Lisätoimenpide ja typpisalkku

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Ympäristötuki

Äänestys päättyi 04 Touko 2007, 17:54

Sitoudutko?
33
83%
En helvetissä?
7
18%
 
Ääniä yhteensä: 40

Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Enpä minä minä järin paljon stressaa näistä tukisekoiluista. Alkaa paatua pikkuhiljaa ja nuoruuden kiivas idealismi on myös minut jo jättänyt.

Tuon vain kykyni mukaan maalikkona julki asioita, joilla on merkitystä tukiviidakossa suunnistamisessa ja toivon muidenkin tekevän saman, ettei turhaan kenellekään tulisi tukisanktioita. Ja lisäksi pitäisi pyrkiä asettamaan sanansa sillä tavalla, ettei mene sekaisin MUTU ja MMM.

Tuostakin typpisalkkuhommelista kuka tahansa voi varmistua tiedustamalla TE-keskuksesta tai MMM:stä. Pakkohan se on tehdä niin kuin ministeriö määrää. Tulee ehkä valvonta kesällä, niin mitäs teet kun TE-keskuksen valvojien ohjeet on mainitunlaiset, mutta olet noudattanut omaa mielipidettäsi. Tulee tukisanktio ja paljon paperityötä kun yrittää asiaa oikaista itselleen mieluisammaksi.

Oma kantani on, että mieluumin tekee hiukan enemmän tukien eteen ja huomioi nämä kaikki ministeriön kotkotukset, kuin että keikkuisi siinä hyväksyttävän rajamailla. Saa ainakin paremmat yöunet.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Uusiin ehtoihin on nyt kirjoitettu selkeästi että "Typpilannoituksen tarkentaminen" lisätoimenpiteen valinneiden on tehtävä liukoisen typen analyysit myös tänä vuonna ja analyysin tulos on huomioitava lannoituksessa, eli typpilannoituksesta on vähennettävä analyysin 20 kg/ha ylittävä osuus. Tämän vuoden siirtymäsäännöt antavat sen verran armoa että vähennyksen saa tehdä vuoden 2006 taulukkoarvoista ja jos on jo ehtinyt lannoittamaan ennen sitoumuksen antamista niin analyysin tulosta ei tarvitse tänä vuonna huomioida. Tässä vaiheessa analyysistä tuleekin ihan mielenkiintoisia tuloksia :)
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Eli jos on jo kylvöt tehtynä niin ei tarvi typen määrää huomioida vaikka olisikin yli 20 kg/ha? Analyysin joutuu kuitenkin tekemään.
Avatar
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Sepe kirjoitti:Eli jos on jo kylvöt tehtynä niin ei tarvi typen määrää huomioida vaikka olisikin yli 20 kg/ha? Analyysin joutuu kuitenkin tekemään.
Ei, jos ottaa ravinnetasetoimenpiteen. Nythän typenmittaus ja ravinnetase ovat toisensa poissulkevia lisätoimia. Mitähän sitä sitten valitsis??
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Jussi T. kirjoitti: Nythän typenmittaus ja ravinnetase ovat toisensa poissulkevia lisätoimia. Mitähän sitä sitten valitsis??
Niimpä. Vaihtoehtoja ei jää ku 2 kpl; lannan kesälevitys tai vähennetty typpilannotus. Omalla kohalla kumpikaan ei käy.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 387
Liittynyt: 24 Marras 2005, 22:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

Kaupoi kirjoitti:
Jussi T. kirjoitti: Nythän typenmittaus ja ravinnetase ovat toisensa poissulkevia lisätoimia. Mitähän sitä sitten valitsis??
Niimpä. Vaihtoehtoja ei jää ku 2 kpl; lannan kesälevitys tai vähennetty typpilannotus. Omalla kohalla kumpikaan ei käy.
Ja kasvipeitteisyys/kevytmuokkaus?
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Tutti kirjoitti:Ja kasvipeitteisyys/kevytmuokkaus?
Ei saa valita, jos ilimottautuu kotieläintilaksi.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 387
Liittynyt: 24 Marras 2005, 22:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

Kaupoi kirjoitti:
Tutti kirjoitti:Ja kasvipeitteisyys/kevytmuokkaus?
Ei saa valita, jos ilimottautuu kotieläintilaksi.
Ai joo. :oops:
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Tänään 7.6 "tukikoulutuksessa" sanottiin, että typenmittaus tulisi tehdä "virallisella" typpisalkulla. EI apteekki tavaralla. Omalla vastuulla voi mitata apteekkin aineilla ja toivoa oikealla jalalla herännyttä tarkastajaa.

Virallisessa "ensimmäisessä" tukihauissa ne ketkä on valinneet typenmittauksen. Olisi pitänyt mitata maa tänä vuonna ja ne ketkä valitsevat vasta nyt "toisessa" korjaus haussa ei tarvi mitata.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Wilpo kirjoitti:Tänään 7.6 "tukikoulutuksessa" sanottiin, että typenmittaus tulisi tehdä "virallisella" typpisalkulla. EI apteekki tavaralla. Omalla vastuulla voi mitata apteekkin aineilla ja toivoa oikealla jalalla herännyttä tarkastajaa.

Virallisessa "ensimmäisessä" tukihauissa ne ketkä on valinneet typenmittauksen. Olisi pitänyt mitata maa tänä vuonna ja ne ketkä valitsevat vasta nyt "toisessa" korjaus haussa ei tarvi mitata.
Joo tuli tuo laukku hankittua ja ekat näytteet pakasteesta kokeiltua. Eipä typpeä löytynyt yli 20kg/ha.
Sinänsä laukun sisältö on sellaista kamaa mitä löytyy kaupan astia osastoilta. Kahvilusikkaa yms. Mittausliuskat ja fennopoljauhe sekä noi injektioruiskun palaset joutuisi Kemiralta tai muualta hankkimaan.
kuulapää
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 177
Liittynyt: 23 Marras 2006, 12:47

Lukematon viesti Kirjoittaja kuulapää »

Wilpo kirjoitti:Tänään 7.6 "tukikoulutuksessa" sanottiin, että typenmittaus tulisi tehdä "virallisella" typpisalkulla. EI apteekki tavaralla. Omalla vastuulla voi mitata apteekkin aineilla ja toivoa oikealla jalalla herännyttä tarkastajaa.

Virallisessa "ensimmäisessä" tukihauissa ne ketkä on valinneet typenmittauksen. Olisi pitänyt mitata maa tänä vuonna ja ne ketkä valitsevat vasta nyt "toisessa" korjaus haussa ei tarvi mitata.
Pitääkö laukku silti hommata tälle suvelle vai kerkiääkö sen hommaaminen ensi keväänä, jolloin toivottavasti on kilpailua laukkumarkkinoilla? Koskien näitä toisella hakukerralla toimenpiteen valinneita.
Vastaa Viestiin