Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Kyllä vasikoita saa tällä hetkellä ihan hyvin,mutta tommosia
puolenvuoden ikäisiä ei saa muuta kuin kasvattamoilta.
Ja kasvattamoilta tulleillahan on suurempi riski olla sairauksia
(esim.vasikkayskä ym.)
mikä ois semmonen karkea hinta-arvio noin 3kk soinnivasikoille? ite mullit kasvatettu (maitotila), vaan nyt tuo rehutilanne näyttää siltä että ylimääräiset pois. kysymys saattaa kuulostaa "tyhmältä" mullitilojen pitäjien mielestä, vaan kun ei koskaan ole meidän tilalta lähtenyt elukoita muualle kuin teuraaks, ja karhun ruuaks.
No mistä ne teräsmiehen sonnivasut tulee, pienemmältä teurastamolta? Itse olen saanut hyvin vasikat liikkelle erään pienemmän toimijan toimesta, isoista lihataloista olen pysynyt jo kauan erossa. Mielestäni ne hylkii lypsykarjatilaa kaikella toiminnallaan. Eli siis ei ole tarpeeksi kannattavia asiakkaita nämä lypsykarjapaikat täällä varsinais-suomen alueella.
Paimiosta, ja sitten tulee omasta karjasta viellä sonneja, lehmivasikoita syntyy vähän... Komeita poikia, lihaa tulee teurastuksesta keskimäärin 480 kg ja onhan monesti yli 500 kg... Paimion Teurastamon kanssa ollaan oltu tekemisissä.
Siitä en tiedä kuinkapaljon syntyy yllätysvasikoita kun omat sonnipojat oli laitumella hiehojen kanssa, "nyrkillä tapettavia" eli alle 2 vuotiaita sonnipoikia...