Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 13 Loka 2009, 22:36

Onkos foorumin ihmisillä miten hyvin tietoa muusta kuin omasta kotitilastaan?

Onko esim. lehmäbisneksen harrastajat käyneet sikaloissa tai broilerihalleissa tai ylipäätään tietävätkö mitään niistä?

Onko muutenkaan tietoa kärsimyksen määrästä suomalaisessa maidon, lihan jne. tuotannossa?
citynuori
Luokka: yli 100 hv

Re: Mitä lihanviljelijä tietää suomalaisesta eläintuotannosta?

Lukematon viestiKirjoittaja aurajokilaivuri » 13 Loka 2009, 22:43

Kärsimyksethän asuu sikaloissa. Lehmä taasen on turvallinen eläin.
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 13 Loka 2009, 22:46

aurajokilaivuri kirjoitti:Kärsimyksethän asuu sikaloissa.

Vähän samoin ku pedofiilit asuu vankiloissa.
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 13 Loka 2009, 22:57

citynuori kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti:Kärsimyksethän asuu sikaloissa.

Vähän samoin ku pedofiilit asuu vankiloissa.

No oikee osoitehan noilla on sitte molemmilla :lol: Opettele ensin oikeat termit ja provoile vasta sitten. Lihanvlijely ja lehmäbisnes eivät kuulosta uskottavilta.
O.J.

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 13 Loka 2009, 23:14

O.J. kirjoitti:Opettele ensin oikeat termit ja provoile vasta sitten. Lihanvlijely ja lehmäbisnes eivät kuulosta uskottavilta.

Siis onks sun ehdotus, että soittaisin kielitoimistoon?
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja pienviljelijä » 14 Loka 2009, 00:20

citynuori kirjoitti:
O.J. kirjoitti:Opettele ensin oikeat termit ja provoile vasta sitten. Lihanvlijely ja lehmäbisnes eivät kuulosta uskottavilta.

Siis onks sun ehdotus, että soittaisin kielitoimistoon?

Ehdottaisin tutustumaan suomalaiseen maataloustuotantoon ennen kuin alat syyttelemään mitään/ketään. Tämä ihan vaan hieman suuntaa antavana mielipiteenäni.
pienviljelijä
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 14 Loka 2009, 00:22

pienviljelijä kirjoitti:Ehdottaisin tutustumaan suomalaiseen maataloustuotantoon

Oon tutustunut hyvinki paljon. Oletko itse?
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja aurajokilaivuri » 14 Loka 2009, 00:58

citynuori kirjoitti:
pienviljelijä kirjoitti:Ehdottaisin tutustumaan suomalaiseen maataloustuotantoon

Oon tutustunut hyvinki paljon. Oletko itse?

Jonkun (kenen?) kirjoittama propaganda on luettu ja katsottu läpi moneen kertaan vai peräti opeteltu ulkoa?
aurajokilaivuri

Lukematon viestiKirjoittaja sirkussonni » 14 Loka 2009, 00:59

Sanat liha ja viljelijä eivät sovi yhdyssanaksi ennen, kuin aletaan tuottamaan lihaa keinotekoisesti hihnalla jostakin solusta monistamalla. Tulossa sekin kyllä on, vaan en uskalla ennustaa milloin. Mutta siis tällähetkellä lihaa ei viljellä, vaan kasvatetaan.
Maito ja bisnes eivät sovi yhdyssanaksi tällähetkellä, koska jokainen litra tuotetaan laskennallisesti tappiolla. Eli siitä on bisnes kaukana.
Kehottaisin tutustumaan suomalaiseen maataloustuotantoon vielä jonkinverran enemmän, saattaisi kohdata kysyjä ja vastaajat hieman paremmalla hengellä.
Mutta jos yritän vastata siihen kysymykseen. Olen oman tuotantosuuntani ulkopuolella tietoinen kotieläinten hoidosta ja olosuhteista suomalaisessa kotieläintaloudessa. Mutta oletukseni on, että jonkinverran keskivertoviljelijää enemmän saatan olla asioista perillä, ollessani mukana niin monessa yhteiskunnallisessa toimessa ja sitäkautta omaan jonkinmoisen verkoston eri tuotannonaloilla. Sensijaan voisin olettaa, että viljanviljelijä ei ole yhtä tietoinen siitä, mitä kotieläintuottajien arkipäivään nykypäivänä kuuluu, eikä sitämyöden tiedä minkälaisissa olosuhteissa tai minkälaisin tavoin kotieläimemme siellä tuotantotiloissa elää ja kasvaa.
sirkussonni

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 14 Loka 2009, 02:07

aurajokilaivuri kirjoitti:Jonkun (kenen?) kirjoittama propaganda on luettu

Aika paljo oon lueskellu kaikenlaisten tahojen kirjoituksia. Tällekin foorumille joku joskus linkkasi johonkin ketjuun. Kenen propagandaa itse suosittelet lukemaan?

ja katsottu läpi moneen kertaan vai peräti opeteltu ulkoa?

www.tehotuotanto.net lienee ainoa paikka josta kuvamateriaalia suomalaisilta tiloilta vähänkään laajemmin on saatavissa. Toki vain sioista, munijakanoista ja broilereista. Mitä materiaalia itse suosittelisit katsomaan?

Lehmätiloista taas on melko paljon omakohtaistakin kokemusta. Sattuu nimittäin olemaan Pohjanmaalla lähisukulaisia, joiden luona olin välillä pitkäänkin kesäisin joskus 10-11-vuotiaana, ja navetassa päivittäin pari tuntia työskentelemässä.
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 14 Loka 2009, 02:13

sirkussonni kirjoitti:Sanat liha ja viljelijä eivät sovi yhdyssanaksi

"Kalanviljelystä" oon aika usein nähnyt kirjoitettavan, ja eikös se kalakin ole lihaa vaikka vedessä uiskenteleekin?

ennen, kuin aletaan tuottamaan lihaa keinotekoisesti hihnalla jostakin solusta monistamalla. Tulossa sekin kyllä on, vaan en uskalla ennustaa milloin. Mutta siis tällähetkellä lihaa ei viljellä, vaan kasvatetaan.

Juuh, jonkinlaista tekniikkaa tohon on jo nytkin, mutta ei riittävän hyvää vielä kaupalliseen tuotantoon. Mutta ehkä joskus.

Maito ja bisnes eivät sovi yhdyssanaksi tällähetkellä, koska jokainen litra tuotetaan laskennallisesti tappiolla. Eli siitä on bisnes kaukana.

Kyllä mun maidontuottajasukulaiseni käsittääkseni pääasiassa sillä elää, ellei sitten jollain vanhoilla säästöillä kitkuttele. Voisin kyllä kysellä heiltä yksityiskohtia tuloistaan. Vai kerrotko sinä?

Kehottaisin tutustumaan suomalaiseen maataloustuotantoon vielä jonkinverran enemmän, saattaisi kohdata kysyjä ja vastaajat hieman paremmalla hengellä.

Ei kai tässä huonolla hengellä olla kohdattu toistaiseksi ainakaan?

Mutta jos yritän vastata siihen kysymykseen. Olen oman tuotantosuuntani ulkopuolella tietoinen kotieläinten hoidosta ja olosuhteista suomalaisessa kotieläintaloudessa.

Voitko kertoa tarkemmin mitä kautta ja millaista tietoa sulla on?

Entä mikä sun oma tuotantosuunta on ja mikä sun näkemys siitä (esim. omasta tilastasi ja muutenkin)?

Sensijaan voisin olettaa, että viljanviljelijä ei ole yhtä tietoinen siitä, mitä kotieläintuottajien arkipäivään nykypäivänä kuuluu, eikä sitämyöden tiedä minkälaisissa olosuhteissa tai minkälaisin tavoin kotieläimemme siellä tuotantotiloissa elää ja kasvaa.

Eikö samat henkilöt aika usein tee molempia? Ainakin ne sukulaiseni tekevät, tosin uskoisin lehmähomman olevan se pääasiallisempi juttu.
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 14 Loka 2009, 08:31

Minkäslaista näkemystä sä oikein haluaisit kuulla? Itse olen kyllä aika hyvin tietoinen monenkin tuotannonsuunnan käytännöistä. Kaveripiiristä löytyy elukkaa jos jonkinlaista ja koulun puitteissa on tutustuttu jonkin verran myös navetan ja sikalan käytännön töihin.
Ihan vinkkinä muuten vaan ja hyvässä hengessä neuvoisin katsomaan noita tehotuotannon kuvia LIEVÄN suodattimen läpi. Luuletko että eläintuotannon vastustajat eivät pyri ottamaan mahdollisimman provosoivia kuvia? Tervetuloa vaan ens kesänä Lapualle. Järjestämme maatalousnuorten puitteissa joka kesä päivä maalla-tapahtuman jossa tavalliset tallaajat pääsevät tutustumaan maatilalle. Viimevuonna vieraat pääsivät mm. kurkistamaan broilerhalliin ja toteamanaan itse niiden surkeat olot.
jk

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 14 Loka 2009, 10:05

citynuori kirjoitti:Kyllä mun maidontuottajasukulaiseni käsittääkseni pääasiassa sillä elää, ellei sitten jollain vanhoilla säästöillä kitkuttele. Voisin kyllä kysellä heiltä yksityiskohtia tuloistaan. Vai kerrotko sinä?

Eläähän sillä, kuten Suomessa millä tahansa työllä, eikä tarvii tehdä työtäkään ja elää sittenkin. Itsellä kannattavuuskerroin viime vuonna oli 0.8. Tuo luku kuvaa sitä, ettei työlleen ole saanut kunnon palkkaa. Jos luku yksi, silloin saanut sijoitetulle pääomalle normi koron ja palkan työstään. Valtaosalla Suomen maatiloista tuo luku jää alle ykkösen.

citynuori kirjoitti:Eikö samat henkilöt aika usein tee molempia? Ainakin ne sukulaiseni tekevät, tosin uskoisin lehmähomman olevan se pääasiallisempi juttu.

Ei välttämättä, osa Suomen viljelijöistä on kasvinviljelytiloja ja osa kotieläintiloja. Osalla kotieläintiloilla, kuten esim. täällä vilja ostetaan. Osa käyttää kokonaan teollisia rehuja ja osa viljelee itse viljansa, tilakohtaisia juttuja.

tehotuotanto.netin ja oikeuttaelaimille.netin tarkoitus on saada kaikki kotieläintuotanto loppumaan, jokainen saa itse uskoa sitä mitä haluaa.
O.J.

Lukematon viestiKirjoittaja citynuori » 14 Loka 2009, 13:42

jk kirjoitti:Minkäslaista näkemystä sä oikein haluaisit kuulla? Itse olen kyllä aika hyvin tietoinen monenkin tuotannonsuunnan käytännöistä.

No jos vaikka niiden tuotantovälineiden hyvinvointia arvioisit. Olet tietoinen siten, että olet jatkuvasti ollut itse tekemässä, vai siten, että jotku (tuottajat/palkatut työntekijät) on sulle kertoneet

Kaveripiiristä löytyy elukkaa jos jonkinlaista

Ootko käynyt itse niiden tuotantorakennusten (jotka myös navetta, sikala, kanala... nimillä tunnetaan) sisällä katsomassa?

Jos olet, niin näyttääkö siltä että possuilla (tai mitä nyt onkin) on siellä hyvä olla? Mitkä mainitsisit suurimmiksi hyvinvointiongelmiksi (jos sellaisista koulutuksessasi on puhuttu)?

Ihan vinkkinä muuten vaan ja hyvässä hengessä neuvoisin katsomaan noita tehotuotannon kuvia LIEVÄN suodattimen läpi. Luuletko että eläintuotannon vastustajat eivät pyri ottamaan mahdollisimman provosoivia kuvia?

No kai niis oli leikattu vähän yleiskuvaa ja sitten tarkenneltu kyseisen tilan pahimpia kohtaloita. Ja tollasilla satunnaisilla käynneillä löyty kaikenlaista, oletko itse vilkaissut? Käsittääkseni tuo on sitä täysin normaalia tuotantoa, eli ainakaan kovin montaa rikossyytettä noiden pohjalta ei nostettu (kuten ei varmaan odotettukaan nostettavan, tarkoitus varmasti oli lähinnä tuoda ihan kuvamuodossa tietoa suomalaisesta eläintuotannosta muidenkin kuin alalla työskentelevien saataville).

Tervetuloa vaan ens kesänä Lapualle. Järjestämme maatalousnuorten puitteissa joka kesä päivä maalla-tapahtuman jossa tavalliset tallaajat pääsevät tutustumaan maatilalle. Viimevuonna vieraat pääsivät mm. kurkistamaan broilerhalliin ja toteamanaan itse niiden surkeat olot.

Saanko arvata: aika pikkuisia broilereita olivat siinä vaiheessa? Ja väitätkö edes sitä itse, ettei tiloja olisi hieman siistitty ennen vierailuja. Toi Lapua on kyllä sellaisella suunnalla, että saattaisin innostuakin käymään sielläkin jos käyn vaikka niitä sukulaisia moikkaamassa. Järjestetäänkö vastaavaa paljon muualla tietääksesi?
citynuori

Lukematon viestiKirjoittaja aurajokilaivuri » 14 Loka 2009, 14:35

citynuori kirjoitti:
http://www.tehotuotanto.net lienee ainoa paikka josta kuvamateriaalia suomalaisilta tiloilta vähänkään laajemmin on saatavissa. Toki vain sioista, munijakanoista ja broilereista. Mitä materiaalia itse suosittelisit katsomaan?

Kuka/ketkä ovat tuon sivuston tekijöitä? Yritin etsiä nimiä ja yhteystietoja sivustolta, mutta en löytänyt.

Ehkä voit auttaa?

Miten täysin nimettömän toimivat voivat vaatia muilta avoimuutta?

Miten voi luottaa materiaalin jonka tekijät eivät ota siitä minkäänlaista vastuuta?
aurajokilaivuri

Seuraava