Etymologiaa, lietso vaiko ei

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

HelaKammo
Luokka: Puutarhatraktori

Etymologiaa, lietso vaiko ei

Lukematon viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Miten ja missä ymmärretään pelkkä puhallin (siis sellainen ropeli, mallia lentokone) lietsoksi ja missä taas lietso on vain siirtoon kykenevä putken päässä killuva "simpukka" jossa kiinni syötinkartio? Olen tässä hiukan ihmetellyt kun meinasin yhdeltä isännältä (ajoin kärrin kanssa 100 km) ostaa lietson, menin jo noutamaan sitä, niin 11 kW lietso (puhelimessa selitin, että sillä siirretään viljaa ja kyselin myös putkista) olikin pelkkä puhallin, siis mielestäni kuivuripuhallin, eikä lietso. Kaikenpäälle vielä selitteli, että tästähän osaava voi rakentaa sellaisen :roll: .

Keltaisessa pörssissä on ,myös yksi ilmoitus, jossa lietso on kuivauspuhallin, mutta omassa kotisuunnassa ei kukaan ole lietsoksi sellaista kutsunut, ja isäntien mielestä ei se myöskään sitä ole (itäuusimaan suunnassa), kun taas Päijät-Häme taitaa olla sitten eri seutua. Myös http://www.mype.fi tuntee lietsona vain siirtokoneet (imu tai puhallus), puhallin on puhallin.

Koita nyt ostaa oikealla sanalla, kun toisen mielestä se on jotain ja toisen toista. :mrgreen:
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Etymologiaa, lietso vaiko ei

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Mun ymmärryksen mukaan imupainelietso ja viljalietso on viljan siirtoo käytettäviä vekottimia.
Lietso on mielestäni synonyymi sanalle ilmapuhallin. (esim. kuivurin pannun puhallin)
Cultor

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

Rubinjo kirjoitti:Mun ymmärryksen mukaan imupainelietso ja viljalietso on viljan siirtoo käytettäviä vekottimia.
Lietso on mielestäni synonyymi sanalle ilmapuhallin. (esim. kuivurin pannun puhallin)
Lietso on nimenomaan keskipakoispuhallin, enpä ole ennen kuullut potkuripuhallinta lietsoksi sanottavan. Pahnapuhaltimista (ei VW) lietsonimitystä lienee ensin käytetty ;-)
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Cultor kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:Mun ymmärryksen mukaan imupainelietso ja viljalietso on viljan siirtoo käytettäviä vekottimia.
Lietso on nimenomaan keskipakoispuhallin, enpä ole ennen kuullut potkuripuhallinta lietsoksi sanottavan. Pahnapuhaltimista (ei VW) lietsonimitystä lienee ensin käytetty ;-)
Näin juuri.
Itte oon kuullu lietso sanan tod. näk. ekan kerran kun Savossa sukulaiset siirsi lietsolla "virtasta" siiloon.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Rubinjo kirjoitti:Itte oon kuullu lietso sanan tod. näk. ekan kerran kun Savossa sukulaiset siirsi lietsolla "virtasta" siiloon.
Täälläkin lietsolla on aikoinaan rehua siirretty, mutta se meni torniin, ei siiloon.
leppis
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja leppis »

Tuota noin... Lietso on kyllä sanana hieman vanhempi kuin nykymalliset viljankäsittelymenetelmät. Muunmuassa pajoissa usein ahjoon ilmaa tunkee lietso. Lietso löytyy myös ainakin meikäläisen antiikkisesta leikkuupuimurista. Kannattaisi silmäistä josko sellainen löytyisi omstakin puimakoneesta... ;-)

Vielä silmäisin nykysuomen sanakirjan mielipiteen lietsosta ja siellä kerrottiin seuraavaa:
"Lietso on keskipakopumppuna toimiva laite, joka synnyttää ilmavirran ja johtaa sen edelleen. Lietsoa käytetään esim. puimakoneissa ja viskureissa."

Tällä suunnalla puhutaan siirtolietsosta (tai tarkemmin viljalietsosta, puhuessa toki lyhenee lietsoksi) kun tarkoitetaan noita viljan tai vaikkapa hakkeen siirtoon tarkoitettuja värkkejä.

Tästä tähän,
- mral
Vastaa Viestiin