Missä paskaa siellä megawatteja!
Valvoja: Farmari-ryhmä
Missä paskaa siellä megawatteja!
Taisi olla uusin Käytännön Maamies, jossa juttu biokaasusta. Meikäläinen hallitsee lontoon murteen hyvin rajoitetusti, mutta googleta biokaasu hauksi. Löytyi kuvia Afrikan viidakosta, joissa paikalliset rakensivat laitetta nimeltä plastic biogas digester. Siihen tarvitsivat 20 neliömetriä PVC-muovia. Muovista he tekivät putken, vajaa kymmenen metriä pitkän. Maahan tehtiin kaivanto tälle tuubille. Putken laelle keskikohdalle liitäntä majaan vievälle kaasuputkelle. Ison tuubin päihin laitettiin pienemmät putket,josta jätettä syötetään. Tällä kolleegallamme on kolme lehmää ja laaja suku. Kaikki tilan tuottama biojäte (lanta. ihmisten ulosteet, ruuan tähteet,biomassaa kasveista yms.) laitetetaan ilmatiiviiseen tuubiin muhimaan ja tuottamaan kaasua, joka palaa majassa ruokapadan alla. Periaate tämänkaltaiseen laitokseen on keksitty 180 vuotta sitten Intiassa! Suomessa on ryhdytty tutkimaan...
Saksassa maajusseilla saman laitteen viimeisin versio (yleensä ostetttu Intiasta). Kaasulla käytetään Intiassa lisenssillä valmistettua vanhanaikaista englantilaista kuutosmoottoria, joka pyörittää generaattoria. Ylimääräisen sähkön karjankasvattaja myy valtakunnan verkkoon. Saksan valtio maksaa Bioenegialla tuotetusta sähkötä paremman hinnan. Tuon muoviputki version hinta on ehkä 100e. Saksan mallin hintana olen nähnyt 50000e.
Jos ei takerruta pikkuseikkohin niin näin: mä laitan mun super majurin tankkii biokaasua mun itse tekemästäni bioreaktorista, joiden rakennusohjeita kuvien kans löytyy netist, toi em. muoviputkimalli on halvin tehdä ja ehkä kaasugrillin kans.. ,isompia löytyy.
Tankillisel majuri tosi käy vain n.4 minuuttia. Jos pellol meenaa touhuta oman kaasu polttoaineen voimaal täytyy tankin olla hankalan iso tai se on paineistettava. Paikallis käytöshää tää ei haittaa. Mä laitan vortsonin pyörittää agregaattii ja soitan Kymenlaakson sähköön ja ilmoitan etten tarvitse enää sähköä heiltä, kytkekää meidän tila pois verkosta!!??
Tankillisel majuri tosi käy vain n.4 minuuttia. Jos pellol meenaa touhuta oman kaasu polttoaineen voimaal täytyy tankin olla hankalan iso tai se on paineistettava. Paikallis käytöshää tää ei haittaa. Mä laitan vortsonin pyörittää agregaattii ja soitan Kymenlaakson sähköön ja ilmoitan etten tarvitse enää sähköä heiltä, kytkekää meidän tila pois verkosta!!??
Viimeksi muokannut rgsleo, 24 Kesä 2006, 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oilonin sivul netis on omakotitaloo tarkotettu maakaasupoltin. Hommaan kaks sellast toinen mökkii ja toinen kuivurille. Täs vaihees energian eli biokaasunkulutus on niin suurtaa etten mä täälleekää o omavarain- mul ei o tarpeeks paskaa (BIOMASSAA) mätettäväks sinne pönttöö mätänemää ja kehittää kaasuu...!?
Viimeksi muokannut rgsleo, 24 Kesä 2006, 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
aurauskeppi
Sun pitää syödä enemmän
Kautta aikojen on aavikkomaissa kerätty kamelinlanta auringossa kuivaneena suoraan uunissa poltettaviksi klapeiksi. (Puupinon kastuminen sateessa siellä on vähän paskaisempi juttu kun meillä!
)
Niinkun kaikki muutkin pikkuisen biopolttoaineisiin perehtyneet, ihmettelen miksi tätä hommaa ei kannusteta päättäjäpuolelta. Oma kunta on ystävällismielinen uusiutuvien energiamuotojen käytölle, mutta kunnilla on eväät vähissä.
Peltopuolella viljanviljelijänä olen seurannut paskarallin ailahtelemista ympäristössä. Oli aika kun paskasta olisi pitänyt maksaa että sitä oisi saanut ja tuli aika jolloin kakki ajettiin ja levitettiin pellolle ilmaiseksi jos vain joku otti vastaan. Lisäksi sai tukipennoset lannankäytön tehostamisesta. Nyt eletään jonkunlaista väliaikaa tuota uutta ympäristötukisysteemiä odotellessa: kysyvä kakkaa saa, mutta levitys pitää maksaa itse.
Kautta aikojen on aavikkomaissa kerätty kamelinlanta auringossa kuivaneena suoraan uunissa poltettaviksi klapeiksi. (Puupinon kastuminen sateessa siellä on vähän paskaisempi juttu kun meillä!
Niinkun kaikki muutkin pikkuisen biopolttoaineisiin perehtyneet, ihmettelen miksi tätä hommaa ei kannusteta päättäjäpuolelta. Oma kunta on ystävällismielinen uusiutuvien energiamuotojen käytölle, mutta kunnilla on eväät vähissä.
Peltopuolella viljanviljelijänä olen seurannut paskarallin ailahtelemista ympäristössä. Oli aika kun paskasta olisi pitänyt maksaa että sitä oisi saanut ja tuli aika jolloin kakki ajettiin ja levitettiin pellolle ilmaiseksi jos vain joku otti vastaan. Lisäksi sai tukipennoset lannankäytön tehostamisesta. Nyt eletään jonkunlaista väliaikaa tuota uutta ympäristötukisysteemiä odotellessa: kysyvä kakkaa saa, mutta levitys pitää maksaa itse.