Vilijaruuvi

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Meillä oli yli 40 v. sitten kuivurin täytössä Ara:n 4" viljakierukka, joka tuoreessa viljassa paakkuuntui sisältä piukkaan. Otettiin kierukasta ruuvi pois, sisälle polttoainetta ja ulos pystysuoraan ja valkia alapäähän. Paloi sisältä puhtaaksi kovalla vedolla.
Aran kierukan ulkovaippa on paksuhkoa tuubiputkea.
Kierukka on edelleen käytössä apuna peittauksessa.

Suoravetoista kierukkaa pidän paloturvallisempana kuin remmivetoista.
Viimeksi muokannut Murtola_Lasse, 09 Heinä 2006, 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Jari kirjoitti:
Sehän on suoravetoinen joten voimaa ei huku välityksiin. Mutta epäilen minäkin tai pyörii mutta täys ruuvia saattaa jäädä käynnistymättä, huomattavasti lyhyempikin lähtee tahkeasti käyntiin mikäli ruuvissa tavaraa ja seisonut pitkään ts. vilja hiukan turvonnut syöttöpäässä.
Käynnistyminenhän riippuu vääntömomentista. Eikös suoravetoisessa matakierroksisessa moottorissa ole suurempi vääntömonentti kuin normaalinopeuksisessa saman tehoisessa moottorissa?

Jos ruuvia voi pyörittää taaksepäin niin sen saa kätevästi tyhjäksi jos siihen laittaa suunnanvaihtokytkimen.
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Carnivor kirjoitti:Käynnistyminenhän riippuu vääntömomentista. Eikös suoravetoisessa matakierroksisessa moottorissa ole suurempi vääntömonentti kuin normaalinopeuksisessa saman tehoisessa moottorissa?
Luonnollisesti. Mutta nopiaa pyörivän kierroksethan puotetaan remmivälityksellä, jollonka ruuviin välittyvä vääntömomentti nousee.
Carnivor kirjoitti:Jos ruuvia voi pyörittää taaksepäin niin sen saa kätevästi tyhjäksi jos siihen laittaa suunnanvaihtokytkimen.
Mutta jonnekkinhan sen ruuvissa olevan tavaran on silti päästävä purkautumaan.
KAMPIAKSELI
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Heinä 2006, 16:32

Lukematon viesti Kirjoittaja KAMPIAKSELI »

5,5 kannattaa laittaa kulukee jyvät kunnolla, en muista mikä meillä on :D
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Ilmeisesti olet valintasi tehny. Saa laittaa kuvia. Kuinka pitkä oli toimitusaika? :roll: <-- kysyvä ei tieltä eksy :oops:
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

maamies kirjoitti:Ilmeisesti olet valintasi tehny. Saa laittaa kuvia. Kuinka pitkä oli toimitusaika?
Mikäli mua tarkotit...Tänään tuli Nuujan ruuvit. Toimitusaika 11vrk, sisältäen 2 viikonloppua.
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Kaupoi kirjoitti:
maamies kirjoitti:Ilmeisesti olet valintasi tehny. Saa laittaa kuvia. Kuinka pitkä oli toimitusaika?
Mikäli mua tarkotit...Tänään tuli Nuujan ruuvit. Toimitusaika 11vrk, sisältäen 2 viikonloppua.
Juu, ei kauan kestänyt jos niitä kuitenkin piti vielä tehdä/muokata :roll:
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 11:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Mihinkäs käyttöön noi ruuvit on oikein tulossa?

Lähinnä vaan kiinnostaa, mitäs uutta Kaupoi on tekemässä :shock:
Tuleeko Viljasiilon täyttöön vai purkuun?
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

marklain kirjoitti:Lähinnä vaan kiinnostaa, mitäs uutta Kaupoi on tekemässä
Tuleeko Viljasiilon täyttöön vai purkuun?
Uuteen vilijapönttöön; täyttöön 12,4m 4kW ja purkuun 8,5m 4kW. Kuva Kuva pystytysvaiheesta.
Avatar
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 132
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Perä Vintturi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

Mulla on Samin 150mm "kanuuna" jolla ruuvaan jyvät siiloon. Pituutta ruuvilla taitaa olla 12m. Ruuvi on mekoisen pystyssä kun siilon pahalaiset ovat sen verran korkeita ettei meinaa ylettyä päälle asti. Moottorina on 5.5kW sähkömoottori. en ole koskaan kellottanut aikaa mutta meikäläiselle riittävä vauhti. (Yksi siilo vetää 18,6 mottia eikä sitä täyttöä joudu kokopäivää kyttäämään :lol: .)
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

Kaupoi kirjoitti:Nyton ruuvit paikoillaan.
http://www.kotinet.com/kaupoi/sekal/vilijapontto/
Tossahan on 3 kpl neljän metrin tukematonta osaa(vaikka onkin yhtenäinen koko putki). Onko se maksimi mikä voi olla tukematta?
maamies
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 17:35

Lukematon viesti Kirjoittaja maamies »

oNKO toi neljä metriä maksimi mikä voi olla tukematta :roll:
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Emmä tiiä mikä se maksimi on, ja kuka sen maksimin määrää. Mä nyt laitoin ton verran tukia. Tukien välit on vähä alle 4m. Mepun U-ruuveissa oli suositus, että ei yli 4m tukien väli.
andypoge
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Elo 2005, 11:45

Lukematon viesti Kirjoittaja andypoge »

Onkos kellään mitään nyrkkisääntöä miten säätäisi pönttösiilon tyhjennysruuvin pohjaläpän? Oli viime talvena ekalla tyhjennyksellä avuttoman hidas ja tarvis saada lisää auki. Vaan kuinka paljon uskaltaa avata, ettei mene talvella juntturaan? Oliskohan ollut 350 mm max. aukeama...(SAMI).
Vastaa Viestiin