TM120 jarrut
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Timppuli
- Luokka: yli 300 hv
TM120 jarrut
Mikähä lie koneessa vikana kun eilen alkoi palamaan nelivedon valo mittarissa jatkuvana vaikka ei neliveto ole päällä. Ja tänään sit paalatessa katosi jarrut. Käyttöjarrut siis, käsijarru toimii. Painuu vaan pohjaan eikä mitään tapahdu. Vähän ku pumppaa niin hieman ottaa. Nestettä on eikä mikään vikavalo pala mittaristossa. Pystyykö tuolle mitään tekemään vai onko pakko vaan soittaa huoltomies paikalle. On vähä hankalaa paalata ku ei meinaa pysähtyä!
-
Timppuli
Re: TM120 jarrut
Jaajaa.. Oon tainnu epähuomiossa laittaa tavallista jarrunestettä sinne .! Tuliskoha ne takas ku vaihtais öljyt sinne.... Kokeillaan. Jos ei mitään tuhoja ole ehtiny tapahtua.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Toivoa sopii.Timppuli kirjoitti:Jaajaa.. Oon tainnu epähuomiossa laittaa tavallista jarrunestettä sinne .! Tuliskoha ne takas ku vaihtais öljyt sinne.... Kokeillaan. Jos ei mitään tuhoja ole ehtiny tapahtua.
Tavallinen jarruneste on jotenkinsakin täysin erilaista tavaraa kuin se sitikan hyraulilöljy mitä sinne suositellaan.
Eli kannattaa varmaan avata koko systeemi ja jollain tavalla yrittää vielä huuhdella jämät pois. Saattaisi ehkä olla huoltomiehen paikka - voi olla aiempaakin kokemusta mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuu ja mitä pitää tehdä ettei ainakaan jatkossa tule lisää ongelmaa.
- [[cummins]]
- Luokka: yli 200 hv
jos sinne lisätty tavan jarrunestettä, ja nyt jarrut kadoksissa. tuskin niitä takasi enää saat oikeilla öljyillä, tiivisteet sieltä on jokapaikasta mennyt 
-
Timppuli
No ainaki nyt kylmänä jarrut toimii. Varmaan käyneet vähä lämpimänä nesteet ettei oikee toimineet. Ei sinne kuitenkaan paljon lisätty sitä nestettä silloin. Varmaan edes desiä. Katotaan nyt sit miten käy ku vaihtaa öljyt.
Jotenki ajatuksissa kai täytynyt olla ku oon laittanu sitä norminestettä! Kattonu että vähä vähentyny nesteet säiliössä et laitetaanpa lisää, mut sit ei laittanukkaa sitä mineraaliöljyä vaan tavallista jarrunestettä.
Jotenki ajatuksissa kai täytynyt olla ku oon laittanu sitä norminestettä! Kattonu että vähä vähentyny nesteet säiliössä et laitetaanpa lisää, mut sit ei laittanukkaa sitä mineraaliöljyä vaan tavallista jarrunestettä.
-
Harri
- Luokka: 50 hv., takaveto
talvella viimestään huomaat että tiivisteet vuotaa. jarrut nimittäin katoaa.
Niin,kyllä jarruneste kadottaa jarrut,niitä ei muulla saa kuntoon kuin 'halkaisuhoidolla'.
Moro
Toukotöiden lomassa ilmestyi sama vika, mutta kytkin puolelle. Kytkimen irroitus pikkuhiljaa hiipui päivän mittaan ja lopuksi ei irroittanut ollenkaan. Aamulla kävin tsekkaamassa ja pelasi hyvin, koska öljyt oli kylmät.
Soittelin tutulle huoltomiehelle ja kaveri osasi kysäistä että oletko lisäillyt nesteitä kevään aikana.
TUnnustin laittaneeni tavallista sekaan.
=> Tiivisteet kaput, 2 kpl työsylintereitä vaihtoon ja taas pelasi.
T: Nimim. vain itseäni voin syyttää.
Toukotöiden lomassa ilmestyi sama vika, mutta kytkin puolelle. Kytkimen irroitus pikkuhiljaa hiipui päivän mittaan ja lopuksi ei irroittanut ollenkaan. Aamulla kävin tsekkaamassa ja pelasi hyvin, koska öljyt oli kylmät.
Soittelin tutulle huoltomiehelle ja kaveri osasi kysäistä että oletko lisäillyt nesteitä kevään aikana.
TUnnustin laittaneeni tavallista sekaan.
-
Timppuli
JaVo kirjoitti:
Niinpä! Itseä saa syyttää jos tuostakin on tiivisteet ja ties mitä muuta sökönä. Tosin eilisen päivän kyllä pelasi kun paalaamassa olin. Katsotaan nyt miten jatkossa käy. Mistä nuo tiivisteet meni? Ja oliko iso homma vaihtaa nuo osat.?
Tuo mainitsemani 'halkaisuhoito' tarkoittaa taka-akseliston purkua molemmin puolin,akseliputket irti perän kyljistä niin saa jarrut esiin.Siellä on rengasmännät joiden tiivisteet menevät työsylinterin lisäksi.Ihan kelpo puuhastelua,osat painavia,öljyn kanssa lutikointia,jne.O-rankaat ei kauheasti maksa...työtä vaan aika lailla.
-
Timppuli
Juu tajusin mä sen halkaisuhoidon. Ajattelin vaan et oliko tuolla toisella juuri se sama homma.
No se olis sitte talven hommaa ku ei nyt kyllä ehdi laittaa konetta hoitoon! Toivottavasti jarrut pelaa vielä kiireisen ajan yli.
No se olis sitte talven hommaa ku ei nyt kyllä ehdi laittaa konetta hoitoon! Toivottavasti jarrut pelaa vielä kiireisen ajan yli.
Minun tapauksessa riitti pelkästään kytkimen työsylinterin vaihdot. Eikös tuossa ole kytkinnesteet omassaan ja jarru + perä yhteisessä säiliössä / tilassa. Olin sotkenut vain kytkimen nesteet.
Tsemppiä
Tsemppiä
Vaihda nyt ihmeessä ne nesteet kuitenkin ja päästä säiliö tyhjäksi jostain ilmausruuvista/liitoksesta ja pistä uudet öljyt sisään ja kannattaa vielä kaataa kumitiivisteitä hoitavaa ainetta sekaan voi alkaa näilläkin konsteilla toimimaan jos ei ole vielä kokonaan tiivisteet menneet.Timppuli kirjoitti:Juu tajusin mä sen halkaisuhoidon. Ajattelin vaan et oliko tuolla toisella juuri se sama homma.
-
Timppuli
Joo, vaihdoin heti seuraavana päivänä ku ne jarrut katosivat. Vaikkakin ne toimi jo ennen öljyjen vaihtoakin.Radon kirjoitti: Vaihda nyt ihmeessä ne nesteet kuitenkin ja päästä säiliö tyhjäksi jostain ilmausruuvista/liitoksesta ja pistä uudet öljyt sisään ja kannattaa vielä kaataa kumitiivisteitä hoitavaa ainetta sekaan voi alkaa näilläkin konsteilla toimimaan jos ei ole vielä kokonaan tiivisteet menneet.