Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.
Kirjoittaja nut » 10 Marras 2009, 22:48
Cultio kirjoitti:Minä olin just tekemässä autotalliin lattiaa ja tarkoitus on laittaa autopuolelle Mastertop. Ensin yritettiin valaa syyskuussa mutta kun ei ollut kattoa niin liipparit eivät taanneet onnistumista sateen mahdollisuuden takia. Nyt kun sain katon päälle niin Mastertopin takia pitäisi lämpötilan pysyä yli 10C, joka taas ei lokakuussa onnistunut joten valu jää kevääksi. Kuitenkin hyvä tieto tekijöiltä että sanovat suoraan etukäteen mitkä riskit ovat, kun tuota lattiaa kuitenkin katsoo seuraavat 40 v jos hengissä pysyy. En rupea erikseen lämmittämään, jääköön kevääksi niin saa sen maksettua alveilla...
Näin päädyin minäkin tekemään että odotellaan kevättä. Onpahan nyt valmiiksi raudoitettuna että ei muuta kun valaa sitten kun ilmat sallii. Tuntuu noin korkeassa tilassa lämpö karkaavan väkisin katonrajaan, eikä se siellä paljon auta. Ei viitti turhaan riskeerata kun ei noita valuja oikeen pysty jälkikäteen korjailemaan ja tuo Mastertoppikaan nyt varsinaisesti ilmasta oo...
-

nut
- Luokka: yli 200 hv
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: 28 Heinä 2007, 15:14
- Paikkakunta: Kauhajoki
Kirjoittaja Maalaispoika » 11 Marras 2009, 22:53
Mulle valettiin kesällä konehallin lattia 350 m2 ja siihen laitettiin kans sellainen kuivasirote pintaan. Se oli jotakin uutta ainetta, Semtu nimeltään, ja se maksoi 0,95 euroa/kg verollisena. Käyttömäärä oli noin 4 kg/m2. Lattiamiehet ottivat valutyöstä ja pinnan tekemisestä 5,25 euroa/m2 verollisena. Kauan miettivät, että valetaanko lattia kerralla, vai kahdessa osassa, lopulta päätyivät valamaan koko lattian. Nyt lattiassa menee sitten railoja sinne tänne, olisi varmaan pitänyt tehdä edes yksi liikuntasauma keskilattiaan, tai sitten valaa kahdessa osassa. Pinta on muuten hyvä ja eipä nuo railotkaan lujuuteen vaikuta, vaan ovat lähinnä kosmeettisia.
-

Maalaispoika
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 19:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Kirjoittaja t-100 » 04 Huhti 2010, 19:35
mastertop ehdottomasti lattiaan,se tunkeutuu syvemmälle kuin mitkään pinnoitteet,kun se hierretään betonin sekaan,pinnoitteethan vedetään kuivan betonin pintaan,ei tarvitse kuin joku kappale tipahtaa lattialle ni pinnoitteessa on kolo,aika kova rasitus lattialle on toi kaivurilla ajo,oisko mahdollista käyttää jotain kuljetin mattoa esim ajoradalla.
-
t-100
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 23:16
Kirjoittaja nut » 15 Elo 2010, 23:45
Päivitelläänpäs nyt tätäkin vähän. Puolitoista kuukautta sitten valettiin vihdoin tuo lattia, ja päädyin Mastertopin laittamaan koko alalle, eikä kaduta. Pinnasta tuli todella sileä ja kovan tuntunen, eikä ainakaan toistaiseksi ole ilmaantunu halkeamia. Ajoin yhden liikuntasauman poikki hallin timanttilaikalla noin 30 mm syvyyteen, toivotaan että tuo riittää, reunoilla 5 mm irrotuskaistat ympäriinsä. Kaivuria varten ajattelin laittaa sitten tarvittaessa ihan lankuista 'ajosillat' lattialle, sen verran harvoin sitä varmaan tullaan tuonne tuomaan kuitenkin...
Valulle tuli paksuutta sitten lopulta keskimäärin 140 mm, oviaukkoihin noin 250 mm valu, pihalle valettiin vielä puolentoistametrin luiskat ovien eteen jälkeenpäin. Valmisbetoni pumpattuna + valutyö + Mastertop 5 kg/neliö jäi hintaa lopulta verollisena aika tasan 21 euroa neliölle, ihan OK mun mielestä.
-

nut
- Luokka: yli 200 hv
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: 28 Heinä 2007, 15:14
- Paikkakunta: Kauhajoki
Kirjoittaja tonii » 21 Elo 2010, 16:59
Naapurilta ostettiin jämä Mastertopit konehallin lattiaan ja ne tuli laitettua viiden oven edustalle lattiavalun yhteydessä.. Pinnassa EI MITÄÄN eroa verrattuna betoniin.. Vanhassakin hallissa se on ollut kuiva savi jne mikä pöllyää, ei betoni. Ei tehty liikuntasaumaa, eikä ole haljennut.
-
tonii
- Luokka: yli 300 hv
-
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:05
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Kirjoittaja O.J. » 21 Elo 2010, 18:48
tonii kirjoitti:Naapurilta ostettiin jämä Mastertopit konehallin lattiaan ja ne tuli laitettua viiden oven edustalle lattiavalun yhteydessä.. Pinnassa EI MITÄÄN eroa verrattuna betoniin...
Kuulostaa oudolta, täällä on iso ero betonin ja Mastertopin välillä. Jos jälkimmäisen lakaisee joskus, niin eipä pölyä lainkaan, betonia taas ei pölyämättömäksi saa mitenkään.
-

O.J.
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
- Paikkakunta: Koillis-Savo
Kirjoittaja tonii » 29 Elo 2010, 01:58
O.J. kirjoitti:tonii kirjoitti:Naapurilta ostettiin jämä Mastertopit konehallin lattiaan ja ne tuli laitettua viiden oven edustalle lattiavalun yhteydessä.. Pinnassa EI MITÄÄN eroa verrattuna betoniin...
Kuulostaa oudolta, täällä on iso ero betonin ja Mastertopin välillä. Jos jälkimmäisen lakaisee joskus, niin eipä pölyä lainkaan, betonia taas ei pölyämättömäksi saa mitenkään.
Ensimmäistä kertaa harjatessa huomasin, että pölyä irtoaa vain sokkelin vierestä 30cm kaistaleelta johon lattiamiehet eivät päässeet hieromaan ajettavilla helikoptereilla. Muuten käytännössä pölyämätöntä. Otettiin ammattilaiset tekemään kun lämpötila oli silloin lähemmäks 30 ja alaa melkein 500m2. Aloittivat viideltä ja puoliltapäivin oli jo valmista.
-
tonii
- Luokka: yli 300 hv
-
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:05
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Kirjoittaja PaHa » 06 Kesä 2014, 11:38
Miten olette tehneet noita liikuntasaumoja lattioihin (muuten kuin laikalla jälkikäteen)?
Mitä irroituskaistaa olette käyttäneet lattian ja sokkelin välissä, vai ei mitään?
-
PaHa
- Luokka: Puutarhatraktori
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 15:24
Kirjoittaja Maajussi66 » 06 Kesä 2014, 19:11
Meillä oli ainakin miehillä rullatavarana noin 20cm korkeaa ehkä 5mm paksua solumuovia joka laitettiin sokkelia vasten.
-
Maajussi66
- Luokka: yli 300 hv
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: 02 Tammi 2010, 18:21
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Kirjoittaja meijerikkö » 26 Syys 2014, 21:14
Kuinkahan toimis tuommoset pihakivilaatat lattiassa. Siis tuommoisessa ladossa mikä on kylmää tilaa ja jossa säilytetään esim. toukoyökoneita. 
-
meijerikkö
- Luokka: yli 150 hv
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 18 Marras 2008, 21:32
- Paikkakunta: Häme
Kirjoittaja Jupu » 29 Syys 2014, 21:03
Tänään 250neliön konehallin lattiavalu.Onneksi oli sen verran aurinkoista ja tuulista että pääsivät hiertämään aikanaan.Mastertoppi tuli pintaan.Tosin jokusia koivunlehtiä tuuli kuljetti sekaan.  työ ja mastertoppi 11e neliä alv 0
-
Jupu
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Maalis 2008, 22:33
Kirjoittaja J.T.S » 15 Helmi 2016, 20:50
Onko kenelläkään näkemystä/kokemusta lattialaatan mitoituksesta? Minulla on halliprojekti meneillään, tarkoitus tehdä varastotilaa isommille koneille. Annoin suunnittelijalle ohjeeksi että sellainen laatta mikä kestää 10t traktorin ja 25t kärryn painon +5tn varmuusvaraa yhteensä siis 40t. Nyt perustuksien piirrustukset tulivat ja laatta on 150mm paksu, 8mm verkot 150mm silmällä valun ylä- ja alapintaan. Laatan alle sorapatja, ei eristeitä. Itseä mietityttää että onko tuo nyt varmasti riittävä, kun tuolla on "vaarin ajoilta" 200-300mm paksuisia valuja. Toki turhahan sitä kuraa on enempää laittaa mitä tarvii. Raudoitus on ilmeisesti tärkeässä asemassa. 
-
J.T.S
- Luokka: Hevosaura
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Joulu 2012, 12:04
Kirjoittaja ja101 » 16 Helmi 2016, 09:37
J.T.S kirjoitti:Onko kenelläkään näkemystä/kokemusta lattialaatan mitoituksesta? Minulla on halliprojekti meneillään, tarkoitus tehdä varastotilaa isommille koneille. Annoin suunnittelijalle ohjeeksi että sellainen laatta mikä kestää 10t traktorin ja 25t kärryn painon +5tn varmuusvaraa yhteensä siis 40t. Nyt perustuksien piirrustukset tulivat ja laatta on 150mm paksu, 8mm verkot 150mm silmällä valun ylä- ja alapintaan. Laatan alle sorapatja, ei eristeitä. Itseä mietityttää että onko tuo nyt varmasti riittävä, kun tuolla on "vaarin ajoilta" 200-300mm paksuisia valuja. Toki turhahan sitä kuraa on enempää laittaa mitä tarvii. Raudoitus on ilmeisesti tärkeässä asemassa. 
Meillä vain yksi verkko ja noin 10cm kuraa ja on kestänyt tähän asti kaikki mitä on sisään ajettu. Joten luulisin tuon kestävän hyvinkin.
-
ja101
- Luokka: yli 100 hv
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 14:58
Kirjoittaja Laperi » 16 Helmi 2016, 15:35
J.T.S kirjoitti:Onko kenelläkään näkemystä/kokemusta lattialaatan mitoituksesta? Minulla on halliprojekti meneillään, tarkoitus tehdä varastotilaa isommille koneille. Annoin suunnittelijalle ohjeeksi että sellainen laatta mikä kestää 10t traktorin ja 25t kärryn painon +5tn varmuusvaraa yhteensä siis 40t. Nyt perustuksien piirrustukset tulivat ja laatta on 150mm paksu, 8mm verkot 150mm silmällä valun ylä- ja alapintaan. Laatan alle sorapatja, ei eristeitä. Itseä mietityttää että onko tuo nyt varmasti riittävä, kun tuolla on "vaarin ajoilta" 200-300mm paksuisia valuja. Toki turhahan sitä kuraa on enempää laittaa mitä tarvii. Raudoitus on ilmeisesti tärkeässä asemassa. 
Betoni on yhtä kestävää kuin teräs, mutta haurasta kuin lasi. Rautaa tarvitaan jäykistämään vääntölujuutta. Kivet ajoi ennen saman asian. Nuissa entisajan 200-300 millin valuissa on käytetty oman montun ketunpesähiekkaa mistä menee jo rehusiilojen jaltkin läpi.
-
Laperi
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 31 Heinä 2010, 22:28
Kirjoittaja Pasi » 18 Helmi 2016, 21:54
ja101 kirjoitti: Meillä vain yksi verkko ja noin 10cm kuraa ja on kestänyt tähän asti kaikki mitä on sisään ajettu. Joten luulisin tuon kestävän hyvinkin.
Täällä myös suurin piirtein tuota luokkaa. Taitaa kestävyys riippua paljon myös siitä kuinka hyvin alla oleva sora/hiekka on tiivistetty ja pääseekö se painumaan alla olevaan maahan.
-
Pasi
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
|
MAINOSPAIKKA
|