Tumen Nova Combi

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

joo tuo säätöjen kirjoittaminen ylös kannattaa. Itsellä koko viljelijäuralta kylvökone ja puimurisäädöt vihkossa.
Twin
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 139
Liittynyt: 08 Touko 2005, 08:10

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja Twin »

Pistämpä ton linkin kotisivuille/ blogisivuille joille olen kirjoitellut kolmen vuoden ajalta Novan suorakylvöistä ja perinteisistä kylvöistä.
Olen ottanut kuvia ja kirjoittanut kokemuksia siksi, koska kone tarvitsee hieman enemmän säätötarkkuutta kuin laahavannaskone. Toivon, että edes joku on saanut apuja kokemuksistani. Sivujen pito on pelkkä harrastus, niinkuin on tämä viljelykin näillä hinnoilla. :D
Tossa toi likki tämän vuoden suorakylvöoraisiin: http://www.webbisivu.com/Timolahtinen.a ... eid=339702
Viimeksi muokannut Twin, 24 Touko 2009, 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eberi
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 170
Liittynyt: 28 Elo 2008, 17:13

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja eberi »

anttis kirjoitti:Vanha Tumen sivupyöräkone on aikansa palvellut ja ensi keväänä olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia raatilaisilla on Tumen Nova Combista. Kylvettävää on noin 100 ha. Pääasiallisesti olisi tarkoitus syksyllä muokata mahdollisimman iso osa.
Jos syksyllä muokkaa, niin kyllä sitten kannattaa ehdottomasti äestää keväällä. Oikea kone sinulle tuohon paikkaan olisi sitten Jyräkompi kiekoilla varustettuna.
Avatar
6350
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 249
Liittynyt: 10 Elo 2007, 11:39
Paikkakunta: virolahti

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja 6350 »

eberi kirjoitti:
anttis kirjoitti:Vanha Tumen sivupyöräkone on aikansa palvellut ja ensi keväänä olisi tarkoitus ottaa askel eteenpäin. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia raatilaisilla on Tumen Nova Combista. Kylvettävää on noin 100 ha. Pääasiallisesti olisi tarkoitus syksyllä muokata mahdollisimman iso osa.
Jos syksyllä muokkaa, niin kyllä sitten kannattaa ehdottomasti äestää keväällä. Oikea kone sinulle tuohon paikkaan olisi sitten Jyräkompi kiekoilla varustettuna.
Voisin kompata tuota. Jyräcombi laser varustuksellakin taitaa olla lähes puolet Novaa edullisempi.
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 11:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Ellei kysyjä sitten meinaa jättää yli 50% sängelle ja tukeutua talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen.
Plus jäisi siinä sitten ajokertoja myös pois menoja lisäämästä.

Jos nuo muuttaa rahaksi ja arvio sitten kumpi on kannattava sijoitus. Suorakylvin tai perinteinen jyräcombi.

No jokainen tekee minkä parhaaksi näkee.
Avatar
Make
Luokka: >500hv
Viestit: 951
Liittynyt: 12 Touko 2005, 21:24

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Parhaat oraat saa kun sängen muokkaa keväällä kerran lautasmuokkaimella ja kerran äkeellä ja sitten kylvö laahavannaskoneella.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Make kirjoitti:Parhaat oraat saa kun sängen muokkaa keväällä kerran lautasmuokkaimella ja kerran äkeellä ja sitten kylvö laahavannaskoneella.
Tältä se näyttäs näillä hietasavilla, ku oraita on nyt kyttäilly.
Toinen hyvä (ja perinteinen) konsti näyttää olevan: Kyntö syksyllä, erittäin hyvä (esim. Rexius) tasausäestys ja muokkaus ja kylvö laahalla.
renkimikko
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Joulu 2006, 19:21

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja renkimikko »

No omien kokemuksieni mukaan ei vannastyypillä ole niinkään väliä vaan sillä että muokkaus tehdään huolella ja kylvöpohja on kunnollinen.Laahavannaskoneella kylvävät joutuvat keskittymään tuohon muokkaamiseen enemmän joten tuloskin silloin parempi kun taas aika moni kiekkovantaalla kylvävä kuvittelee että kiekko antaa muokkausvirheitä anteeksi. Kylväminen on se helpoin homma koko kasvuketjussa,muokkaus se sitä asiantuntemusta ja oikea-aikaisuutta vaatii.Ketjun aloittajalle anteeksipyyntö koska kirjoitus jo kaukana alkuperäisestä aiheesta.
Tumen tuotteilla kun on tullut kylvettyä niin mielestäni tuo tumen syötönsäätö apulantapuolella ainakin on hieman epämääräinen koska tuo syöttöakseli tuppaa liikkumaan joko pienempään tai isompaan päin sen verran kuin säätösysteemissä välystä on eikä tähän auta vaikka välyksen kuinka pieneksi tahansa säätäisi.Lisäksi puhallinkoneissa kiusana on myös syöttöteloihin paatuva apulantapöly joten kerran päivässä on tullut tavaksi vetää syöttö nolliin ja takas jolloin syöttötelat puhdistuu. Kaiken kaikkiaan on noilla tumeilla kylvöt onnistuneet ihan mallikkaasti ja ihan kestäviä tuntuvat olevan.
Avatar
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv
Viestit: 1133
Liittynyt: 04 Loka 2005, 14:16
Paikkakunta: Aurajokivarsi

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

marklain kirjoitti:Ellei kysyjä sitten meinaa jättää yli 50% sängelle ja tukeutua talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen.
Plus jäisi siinä sitten ajokertoja myös pois menoja lisäämästä.

Jos nuo muuttaa rahaksi ja arvio sitten kumpi on kannattava sijoitus. Suorakylvin tai perinteinen jyräcombi.
Jos osa jää suorakylvöön, koneiden hintaerolla voi teettää urakoitsijalla parinkymmenen hehtaarin suorakylvöt seuraavat 15 vuotta. Ja saa vielä kuskin kaupanpäälle. Tuolla suunnalla kun kuitenkin tuntuisi olevan lähes mitä tahansa urakointia varsin hyvin saatavilla.
Henkka768
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Syys 2008, 18:04

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja Henkka768 »

Jos on olemassa jonkinlainen kylvökalusto niin ei tuossa suorakylvöurakoitsijan käytössä ole mitään järkeä,kun tuossa muutama vuos sitten kävi yks suorakylväjä kylvämässä niin hinta oli jossain 60e/ha+alv. Ei siitä sadosta jäänyt kauheesti voittoa kulujen jälkeen.

Perinteisellä menetelmällä tähän mennessä menty. Kiekkovannas kylvinkone. Kevytmuokkaust on tosin harrastettu.

Entäs tämä tumen vega sitten? Isot säiliöt pitäs olla n. 4000l 3 metrin koneessa, mainokseen mukaan soveltuu kevytmuokattuun ja jossain testissä oli cultipackki välis viel. Hinnaltaan novaan verrattuna noin 6-8t edullisempi.
aurauskeppi

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Ammattitaidolla, kokemuksella ja aina tuurilla (säät) on ehkä enemmän merkitystä kuin kylvökoneen merkillä tai hinnalla. Oraista ei yleensä näy millä koneella ne on kylvetty.

90-luvun rapidin kylvösyvyys säädettiin naapurissa kerran kaudessa 2" paksulla lankulla betonilattialla. Ja syötön säädössä ei voitu tarkkuudesta puhua kun pieni kuminen vetopyörä luisteli ajonopeuden ja maalajin mukaan enemmän ja vähemmän. Melkoisia parannuksia on siihenkin koneeseen tullut 10 vuodessa. Puolikkaalla koneella kylvö on enää kahden ranneliikkeen vaiva, jokohan sekin seuraavassa versiossa kytketään ohjaamosta? Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle. Kirpparuiskutus helpottuu jos tulevat ennen kuin rypsin näkee ohjaamosta. Edellisessä kun oppi syötön säädön sielunelämän niin ei enää kiertokokeita jaksanut paljon tehdä. Epäuskossa ensimmäisillä rypsinkylvöillä tuli tehtyä kiertokoe 5 ha:n välein, turhaan.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

-Justus- kirjoitti:Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle.
Toi ominaisuushan on ollu jo vuosia. Mulla on aina käytössä toi, ni ei tarvi arpoo mihin on viimeks ura vedetty, jos urat menee sekasin jonku oman kämmäilyn takia.
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 14:02
Viesti:

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Rubinjo kirjoitti:
-Justus- kirjoitti:Nerokkain keksintö tässä uudessa on ihan ohjelmallisesti tehty mahdollisuus merkata ajoura automaattisesti myös kylvöksen puolelle.
Toi ominaisuushan on ollu jo vuosia. Mulla on aina käytössä toi, ni ei tarvi arpoo mihin on viimeks ura vedetty, jos urat menee sekasin jonku oman kämmäilyn takia.
---eikös toi oo lisävaruste,lisähintaan
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 14:02
Viesti:

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Mä olen tätä Rapidin orastumishommaa katteluu joitain vuosia.

Mun mielestäni vanhempi kone jossa oli kolmiharjaiset takapyörät oli ainakin kuivana keväänä parempi.
Olen nyt pyrkinyt välttämään tasausäestetyn kylvöalustan pohjan rikkomista.Tuntuis onnistuvan hiukan kuluneella
koneella paremmin kuin uudella.
aurauskeppi

Re: Tumen Nova Combi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

koivumaki kirjoitti: ---eikös toi oo lisävaruste,lisähintaan
Ei, en ollut tällaista varustetta pyytänyt ja se tuli minulle yllätyksenä..
Ja tosiaan ihan ohjelmallinen, löytyy sieltä alkuvalikosta.
koivumaki kirjoitti: Olen nyt pyrkinyt välttämään tasausäestetyn kylvöalustan pohjan rikkomista.Tuntuis onnistuvan hiukan kuluneella
koneella paremmin kuin uudella.
Niin kyllä se hioutuu siihen parhaaseen sointiin käytössä.
Ainakin savella siemenen väkisin painaminen syvälle märkään maahan aiheuttaa sen että lautaseen tarttuvat savipaakut heittävät osan siemenistä pintaan.
Vastaa Viestiin