edit: Suomen näkökulmasta!!
Maatalouden tulevaisuus??
Valvoja: Farmari-ryhmä
Maatalouden tulevaisuus??
Elikkä minkällaine on maatalouden tulevaisuus?? Ajattelin männä amiksee maatalous alalle, mutta valitsin kuitenkin lukion. :/ Meen kuitenkin maatilalle kesätöihin. Ja tällä hetkellä teen ET (Elämänkatsomus tieto) esitelmää maatalouden tulevaisuudesta. elikkä tietoa kaivataan!! kittoooos 
edit: Suomen näkökulmasta!!
edit: Suomen näkökulmasta!!
Viimeksi muokannut valle, 29 Huhti 2008, 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Maatalouden tulevaisuus näyttää maailman mittakaavassa tällä hetkellä kohtuullisen hyvältä
alati lisääntyvä ruuan kulutus, kiinan elintason nousu... Kustannukset ovat tällä hetkellä erittäin nopeasti nousevia ja syövät täten tuottajahintojen nousua, mutta markkinoilla on tapana tasapainottaa itsensä!
Suomen tilanne onkin hiukan monimutkaisempi... Pystyykö suomen maatalous säilyttämään kilpailukykynsä riippuu paljolti hallinnollisista päätöksistä! pienempi cap-tuki, usein alhaisemmat markkinahinnat ja ilmastosta johtuvat vaikeudet (vakavien vaikeuksien tuki) syövät suomen maatalouden kilpailukykyä muuhun Eurooppaan nähden.
Eläinpuolella maitotuotanto varmasti pärjää, mutta lihapuolella voi olla vielä tiukimmat ajat edessä! Sianlihan ylituotanto syö markkinahintaa ja tälläkin hetkellä sianlihaa menee pakkasvarastoihin sillä sianlihaa tuodaan tällä hetkellä huomattavia määriä!
Siinä nyt on jotakin omia ( Huom. Omia) näkemyksiä tilanteesta! Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta menneisyyttä on helppo tarkastella!
Suomen tilanne onkin hiukan monimutkaisempi... Pystyykö suomen maatalous säilyttämään kilpailukykynsä riippuu paljolti hallinnollisista päätöksistä! pienempi cap-tuki, usein alhaisemmat markkinahinnat ja ilmastosta johtuvat vaikeudet (vakavien vaikeuksien tuki) syövät suomen maatalouden kilpailukykyä muuhun Eurooppaan nähden.
Eläinpuolella maitotuotanto varmasti pärjää, mutta lihapuolella voi olla vielä tiukimmat ajat edessä! Sianlihan ylituotanto syö markkinahintaa ja tälläkin hetkellä sianlihaa menee pakkasvarastoihin sillä sianlihaa tuodaan tällä hetkellä huomattavia määriä!
Siinä nyt on jotakin omia ( Huom. Omia) näkemyksiä tilanteesta! Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta menneisyyttä on helppo tarkastella!
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Mun näkemys on myös nautamyönteinen. Sianlihantuotanto suomessa ei ole kilpailukykyistä ilman raskasta tukea johtuen viljanviljelyä painavasta luonnonhaitasta. Nurmella ei vastaavaa ole, joten märehtijöiden mahdollisuudet ovat hyvät ja paranevat suhteellisesti, mikäli hehtaaritukia alennetaan tulevaisuudessa. Tuotantoonsidottuja tukia ei varmasti nähdä enää jatkossa.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Eikös suomalaiset siat kuitenkin syö maailmanmarkkinahintaista viljaa (tai jopa halvempaa). Viljanviljelyn luonnonolosuhteet eivät mielestäni ole peruste sikatalouden ongelmille.Jussi T. kirjoitti:Sianlihantuotanto suomessa ei ole kilpailukykyistä ilman raskasta tukea johtuen viljanviljelyä painavasta luonnonhaitasta.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Ongelma lienee alihinnoitellussa lopputuotteessa kaupan hyllyllä
Liha-alan toimijoita enää nuo pari isoa jotka sanelee politiikan
Liha-alan toimijoita enää nuo pari isoa jotka sanelee politiikan
Re: Maatalouden tulevaisuus??
djuu danke teille!!
mites maitotalouden tulevaisuus??
Re: Maatalouden tulevaisuus??
muutes onko kellää tietoa paljo Suomes on pelto pinta-alaa ja tiloja??
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Muutaman vuoden tähtäimellä ehkä karjatiloista parhaat ennusteet. Ja sekään ei ole paljoa, ennusteiden mukaan Suomen karjatilat vähenevät nykyisestä alle puoleen vuoteen 2020 mennessä. Naudanlihan tuottajahintojen pitäisi lähteä kohtapuoleen jonkinlaiseen nousuun. Sikatiloista osa semmosessa jamassa, että jokainen sika tuottaa tappiota, EU-alueella sianlihasta kovaa ylituotantoa ja vientiä ei taideta saada merkittävästi juuri minnekään. Ei kait Suomesta sikapuoli aivan kokonaan lopu, mut vähiin se menee...valle kirjoitti:...mites maitotalouden tulevaisuus??
Re: Maatalouden tulevaisuus??
No jos maataloutta meinaat harrastaa, ei periaatteessa kannata lähteä lukioon aikaansa kuluttamaan.valle kirjoitti:Elikkä minkällaine on maatalouden tulevaisuus?? Ajattelin männä amiksee maatalous alalle, mutta valitsin kuitenkin lukion. :/ Meen kuitenkin maatilalle kesätöihin. Ja tällä hetkellä teen ET (Elämänkatsomus tieto) esitelmää maatalouden tulevaisuudesta. elikkä tietoa kaivataan!! kittoooos
Kirjoituksestasi päätellet et ole maatilalta kotoisin, jolloin pt -tutkinto olisi kova sana, pääsee suoraan käytännön hommiin käsiksi ja siitä sitten avartamaan tietämystään.
Näin olisin itse tehnyt mutta tuli käytyä lukio (3 vuotta turhaa "lukemista" ts. lukematta läpi) olisi siinä ajassa saanu jo hyvän valttikortin töihinpääsyä ajatellen pt-tutkinnosta..
Nyt tilanne se, että viittä vaille agrologin paperit hanskassa, mutta voi kyllä tässä vaiheessa todeta että on siitä lukiosta ollut jotain hyötyäkin (vrt. pt- puolen käyneet luokkakaverit) , ehkä enemmän tässä kirjallisen puolen ilmaisussa. Kotona on maatila niin sieltä on tullut ammennettua muut tarvittavat tiedot joita opiskeluissa tarvitsee.
Nii joo ja kielitaito on tietenkin kova sana, englanti ja kyllä ruottiakin pitää vähän osata.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Mulla sama homma,lukio kolmella ällällä läpi. Kannattaa ehdottomasti mikäli maatilalta(kin) kotoisin ja aikeet jatkaa tilanpitoa,kielitaitoa tarttuu väkisinkin,samoin matematiikkaa joista kummastakaan ei ainakaan haittaa näissä ympyröissä. Lukio lähinnä yleissivistystä antava laitos, melkeinpä pitäisi olla kaikille pakollinen vaikka välillä oli tunne kuin armeijassa,ei turhempaa paikkaa956XL kirjoitti:
No jos maataloutta meinaat harrastaa, ei periaatteessa kannata lähteä lukioon aikaansa kuluttamaan.Nyt tilanne se, että viittä vaille agrologin paperit hanskassa, mutta voi kyllä tässä vaiheessa todeta että on siitä lukiosta ollut jotain hyötyäkin (vrt. pt- puolen käyneet luokkakaverit) , ehkä enemmän tässä kirjallisen puolen ilmaisussa. Kotona on maatila niin sieltä on tullut ammennettua muut tarvittavat tiedot joita opiskeluissa tarvitsee.
Nii joo ja kielitaito on tietenkin kova sana, englanti ja kyllä ruottiakin pitää vähän osata.
Pari vuotta maatalouden perustutkintoa on turhempaa tankkaamista kuin lukio,mikäli kotona ollut työntouhussa kakarasta saakka,opit opittu jo siihen mennessä. Mikäli on tehnyt muutakin kuin suorittanut "pska hommia"
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Saas nähdä.itse kuulun ikäluokkaan jolle on osaaikamiehenä vit''ltu kertakaikkiaan kaikki mahdollinen maataloudesta.
Nyt taitaa lehti olla hivenen kääntymässä.Omalle pojalleni opettaja,joka arvostaan maanvijelijää,sanoi että viljelijällä pitää olla 'älliä',siis kyky kirjoitaa älliä kuten Jari.Monitaitoinen myös pitäis olla.Enää ei pitäisi 'tyhmintä' jättää tilalle vaan viisain,stressinkestävin,ahkerin ja kovakuntoisin...
Mikä on sitten maatalouden tulevaisuus on kysymysmerkki.Nyt kyllä näyttää siltä,että ruokaa todellaa saa tuottaa.Ilman kauheta huutoa ylituotannosta.
Ei muuta kuin tsemppiä jos kiinnostaa.
km
Nyt taitaa lehti olla hivenen kääntymässä.Omalle pojalleni opettaja,joka arvostaan maanvijelijää,sanoi että viljelijällä pitää olla 'älliä',siis kyky kirjoitaa älliä kuten Jari.Monitaitoinen myös pitäis olla.Enää ei pitäisi 'tyhmintä' jättää tilalle vaan viisain,stressinkestävin,ahkerin ja kovakuntoisin...
Mikä on sitten maatalouden tulevaisuus on kysymysmerkki.Nyt kyllä näyttää siltä,että ruokaa todellaa saa tuottaa.Ilman kauheta huutoa ylituotannosta.
Ei muuta kuin tsemppiä jos kiinnostaa.
km
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Mun kolme ällää tarkottaa lukio läpi lukemattakoivumaki kirjoitti:viljelijällä pitää olla 'älliä',siis kyky kirjoitaa älliä kuten Jari.
km
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Tässäpä oli asiaa tuutin täydeltä! Eritoten tuo tulevaisuuden visiointi on tärkeää, kyetä hahmottamaan sekä lähiympäristöä, että laajemmin yleistä ilmapiiriä eteenpäin ja nähdä omat mahdollisuutensa siinä. Oma elämä pitää heti lähdössä eriyttää. Minuutesi ei ole yhtäkuin yrityksesi. Tämän jos eräätkin vanhat isännät olisivat aikanaan sisäistäneet, olisi monta jako-, tie-, raja-, tai muuta naapuririitaa ym. maalaisjunttihölmöilyä jäänyt syntymättä...Jari kirjoitti:
Mun kolme ällää tarkottaa lukio läpi lukemattaTosi on että järkeään kannattaa käyttää eikä välttämättä kuunnella neuvojia saati itseään viisaampia. Tulevaisuuden ennakointi kaikista tärkein "kyky",siinä onkin tekemistä että jollakin lailla selvillä tulevaisuudesta. Maataloudessa tätä päivää elämällä ei pitkälle pötkitä. Toisaalta sitä "omaa" elämäänsä pitäisi elää just tässä ja nyt,nämä kaks pitäisi pystyä erottamaan jollain lailla ja tämä on usein paremmin sanottu kuin tehty
Maatalouden tulevaisuus näyttää tällähetkellä turhankin hyvältä ts. ruuan hinta nousee huimaa vauhtia,osaavat tekee tulosta mutta aiheuttaako tämä lisää kateutta ja kaunaa maailman laajuisesti,myöhemmin ehkä rähinöitäkin?
Vaikka toiselta puolen mentäisiin kuinka henkilökohtaisuuksiin, pidä aina mielessä, että vain asiat riitelevät. Ainakin sinun puoleltasi.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Ennen maatilalta laitettiin opiskelemaan sellaiset lapset, joista ei ollut kovaan työhön. Nykyisin maalla tarvitaan sekä kovaa työtä että niitä "älliä" jotta osaa pelata myös taloudelliset asiat ainakin perusteiltaan. Toki kirjanpitopalveluita on aina tarjolla ja hyvä periaate onkin antaa sellaisten tehdä erikoistyöt jotka niitä osaavat.
Kumminkin maalla asuvan ja sieltä leipänsä itselleen ja perheelleen ottavan on osattava melkein laidasta laitaan ja siinä onkin sitten arpomista, että mitä kannattaa itse tehdä ja mitä ulkoistaa.
Toinen asia on sitten se elämän laatu, ihmisen tulisi saada tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä ja antaa sen työtyytyväisyyden.
Kumminkin maalla asuvan ja sieltä leipänsä itselleen ja perheelleen ottavan on osattava melkein laidasta laitaan ja siinä onkin sitten arpomista, että mitä kannattaa itse tehdä ja mitä ulkoistaa.
Toinen asia on sitten se elämän laatu, ihmisen tulisi saada tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä ja antaa sen työtyytyväisyyden.
Re: Maatalouden tulevaisuus??
Maailma muuttuu niin huimaa vauhtia että ei tahdo perässä pysyä. Nyt tuntuu taas maataloudella olevan kohtuullisen hyvät tulevaisuudennäkymät. Jos aiot maatalousalalle niin kunnon koulutus on välttämätön. Ja on oltava valmis opiskelemaan lisää tarpeen mukaan.
Kehitys vie kohti suurempia yksiköitä, suunta on sama kuin muuallakin maailmassa. Laajentamisen strategiat on hyvä miettiä tarkkaan. Usein lisääntyvä työ otetaan yrittäjän selkänahasta. Onnistuu vähän aikaa, joskus kauemminkin, lopulta tulee seinä vastaan. Luultavasti perustetaan ISOJA useampien yrittäjien omistamia osakeyhtiöpohjaisia yksiköitä, siis kotieläinpuolelle. Miksei myös kasvinviljelyyn erikoistuneita yhtiöitä. Työntekijöiden kustannukset eivät tule laskemaan jatkossakaan.
Samoin muut kustannukset, varsinkin energia, jatkavat nousuaan.
Ratkaisevaa tulevaisuuden kannalta on miten kustannukset onnistutaan siirtämään kuluttajahintoihin. Tuottaja saa oikean korvauksen työstään ja samalla tukiriippuvuutta voidaan vähentää. Nykyinen systeemi on perverssi, yhdellä hallinnollisella päätöksellä voidaan teurastaa koko maasta vaikka kokonainen tuotannonala.
Kehitys vie kohti suurempia yksiköitä, suunta on sama kuin muuallakin maailmassa. Laajentamisen strategiat on hyvä miettiä tarkkaan. Usein lisääntyvä työ otetaan yrittäjän selkänahasta. Onnistuu vähän aikaa, joskus kauemminkin, lopulta tulee seinä vastaan. Luultavasti perustetaan ISOJA useampien yrittäjien omistamia osakeyhtiöpohjaisia yksiköitä, siis kotieläinpuolelle. Miksei myös kasvinviljelyyn erikoistuneita yhtiöitä. Työntekijöiden kustannukset eivät tule laskemaan jatkossakaan.
Samoin muut kustannukset, varsinkin energia, jatkavat nousuaan.
Ratkaisevaa tulevaisuuden kannalta on miten kustannukset onnistutaan siirtämään kuluttajahintoihin. Tuottaja saa oikean korvauksen työstään ja samalla tukiriippuvuutta voidaan vähentää. Nykyinen systeemi on perverssi, yhdellä hallinnollisella päätöksellä voidaan teurastaa koko maasta vaikka kokonainen tuotannonala.