Tautitorjunnat
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tautitorjunnat
Laitetaas oma otsikko tautiruuttailuista.
Nyt kiinnostas kokemukset myös rypsin tautitorjunnasta.
Viime kesän kokeissa saatu huimia sadon ja laadun lisiä.
Tuntuis kaiken lisäks näillä hinnoilla olevan rutiinitoimenpide.
Ittellä ei nyt oo öljykasveja ja asakkaistakaan ei oo apua, et pääsis testaa tuloksia.
Jos ois rypsiä en kahta kertaa miettis ajaakko vai ei.
Ruiskuttiko joku viime kesänä?
Onko jollain jo nyt rypsi/rapsi täyskukinassa et ois päässy ajamaan? Amistar ja Basso kai suositeltavia.
Viime kesän kokeissa saatu huimia sadon ja laadun lisiä.
Tuntuis kaiken lisäks näillä hinnoilla olevan rutiinitoimenpide.
Ittellä ei nyt oo öljykasveja ja asakkaistakaan ei oo apua, et pääsis testaa tuloksia.
Jos ois rypsiä en kahta kertaa miettis ajaakko vai ei.
Ruiskuttiko joku viime kesänä?
Onko jollain jo nyt rypsi/rapsi täyskukinassa et ois päässy ajamaan? Amistar ja Basso kai suositeltavia.
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
Re: Tautitorjunnat
Laitoin viime kesänä rapsille ennen kukintaa puolelletoista hehtaarille Acanto 0,3 + Zenit 0,3 l/ha. Ihan vaan kokeilun vuoksi. Sen verran vaikutti, että ei meinannut valmistua sitten millään. Lokakuun toisella viikolla puin hiukan vihreänä pois kun piti seuraavalla viikolla lähteä perheen kanssa syyslomareissuun.
Sadosta en osaa sanoa, oli ehkä jonkin verran parempi kuin käsittelemättömässä, ainakin paljon parempi kuin käsittelemättömässä rypsissä, joka oli ihan pitkin maita. Lakoa ei kuitenkaan ollut toisin kuin käsittelemättömässä rapsissa.
Tänä vuonna ajattelin ihan ohjeitten mukaan käsitellä kasvustot kukinnan loppupuolella. Jos tehoista edes puolet pitää paikkansa niin tautitorjunta on hyvinkin kannattava toimenpide.
Ensimmäiseksi kylvetyt rypsit ovat kukkineet jo viikon ja rapsi aloittelee, joten aika pian kai täytyy aloitella. Amistaria varasin tarkoitukseen, mutta luulen että useampikin eri aine olisi tehokasta.
Sadosta en osaa sanoa, oli ehkä jonkin verran parempi kuin käsittelemättömässä, ainakin paljon parempi kuin käsittelemättömässä rypsissä, joka oli ihan pitkin maita. Lakoa ei kuitenkaan ollut toisin kuin käsittelemättömässä rapsissa.
Tänä vuonna ajattelin ihan ohjeitten mukaan käsitellä kasvustot kukinnan loppupuolella. Jos tehoista edes puolet pitää paikkansa niin tautitorjunta on hyvinkin kannattava toimenpide.
Ensimmäiseksi kylvetyt rypsit ovat kukkineet jo viikon ja rapsi aloittelee, joten aika pian kai täytyy aloitella. Amistaria varasin tarkoitukseen, mutta luulen että useampikin eri aine olisi tehokasta.
On tosiaan saatu kokeissa melkoisia sadonlisiä ja tänä vuonna ajattelin ensimmäistä kertaa kokeilla itsekin. Iso miinus on että ajourat eivät taida näkyä kasvustosta enää ollenkaan rypsin täyskukinnan aikana, joten traktorilla pitää sukeltaa sokkona peltoon ?Rubinjo kirjoitti:Laitetaas oma otsikko tautiruuttailuista.
Tarkoitus oli kokeilla vaikka viime vuonnakin puinnit venyi reilusti lokakuulle ilman aineitakin. Nyt vain kokeilupelto/pellot veden vallassa,uskaltaiskohan turvemaalla kokeilla... Itellä ajouria sen verran harvassa että VOISI ajatella merkkikeppejä pellon päähän,sopivan lyhyet noin 300m pitkät pellot tien molemmin puolin ts. kolmella keppirivillä kaks lohkoa. Katotaan,taitaa jäädä ajatusasteelleturkki kirjoitti:On tosiaan saatu kokeissa melkoisia sadonlisiä ja tänä vuonna ajattelin ensimmäistä kertaa kokeilla itsekin. Iso miinus on että ajourat eivät taida näkyä kasvustosta enää ollenkaan rypsin täyskukinnan aikana, joten traktorilla pitää sukeltaa sokkona peltoon ?Rubinjo kirjoitti:Laitetaas oma otsikko tautiruuttailuista.
- Rubinjo
- Viesti:
Pelto-Jussi kirjoitti: Tänä vuonna ajattelin ihan ohjeitten mukaan käsitellä kasvustot kukinnan loppupuolella. Jos tehoista edes puolet pitää paikkansa niin tautitorjunta on hyvinkin kannattava toimenpide.
Ei kuulemma kannata myöhästyä käsittelyssä, jos kukan terälehtiä putoillu, on ruuttailu jo myöhäistä. Ennemmin aikasin kun liian myöhään.
Tästä tulikin mieleeni et uus aine on kuulemma tulollaan, jossa toi ajankohta ei oo ollenkaan noin tarkkaa. Nyt en vaan muista aineen nimeä. Pitää penkoa arkistoja.
- Rubinjo
- Viesti:
Täällä savimaalla jälkimmäisen kuoriaisruiskutuksen jäljet näkyy hyvin, ainakin tossa naapurille ruutatussa lohkossa. Teen viimesen kuoriasiruiskutuksen ylensä "liian myöhään" isolla annoksella, jotta myöhemmin taimettuneisiinkin tulis jotain suojaa.Jari kirjoitti: Rypsi kukinnan aikaan jo yli metristä joten mitään hajua ei suunnista ilman apuja,
- Rubinjo
- Viesti:
Ei taidakkaan olla vielä tulossa, mutRubinjo kirjoitti:
Ei kuulemma kannata myöhästyä käsittelyssä, jos kukan terälehtiä putoillu, on ruuttailu jo myöhäistä. Ennemmin aikasin kun liian myöhään.
Tästä tulikin mieleeni et uus aine on kuulemma tulollaan, jossa toi ajankohta ei oo ollenkaan noin tarkkaa. Nyt en vaan muista aineen nimeä. Pitää penkoa arkistoja.
Basfilta löytyy Cantus ja Cantus Gold.
http://127.0.0.1:4664/redir?url=file%3A ... PGNq27zsVA
itse suunnittelin ajaa huomenna rypsille Prolinit, tehoaa pahkahomeen lisäksi harmaahomeeseen ja laikkutauteihin. Saman tekee Rovran, mun käsityksen mukaan basso ja sportak tehoaa vain pahkahomeeseen.
olin jostakin lukevinani, että jos kaksi viikkoa ennen kukintaa märkää niin taudit (pahkahome) hyökkää kunnolla kimppuun...
olin jostakin lukevinani, että jos kaksi viikkoa ennen kukintaa märkää niin taudit (pahkahome) hyökkää kunnolla kimppuun...
Eikös ohjeissa sanota että käsittely pitää tehdä täyskukinnan aikana kun ensimmäiset terälehdet putoilevat.Rubinjo kirjoitti:Pelto-Jussi kirjoitti: Tänä vuonna ajattelin ihan ohjeitten mukaan käsitellä kasvustot kukinnan loppupuolella. Jos tehoista edes puolet pitää paikkansa niin tautitorjunta on hyvinkin kannattava toimenpide.
- Rubinjo
- Viesti:
No niinhän siellä syystä tai toisesta lukee.claas58 kirjoitti:Eikös ohjeissa sanota että käsittely pitää tehdä täyskukinnan aikana kun ensimmäiset terälehdet putoilevat.Rubinjo kirjoitti:Pelto-Jussi kirjoitti: Tänä vuonna ajattelin ihan ohjeitten mukaan käsitellä kasvustot kukinnan loppupuolella. Jos tehoista edes puolet pitää paikkansa niin tautitorjunta on hyvinkin kannattava toimenpide.
Oon jutellu asiantuntijoiden kanssa ja ymmärtäny seuraavaa:
Ne "oksanhankoihin" putoilevat terälehdet ovat homeitiöiden pesäpaikka ja siitä pahkahome etenee. Eli menee hiukan miuuttipeliksi jos niitä ensimmäisiä putoiluja alkaa kyttäämän. Ja lisäks (puhallin)ruiskuhan tiputtelis niitä lehtiä jo rankasti ruiskutettaessa.
Amistar ohjeistetaAn: Täyden kukinnan aikaan, viimeistään, kun ensimmäiset terälehdet alkavat varista.
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Olen torjunut rypsistä pahkahometta v.1998 lähtien Sportak 45 HF 1-1,5 litraa /ha, jos on satanut viimeisen 3 viikon aikana yli 30 milliä ensimmäisten terälehtien alkaessa varista.
Siemenrypsissä on kovat raja-arvot pahkojen määrässä kilossa.
Samalla saatu parempi ha sato.
Siemenrypsissä on kovat raja-arvot pahkojen määrässä kilossa.
Samalla saatu parempi ha sato.
Sopiikos acanto + tilt rypsin tautitorjuntaan, kun niitä olisi jemmassa ja mikä lienee sopiva käyttömäärä?
Alkaako olemaan jo myöhäistä tehdä tautiruiskutuksia kun vehnä on tähkällä ja ohrissa vihneet jo pystyssä?
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Ainakin vehnällä on ihan paras aika ruiskuttaa kun se on tähkällä.Mikama kirjoitti:Alkaako olemaan jo myöhäistä tehdä tautiruiskutuksia kun vehnä on tähkällä ja ohrissa vihneet jo pystyssä?
Kauheasti nyt vaahdotaan tautitorjunnoista. Neljänä päivänä satoi kylvön ja tähkälletulon välillä. Kastekin oli vähäistä. Sadettamattomat kasvustot on tosi harvoja. Ei pitäis olla kauheasti tautipainetta.
Tänävuonna jätin pitkästä aikaa tautiruiskutukset kokonaan tekemättä. Mulla ei kylläkään ole ollenkaan viljaa viljan esikasvina.
Tänävuonna jätin pitkästä aikaa tautiruiskutukset kokonaan tekemättä. Mulla ei kylläkään ole ollenkaan viljaa viljan esikasvina.