Fosforintasaus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Maalaispoika
Luokka: >500hv

Fosforintasaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Meikäläinen on ollut koko ajan sitä mieltä, ettei fosforimäärän alitus aiheuta fosforintasausta, mutta tänään tullut lannoitevalvonnan tulos osoitti, että väärässä olen ollut. Yhdellä lohkolla olin käyttänyt edellisvuodelta siirtynyttä negatiivista tasetta viime vuoden lannoituksessa ja metsään meni. Myös fosforimäärän alituksessa on aloitettava fosforintasaus, mikäli sitä alitusta haluaa käyttää seuraavana vuonna. Koska en ollut merkinyt tasausta alkavaksi, niin sanktiotahan siitä seuraa, onneksi vain 5% ympäristötukeen. :evil:

Eli ohjeena kaikille: Jos fosforitaso alittuu jonain vuonna, niin tasaus käyntiin, tai sitten tason nollaus ennen seuraavan vuoden lannoituksen suunnittelemista.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Mikä ohjelma sulla? Ite teen agrineuvoksella ja useilla lohkoilla jää vuodesta toiseen fosfori miinukselle kun leimat punaisella.

Ohjelma näyttää alijäämää tyyliin 60kg/ha,ravinnetarpeen mukaan olen lannoittanut enkä ole fosforin tasausta käyttänyt.
Kai tuo ohjelma kertoo mikäli mennään tasauksen puolelle eli aletaan käyttämään "vanhaa varaa" tai ei ota niitä muuten laskelmiin kuin näyttämällä missä mennään pitkässä juoksussa.

Hitonmoinen tikki jos yhden lohkon vuoksi 5% leikataan. Vai suhteutetaanko pinta-alaan? Itellä lohkoja yli 50 ja jos yhellä tilkulla tuollainen pieni virhe,niin vatuttaahan se :evil:

Tarkastus tulossa automaattisesti tänä tai ensivuonna,aloittavat viljelijät syynätään läpi. Eipä pelättävää,mutta aikaa menee ihan hukkaan :evil:
Maalaispoika

PeltoW:llä olen tehnyt viljelysuunnitelmat jo monta vuotta. Mullakin on ollut tavoitteena, että fosforit pysyy joko nollassa, tai hieman sen alle. Tuo lohko oli sellainen erikoistapaus, että sillä sattui olemaan miinusta hieman reilummin. Siksi käytetty fosfori sattui ylittämään vuoden tarpeen liki kaksinkerroin... Jos olisin merkinnyt sen fosforintasauksen piiriin, niin silloin ei olisi ollut ongelmaa. Tarkastaja sanoi, ettei miinuksia voi kerätä pankkoon ilman tasauksen käyttöä.

Tuo 5% koskee tosiaan koko ympäristötuen määrää, sen saa kuulemma valita, ottaako laskun vai vähennetäänkö tämän vuoden tuista. Aikamoinen mätky yhden lohkon takia. No josko vahingosta viisastuu...
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Kaikissa ohjelmissa taitaa olla tuo ansa, ainakaan peltotuki ei varoita pankolle 'ilimanaikusesti' kertyvästä alituksesta. Tosin joka vuodelle voi tehdä tai olla tekemättä perityvien ravinnetaseiden noutamisen......Multa on nyt kahdesti tarkastettu viiden vuoden viljelykirjanpito(-96-00 ja -01-05), sanktioita ei ole tullut. Ympäristötuki monimutkaistuu ja lisätoimenpiteet vaikeutuvat........miten käynee jatkossa..
rysler
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja rysler »

Itsellä kävi kans 5% kämmi,muutama vuosi sitten ostomaalla.
Agrineuvoksen ohjelma ei antanut turvelannalle
fosforin arvoja kaikki muut arvot oli. Kun rupesin tarkastuksen jälkeen perkaamaan asiaa niin, kuivalannassa sekä lietteessä oli kaikki arvot. :oops: Joten tuli lievää ylitys :roll: :roll: Y-6 ~400kg/ha sekä turvelantaa 30 t/ha.
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv

Re: Fosforintasaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

Maalaispoika kirjoitti:Koska en ollut merkinyt tasausta alkavaksi, niin sanktiotahan siitä seuraa, onneksi vain 5% ympäristötukeen. :evil:
Eli kaikki oli kiinni tuosta merkinnästä. Käytännössä olisi kolme vuotta aikaa tasata fosforeita, jos ylitys tapahtui viime kesänä. Tarkastaja olisi voinut unohtaa sanktiot ja sanoa, että nyt on tapahtunut ylitys ja se on tasattava tulevina vuosina. Tämä on kyllä niin perusteellisen typerää, että en osaisi suhtautua asiallisesti noihin porukoihin. Itse olen tehnyt nuo muistiinpanot käsin ja näissä korteissa ei ole edes paikkaa tuolle tasauksen alkamisvuodelle. Kyllä tähän pitäisi saada valittamalla oikaisu tai tilanne pitäisi esittää joillekin päättäjille, ettei typeryys vaan kasvaisi tässä maassa.
Maalaispoika

Parasta vielä, kun kyseessä ei ollut edes ylitys, vaan alitus. Tai siis olihan se ylitys, mutta vain siksi, että tasausta ei ollut merkitty ja silloin edellisen vuoden aiheuttamaa miinusta ei otettu lainkaan huomioon. Meniköhän vähän sekavaksi... :shock:

Käytännössä fosforien kanssa kannattaa toimia samoin kuin typenkin kanssa, eli jokainen vuosi on omansa, eikä edellistä vuotta huomioida mitenkään.
Jorma

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Tätä ketjua lukiessa ei voi olla ajattelematta sitä tosiasiaa, että melkein jokaiselta voidaan tukia periä takaisin pelkästään siksi, että niin halutaan tehdä. Kurjaa...
jekku
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja jekku »

Jorma kirjoitti:Tätä ketjua lukiessa ei voi olla ajattelematta sitä tosiasiaa, että melkein jokaiselta voidaan tukia periä takaisin pelkästään siksi, että niin halutaan tehdä. Kurjaa...
Eroja Te-keskusten välillä on!
Meillä miinuksella alkanut tasaus ei aiheuttanut sanktioita :!:
Olisiko kassassa ollut jo tarpeeksi rahaa, eikä halunneet puuttua asiaan.
Mielivaltaista toimintaa. Ollaan eriarvoisessa asemassa tarkastusten suhteen; niin moni asia vaikuttaa.
-vastaanotto tilalla
-tarkastajan fiilikset
-olosuhteet, sää jne...
Tormala
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tormala »

TE-keskuksissa on eroja ja myös tarkastajissa. Tämän olen huomannut kun olen työskennellyt eripuolilla Suomea erilaisilla maatiloilla. Luomutarkastuksissakin ollut yllättävän isoja tulkintavaroja.

Paljon riippuu siitä miten itse jaksaa myötäillä ja neuvotella, mutta tämäkään ei onnistu kaikkien tarkastajien kanssa.
Vastaa Viestiin