Vanhoja eläintenhoito menetelmiä

Valvoja: Farmari-ryhmä

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Vanhoja eläintenhoito menetelmiä

Lukematon viestiKirjoittaja Sabine » 09 Syys 2011, 20:36

Kerään opinnäytetyötäni varten vanhoja entisajan tuotantoeläinten hoitomenetelmiä.
Ennenkaikkea sellaisia mistä olisi hyötyä vielä tänäkin päivänä esim ensiapuna ennen ell:n paikalle
tuloa.
Jos tiedät/muistat/ jonkun tälläisen, niin kerrotko minulle. Jos hoitokeino tänäkin päivänä
käytännöllinen lisätään se opinnäytetyöhöni ja halutessasi nimeri mainitaan sen yhteydessä.
Hoitomenetelmä ehdotukset tulee tarkistamaan kaksi eri eläinlääkäriä, joten ihan mikään huuhaa
ei tule menemään läpi.
Eli jos sinulla jotain tiedossa tai tiedät jonkun muun jolla moista tietotaitoa löytyy, ilmoitatko minulle
tänne tai suoraan sähköpostiosoitteeseen
sabine.holma@gmail.com
Sabine
Luokka: Polkutraktori

Re: Vanhoja eläintenhoito menetelmiä

Lukematon viestiKirjoittaja kevinc » 09 Syys 2011, 21:04

Itselle on jäänyt mieleen meillä ollut tapa. Lehmälle keitettiin poikimisen jälkeen pannullinen kahvia, se sekoitettiin sangolliseen haaleaa vettä ja juotettiin. Sen uskottiin virkistävän lehmää ja ehkäisevän sitä, että lehmä jää makaamaan ja ehkäpä poikimahalvaantuu. Itse kyllä uskon, että piristävää vaikutusta voi ollakin, kun meillä lehmät ei muuten juoneet kahvia. Itse olen jo niin turtunut, ettei taida vaikuttaa.
kevinc
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Asikeikuli » 10 Syys 2011, 01:19

Umpeen laittaessa pitää lehmä lypsää viimeisen kerran aamulla. Tällä saavutetaan se että, lehmä poikii päiväs aikaan.
Asikeikuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 10 Syys 2011, 20:51

kevinc kirjoitti:Itselle on jäänyt mieleen meillä ollut tapa. Lehmälle keitettiin poikimisen jälkeen pannullinen kahvia, se sekoitettiin sangolliseen haaleaa vettä ja juotettiin. Sen uskottiin virkistävän lehmää ja ehkäisevän sitä, että lehmä jää makaamaan ja ehkäpä poikimahalvaantuu. Itse kyllä uskon, että piristävää vaikutusta voi ollakin, kun meillä lehmät ei muuten juoneet kahvia...

Tuttu konsti. En osaa sanoa, että oliko siitä mitään apua, oman urani aikana sitä ei ole käytetty. Myöhemmin on juotettu haaleaa vettä ja sekaan on laitettu melassia, nykyisin ei melassia ole enää ollut.

Johonkin vaivaan juottivat kahvin ja veden kanssa viinaa! Olikohan se, että lehmä ei silloin yritä väkisen työntää kohtuaan ulos poikimisen jälkeen. Sen muistan, että vanhempi isäntä kahteli joskus aika surkean näköisenä hyvän aineen käyttöä lehmälle. Oman urani aikana ei tätäkään konstia ole käytetty...
O.J.
Luokka: >500hv