Elho 800 lannoitteenlevitin
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Toukohousu
- Luokka: 50 hv., takaveto
Elho 800 lannoitteenlevitin
Elikkäs tuollainen lannoitteen levitin olisi tiedossa vähä käytettynä.Mitä kyseisestä koneesta pitäisi tarkistaa??Murtola osaa ainaskin vastailla.Aikaisempa koneeni on puhallinlevitin ja kokemukset on/oli hyviä.Uutta ei viittis ostaa näille aloille.
Remmit,syöttölaitteiden kunto/puhtaus,liikkuuko syötönkatkaisu vipu keveästi,puomien taiton kohdalla oleva metallisen kotelon kunto=ruosteen määrä,onko suuttimien ohjainlevyt tallella.
Nuo kertoo paljon käytöstä,syöttölaitteen kunto ja sen puhtaus lienee tärkeintä sekä ettei puomistoa ole ajettu esteisiin.
Kannattaa etsiä hydr.puomeilla oleva. Tykätty kone,ainoa mitä kaipaisi olisi maapyörällä oleva syöttökoneisto eli voisi muuttaa ajonopeutta tilanteen mukaan syötön pysyessä oikeana.
Nuo kertoo paljon käytöstä,syöttölaitteen kunto ja sen puhtaus lienee tärkeintä sekä ettei puomistoa ole ajettu esteisiin.
Kannattaa etsiä hydr.puomeilla oleva. Tykätty kone,ainoa mitä kaipaisi olisi maapyörällä oleva syöttökoneisto eli voisi muuttaa ajonopeutta tilanteen mukaan syötön pysyessä oikeana.
Itselläni myös puhallinmalli - kovasti korroosioherkkä puomin ja säiliön taitekohdasta. Olen joutunut porailemaan palkkiin (mistä puhallinputket yhtyy sivulohkoihin) uusia kanavia, jotta lannoiterakeet saisi huuhdeltua pois. lannoitteen levityspalat putkien päissä tahtoo myös tippuilla pois.
Yleiskunto kait näissä käytetyissä ratkaisee , jos on hoidettu niin varmaan pelittää.
Uusissa taitavat lautaslevittimet yleistyä , niihinkun saa monenmoista tekniikkaa lannoittesäätöön ohjaamooon.
Yleiskunto kait näissä käytetyissä ratkaisee , jos on hoidettu niin varmaan pelittää.
Uusissa taitavat lautaslevittimet yleistyä , niihinkun saa monenmoista tekniikkaa lannoittesäätöön ohjaamooon.
-
Toukohousu
Olikosta tuos hihna vai ketju syöttölaitteen käytös??Muistelin et ketju?KuN olen nähny muutamia vuosia sitte moisen koneen mutta en muista se tarkemmin.
Jääkö noihi ilmaputkii/koteloihi pesuvettä vai saako ne kuivattua jonkun propun kautta?Eli mulla oli/on sellanen kuuluisa ylön pneuma ja siin ainaskin jäi vettä sinne ilmakoteloihi kun sitä ei voinu kuivata millää.
Jos nyt joutuisitte ostamaa lannoitteen levittimen niin ostaisitteko edelleen puhallinlevittimen??
Jääkö noihi ilmaputkii/koteloihi pesuvettä vai saako ne kuivattua jonkun propun kautta?Eli mulla oli/on sellanen kuuluisa ylön pneuma ja siin ainaskin jäi vettä sinne ilmakoteloihi kun sitä ei voinu kuivata millää.
Jos nyt joutuisitte ostamaa lannoitteen levittimen niin ostaisitteko edelleen puhallinlevittimen??
- Harrastelija
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tämä Elho 800 joka ostin uutena, oli seisonut kaupanpihalla aika kauan ja siitä seurasi (sain halvalla), että muoviset syöttötelat olivat jumittuneet/kutistuneet.
Kun eka kerta säädin syöttöä tyhjällä konella sen käydessä, sillä seurauksella että syöttöteloista osa meni piloille/sulasi.
Sain uudet koko syöttölaitteet takuuseen, nämä ovat toimineet hyvin, kun en ole syöttöä säätänyt enään käydessä.
Kiertokoetta vasten pieni kangaspussi, johon otetaan yhdestä syöttötelasta muiden ollessa kiinni, ihan kätevä.
Vaahtomerkkaajan muovinen ilmahana oli surkea esitys, ei kestänyt eikä pitänyt ilmaansa. muovihanan vaihdoin metalliseen, joka toimii.
Levitys tasaisuuteen ole ollut tyyväinen, ennen ollut Junkkari ja kaksi Viska keskipakoislevittäjää, niissä oli heikompi levitys tasaisuus.
Elho 800 kyllä vaatii käytön jälkeisen pesun ja suojauksen jotta se pelaisi pitkään. Levitystankojen runkokoteloon jäi pesuvesi, jonka vuoksi porasin kotelon päihin isot reiät. Jos enemmän ajaa, pitäisi olla hydr.tankojen nosto.
Kun eka kerta säädin syöttöä tyhjällä konella sen käydessä, sillä seurauksella että syöttöteloista osa meni piloille/sulasi.
Sain uudet koko syöttölaitteet takuuseen, nämä ovat toimineet hyvin, kun en ole syöttöä säätänyt enään käydessä.
Kiertokoetta vasten pieni kangaspussi, johon otetaan yhdestä syöttötelasta muiden ollessa kiinni, ihan kätevä.
Vaahtomerkkaajan muovinen ilmahana oli surkea esitys, ei kestänyt eikä pitänyt ilmaansa. muovihanan vaihdoin metalliseen, joka toimii.
Levitys tasaisuuteen ole ollut tyyväinen, ennen ollut Junkkari ja kaksi Viska keskipakoislevittäjää, niissä oli heikompi levitys tasaisuus.
Elho 800 kyllä vaatii käytön jälkeisen pesun ja suojauksen jotta se pelaisi pitkään. Levitystankojen runkokoteloon jäi pesuvesi, jonka vuoksi porasin kotelon päihin isot reiät. Jos enemmän ajaa, pitäisi olla hydr.tankojen nosto.
- Agronautti
- Viesti:
Ainakin mulle sattui maanataikappale tuosta Elho 1000:sta (vm98), eli se oli isommalla säiliöllä ja hydr.puominnostimella..
Lannoitesuihku lensi reunoille päin, ja sain takuuseen uudet suuttimet, mutta silti piti levityspeltejä sepittää ohjaamaan suihkua..
Puomissa olevat lukitustapit oli toisessa puomissa 800-mallista,
joten siihenkin piti osaa jälestäpäin tilailla..
Syöttö piti suht. hyvin paikkansa NPK-lannoitteilla, mutta SS ja NK:lla oli heittoja taulukoihin.. Aika epäluotettava oli se kiertokoepussukkalla otettu tulos yhdestä suuttimesta,varsinkin viljankylvössä.. Laitoin aina suursäkin koneenseen kiinni eli puolikkaan työleveyden verran mittasin kiertokoetta varten..
Hydraulinen puominnosto toimi vähän liian äkäseen niistä kuristussäätimistä huolimatta mf575:lla.. vaijerit meni joskus rautojen väliin ja kuluivat poikki.. ja tietty ruostumista alkoi olla vaikka pesin ja rasvailin säännöllisesti.
Noo nyt on saksalainen Rauchin pneuma (se on tuossa kuvassa nimimerkin alla) ja se on hyvä
Lannoitesuihku lensi reunoille päin, ja sain takuuseen uudet suuttimet, mutta silti piti levityspeltejä sepittää ohjaamaan suihkua..
Puomissa olevat lukitustapit oli toisessa puomissa 800-mallista,
Syöttö piti suht. hyvin paikkansa NPK-lannoitteilla, mutta SS ja NK:lla oli heittoja taulukoihin.. Aika epäluotettava oli se kiertokoepussukkalla otettu tulos yhdestä suuttimesta,varsinkin viljankylvössä.. Laitoin aina suursäkin koneenseen kiinni eli puolikkaan työleveyden verran mittasin kiertokoetta varten..
Hydraulinen puominnosto toimi vähän liian äkäseen niistä kuristussäätimistä huolimatta mf575:lla.. vaijerit meni joskus rautojen väliin ja kuluivat poikki.. ja tietty ruostumista alkoi olla vaikka pesin ja rasvailin säännöllisesti.
Noo nyt on saksalainen Rauchin pneuma (se on tuossa kuvassa nimimerkin alla) ja se on hyvä
Katselin YRMAn sivuilta Rauchin hintoja ja kas , tuossa tämän kasvinviljelyn Suomi-ongelma onkin. Kone on varmasti hyvä, mutta kannattaako sittenkään investoida esim. 15 tEur , jotta saa hieman paremman levitystarkkuuden ja käyttömukavamman koneen ????Agronautti kirjoitti:Noo nyt on saksalainen Rauchin pneuma (se on tuossa kuvassa nimimerkin alla) ja se on hyvä
- Agronautti
- Viesti:
Mä olin niiiin kyllästänyt Ylön ja Elhon "laatuun" siksi hommasin tuon Rauchin ja eiköhän tuo kestä käytössä 15-20v..DBROWN kirjoitti:Katselin YRMAn sivuilta Rauchin hintoja ja kas , tuossa tämän kasvinviljelyn Suomi-ongelma onkin. Kone on varmasti hyvä, mutta kannattaako sittenkään investoida esim. 15 tEur , jotta saa hieman paremman levitystarkkuuden ja käyttömukavamman koneen ????Agronautti kirjoitti:Noo nyt on saksalainen Rauchin pneuma (se on tuossa kuvassa nimimerkin alla) ja se on hyvä
Mä kylvän tuolla myös viljat ja heinänsiemenet, joten tarkkuutta ja käyttömukavuutta pitää olla...
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
- Agronautti
- Viesti:
Hyvin, joskus jopa erittäin hyvin..Murtola_Lasse kirjoitti:Kuinkas ne viljat kasvaa, kun siemenet pintaan levitetään ??Agronautti kirjoitti:Mä olin niiiin kyllästänyt Ylön ja Elhon "laatuun" siksi hommasin tuon Rauchin ja eiköhän tuo kestä käytössä 15-20v..
Mä kylvän tuolla myös viljat ja heinänsiemenet, joten tarkkuutta ja käyttömukavuutta pitää olla...
Eipä ole 2000-luvulla alle 5 tonnin jäänyt keskisato..
Agronetin puolellehan olen tästä aiemmin kirjailluit:
http://www.agronet.fi/dcforum/Agronet/D ... /7401.html
ja Pottupellossa kuvitusta:
http://www.pottupellossa.com/galleria/d ... pos=-12597
http://www.pottupellossa.com/galleria/d ... pos=-12861