KyytiläinenValvoja: Farmari-ryhmä |
|
Tuck kirjoitti:Terve!
Joo en ole isäntä ja haluaisin vaan tutustua alaan. Olen kyllä vakinaisesti töissä ihan toisella alalla mutta, työ metsässä kiinostaa.
Cultio kirjoitti:Ihminen ei kyllä pärjää mitenkään koneiden apteerausalgoritmeille, mutta valitettavasti ohjelmistot ovat aika kallellaan taloon päin? Vaikka kone pystyykin arvioimaan kartiomaisuuden, niin eihän se pää tule sieltä latvasta takaisin katkomaan kaksi päädystään paksumpaa ja pitempää tukkia kolmen lyhyemmän sijaan, joiden kokonaishinta on alempi. Kaksi tapausta on tiedossa missä tukkiprosentti päätehakkuusta on ollut yllättävän pieni, 20-30%, loput meni energiaksi tai massaksi. Ostajan edustajisto kävi delegaatiolla paikan päällä ja tarjosivat 500,- lisää tiliä, arvo olisi ollut kymmenkertainen puhumattakaan mitä pukupellet nosti palkkiota.
Itse luotan siihen että kone kyllä laskee katkaisemansa lähes oikein, siihen taas en luota että se on minulle optimaalinen tulos. Ja kuitenkin pitää itse hakea rangat pois ennen ettei niitä poljeta nurin. Oma tämän vuoden sopimus tekee kympin eron puulle jos katkaisee väärään luokkaan. Siinä on jo tuntipalkkaa tarkemmalle mittaukselle. Ymmärrettävistä syistä koneet ei käy meillä. En ole mikään pelastusarmeija kartellilaitoksille. Tai mistä minä tiedän millä ohjeistuksella hakataan toisten omaisuutta, muttei ole varaa kokeillakaan
Cultio kirjoitti: Kaksi tapausta on tiedossa missä tukkiprosentti päätehakkuusta on ollut yllättävän pieni, 20-30%, loput meni energiaksi tai massaksi.
oppipoika kirjoitti:Tienvarsi mitassa käytettään tasaavaa 2 cm luokitusta latvasta mitaten, eli kun pölkky paksunee tyveä kohti niin ostaja saa tän latvaläpimittaa paksumman tyviosan puun ilmaiseksi.
sunnuntaifarmari kirjoitti:oppipoika kirjoitti:Tienvarsi mitassa käytettään tasaavaa 2 cm luokitusta latvasta mitaten, eli kun pölkky paksunee tyveä kohti niin ostaja saa tän latvaläpimittaa paksumman tyviosan puun ilmaiseksi.
Tämä koskee siis tukkipuuta, eikö totta? Oletko nyt aivan varma, että kartiomaisuutta ei oteta huomioon? Minulla on ollut se käsitys, että kartiomaisuus otetaan huomioon keskimääräisellä arvolla, jonka on joskus laskenut Metla tai joku vastaava tai ehkä käytettävä kartiomaisuus on keskiarvo koko firman puusumasta. Tietenkään tarkkuus ei ole samaa luokkaa kuin motomitassa, joka mittaa jokaisen rungon kartiomaisuuden erikseen.
Mikä päätehakkuu tämmöinen oikein on ollut..
Tienvarsi mitassa käytettään tasaavaa 2 cm luokitusta latvasta mitaten, eli kun pölkky paksunee tyveä kohti niin ostaja saa tän latvaläpimittaa paksumman tyviosan puun ilmaiseksi. Myy sit hakkeena paperitehtaalle. Eli tällä yritän sanoa että sillä ei ole mitään väliä miten tukkiosarungosta katkotaan kunhan viimeinen tukki katkaisu on mahdollisimman lähellä minimi läpimittaa, kokonais tilavuus on mitattu eikä vaan latvaläpimitan mukaan oleva.
Cultio kirjoitti:Mikä päätehakkuu tämmöinen oikein on ollut..
Toinen oli naapurikunnasta, normaalimetsä hänen sanojensa mukaan, vajaa ha sekametsää. Lisäksi piti odottaa tiliä yli puoli vuotta. Jotakin siinä meni väärin, joko hakkuussa tai kuljetuksessa. Toinen oli minun oma palsta, kone oikaisi väärästä paikasta ja otti minun kiilan sileäksi. Paljonkaan puuta ei sieltä ehditty ottaa, mutta tukiksi olisi pitänyt tulla vähintään 60% eikä 35.Tienvarsi mitassa käytettään tasaavaa 2 cm luokitusta latvasta mitaten, eli kun pölkky paksunee tyveä kohti niin ostaja saa tän latvaläpimittaa paksumman tyviosan puun ilmaiseksi. Myy sit hakkeena paperitehtaalle. Eli tällä yritän sanoa että sillä ei ole mitään väliä miten tukkiosarungosta katkotaan kunhan viimeinen tukki katkaisu on mahdollisimman lähellä minimi läpimittaa, kokonais tilavuus on mitattu eikä vaan latvaläpimitan mukaan oleva.
Ostaja sanoi ainakin että koko tukista saa maksun, toistin vielä itse että no sehän on hyvä koska myytte kuitenkin jämät eteenpäin. Ei väitellyt vastaan joten kai se niin on.
Kyllä katkonnalla on väliä: ajattele hintaluokitusta A, B ja C, halkaisija määrää hinnan. Alin hintaluokka on huomattavasti halvempi kuin korkein. Jos puusta ottaa 4 tukkia joiden halkaisijaa ei "tarkisteta", voi tilavuus mennä alempaan luokkaan, kuin jos olisi ottanut 3 paksumpaa/pitempää tukkia. Jos tukkitilavuudet olisi esim 0,30A + 0,25A ja 0,12C, on se parempi kuin 0,20A+0,20B+0,15B+0,10C mutta tilavuus on lähes sama. Tässä pitää käsin hakattaessa katsoa tuolla 12-14m korkeudella missä minimihalkaisija on, ja siitä sitten katkoa parhaaseen mittaan. Itse laskin suurille puille 5-10€ lisää per puu, jos kaikki menee nappiin. 200 puulla sillä on merkitystä
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa