Paljonko menee säilörehua.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Paljonko menee säilörehua.

Lukematon viestiKirjoittaja talonjussi » 27 Syys 2014, 23:38

Iltaa.olen laajentanut navettaa entisestä 15 lemmust nykyiseen 30.
rehua menee rapia pari paalia päivässä.ehkä 2,5(aika kuivaa tavaraa).ja vilja puolitiiviste noin 14 kg/ammu.
nyt alkaa näyttämään että osa heinämaista lähtee käsistä ja rehu menee tarkalle.omaa alaa reipas 30ha.ja tehnyt muiltakin jos saanut.nyt jemmassa 900 paalia.
paljonko muut annatte rehua lehmille ja voisikohan tuota aiv antamista vähentää yhtään.vai pitääkö vain ostaa rehua lisäksi.
talonjussi
Luokka: Polkutraktori

Re: Paljonko menee säilörehua.

Lukematon viestiKirjoittaja maraani » 28 Syys 2014, 09:43

Vertauiluna: nyt on lypsäviä about 25 ja nuorisoa vähän vähemmän. Nuoriso saa talvisin pääosin lehmien jämät, kesällä laidunta ja lisänä ylivuotisa paaleja.Tänä vuonna tuli rehua huonosti, paitti kuivaheinää kohtalaisesti. Aumaan tehtiin 16+13 ha hapon kanssa. 3. sadon paalattavaksi lannoitin 5 ha ja samanverran saattaa kasvaa muuten tarpeeksi. Niittorehua (2. ja 3. sato) ajetaan yleensä reilulta 10 halta kesässä, noin sata päivää, mutta se vaihtelee paljon. Väkirehu meillä ehkä vähemmän per ammu, viljaa=kauraa vähän täystehun lisäksi.

Meilä karkearehua annetaan "niin paljon kun menee". Ja kun auma loppui tänä vuonna heinäkuussam niin ihan kädet oon kyynärpäitä myöden ristissä, että riittäis säilörehu ens kesän alkuun niin, että ei tarttis ostaa. Pari ha kylvin keväällä lisää, mutta nettolisäystä tulee vain hehtaari, kun 1-2 lohkoa poistuu/on aumojen alla. Yleensä toi reilu 20 ha on riittäny ilman ongelmia vuodeksi.

Toi 900 paalia (160 cm) olis meillä 2-3 vuoden säilörehu luulisin.
maraani
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Amatööri » 28 Syys 2014, 16:59

Säilörehua annetaan se mitä elukat syövät. Elukoita n.25 lypsävää+ nuorkarja. Kesällä kun ne olivat vain lypsyn ajan navetassa niin söivät kaks paalia vuorokaudessa, mutta navetassa ollessa ne eivät syö ihan niin paljon. Jos rehusta rupeaa tinkimään niin kyllä silloin maitotuotoskin putoaa. Itselläni on heinä pinta-ala n.13ha eli karkeasti 0,5 ha/eläinyksikkö :roll: Laidun on aika pieni (alle ha) että ne tarvitsevat sinne lisäruokaa laitumen lisäksi, mutta ompahan pinta-ala tehokkaammassa käytössä kuin isoilla laitumilla. Tänä(kin) vuonna tehtiin kolmas rehusato, mutta sitä ei lannoitettu :oops: joten se jäi aika vaatimattomaksi vain 82 paali koko pinta-alalta, 1 ja 2 sato on tehty laakasiiloihin joten niitten satomäärä ei ole suoraan verrannollinen kolmanteen, mutta 1 sato oli tänä vuonna neljänneksen parempi kuin 2 sato tällä alueella. Kuivaaheinää elukoille annetaan malliksi nenän eteen. Kuivat heinät ostin jo keväällä ens talveksi. Niihin tarvitsisi heinää n. 0,6 ha lisää jos ne olisi tehnyt itse.
Amatööri
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja vms1 » 02 Loka 2014, 09:26

Jos on mahdollista niin jos säilis uhkaa loppua niin itse koittaisin sekoittaa tuoreviljaa tai olkea sekaan. Tähän vaatii tietenkin appeen mutta idea siis että kaikille riittää syötävää vatsantäydeltä vaikka energiaa ei välttämättä tule ihan loputtomiin. Itse ainakin pelkään että jos ruvetaan säännöstelemään niin että pöytä menee tyhjäksi niin silloin vahvimmat lehmät syö ensiksi tarpeekseen ja vähän yli ja sitten heikot hiehot ym jää nuolemaan näppejään kun pöytä tyhjä.
vms1
Luokka: yli 150 hv