säilyykö kuivaheinä pyöröpaalissa homehtumatta ilman muovia?
Valvoja: Farmari-ryhmä
säilyykö kuivaheinä pyöröpaalissa homehtumatta ilman muovia?
oon aatellu että paalauttas kuivatheinät pyöröpaaliin jos säilyy. ois nopeempi ja helpompi keräillä pallot kotia ku pikku paalit.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
Re: säilyykö kuivaheinä pyöröpaalissa homehtumatta ilman muovia?
Pitää olla tosi kuivaa, et säilyy homehtumatta ilman muovia
-Mf-
-Mf-
-
pajavasara
- Luokka: Puutarhatraktori
jos on kunnolla kuivaa, niin onnistuu. Kun itse paalasin aikoinaan, niin paalasin hieman löysempään kuin normaalisti, ei mitään ongelmia. helppo kerätä ja varastoida.
Jos ei sateet uhkaa, latoon ajossa ei kannata hätäillä. Tiukat paalit tarvii kai "tasaantua", ainakii helteellä... 
- sirkussonni
- Luokka: >500hv
Pyöröpaali säilyy kyllä, mutta se vaatii KUIVAN heinän, paalauksen jälkeen AINA kunnollisen jäähdytyksen, ja paalia EI SAA paalata piukkaan. Olen itse todennut, että esim. normi pyöröpaali 125 cm jos vaan painaa yli 300 kg, varmasti on liian piukassa, 180-230 kg on parempi. Jos on oikein kuivaa heinää, piukkaan paalatessa tulee "viherjauhoa", ja hukkaprosentti kasvaa varisemisen muodossa kohtuuttomaksi.
Paalien jäähdyttely ennen varsinaiseen varastoon pakkaamista on syytä tehdä kunnolla, itse ajan paalit laakasiiloon harvakseltaan, läpiveto ovet auki ja sitten "joskus" se loppuvarastointi piukkaan, jottei pääse kosteus syksyllä ja talvella joka väliin homehduttamaan, jospa sais pahnapaaleja päälle...
Paalien jäähdyttely ennen varsinaiseen varastoon pakkaamista on syytä tehdä kunnolla, itse ajan paalit laakasiiloon harvakseltaan, läpiveto ovet auki ja sitten "joskus" se loppuvarastointi piukkaan, jottei pääse kosteus syksyllä ja talvella joka väliin homehduttamaan, jospa sais pahnapaaleja päälle...
tuosta väiteltiin emännän kummipojan kanssa viime kesänä. Piti päänsä ja veti 2ha kuivaaheinää pyöropaaliin, muovitta. Talven mittaan sitten kirosi ja noitui hän homepaalejaan. Kaikissa paaleissa home, osassa suoraan metsän laitaan ajettavaksi asti. Muutama paali meni syöttöönkin, muttei ei oikein lehmille maistunut, mutta saahan siitä luoriin täytettä.
Ois poika uskonu vanhempiaan...
Ois poika uskonu vanhempiaan...