Seka vai yksirotuinen karja?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Seka vai yksirotuinen karja?

Lukematon viestiKirjoittaja Lehmityttö83 » 09 Heinä 2008, 11:42

Niin, olisko mielipiteitä että kannattaisko perehtyä yhden lypsyrodun jalostukseen vai ottaa monta rotua navettaan?. :shock: :)
Viimeksi muokannut Lehmityttö83 päivämäärä 09 Heinä 2008, 11:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Lehmityttö83
Luokka: Polkutraktori

Re: Seka vai yksirotuinen karja?

Lukematon viestiKirjoittaja Timppuli » 09 Heinä 2008, 11:50

No itellä on ay ja fr karja. Sen olen huomannut että ay on paljon kestävämpi mutta taas sit tuotos on pienempi. Pääsee hyvään tasapainoon ku on molempia. Friisiläisten kanssa on ollut aina jotain mutta on niistä aina sit selvitty. Tosin nyt tuo nuorempi sukupolvi friisiläisiä on näyttänyt paljon kestävämmältä kuin edellinen. Johtuuko sitten kun itse olen kasvattanut vasikasta asti tuon sukupolven.

Ei tästä nyt mitään apuja varmaan ollut mut kerroinpahan kuitenkin. :D
Timppuli
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja JIIWEE » 09 Heinä 2008, 15:54

Timppuli kirjoitti:No itellä on ay ja fr karja. Sen olen huomannut että ay on paljon kestävämpi mutta taas sit tuotos on pienempi. Pääsee hyvään tasapainoon ku on molempia. Friisiläisten kanssa on ollut aina jotain mutta on niistä aina sit selvitty. Tosin nyt tuo nuorempi sukupolvi friisiläisiä on näyttänyt paljon kestävämmältä kuin edellinen. Johtuuko sitten kun itse olen kasvattanut vasikasta asti tuon sukupolven.

Ei tästä nyt mitään apuja varmaan ollut mut kerroinpahan kuitenkin. :D

Mistä saat edelleen FRIISILÄISTÄ?? Meillä käytetty jo vuosia pelkästään holsteiniä :wink:

Molemmissa roduissa etunsa ja haittansa. Holskuilla maitoa enemmän lypsettävyys parempi ja rakenne valovuosia parempi kun mitä suomirutku ayllä. Onneksi sentään nykyään saa kanukkia Semexiltä. Ayllä paremmat sorkat ja pitoisuudet maidossa ja utareterveys parempi. Meillä 55 % holsteiniä 45% ayrshireä mut uskosin että ayrshiren osuus hiemen tippuu mut molempia haluisin ehdottomasti myös tulevaisuudessa pitää. Heräispä Faba ja keinosimennys vaan että saitais suomiay pelastettua kun raenne tällä hetkellä todella syvältä.

On aivan huima harppaus eteenpäin kun vertaa kanukki ayrshire vasikoita varrattuna suomiruotsiseksotkuihin. Kanukeilla sirot pitkät jalat suora selkä ja korkeutta enemmän. Ovat jopa nätimpiä kun jotkut hosteinit. 20 vuoteen ensimmäisen kerran oikein ilo katselle Ayrshirevasikoita!!!
JIIWEE
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Timppuli » 10 Heinä 2008, 00:13

JIIWEE kirjoitti:
Mistä saat edelleen FRIISILÄISTÄ?? Meillä käytetty jo vuosia pelkästään holsteiniä :wink:

Eipäs takerruta pikkuasioihin... 8)
Timppuli

Lukematon viestiKirjoittaja JIIWEE » 10 Heinä 2008, 10:47

Timppuli kirjoitti:
JIIWEE kirjoitti:

Eipäs takerruta pikkuasioihin... 8)
Mua vaan aian sattuu korvaan kun joku puhuu Friisiläisestä. Mut pääasiahan että tiedetään mistä puhutaan.
JIIWEE
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Timppuli » 10 Heinä 2008, 11:57

JIIWEE kirjoitti:Mua vaan aian sattuu korvaan kun joku puhuu Friisiläisestä. Mut pääasiahan että tiedetään mistä puhutaan.

Joo no meillä on aina puhuttu friisiläisistä niin miksipä sitä mennä muuttamaan ku kuitenki tosiaan tiedetään mistä puhutaan. :D
Timppuli

Lukematon viestiKirjoittaja Harri » 11 Heinä 2008, 22:03

Meillä on kans molempia. molemmista löytyy hyvää ja huonoa. Koko ajan keskitetään ja satsataan enemmän holsteiniin, ovat luonteeltaan säyseämpiä ja lypsävät paremmin. ay:t lihoo herkemmin, kun ruokintaa viilataan enemmän holsteinin suuntaan.
Harri
Luokka: 50 hv., takaveto