Laahavannas vs. kiekkovannas
Valvoja: Farmari-ryhmä
Laahavannas vs. kiekkovannas
Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on kylvökoneista.
Kun nykyään on siirrytty kyntämisestä kultivointiin ja kylvökoneen vaihtoa olen suunnitellut, niin kumpikohan vannas malli olisi parempi tuollaiseen kultivoituun maahan.
Mietin että kerääkö laahavannas paljon olkia ynnä muuta roipetta vantaisiin?
Mites kiekkovantaan kestävyys? Kiviä kuitenkin lohkoilta löytyy jonkin verran.
Suorakylvökonetta en ole hommaamassa, joten ne voidaan unohtaa.
Yhtä käytettyä Tumen 3000JC -97 kävin tossa jo kattelemassa, mut en viel oikein tiedä.
Kun nykyään on siirrytty kyntämisestä kultivointiin ja kylvökoneen vaihtoa olen suunnitellut, niin kumpikohan vannas malli olisi parempi tuollaiseen kultivoituun maahan.
Yhtä käytettyä Tumen 3000JC -97 kävin tossa jo kattelemassa, mut en viel oikein tiedä.
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
Vaihdoin -96 kylvökoneeksi Tumen 3m JC:n, jossa kiekkovantaat. Oljen kanssa ei ole jäykillä savilla ongelmia, mutta hiekkaisilla tai erittäin multaisilla paikoilla joskus ollut ongelmia juolavehnän juurten kanssa. Ongelmat tosin huomattavasti pienempiä kuin laahavantaalla.
Ko. vuosimallin koneessa apulantavantaan laakerointi heikko, mutta uusissa asiaa parannettu. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen koneeseen (enhän muuten olisi uutta samanlaista ostanutkaan), kun ottaa huomioon hintaeron esim. Rapidiin.
Ko. vuosimallin koneessa apulantavantaan laakerointi heikko, mutta uusissa asiaa parannettu. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen koneeseen (enhän muuten olisi uutta samanlaista ostanutkaan), kun ottaa huomioon hintaeron esim. Rapidiin.
Re: Laahavannas vs. kiekkovannas
Kevytmuokkausta oon harrastanu sen verran, kun on pakko ollu. Pääasias kierreteräkultivaattorilla, mutta viime syksynä ajoin hankmolla. Kylvökoneena Tumen 3m JC laahavantaalla. Kylvökoneen kanssa ei oo ollu ongelmia kultivaattorin jäljiltä. Äes on ollu se hankalempi tapaus, se on tahtonu tukkia aika laillakin. Maalaji pääosin Hs.marklain kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on kylvökoneista.
Eihän tietysti kevytmuokkauksen jälkeen kuuluis äestä enää käyttääkkään
Saas nähdä miten hankmon muokkausjäljen kans käy keväällä
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
Tulevaisuus vain on vetovantaan,,,,
http://www.horsch.com/download/pdf/sprinter_st_uk.pdf
Kolmella rivillä on tukkeutumaton vaikka kevytmuokattua,,,, eli kiekkovantaan tukkeutumattomuus näin saavutetaan vetovantaalla.
Täyttää viisaiden oppien vaatimuksen kylvö koskemattomaan pohjamaan päälle toisin kuin kiekkovannas heittää jyvän tyhjänpäälle jne,,,,
Kaksikerros kylvö mahdollinen, ei sitä samaa putkea kylvävien parjattua poltto vaikutusta jne,,,,
http://www.horsch.com/download/pdf/sprinter_st_uk.pdf
Kolmella rivillä on tukkeutumaton vaikka kevytmuokattua,,,, eli kiekkovantaan tukkeutumattomuus näin saavutetaan vetovantaalla.
Täyttää viisaiden oppien vaatimuksen kylvö koskemattomaan pohjamaan päälle toisin kuin kiekkovannas heittää jyvän tyhjänpäälle jne,,,,
Kaksikerros kylvö mahdollinen, ei sitä samaa putkea kylvävien parjattua poltto vaikutusta jne,,,,
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
Tarkoitat niitä Tuumen nauhakylvö vantaita,,,,,?
Niillä ei kone väljene vaan tulee entistä ahtaammaksi läpäisemään olkea ym röhnää kuin jos laaha tai kiekkovantaisena,,,,
Tässä Horsch systeemissä löytyy väljyyttä joka suuntaan.
Patentoitua tietoa lisää;
http://www.horschanderson.com/amach.htm
Niillä ei kone väljene vaan tulee entistä ahtaammaksi läpäisemään olkea ym röhnää kuin jos laaha tai kiekkovantaisena,,,,
Mitenkäs tumen vantaat meni maahan tuollaisen kultivoidun maan kanssa?Kevytmuokkausta oon harrastanu sen verran, kun on pakko ollu. Pääasias kierreteräkultivaattorilla, mutta viime syksynä ajoin hankmolla. Kylvökoneena Tumen 3m JC laahavantaalla. Kylvökoneen kanssa ei oo ollu ongelmia kultivaattorin jäljiltä. Äes on ollu se hankalempi tapaus, se on tahtonu tukkia aika laillakin. Maalaji pääosin Hs.
Eihän tietysti kevytmuokkauksen jälkeen kuuluis äestä enää käyttääkkään![]()
Ilmeisesti ihan hyvin Äkeellä pehmitettyyn maahan.
Oletko kokeillut ilman äestystä?
Vähän vastaava tilanne olisi edessä ensi keväänä. Täytyy varmaan harventaa äkeen piikkijakoa, ettei tukkeutuisi.
-
Luigi Cardani
- Luokka: Puutarhatraktori
Löytyy väljyyttä joo, riviväli 25cm. Eiks se ole jo pikkasen liikaa Suomen olosuhteisiin?perfekt kirjoitti:Tarkoitat niitä Tuumen nauhakylvö vantaita,,,,,?
Nyt kannattaisi varmaan järjestää sellanen esittelykierros, jotta halukkaat arvaisivat tilata koneensa kevääksi.
Mielenkiintoinen juttu Simban sivuilta, maahantuoja suomessa: THOY Tallinna, Estonia.
Niin alkuperäiseen asiaan; itsellä ei ole laahavanteiden kanssa ollut mitään ongelmia kevytmuokatulla pellolla. Kone on Juko, jossa ilmeisesti hiukan Tumea avarampi vantaisto. Äestäminen on ollut isompi murhe.marklain kirjoitti:Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on kylvökoneista.
Kiekkovannas on kallimpi ylläpitää kuin laahavannas ja molemmat vaatii muokkauksen ennen kylvöä, että maa saataisiin "juoksevaksi"
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
Mullakin on 'vain' laahavannas-Tume eikä ongelmia kevytmuokatun maan kylvämisessä. Tuskinpa tulee vaihdettua lähiaikoina, varsinkaan kun rypsinviljelyä joutuu ilmeisesti lisäämään 
Tänä talvena olen rakennellut pyöränvälipakkerin ja pidemmän vetorungon, jonka alle on tarkoitus sovittaa pari ruoteellista leveitä S-piikkejä, crossboard-lata ja jälkiäes. Kaikki erikseen käytettävissä. Saas nähdä meneekö projekti ihan munille, vaikka ei sillä niin suurta väliä ole. Näin iso poika vaan ei kehtaa leikkiä legoilla
Tänä talvena olen rakennellut pyöränvälipakkerin ja pidemmän vetorungon, jonka alle on tarkoitus sovittaa pari ruoteellista leveitä S-piikkejä, crossboard-lata ja jälkiäes. Kaikki erikseen käytettävissä. Saas nähdä meneekö projekti ihan munille, vaikka ei sillä niin suurta väliä ole. Näin iso poika vaan ei kehtaa leikkiä legoilla