Myrskypuut

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Re: Myrskypuut

Lukematon viestiKirjoittaja Rubinjo » 05 Helmi 2012, 23:00

Klapikauppias kirjoitti:Tätä olen aina sanonut, tasan ei mene nallekarkit, että sielä missä on puuta ja paljon tekijöitä ei ole ostajia ja sielä missä on suurimmat ostajamäärät ei ole tekijöitä kyllää :D Eli kysyntä ja tarjonta ei tahdo kohdata, joillakin olis tuhannen taalan paikka alan yritystoiminnalle, mutta mikäli oikein olen ymmrätänyt, tälläkin hetkellä tilanne lienee etelän isojen asutuskeskusten lähellä se, että raaka-aineen saannissa on ongelmaa ja varsinkin myrskypuu alueilla koivu tosiaan saa heilua pystys, kun havupuuta on tarjolla pilvin pimein. Yksi ratkaisu lienisi yhteistyö, siellä missä on puuta ja tekijöitä toimisivat yhdessä niitten kanssa joilla on markkinat, rekkojen paluukuormina puuta voisi ehkä kohtuu hintaan saada siirrettyä paikasta toiseen , mutta niin arvokas tuote klapi ei minun mielestä ole, että yksittäisen myyjän kannattaa alkaa mitään nyssäkkää kuskata kainuusta Helsingin nukkumalähiöön, siitä ei hyödy kuin polttoaine kauppiaat. Itse pidän klapin järjellisenä kuljetus matkana tuota omaa noin 30 kilsaa aika lailla maksimina, sittenkin alkaa jo jotkin asiakkaat nieleskellä, kun aletaan rahdista puhumaan vaikka mullakin se on lähinnä kulukorvaus, palkasta ei saa vielä puhua mitään.

Kyl täällä tekijöitä/myyjiä on vaikka kuinka ja lisää tuntuu tulevan joka talvi. Nykyisen Salonkin alueella varmasti useita kymmeniä. Toinen asia on kuinka moni tekee homman tosissaan ja jättää kuitin asiakkaalle... Toi 30 km on munkin ideologian mukaan sekä taloudellisesti, että ympäristön kannalta järkevä matka. Raakapuutakaan ei kannata kovin kaukaa kuskata, vaikuttaa liikaa hintaan.
Rubinjo
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja errav » 19 Helmi 2012, 19:43

68 runkoa keräilty. Tänään tuli 20cm lisää lunta mahtaakohan loppuja enään edes löytää
errav
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 19 Helmi 2012, 21:28

Nyt on sit tuhoja täällä Tampereen pohjoispuolellakin. Tosin lumen katkomia ja juurineen kaatamia. Muutaman kymmenen hehtaarin alalla on varovaisesti arvioiden reilu 1000 runkoa, 2 ja 3 kehitysluokan metsissä jotka ovat harvennettu muutaman vuoden sisällä. Osalla kohtaa menee vajaatuottoiseksi, puut ovat poikki ja nurin ryppäissä. Aiheuttaa pohdintaa että millä ne keräis pois, voi olla liian isourakka sahapelissä muiden töiden ohessa tehtäväksi.
oppipoika
Luokka: yli 300 hv

Edellinen