Vuokrapellon verotus?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Vuokrapellon verotus?
Olen vuokraamassa 47ha peltojani eläköitymisen alla. Minkälaisen veron joudun maksamaan saamastani vuokratuloista?
Samaan hengenvetoon voisin tiedustella mikä olisi sopiva vuokrahinta pirkanmaalla hyvälle ja hoidetulle peltomaalle kun vuokraan kuuluu myös kuivurin ja muiden laitteiden käyttö omakustanne hintaan?
Samaan hengenvetoon voisin tiedustella mikä olisi sopiva vuokrahinta pirkanmaalla hyvälle ja hoidetulle peltomaalle kun vuokraan kuuluu myös kuivurin ja muiden laitteiden käyttö omakustanne hintaan?
Käsittääkseni asia ei ole niin. En nyt ihan 100% varma kuitenkaan ole. Olen ollut siinä uskossa että viljelysmaan vuokratulo on maatalouden tuloa, ja se jaetaan nettovarallisuuden perusteella pääoma- ja ansiotuloksi ihan kuten aktiiviviljelijälläkin. Verottajan kannalta on ihan sama, onko maatalouden tulot viljan tai lihan myynnistä vaiko pellon vuokraamisesta. Vuokranantajan on siis joka vuosi jätettävä maatalouden veroilmoitus vaikka ei enää harjoittaisikaan viljelyä.O.J. kirjoitti:Pääomatuloa, eli kiinteä 28%.
Viljelysmaan vuokratulo verotetaan maatalouden tuloverolain mukaan ansiotulona. Vastaavasti esimerkiksi asuinhuoneiston vuokra, arvopapereiden tuotto ja metsän myynti taas verotetaan pääomatulona.
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta.ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.
Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Täällä näitä 'yrittäjiä' riittääSS kirjoitti:Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta.ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.![]()
Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.
Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
Aina pitää käyttää tilaisuus hyväkseen.Jussi T. kirjoitti:Täällä näitä 'yrittäjiä' riittääSS kirjoitti:.....ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.
Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.
-SS-
-SS-
Viljasta jäänee ilman palkkavaatimusta ja pellon kustannuksia kuuleman mukaan keskimääräisesti n. 500€
Siitä sitten makselet vuokrat. Loppu onkin sitten tuloa.
400€ kuulee maksetun useinkin.
Jäähän siitä sitten vielä aimo tukko rahaa.
Tuo nyt oli tuommoista tuulesta temmattua.
Itsellä on taloushallinto Vakalla, mutta myös Wisussa on katelaskenta. Riippuu aikalailla miten muuttujat antaa niihin. Mietin tänään sellaista, että meneeköhän se päisin, että antaa Wisun arvioida oletuksilla koneiden ,kaluston ja rakennusten yms.kustannukset, eikä merkitse huolto ja korjaus työtunteja palkkavaatimukseksi, vaan pelkästään suoranaisen maataloustyön.
Oletuksilla on tullut pelattua.
Tuo vuokrahomman kannattavuus selviää Wisussa antamalla "pellon kustannus" kohtaan vuokrahinta.
Kannattaa kokeilla koko pinta-alalle vuokrahintaa, jolloin totuus paljastuu.
250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Siitä sitten makselet vuokrat. Loppu onkin sitten tuloa.
400€ kuulee maksetun useinkin.
Jäähän siitä sitten vielä aimo tukko rahaa.
Tuo nyt oli tuommoista tuulesta temmattua.
Itsellä on taloushallinto Vakalla, mutta myös Wisussa on katelaskenta. Riippuu aikalailla miten muuttujat antaa niihin. Mietin tänään sellaista, että meneeköhän se päisin, että antaa Wisun arvioida oletuksilla koneiden ,kaluston ja rakennusten yms.kustannukset, eikä merkitse huolto ja korjaus työtunteja palkkavaatimukseksi, vaan pelkästään suoranaisen maataloustyön.
Oletuksilla on tullut pelattua.
Tuo vuokrahomman kannattavuus selviää Wisussa antamalla "pellon kustannus" kohtaan vuokrahinta.
Kannattaa kokeilla koko pinta-alalle vuokrahintaa, jolloin totuus paljastuu.
250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Totanoi, paljonkos olisi kerrallaan viljeltävissä ja voiko vuokrata kalustoineen ?ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
-SS-
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.
Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Juu jos on ennestään melko paljon maata niin joku 50 ha uppoaa siihen mukaan helposti. Ja jos satotasot on mitä nykyään eturivin viljelijöillä on, jää viljelijällekin vielä tuosta.Rubinjo kirjoitti: Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...
Totta on, että pinta-alatuet valuvat tällä tavalla lähinnä vuokranantajien taskuun, niinhän sitä on jo pitempään puhuttu.
Viljanhinnan alhaisuutta on tässä vuosikaudet kauhisteltu, nyt kun hinnat ovat merkittävästi korkeammat, ei kukaan ihmettele sitä, että esim. 1000 hehtaarilta voi tulla viljan hinnanlisän ansiosta 100000 lisätuottoa.
-SS-