Klapien ja halkojen myynti

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 19 Joulu 2008, 18:35

Juu, eikä se kuusessa niin haittaakkaan, paranee vain vuoden ollessa, jos pystyy pitelemään värkkiä jossakin ylivuotiseksi, mutta koivu menee pilalle jos on kuoripäällä kesän yli, motopuu kestää vähän paremmin, mutta kyllä siinäkin jo ylivuotisuus näkyy. Mutta itellä ainakin pitää saada kierto mahdollisimman nopeaksi kun ostopuusta tekee, keväällä tietty valtaosa kapeisiin aumoihin ja kylmäilma kuivaaja tulee olemaan välttämätön, mutta tälläisinä vuosina kun näyttää, ettei mikään riitä, on pakko kuivata myös lämmöllä, töitähän se teettää ja kulujakin, mutta toisaalta kierto on parhaassa tapauksessa viikko kannolta asiakkaan takkaan.
Klapikauppias
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 19 Joulu 2008, 18:44

Klapikauppias kirjoitti:Juu, eikä se kuusessa niin haittaakkaan, paranee vain vuoden ollessa, jos pystyy pitelemään värkkiä jossakin ylivuotiseksi, mutta koivu menee pilalle jos on kuoripäällä kesän yli, motopuu kestää vähän paremmin, mutta kyllä siinäkin jo ylivuotisuus näkyy. Mutta itellä ainakin pitää saada kierto mahdollisimman nopeaksi kun ostopuusta tekee, keväällä tietty valtaosa kapeisiin aumoihin ja kylmäilma kuivaaja tulee olemaan välttämätön, mutta tälläisinä vuosina kun näyttää, ettei mikään riitä, on pakko kuivata myös lämmöllä, töitähän se teettää ja kulujakin, mutta toisaalta kierto on parhaassa tapauksessa viikko kannolta asiakkaan takkaan.

Puhu tossa koivun säilyttämisestä koulukaveri, että hän sahatessa rikkoo reilusti kuorta, jotta säilyy. Kuulemma myyntiinkin ovat kelvanneet.

Itsellä ei tämä klapikauppa ole pääelinkeino.
Auts

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 19 Joulu 2008, 19:21

on sillä vaikutusta, varsinkin jos on motolla kesäkuus tehtyä koivua...asiakkaat kyselee ainoastaan, ettei sulla ois tuohta antaa muutamaa säkillistä :oops: ne säilyy kyllä hyvin, mutta ovat ihan tuohettomia:) sahalla tehdyis pakkaa olla, ettei sitä kuorta malta kylläpaljon sahata sitä vaan oksitaan vähän rennosti kylkiä pyyhkien, muutenkin motopuu on paremmin "viraattua" niin kuin täälläpäin sanotaan, eli säilyvyys ja kuivuminen klapinakin paljon parempi. Mulle tosta klapihommasta on tullu ammatti, töitähän se teettää, mutta jotakin sitä on elääkseen tehtävä kumminkin..nytkin tuo viljakauppa käy miten käy ja hinnalla millä käy.. eihän tuokaan amerikkaa ole, mutta saapahan ees ite sanoa mitä tavara maksaa...
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja rgsleo » 19 Joulu 2008, 20:38

Vanha konsti eli rasiinkaato kuivattaa Juhannuksen alla kaadetun koivun syksyksi. Työlästä tapa, joten kai moton aisaama pienemmän työn takana. Mutta rasiinkaato "toimii" märkänäkin kesänä, puu kuivuu...kannattaa edes kokeilla, tätä.
rgsleo

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 19 Joulu 2008, 20:59

rgsleo kirjoitti:Vanha konsti eli rasiinkaato kuivattaa Juhannuksen alla kaadetun koivun syksyksi. Työlästä tapa, joten kai moton aisaama pienemmän työn takana. Mutta rasiinkaato "toimii" märkänäkin kesänä, puu kuivuu...kannattaa edes kokeilla, tätä.

Ennen se oli luontevaa, koska osasta koivuja tehtiin samalla vastoja sekä lampaille lehtikerppuja.
Samaa olen kokeillut ja viime kesänä viimeksi. Nyt olen yritänyt ajaa koivuja kasaan, kun ne on vähän pehmeän maan takana. Vieläkään ei ole kunnon pohjaa, joten pakkasia odotellaan. Klapeja niistä aletaan sitten painamaan ja polttokuivia ne on yleensä katoksesta tulleet jo juhannukseksi.
Klapin teko on minulla mieleinen harrastus ja samalla hyötyliikuntaa. :)
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 19 Joulu 2008, 21:28

Omaan käyttöön varmasti ihan kiva konsti, mutta kun kyse on myyntipuusta ja määrät on ++ tuhatmottia ei se enää oikein onnistu. Eikä niitä enää edes kanna joka klapia käsin kosketella, vaan ne täytyy saada kyytiin kuormaajalla ja perillä lava pystyyn. Pienempiä eriä voi jopa latoa varastoon, jos pääsee ovelle ja on kaunis emäntä nätisti pyytämässä :twisted:
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 20 Joulu 2008, 07:50

Klapikauppias kirjoitti:Omaan käyttöön varmasti ihan kiva konsti, mutta kun kyse on myyntipuusta ja määrät on ++ tuhatmottia ei se enää oikein onnistu. Eikä niitä enää edes kanna joka klapia käsin kosketella, vaan ne täytyy saada kyytiin kuormaajalla ja perillä lava pystyyn. Pienempiä eriä voi jopa latoa varastoon, jos pääsee ovelle ja on kaunis emäntä nätisti pyytämässä :twisted:

Osaahan ne emännät kyllä pyytää, silloin kun ne haluavat jotakin! Rajana minulla on tuo hankintatyön verotonmäärä, eli 125 k-m3/vuosi. Sen verran on tullut veroja maksettua leipätyöstä, että enää en omasta työstä kehtaa veroja maksaa.
Jotenkin tuo aika vain ei tahdo riittää kaikille harrastuksille. :roll:
maatreij

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 20 Joulu 2008, 09:53

Niinhän ne osaa;) ja hetikään kaikkiin pyyntöihin ei suostuta :twisted: Mutta tuossa ostopuussa onkin se, ettei se mee enää pääomatulona..ne puuthan ei oo mun omasta metsästä, eli siitä tulee sivuansiotoimintaa ja verotetaan aivan normaalina ansiotoimintana. Ja näin loppuvuodesta tasaa muutama satakuutiota koivukuitua kirjanpitoa kivasti. Ei tarvitse ostella mitään tarpeetonta nurkkiin, noista saa kevään kesän mittaan omansa pois :P Kyllä minäkin yleensä sekapuun otan omasta metsästä tuohon 125m3 saakka, tosin sekapuuta aion vähentää, vain keväällä tuoreena vietäviin eriin, sitä on melko turha varastoida ja kuivatella, saa senkin tilan koivulle, kun sillä kerran tuntuu olevan kysyntää.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 20 Joulu 2008, 12:04

Oletko mukana Halkoliiterissä? Olen perustajajäsen, jotakin 7 vuotta sitten lähti liikkeelle Metsäkeskuksen projektista.
maatreij

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 20 Joulu 2008, 16:13

Olen kyllä, just maksoin osallistumismaksun, aina välillä tulee siihen epäusko, että saa jäädä, mutta sitten joku soittaja kertoo, että näki mun ilmoituksen sieltä, niin oon pitäny kun ei tuon enempää maksa, mutta ei sen kautta mee ku joku satakunta mottia vuodes. Ajatuksena todella kaunis ja käteväkin kun vain ihmiset sitä käyttäis. Tänään oon vieny pari kuormaa ja yks rekkakuski haki nupillisen, että täs se laiskan aika tahtoo mennä. Mäkin jouduin muuten noita harrastuksia parivuotta sitten vähentämään, kun kattelin, ettei aika riitä kaikkeen, lopetin säännöllisen kellokortin leimaamisen näitten takia, enkä ole hetkeäkään katunu. :oops: hyvästi säännöllinen elämä.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja Vesa » 19 Tammi 2009, 10:11

Klapikauppias kirjoitti:Omaan käyttöön varmasti ihan kiva konsti, mutta kun kyse on myyntipuusta ja määrät on ++ tuhatmottia ei se enää oikein onnistu. Eikä niitä enää edes kanna joka klapia käsin kosketella, vaan ne täytyy saada kyytiin kuormaajalla ja perillä lava pystyyn. Pienempiä eriä voi jopa latoa varastoon, jos pääsee ovelle ja on kaunis emäntä nätisti pyytämässä :twisted:

Ladon kyllä varastoon jos pääsee ovelle, mut hintaan 10€/kuutio. Ei tuo kauniin emännän nätti pyyntö oikeen elätä :wink: .

Mulla tää homma on semmosta puuhastelua muiden töiden rinnalla,jotain parisataa mottia vuositasolla. Omat metät kohta kaluttu koivusta puhtaaksi ja naapuridenkin mettiä on osteltu, jonkin verran oon ostellu kuivaa metristä jos halvalla on saanu ja myyny klapeina.

Halkoliiterissä oon ollu melkein alusta asti ja sitä kautta on tuli muutama tilaus viime vuoden aikana. Harkinnassa on kyllä poisjäänti sieltä, sen verran vähäistä on tilaukset sitä kautta.
Vesa

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 20 Tammi 2009, 19:53

Tuo on kyllä ihan kohtuullista, että laittaa siihen kympin motilta lisää, saa asiakas itse päättää, että ladotaanko varastoon vai keräileekö katoksen lattialta itse. Yksi mikä näköjään täytyy olla, on rahti erikseen, jos ilmoittaa kotiin tuotuna saa jatkuvasti takuta "tee se itse" miesten kanssa ovat ehdottelemassa, miten hakisivat pikkukärryllä ladottuna sinne, paras ehdotus on ollu bemarin takapenkille, alkoi epäillä, kun sanoin, etten mottia vähempää myy ja se painaa liki kolmestaakiloa:) Oonkin sanonu, että jos lehteen laittais ilmoituksen, että ilmaiset puut kotiintuotuna, niin pian joku keksis kysyä "mitä maksat rahti, jos tuun ite hakemaan" ja varmasti se veitikka jostakin löytyis :oops:
Noista haloista koneella pienittynä tahtoo vain tulla paljon sälää, ne pitäs pienistää jollakin kierukkahalkojalla, lisäksi tahtoo isäntien "puhtaat" koivupinot sisältää kaikkea mahdollista kun niitä menee katsomaan, oon kyllä hädissäni joskus myös ostanu.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 20 Tammi 2009, 22:15

Metrin haloista tehtynä tulee tosiaan kyllä sälää aika tavalla, kuiva halko murenee. Viime vuonna oli niin suuria koivuja, ettei Pilkemasterille kehdannut työntää vaan laitoin Palaxin metrihalkojan ja niitä nyt pienin kuorma kerrallaan.
Jos päästää pinolle itse hakemaan, niin aina tahtoo tulla jotain närää! Ensinnäkään ei tahdo mennä perille, että mikä ero on ladotulla ja irtokuutiolla! Yhdelle rahvakkaalle naisimmeiselle lupasin pöljä 10 pinomottia koivukuitua.
Yllättäen tuli lanssilta vastaan jumalaton autokuorma minun puita ja pysäytin kuorman. Mieskuski kertoi olevan tämän naisen asialla ja kun alettiin mittailemaan, niin yli 13 p-m3 oli kuormassa!
Niin olisivat mennet tietämättä ellen sattuman kaupalla olisi mennyt lanssille - sille naiselle tuli selväksi jatkosuunnitelmat ja lasku oli kuutioiden mukaan.

Tuo kuivatussysteemi on itänyt mielessä nyt parin sadekesän jälkeen noita homepuita katellessa. Radiossa oli aamulla joku haastattelu, mutta meni vähän ohi korvien. Mikä olisi paras ja juohevin systeemi? :(
maatreij

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 21 Tammi 2009, 23:58

Kyllähän kuivaukses paras taitaa olla tuo kylmäilma kuivuri alipaineella, on ainakin kustannustehokkain, kun saa hallin lattialta kuormaajalla pistää kyytiin ja jos toiminta loppuu jossain vaiheessa, niin halli jää muuhun käyttöön. Vaikka itellä on tuo lämminpatentti, se on tuollaisenaan vähän hätäapua ja näin kylmillä vaatisi eristyksen, jouluun saakka pelas ihan kivasti, kun ei ollut talvikelejä. Mutta lämminilmakuivauksen etuhan on pienet puu varastot ja niissä vähän rahaa kiinni verrattuna isoon halliin joka on täynnä puuta. Raaka-ainetta näyttää muuten jostakin kumman syystä olevan nyt tarjolla uskomattoman hyvin, isännät soittelee, että ostatko ja jopa pikku sahurit, kun "isotpojat" on laitellu tehtaita kii, tai eivät muuten ole kuidusta kiinnostuneita.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 22 Tammi 2009, 08:50

Klapikauppias kirjoitti:Kyllähän kuivaukses paras taitaa olla tuo kylmäilma kuivuri alipaineella, on ainakin kustannustehokkain, kun saa hallin lattialta kuormaajalla pistää kyytiin ja jos toiminta loppuu jossain vaiheessa, niin halli jää muuhun käyttöön. Vaikka itellä on tuo lämminpatentti, se on tuollaisenaan vähän hätäapua ja näin kylmillä vaatisi eristyksen, jouluun saakka pelas ihan kivasti, kun ei ollut talvikelejä. Mutta lämminilmakuivauksen etuhan on pienet puu varastot ja niissä vähän rahaa kiinni verrattuna isoon halliin joka on täynnä puuta. Raaka-ainetta näyttää muuten jostakin kumman syystä olevan nyt tarjolla uskomattoman hyvin, isännät soittelee, että ostatko ja jopa pikku sahurit, kun "isotpojat" on laitellu tehtaita kii, tai eivät muuten ole kuidusta kiinnostuneita.

Kuinka kylmäilmakuivuri pelaa talvella? Olen luullut, että se toimii vain lämpimillä ulko-ilmoilla?
Koivukuidun hinnoista sen verran, että joku vuosi sitten sain 25 €/k-m3 tien varresta, siitä kuorma-autoilijalle 50 €/tunti ajosta rantteelle lisämaksua. 2007 aiheuttaman hintapiikin jälkeen koivukuidun hinta olisi ollut 37-38 €/k-m3!
Sen jälkeen menin kaatamaan niitä rasikoivuja! Kyllä rasiin kaato omasta metsästä (tai naapurilta sovittuna) onnistuu. Sehän on sama kuin muutenkin kuidun teko, työ tulee vain kahteen vaiheeseen, ensin pelkkä kaatelu alkukesästä ja sitten jonkun viikon päästä katkominen ja kasoihin koonta. Koonta on jopa helpompaa, koska pölkyt on jo siinä vaiheessa keveämpiä ja se keveys on etu vielä klapittaessakin.
Jos naapurin ensiharvennusmetsästä tekee, niin hintaa alentavana on Kemera-tuki, jonka se metsänomistaja saa - tai antaa tekijälle?
maatreij

EdellinenSeuraava