seppmi kirjoitti:Mulla valmistui uusi arska pari vuotta sitten. En ole ainakaan vielä huomannut syötön lisääntymistä kuivalla vehnällä. Automaati kierrättää jäähdytyksessä 22 hrz eikä ole elevaattori mennyt tukkoon.
Muuten nuo säädöt vielä vähän hakusessa. Millä nopeudella syötät kuivatuksessa? Olen itse syöttänyt noin 12 hrz.
Oletko kuristanut ilmaa ennen uunia vai uuunin jälkeen olevalla läpällä? Onko ollut vaikutusta kuivausaikoihin?
Tota. Mulla on mekaaninen säätö kierrätyksessä. Kiertokanki tuuppaa teloja ympäri ketjuvälityksellä semmosta hammastettua pyörää ja klinkua käyttäen aina pätkän kerrallaan runsaan sekunnin välein. Tuuppausmatka säädetään kiertokangen tehollista mittaa säätämällä.
Jäähdytysaika on tunti 15 min, kiertonopeus on hiukka isompi kun lämmin lakkaa tulemasta poistoputkesta jo noin 10 min ennen. Märällä viljalla menee lähes kaksi tuntia kierrokseen.
Ilmaa kuristetaan uunin imupuolelta jos rypsiä esimerkiksi kuivataan. Pitää myös vaihtaa polttimen suutin, se kyyl eikestä 5 min kauempaa. Olen jo tilannut kollegalta semmosen säätöpellin imuaukkoon jossa jousipalautteinen peltimoottori. Sitten laitetaan termostaatti ja pikkulogiikka ohjaamaan kuivauslämpötilaa yön ajaksi, hieman kuristamalla. Lähdetään siitä, että kuristetaan vain osaa aukkoa, ettei tule riskiä hallitsemattomasta kuristamisesta.
Tommosta vanhaa on mukava värkkäillä.
Jorma kirjoitti:Jotenkin tuntuu, että kuivausilmaa ehkä menee liikaa alasäiliöön ja se nostaa syöttöä. Pitäisi kokeilla sammuttaa pohjaimuri ja katsoa onko sillä vaikutusta. Tai sitten kuristaa kuivausilmaa loppuvaiheessa.
Nyt muuten löysin Arskasta ihmeellisyyden: alimman kennon tuloilmapuolella on vipu, joka onkin tarkoitettu juuri helposti syöttimestä tulvivan viljan ehkäisyyn: Se vähentää alimpien ilmaharjojen painetta syöttölaitteille päin, kun vilja on oikein kuivaa. Pihkura kun ei oo ohjetta tohon, tämäkin selvis kun puhuin Arskan ihmisten kanssa. Noita kennoja tehdään vielä. Plantaasi-Arskako se nyt on (Vanha Kartano-Arska)
-SS-