Lisätoimenpide ja typpisalkku
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tiedustin asiaa maatalousministeriltä ja seuraavanlainen kirjallinen vastaus tuli, jonka kopioin tähän:
------------------------------------
Markku Pärssinen
Erityisavustaja
Maa- ja metsätalousministeriö
Olemme tulkinneet tämän lisätoimenpiteen siirtymäsäännön niin, että toimenpiteessä saa käyttää tilalla vuonna 2006 voimassa olleita tilan lannoitustasoja, mutta että liukoisen typen määritys ja sen mahdollisesti edellyttämä typpimäärän vähentäminen on kuitenkin tehtävä (näistä 2006 tasoista). Ilman tätä toimenpiteeseen ei jäisi mitään " toimenpidettä " täksi vuodeksi.
---------------------
Että silläviisiin kommentoi maatalousministerin erityisavustaja. Ei tuohon voi paljoa enää sanoa. Ainoastaan ministeri kai nyt sitten olisi se oljenkorsi? Tuli sen verran kärtty vastaus tuossa ohessa "ministeriön ruuhkauttamisesta typerillä kysymyksillä", etten viitsi itse enää asiaa setviä. Setviköön joku muu.
Suen Tassun sanoin: "Se olikin tärkee heppu, noita jos on enemmän, me ei Antti viihdytä."
Älkää nyt enää kuitenkaan usuttako ihmisiä jättämään huomiotta tätä lisätoimenpidettä asioiden ollessa tällä mallilla.
ATH
------------------------------------
Markku Pärssinen
Erityisavustaja
Maa- ja metsätalousministeriö
Olemme tulkinneet tämän lisätoimenpiteen siirtymäsäännön niin, että toimenpiteessä saa käyttää tilalla vuonna 2006 voimassa olleita tilan lannoitustasoja, mutta että liukoisen typen määritys ja sen mahdollisesti edellyttämä typpimäärän vähentäminen on kuitenkin tehtävä (näistä 2006 tasoista). Ilman tätä toimenpiteeseen ei jäisi mitään " toimenpidettä " täksi vuodeksi.
---------------------
Että silläviisiin kommentoi maatalousministerin erityisavustaja. Ei tuohon voi paljoa enää sanoa. Ainoastaan ministeri kai nyt sitten olisi se oljenkorsi? Tuli sen verran kärtty vastaus tuossa ohessa "ministeriön ruuhkauttamisesta typerillä kysymyksillä", etten viitsi itse enää asiaa setviä. Setviköön joku muu.
Suen Tassun sanoin: "Se olikin tärkee heppu, noita jos on enemmän, me ei Antti viihdytä."
Älkää nyt enää kuitenkaan usuttako ihmisiä jättämään huomiotta tätä lisätoimenpidettä asioiden ollessa tällä mallilla.
ATH
- Cultor
- Luokka: >500hv
- Viestit: 615
- Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
- Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä
Nämähän taitavat olla yhtä jästipäisiä kuin verohallinnossa, jossa vuosikausia vängättiin, ettei maatalouden varoihin kuuluvien arvopapereiden luovutusvoitosta saa tehdä hankintameno-olettamaa. Sillekään tulkinnalle ei löytynyt mitään perustetta lainsäädännöstä. Uskoivat lopulta, kun valtion- ja kunnanasiamies ei saanut valituslupaa kho:hon.ATH kirjoitti:Tiedustin asiaa maatalousministeriltä ja seuraavanlainen kirjallinen vastaus tuli, jonka kopioin tähän:
------------------------------------
Markku Pärssinen
Erityisavustaja
Maa- ja metsätalousministeriö
Olemme tulkinneet tämän lisätoimenpiteen siirtymäsäännön niin, että toimenpiteessä saa käyttää tilalla vuonna 2006 voimassa olleita tilan lannoitustasoja, mutta että liukoisen typen määritys ja sen mahdollisesti edellyttämä typpimäärän vähentäminen on kuitenkin tehtävä (näistä 2006 tasoista). Ilman tätä toimenpiteeseen ei jäisi mitään " toimenpidettä " täksi vuodeksi.
Minä en yllytä ketään mihinkään, mutta itse aion toimia sen mukaan, mitä sitoumusehtoihin on kirjoitettu selvällä suomella. Ja Pärssiselle lähti äsken tulikivenkatkuista sähköpostia. Nähtäväksi jää, tuleeko vastausta
- AkanRontti
- Luokka: Polkutraktori
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17 Huhti 2007, 23:33
- Paikkakunta: B-alue
Vähennetyn lannoituksen kohdallahan tuo siirtymäsääntö tarkoittaa juuri sitä, ettei mitään "toimenpidettä" jääkään täksi vuodeksi. Minäkin väänsin kättä TE-keskuksen ihmisen kanssa tuosta (siis N-määrityksestä) lähes loputtomiin, mutta heidän tulkintansa oli ehdoton.
Tuli kyllä mieleen ottaa valvontariski, jolloin voisi selvittää valituslautakunnan kannan (=luetun ymmärrystaidon).
Tuli kyllä mieleen ottaa valvontariski, jolloin voisi selvittää valituslautakunnan kannan (=luetun ymmärrystaidon).
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Alla olevasta asiasta oli muistaakseni jollain foorumilaisella epätietoisuutta:
Jonkun epätietoisen kysymys:
-miten tässä (typpilannoituksen tarkentaminen) toimenpiteessä huomioidaan syksyllä 2006 levitetty lanta, ts. riittääkö tässä keväällä mittaamalla saatu typpimäärä?
Ministeriön vastaus:
"Viime syksynä levitetystä lannasta lasketaan tämän vuoden lannoitusmääriin typpi ja fosfori viime syksynä voimassa olleilla prosenteilla. Sen lisäksi voidaan lannoitteita käyttää viimevuotisten ehtojen mukaisesti. Typen jako tehdään tästä yhteismäärästä, siis se kohdistuu tähän keväiseen levitysmäärään. Analyysitulos ratkaisee, voiko levittää koko (keväisen) typpimäärän vai onko sitä vähennettävä. "
Jonkun epätietoisen kysymys:
-miten tässä (typpilannoituksen tarkentaminen) toimenpiteessä huomioidaan syksyllä 2006 levitetty lanta, ts. riittääkö tässä keväällä mittaamalla saatu typpimäärä?
Ministeriön vastaus:
"Viime syksynä levitetystä lannasta lasketaan tämän vuoden lannoitusmääriin typpi ja fosfori viime syksynä voimassa olleilla prosenteilla. Sen lisäksi voidaan lannoitteita käyttää viimevuotisten ehtojen mukaisesti. Typen jako tehdään tästä yhteismäärästä, siis se kohdistuu tähän keväiseen levitysmäärään. Analyysitulos ratkaisee, voiko levittää koko (keväisen) typpimäärän vai onko sitä vähennettävä. "
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Meille tuli toi salkku jo perjantaina eli 20.4, kun se tilattiin 17.4 tiistaina. Aluks meinasivat et menee kesäkuuhun tuo toimitus kun on niin kova kysyntä, mutta tää tuli tosi nopeesti...ATH kirjoitti:Kemiralta tiedoitettiin tänään, että nyt (19.4) tilattu "virallinen" typpisalkku (nro. 1) on saatavissa aikaisintaan kesäkuussa.
Toivoa sopii, että lisätoimenpide säilyy kommissiokierroksen jälkeenkin, ettei tule ihan turhaan hankituksi.
- Cultor
- Luokka: >500hv
- Viestit: 615
- Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
- Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä
Kuten arvata saattoi, Pärssiseltä ei vastausta tullut ja pian hänestä tuli entinen erityisavustaja. Nykyiselle ministerille lähetettyyn sähköpostiin tuli vastaus valtiosihteeriltä, jossa toistettiin samaa tulkintaa.ATH kirjoitti:Kerropa jos saat jotain tietää.Cultor kirjoitti:Pärssiselle lähti äsken tulikivenkatkuista sähköpostia. Nähtäväksi jää, tuleeko vastausta
Sunnuntai-iltana vapun alla soitin Sirkka-Liisa Anttilalle ja selvitin hänelle näkemystäni asiasta.
Keskiviikkona sain vastauksen kirjallisena sähköpostiini:
Tuo on aivan järkeenkäypä tulkinta sinänsä ja johtunee komission kannasta, ettei tekemättömästä lisätoimenpiteestä voida maksaa. Tulkinnasta tosin seuraa pikkuinen ongelma. Hallinto ei mistään tiedä, ketkä käyttävät siirtymäsääntöä hyväkseen. Tietenkin niitä tiloja lukuunottamatta, joita arpaonni suosii valvontakäynneillä.Alla ministeri Anttilan vastauksena maatalousosastolta pyytämä selvitys 26.4. hänelle lähettämäänne kysymykseen.
Yst terveisin,
Eija Hemilä
ministerin sihteeri
Lähettäjä: Wallenius Sini
Lähetetty: 8. toukokuuta 2007 14:01
Vastaanottaja: Anttila Sirkka-Liisa
Kopio: Wallenius Sini
Aihe: typpilannoituksen tarkentaminen/siirtymäsääntö
Ministeri Sirkka-Liisa Anttila
Hei!
Puhelinkeskusteluumme viitaten tässä on kirjallisesti vastaus siirtymäsäännön soveltamisesta typpilannoituksen tarkentaminen peltokasveilla -lisätoimenpiteeseen:
Maatalouden ympäristötuen sitoumusehtojen mukaan toimenpiteeseen saa soveltaa lannoituksen siirtymäsääntöjä. Tämä tarkoittaa sitä, että tilalla vuoden 2007 lannoitus voidaan suunnitella käyttäen tilalla vuonna 2006 voimassa olleen ympäristötukisitoumuksen lannoitusehtoja. Jotta lisätoimenpiteestä voitaisiin maksaa lisätoimenpiteen tuki (23 €/ha) vuonna 2007, lisätoimenpiteen edellyttämät liukoisen typen (ja tarvittaessa ammoniakkitypen) määritykset on tehtävä tänä vuonna ja samoin niiden tuloksen perusteella mahdollisesti edellytettävä typpilannoituksen vähentäminen tehtävä.
Yst.terv. Sini W.
Sini Wallenius, ylitarkastaja
MMM/MAO
p. 09 160 54 234
sini.wallenius@mmm.fi
Ei käynyt ilmi Walleniuksen kanta 20 kg liukoisen typen vähennyksestä tilanteessa jossa näytettä ei ole voitu ottaa. Tämä kuitenkin on ohjeissa, joten se ilmeisesti pätee.
Kemira lupasi typpisalkun vasta kesäkuulle.
Ja lisäksi kun.
Ministeriön edustajan tulkinnan mukaan ei itse koottu testivälinesarja kelpaa näytteiden ottoon. Sen pitää olla valmispaketti. Muuten eivät kustannukset toimenpiteen toteuttamisessa nouse rittävästi.
Tästä voisi päätellä, ettei lainasalkullakaan tehty ehkä kelpaa. Lisäksi tästä voisi päätellä että liuskojen loppuessa, on lisäliuskat ostettava testisalkun toimittajalta, koska Maastullin artikkelissa nimenomaan mainittiin etteivät apteekista erikseen ostetut liuskat kelpaa.
Kemira lupasi typpisalkun vasta kesäkuulle.
Ja lisäksi kun.
Ministeriön edustajan tulkinnan mukaan ei itse koottu testivälinesarja kelpaa näytteiden ottoon. Sen pitää olla valmispaketti. Muuten eivät kustannukset toimenpiteen toteuttamisessa nouse rittävästi.
Tästä voisi päätellä, ettei lainasalkullakaan tehty ehkä kelpaa. Lisäksi tästä voisi päätellä että liuskojen loppuessa, on lisäliuskat ostettava testisalkun toimittajalta, koska Maastullin artikkelissa nimenomaan mainittiin etteivät apteekista erikseen ostetut liuskat kelpaa.
Tämä niin paskapuhetta kun olla ja voi, tänäpäivänä ei voida kilpailua rajoittaa tuollalailla kun vielä kyseessä eu:hun liittyvä asia. Tälläisissä asioissa voidaan vaan esittää tietyt kriteerit miten tulee testit suorittaa ja mikä tulee olla testien tarkkuus. Itse testien tekevää laboratoriota tai tarvikkeita ei voida rajata esimerkiksi kemiran laukkuun, tämäkun olisi kilpailun rajoittamista.ATH kirjoitti:Ei käynyt ilmi Walleniuksen kanta 20 kg liukoisen typen vähennyksestä tilanteessa jossa näytettä ei ole voitu ottaa. Tämä kuitenkin on ohjeissa, joten se ilmeisesti pätee.
Kemira lupasi typpisalkun vasta kesäkuulle.
Ja lisäksi kun.
Ministeriön edustajan tulkinnan mukaan ei itse koottu testivälinesarja kelpaa näytteiden ottoon. Sen pitää olla valmispaketti. Muuten eivät kustannukset toimenpiteen toteuttamisessa nouse rittävästi.
Tästä voisi päätellä, ettei lainasalkullakaan tehty ehkä kelpaa. Lisäksi tästä voisi päätellä että liuskojen loppuessa, on lisäliuskat ostettava testisalkun toimittajalta, koska Maastullin artikkelissa nimenomaan mainittiin etteivät apteekista erikseen ostetut liuskat kelpaa.
- Cultor
- Luokka: >500hv
- Viestit: 615
- Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
- Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä
Päteehän se, jos se sitoumusehdoissa lukee. Nähtäväksi jää, mitä lopullisissa ehdoissa lukee. Jos hallinto aikoo tästä ruljanssista edes jotenkuten kunnialla selvitä, uudestaan ne on joka tapauksessa kirjoitettava, kuten myös lomake 111.ATH kirjoitti:Ei käynyt ilmi Walleniuksen kanta 20 kg liukoisen typen vähennyksestä tilanteessa jossa näytettä ei ole voitu ottaa. Tämä kuitenkin on ohjeissa, joten se ilmeisesti pätee.
En tiedä keneen paskapuhesyyte kohdistui, mutta ministeriön kanta on, kuten kirjoitin, joten tässäkään asiassa ei yksittäisellä viljelijällä ole nokan koputtamista, kuten olemme saaneet huomata.Radon kirjoitti:Tämä niin paskapuhetta kun olla ja voi, tänäpäivänä ei voida kilpailua rajoittaa tuollalailla kun vielä kyseessä eu:hun liittyvä asia. Tälläisissä asioissa voidaan vaan esittää tietyt kriteerit miten tulee testit suorittaa ja mikä tulee olla testien tarkkuus. Itse testien tekevää laboratoriota tai tarvikkeita ei voida rajata esimerkiksi kemiran laukkuun, tämäkun olisi kilpailun rajoittamista.ATH kirjoitti:Ei käynyt ilmi Walleniuksen kanta 20 kg liukoisen typen vähennyksestä tilanteessa jossa näytettä ei ole voitu ottaa. Tämä kuitenkin on ohjeissa, joten se ilmeisesti pätee.
Kemira lupasi typpisalkun vasta kesäkuulle.
Ja lisäksi kun.
Ministeriön edustajan tulkinnan mukaan ei itse koottu testivälinesarja kelpaa näytteiden ottoon. Sen pitää olla valmispaketti. Muuten eivät kustannukset toimenpiteen toteuttamisessa nouse rittävästi.
Tästä voisi päätellä, ettei lainasalkullakaan tehty ehkä kelpaa. Lisäksi tästä voisi päätellä että liuskojen loppuessa, on lisäliuskat ostettava testisalkun toimittajalta, koska Maastullin artikkelissa nimenomaan mainittiin etteivät apteekista erikseen ostetut liuskat kelpaa.
Tässä eräs artkkeli aiheesta: MAASEUDUN TULEVAISUUS 25.04.2007 sivu 10: Typen mittaamiseen löytyy vaihtoehtoja.
"MMM:n mukaan salkkuja ei voi itse koota ja ostaa tarvikkeita esim. apteekista"
- Cultor
- Luokka: >500hv
- Viestit: 615
- Liittynyt: 08 Loka 2005, 19:20
- Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä
Kolmen ämmän virkamiehet puhuvat paskaa. Jos itse kootusta ns. typpisalkusta löytyvät samat välineet kuin esmes Kemiran myymästä, se varmasti täyttää sitoumusehdot. Sillä ei ole asiassa merkitystä, jos itse koottu on halvempi.ATH kirjoitti:En tiedä keneen paskapuhesyyte kohdistui, mutta ministeriön kanta on, kuten kirjoitin, joten tässäkään asiassa ei yksittäisellä viljelijällä ole nokan koputtamista, kuten olemme saaneet huomata.
Tässä eräs artkkeli aiheesta: MAASEUDUN TULEVAISUUS 25.04.2007 sivu 10: Typen mittaamiseen löytyy vaihtoehtoja.
"MMM:n mukaan salkkuja ei voi itse koota ja ostaa tarvikkeita esim. apteekista"
Koko ajan tässä on nokalla koputeltu, SW sai vastauksen edellä mainittuun tulkintaansa eikä mitenkään myötäkarvaan silittelevän
Ei kannata turhaan mieltänsä vaivata näillä spekulaatioilla niitä kun tuntuu löytyvän yhtämonta kun on esittäjiäkin, sittenkun teksti löytyy tukiehdoista virallisesti niin voi siitä jo ihmetellä ja tutkiskella mutta vieläkään ei kannata mahdottoman vakavasti ottaa asiaa kun eivät tunnu nämäkään vielä pitävän paikkaansa. On kyllä mennyt tästäkin hommasta sekin vähä uskottavuus viimeaikoina jos sitä enää edes oli. Tosin tämäkin show taitaa olla ihan pelkästään suomen viranomaisten aiheuttamaa että ei voi edes eu:ta tästä syyttää.ATH kirjoitti:
En tiedä keneen paskapuhesyyte kohdistui, mutta ministeriön kanta on, kuten kirjoitin, joten tässäkään asiassa ei yksittäisellä viljelijällä ole nokan koputtamista, kuten olemme saaneet huomata.
Tässä eräs artkkeli aiheesta: MAASEUDUN TULEVAISUUS 25.04.2007 sivu 10: Typen mittaamiseen löytyy vaihtoehtoja.
"MMM:n mukaan salkkuja ei voi itse koota ja ostaa tarvikkeita esim. apteekista"