Juu no nyt ma ymmärrän.keke66 kirjoitti: Itellä ei oo kokemusta jykevästä, mut kuullut muutamalta käyttäjältä, et teränkäännössä ongelmia ja mielestäni teränmuotoilu huono. Voi olla ettei pidä paikkaansa, makuasioita.
Isompien jykevien terän muoto ja korkeus on ihan samanlainen kuin Vamassa tai jopa Kipassa. Terän yli ei tule pakkaslunta ja vinossa asennossa auratessa lumi pyörii moitteettomasti mukana ja tursuaa luovuttavalle puolelle. Kovalla vauhdilla se terä alkaa heittää yläviistoon sivulle (13 km / h riittää) , runsaassakin lumessa. Testasin oikein yhden parkkipaikan kanssa kun oli kertynyt enempi lunta ( ei kuulunut puhdistettavaan alueeseen, sain jääräadan tehdyksi siittä ihan vaan vinolla aurauksella)
Loskan aurauksessa Jykevä on riittävän "ottava" , se kerää myös ylös täyden levyn korkeudelle sitä loskakasaa (painottaa takapyöriä kun voi alkaa keventää kasan suuretessa) , eikä nouse sen laattana menevän loskakasan päälle niin kuin VM teki (kun piti sitäkin kokeilla) . Totta kai VM:nkin saa ottavaksi kun lyhentää/pidentää työntövartta, mutta itellä ei ole semmosta juur nyt.
Jykevän 125 mm läpimittainen pitkässä holkissa oleva kääntöakseli ja 100/50 sylinteri lukkoventtiileineen ei käänny rivakasti pienellä tuotolla. Voidenippa on rasvattava kunnolla, mieluiten synteettisellä vaseliinilla ja terää käännnellen, ettei kanita. Se kääntö on välyksetön uudessa lanassa, ei todellakaan ole kovin herkkäliikkeinen, siksi rasvaustarve. Mutta mieluummnin minä tuolla ajan kuin semmosella löysänä klopisevalla levyllä. Lukkoventtiili tekee mielestäni myös käännöstä herkemmän jäämään "kuolokohtaan" .
Itse käännän 24 litran tuotolla, ja kyllä kääntyy, kun rytmittää oikein.
Toistan vielä, Vama, VM ja FM olivat hydraulimalleina mukana viimeiseen asti, mutta Jykevän kokonaispaketti lumenkeruulevyineen oli edullisin, ja soveltui tehtäväänsä samalla tavalla kuin ne muutkin, eikä ole tarvinnut sitäkään toistaiseksi katua.
Täpinäreiskat ostanevat lumihommiin sitten näitä viidentonnin type R lanoja , nämä lienevät niin rahakkaita miehiä nääs. Ja niin valtavat lumialueetkin niillä. Mulla ei ole kuin kymmenen teollisuuskiinteistöä ja kahdeksan tunnin kierros.
-SS-