Tumen Nova Combi

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

anttis
Luokka: Puutarhatraktori

Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja anttis »

Vanha Tumen sivupyöräkone on aikansa palvellut ja ensi keväänä olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia raatilaisilla on Tumen Nova Combista. Kylvettävää on noin 100 ha. Pääasiallisesti olisi tarkoitus syksyllä muokata mahdollisimman iso osa.
Twin
Luokka: yli 100 hv

Re: Kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Twin »

Laitoin yv:n.
Näkyy Noita Nova Combeja tulevan pikkuhiljaa lisää.
Koneessa ei lapsenvikoja ole ja on niillä jo tuhansia hehtaareja joillakin koneilla kylvettykkin, joten alkaa kokemusta koneiden kestosta olla.
Sähköiset ohjausboksit on ilmeisesti saatu toimintavarmoiksi.
Tumen Agrimastereiden huono maine estää vielä Nova Combien yleistymistä, mutta pikkuhiljaa hyvä maine alkaa taas palautua. Ensimmäisten Nova Combien ostajatkin ovat oppineet koneelleen oikean kylvötekniikan, joten hyvät kylvö ja satotulokset alkaa näkyä ja kuuluakkin.
Melko hyvä sijoitus on Nova ollut tähän mennessä.
Asikeikuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Asikeikuli »

Twin kirjoitti: Tumen Agrimastereiden huono maine...
En omista tuommoista mutta mikä siinä on vikana?
sirkussonni
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Vantaat kuluu nopeasti, saa vaihtaa usein. Lautaset lakkaa pyörimästä kun tavaraa kiilaantuu lautasen ja vantaan väliin...
Nämä nyt alkuun, ja sitten laakeria saa vaihtaa vantaaseen tiuhaan tahtiin.
Alkupään koneissa ainakin tuota laakerivaivaa, uudemmissa vissiin isommat.
kylmis

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Asiaa vähän liipaten. Minkälaiseen syöttötarkkuuteen tuolla Tumen syöttölaitteistolla päästään tänä päivänä? Rapidilla mulla on kokemusta, että siemenellä 200-300kg:n välissä noin 2kg per pykälä. Apulannassa ehkä 3-5kg per pykälä. Meille jäi jotenkin huono kuva tuon vanhan nostolaitekoneen jäljiltä, mutta siinä varmaan ikä oli jo tehnyt tehtävänsä.
Auts

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

kylmis kirjoitti:Asiaa vähän liipaten. Minkälaiseen syöttötarkkuuteen tuolla Tumen syöttölaitteistolla päästään tänä päivänä? Rapidilla mulla on kokemusta, että siemenellä 200-300kg:n välissä noin 2kg per pykälä. Apulannassa ehkä 3-5kg per pykälä. Meille jäi jotenkin huono kuva tuon vanhan nostolaitekoneen jäljiltä, mutta siinä varmaan ikä oli jo tehnyt tehtävänsä.
Kyllä Tume saatiin työpaikalla säädettyä yhtä tarkasti kuin tuo mainitsemasi Rapidi, alle 10-vuotias kone.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

kylmis kirjoitti:Asiaa vähän liipaten. Minkälaiseen syöttötarkkuuteen tuolla Tumen syöttölaitteistolla päästään tänä päivänä? Rapidilla mulla on kokemusta, että siemenellä 200-300kg:n välissä noin 2kg per pykälä. Apulannassa ehkä 3-5kg per pykälä. Meille jäi jotenkin huono kuva tuon vanhan nostolaitekoneen jäljiltä, mutta siinä varmaan ikä oli jo tehnyt tehtävänsä.
Aivan sama lopputuloksen kannalta meneekö viis prossaa enemmän tai vähemmän. Vikaherkempi ainaki toi Rapidin syötönsäätö ku vanhan Tumen. :(
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Eikös se tumen yksi kolo ole sen 2,5 kiloo siementä, jos siihen tarkkuuteen tarvii päästä. Olosuhteet varmasti vaikuttaa enemmän käytännössä tuohon lopulliseen tarkkuuteen, mm. ajonopeuden mukanaan tuomat muuttujat, kuten tärinä, pellon pinnanmuodot täristää konetta, joka muuttaa varmasti todellista valumista.
Kiertokokeen kun tekee oletetulla säädöllä, voi siitä sitten muuttaa tuolla 2,5 kg :n oletuksella aivan huoleti. Ajouratkin syytä sitten muistaa ottaa laskuihin mukaan jos lopullista määrää jakaa hehtaareihin,12m-4%, 15m-3%, 20m-2.5%, 24m-2%. Eihän se siementiheyteen vaikuta, mutta kulutettuun siemenen määrään kyllä. Eli helposti neljän pykälän verran siinä säädössä!
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Isojen kilojen määrän tarkuudesta en voi sanoa mitään, mutta rapidin vm.-98 oli paljon ongelmia saada rypsiä tulemaan 8kg/ha. Ihan pieni kosketus vipuun muuti syöttö monella kilolla.Oli monta eri ukkoa säätämässä ja ne lisä läpät oli paikolaan. Ei ole enempää kokemusta rapidista muuta ku tämä yksilö. Omalla 100 sarjan tumella ei ole ollu suurempia ongelmia saada pienet syöttömäärät tarkasti.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

traktorikuski kirjoitti:Isojen kilojen määrän tarkuudesta en voi sanoa mitään, mutta rapidin vm.-98 oli paljon ongelmia saada rypsiä tulemaan 8kg/ha. Ihan pieni kosketus vipuun muuti syöttö monella kilolla.Oli monta eri ukkoa säätämässä ja ne lisä läpät oli paikolaan. Ei ole enempää kokemusta rapidista muuta ku tämä yksilö. Omalla 100 sarjan tumella ei ole ollu suurempia ongelmia saada pienet syöttömäärät tarkasti.
---toi 98 malli oli vielä syöttölaitteeltaan ihan eri kuin nykyrapidi.Nyt ei ole kyllä piensiemenen määrän säädössä mitään ongelmaa.Rapidin ongelma on 'pikalukoilla' erottettava piensiemenpyörä.Pitää olla huolellinen jottan ei jää isompi osa syöttörattaasta pyörimään.
---joku puhui syöttölaitteiston vikaherkkyydestä,mä olen nyt 2500 ha,about kylvänyt rapidilla,ainoa murhe ollut ajouramerkkarin magneetin herja silloin tällöin.

Nova on todella yleistynyt myös meillä päin.Tulokset sitten kylvöistä onkin aika vaihtelevia 0-100%n välillä.Joku on jo palannut muokkaukseenkin suorakylvöyritysten jälkeen.Yhtäkään urakoitsijaa en tunne jolla olisi Nova.Kaikilla kylvömäärä jotain alle 150 ha/kone/vuosi.
Henkka768
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Henkka768 »

Tääl yks urakoitsija kylvää 3m nova combilla sen 300ha vuodessa. 100ha on omia. Kyl sillä ainakin on kestänyt. Muutenkin nova combeja ilmestynyt aika monelle. Tääl uudet kylvinkoneet mitä tiloilal on melki rapideja tai si nova combeja.

Himottas kans kovasti hommata tämmönen,mut hinta on aika kova ja käytetyistäkin pyydetään aikalailla,kuntoon nähen. Onko se sato si välttämättä niin parempi ja tietysti säästys jyräämiset ja äestykset vähemälle.
claas58

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Sadonmuodostuksen kannalta ja ehkä myös kustannusten osalta luulen että perinteinen laahavannassivupyöräkone on varmin. Ei kallis kylvökone itsessään hyviö oraita tee.
arsa
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja arsa »

Vanhemmat Tumet oli luotto koneita.Agrimaster taisi olla hätäinen vastine Rapidille.Yleensäkin takapyöräkoneet missä on autonrengasta vastaavat takapyörät,tahtoo liippaa pellon pinnan kosteissa oloissa.
Novassa koetettu kerätä hyvät ominaissudet yhteen.Näillä seuduilla harvinainen.Rapidilla pinta-alasta kylvetään suurin osa.
Suorakylvöt pääosin VM-llä.Aika näyttää mihin Nova kykenee.
tonii
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja tonii »

Harjoittelupaikassa 2 vuotta vanhaa vegaa korjailtu viime vuonna ja tänä vuonna. Mm. hitsailtu vantaita.
kylmis

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

[quote="koivumaki
---toi 98 malli oli vielä syöttölaitteeltaan ihan eri kuin nykyrapidi.Nyt ei ole kyllä piensiemenen määrän säädössä mitään ongelmaa.Rapidin ongelma on 'pikalukoilla' erottettava piensiemenpyörä.Pitää olla huolellinen jottan ei jää isompi osa syöttörattaasta pyörimään.
---joku puhui syöttölaitteiston vikaherkkyydestä,mä olen nyt 2500 ha,about kylvänyt rapidilla,ainoa murhe ollut ajouramerkkarin magneetin herja silloin tällöin.

Nova on todella yleistynyt myös meillä päin.Tulokset sitten kylvöistä onkin aika vaihtelevia 0-100%n välillä.Joku on jo palannut muokkaukseenkin suorakylvöyritysten jälkeen.Yhtäkään urakoitsijaa en tunne jolla olisi Nova.Kaikilla kylvömäärä jotain alle 150 ha/kone/vuosi.[/quote]

Helpottavaa kuulla, että piensiementen kylvö onnistuu. Mulla on ekaa kertaa rypsiä viljelyssä tänä vuonna ja loppuviikosta olisi tarkoitus ne kylvää. Olen kuullut huhuja noista vaikeuksista, mutta viikonloppuna kun löin siemenet tankkiin ja tein kiertokokeita, niin tulos oli jopa taulukkoarvon mukainen. Tällä lähdetään liikkeelle.

Olen ottanut aika paljon kiertokokeita, että karttuisi kokemusta ja taulukkoon arvoja muistiin. Yleensä teen lajikkeen tai apulantalajin vaihdon yhteydessä kiertokokeen ja sitten kylvän ainakin puoli hehtaaria. Ei tuohon muutokseen aina löydy mitään logiikkaa, mutta sen olen huomannut, että se arvo, mikä sen puolen hehtaarin jälkeen on, niin se pitää sitten paikkansa sillä tavaralla, lähes maailman tappiin asti.

Sukulaismies ottaa joka lohkolta kylvinkoneen asetusarvot ylös ja olen itse alkanut käyttää samaa metodia.

Nova kylvöistä on vaikea sanoa, mikä mättää. Varmaan se painotuksen hakeminen kohdalleen on ensimmäisinä vuosina haastavaa. Ja sitten se maan laatu ja rakenne vaikuttaa melkoisesti suorakylvöyrityksissä. Jos ei muruja, niin tuloksena on vain suruja :D
Vastaa Viestiin