Tilatukioikeuden hinta maakaupassa

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Kloppi
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 410
Liittynyt: 09 Tammi 2006, 19:56
Paikkakunta: Etelä-Pohojam'maa

Tilatukioikeuden hinta maakaupassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloppi »

Nykyisinhän maakaupoissa kauppahinta jaetaan pellon ja tilatukioikeuksien kesken. Mutta onko kenelläkään kokemusta mitä tehdään sellaisessa tapauksessa, että kyseisen pellon tilatukioikeudet ovat jo määräytyneet ostajalle, eli ne ovat jo hänen omistuksessaan. Eli esimerkiksi mikäli ostaja ostaa pellot, jotka ovat hänellä jo olleet vuokralla silloin, kun tilatukioikeudet määritettiin. Periaatteessahan tällöin ei kai tilatukioikeuden hintaa voisi erikseen määrittää, kun ne eivät ole myyjän omistuksessa. Mutta toisaaltahan ne normaalikäytännön mukaisesti palautuisivat myyjälle vuokrasopimuksen päätyttyä vastikkeetta.

Vähän hankala yrittää selkeästi selittää mitä ajan takaa, mutta toivottavasti joku löysi homman "jujun".. :D
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Marras 2008, 19:32
Paikkakunta: Häme

Re: Tilatukioikeuden hinta maakaupassa

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Tilatuki * 3.Myyjälle parempi mitä pienempi summa,ostajalle parempi mitä suurempi.Näin voisi kyllä kuvitella,että
tukioikeus palaa omistajalle vuokrauksen loppuessa.
jarila
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 10:41
Paikkakunta: veteli

Re: Tilatukioikeuden hinta maakaupassa

Lukematon viesti Kirjoittaja jarila »

maakaupoissa myyjän ei tarvi maksaa veroa tukioikeudesta kun myy koko tilan ja ostaaj voi vähentää verotuksessa tukioikeuden osuuden . pitää muistaa että tukiosuus ei tule kauppahinnan päälle vaan se kuuluu maahan kuten aikaisemminkin ja vähennetään kaupahinnasta ,molemmat hyötyy. tämä ikkailu on vain eu-lähtöistä
Vastaa Viestiin