnissä pitää lisätä mukaan ALV, vaikka konetta ei olisi poistettu verotuksessa (edes tasausvarauksilla).

Menee alkuperäisen kysymyksen vierestä, mutta ainakin itse lasken kaikki tulot + menot ALV 0% hinnoilla, joten ihmettelen itsekin tuota Vilkun kommenttia. Se ALV kun on pelkkää kuorrutusta hinnoissa, joka tasataan pois vuosittain.
Vakavasti katselen itse _seuraavaakin_ traktoria ALV 0% hinnoittelulla :)
MB TRAC

Mutta haluaako joku yleensä ostaa puimurin verottomana? En minä ainakaan! (tai sitten pitää saada lähes ilman ja silloin sillä ei teekkään mitään)

-92 mallinen 78 ,ostettu uutena taloon. Lopettaneet tilat onkin sit pulassa kun jää "romut" nurkkiin :?

Min ainakin pitää yrittää säästää lainasummasta 22% joka sekin on kallista/turhaa rahaa :?:

Euroilla en ostanut mitä isompia ALVia sisältävää. Ulkoa tai vanhaa konetta.

Perunapaavolta ostin -95 101500 markalla pakun jonka myin -07 pois 3660 hintaan, tämäntapaisissa kaupoissa turha ostaa verollista.
khd
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

MB TRAC kirjoitti:Mutta haluaako joku yleensä ostaa puimurin verottomana? En minä ainakaan! (tai sitten pitää saada lähes ilman ja silloin sillä ei teekkään mitään)
Mitä merkitystä sillä on käyttäjälle onko ostettaessa alvillinen vai ei??? Voiko ALV:n maksamisesta saada jotain kicksejä, kerro muillekin jos voi.. :wink:
ALV:han lisätään kauppahintaan, eli jos tuo kysymyksen puima maksaisi verottoman 10000 rahaa niin alvillisena se olisi 12200... Ja mun mielestä alvittomana ostettu kone muuttuu alvilliseksi vasta kun se on ollut verollisessa käytössä. Tuo esimerkin tapaus olisi verrattavissa normaalin kauppaliikkeen välityksellä tehtävään konekauppaan, jolloin kauppias on vain välikätenä vanhan ja uuden omistajan välillä. Tietenkin heti jos puintihommiin sillä lähdetään niin ALV rasahtaa päälle. Ja maksettava rahakasa kasvaa 22 %.

Foorumia varmempaa tietoa saa verottajalta, ja lausunnot sitten kirjallisena!
MB TRAC

Verottaja ilmeisesti veloittaa kirjallisista lausunnoista :?
Sain kuiteskin vastauksen joka oli selkeä. Vaikka et talvella puinutkaan mutta omistit niin myyt verojen kanssa. Ostohintaa ei saa vähentää kuin käytetyistä.
ALV ei liity mitenkään käyttämiseen.
Teet siitä jonkin myynninvoittoveroilmoituksen :?: veroilmoituksen mukaan.
Semmosen soppa noissa.
aurajokilaivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Arvonlisäverolaki:

Käytetyt tavarat sekä taide-, keräily- ja antiikkiesineet (29.12.1995/1767) 79 a § (29.12.1995/1767)

Kun verovelvollinen jälleenmyyjä myy verollista edelleenmyyntiä varten hankkimansa käytetyn tavaran taikka taide-, keräily- tai antiikkiesineen, veron perusteena saadaan pitää voittomarginaalia ilman veron osuutta.

Eli jos menit myöntämään että laite oli hankittu käyttötarkoituksessa, joudut lisäämään ALV:n myyntihintaan.

Jos taas olisit väittänyt alunperin ostaneesi puimurin myydäksesi sen eteenpäin, ALV olisi mennyt vain myyntivoiton osuudesta.

Käyttöönottamisella ei ole muuta merkitystä kuin että se todistaa että laite oli käyttämistä varten hankittu.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

MB TRAC kirjoitti:Verottaja ilmeisesti veloittaa kirjallisista lausunnoista :?
Pyysin viime talvena lausuntoa lämmityslaitteiston rakentamiskulujen jakamisesta kun laitteisto on yksityistontilla olevassa maatalouden rakennuksessa ja sillä lämmitetään enimmäkseen yksityisasuntoa. Vastaus kesti kauan ja oli sekava sekä vaikea mutta ilmainen. Eli täällä ei maksanut ainakaan vielä.
Vastaa Viestiin