Uutta linkoa

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja ose » 04 Marras 2007, 14:12

Alle 100 hv traktorin perään pitäisi laittaa uusi linko kokoluokassa 250 cm
Mihin linkoon menee suojalumi sisään ja mistä se tulee vielä uloskin?
ose
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:11
Paikkakunta: Ruukki

Lukematon viestiKirjoittaja Viikonloppu viljelijä » 04 Marras 2007, 22:13

Itelläni on Esko 240. Linko on vuodelta 1998, joten kehitystä on saattanut tapahtua. Lumi menee sisään hyvin kun pakkasta on -0,5 tai enemmän.
-0,5 asteen ja nollan välillä lumen saa menemään läpi kun tiputtaa ajonopeutta ja lisää kierroksia niin että hirvittää. Lämpötilan ollessa nollassa tai plussan puolella lunta ei saa millään sisään.

Sitten kun lumen pinta jäätyy( pohja saa olla kuinka sohjoa tahansa), se menee ilman ongelmia läpi.

Lingossa olevista "turvatorvista" on ollut pakko ottaa alapuolen ritilä pois. Se oli liian tiuha eikä kostea lumi mennyt läpi.
Viikonloppu viljelijä
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Marras 2007, 20:30
Paikkakunta: Uusimaa

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 04 Marras 2007, 22:25

Tuleeko linko pääasiassa metsäteille vai taajamiin ja pihahommiin?

Ekaan vaihtoehtoon kait Huki paras. En tiedä että riittääkö traktorin teho ja käyttöä pitää olla vähän enemmän, koska ei ole halpa.

Tokaan joku poikittaisruuvinen. Tuttavalla on pitkittäisruuvilla ole Näppä ja nuoska pitäis mennä hyvin läpi, mut melkein jokainenhan kehuu omaansa :wink:
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 04 Marras 2007, 22:43

Ittellä Eskon 252 käytössä ja plussaa siinä on että se imee sisäänsä nuoskalunta melko hyvin koska siirtokierukka tulee melko eteen ja on suht tiheä. Tosin jos nuoskalunta vetelee kasaan ja tukkii sillä kierukan niin vaatii melkoisen voimanpiikin pistää linko taas pyörimään.

Miinusta melko letkusta rungosta (ajatellen satunnaista metsätien aurausta tms. joissa vaarana että siivet tökkäävät kiviin tai kantoihin), aivan liian pienistä lumen ulostuloaukoista jotka rajoittavat lingon tehoa ja möttörautaisesta voa tapista.

Huki on varmaan hyvä, mutta vähän turhan järeä pelkkiin pihojen linkouksiin. Muuten on fiksusti tehty linko ja varmaan suht kevyt pyörittää.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja Konimus » 05 Marras 2007, 13:13

Jos käyttö on rankkaa kuten metsäteiden yms linkousta missä voi olla tätä "jäykempää" tavaraa, olisi oma valintani Huki. Jos taas perushommaa pihojen/teiden puhdistusta silloin katsosin Näppää, TR:ää tai näitä Eskon uusia Booster linkoja. Itellä käytössä TR-250 johon olen ihan tyytyväinen. Kaarevien sivujen ansiosta menee myös nuoska sisään ja tulee vielä uloskin. Näppä oli toisena vaihtoehtona, mutta sen hankinta kaatui silloin omalla kohdalla pitkään toimitusaikaan

Huki -> http://www.oulaistenmetallityo.fi/
Esko -> http://www.nokka.fi/index.php?id=12
TR -> http://www.varilasteel.com/

Näpälle en nettisivuja löytäny, sitä valmistaa kuitenkin Näädänmaan Metalli Varkauden itäpuolellla
Konimus
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Syys 2006, 14:14

Lukematon viestiKirjoittaja ose » 05 Marras 2007, 22:21

Käytössä on nykyisin neljä eri linkoa, Esko 252 toimii parhaiten nuoskalumessa ja on omiaan ahtailla pihoilla ja kapeilla väylillä, miinusta isohkosta tehontarpeesta lumimäärään nähden, Esko 312 on isompien teiden linko, ei ihan niin hyvä nuoskassa mutta jos voimaa on tarpeeksi pesee Hukin tehossa. Huki toimii isoilla teillä ja metsäteillä, ei ole arka vieraille esineille, taajamassa sillä ei ole aamuyöstä mitään tekoa sillä ja jos sen erehtyy pysäyttämään niin voi sitä kalinaa...Sitten on vielä Kunto suurteho "maailmanpyörä" jolla mennään perä edellä umpeen jos on tarvis. Uusi Esko 2252 Senior on ilmeisesti seuraava "pikkulinko" jonka tehontarve on saatu kuriin alennusvaihteella. Hyvää vahvistusta sain lingon ostoon.
ose
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:11
Paikkakunta: Ruukki

Lukematon viestiKirjoittaja zetka_voimaa » 08 Marras 2007, 21:34

Esko meelä on linkona ja hyvinhän tuo on kestäny meijän linkoomiset 8) :wink:
Avatar
zetka_voimaa
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Syys 2007, 21:14

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja kuulapää » 09 Helmi 2010, 14:36

Päivtyksiä näihin edullisemman hintaluokan linkojen kestävyyksistä. Tiedossa on, että Huki, Leppä ja Näppä ovat omaa luokkaansa, mutta näitä edullisempaa vaihtoehtoa katsellut, (TR-250, Esko 2252 yms.). Kukaan onnistunut ostamaan hyvää käytettyä linkoa?
kuulapää
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 177
Liittynyt: 23 Marras 2006, 14:47

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 09 Helmi 2010, 16:28

sori, kun käytän samaa otsiokkoa näiden järeempienkin linkojen kyselyyn.

esko 300 on ollu meillä vuodesta 1987. muutaman kerran revenny kahtia ja 3 sisuskalut vaihdettu. 3voa tumppia ja yhdet rattaat kulmavaihteesta. nyt 312:n kierukka /paksumpi akseli ja laakerit) kestäny ihan hyvin. muutenki kilometreihin nähden (n.10 000km) kestäny hyvin.

tänä talvena ollu huonoa tuuria kun linkoon menny pari kiveä ja yksi 3m koivuropsi...
----

linkous paikkojen huonontuessa huki on käyny mielessä. onko eroa tienopeuksissa eskoon? tiellä tuota eskoa pääsääntösesti vedetään, mutta metsäteiden aurauksia vois olla enemmänkin. esim. haketuslaanit ois hyvä saada lingolla puhtaaksi jos lunta on tulevaisuudeskin näin paljo. missä hinnoissa huki on?
-----
yhtenä vaihtoehtona mulla on "teittisen linko" valmisteaan iitissä. suorat seinät ylhäältä alas. kaikki osat "heiluvia", myös heittosiivikko. koko linko alta auki, myös heittosiivikon pohja (olenkin aina ihmetelly miksi heittimen pohja pitää koteloida?) teittisen lingossa myös lingon puhallus hoidettu ihan alareunasta, vie vähän tehoa.

tästäki ois kiva kuulla kokemuksia. kaverit sitä kyllä kehuu...
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 09 Helmi 2010, 21:06

[
yhtenä vaihtoehtona mulla on "teittisen linko" valmisteaan iitissä. suorat seinät ylhäältä alas. kaikki osat "heiluvia", myös heittosiivikko. koko linko alta auki, myös heittosiivikon pohja (olenkin aina ihmetelly miksi heittimen pohja pitää koteloida?) teittisen lingossa myös lingon puhallus hoidettu ihan alareunasta, vie vähän tehoa.

--ei kai kiinteää heittosiivikkoa voi tehdä alta auki olevana,se kun käy maahan kiinni niin aina vaurio,murtopultti poikki tms.Heiluriteräsysteemi eri juttu.
--noista lingoista sen verran,että Eskon vaihdoin Alatalkkari alennusvaihteelliseen linkoon kun Esko ei kestäny nivelakslit eikä siivikon murtopultit.Nivelakselit hajos suuren kulman takia,Eskossa VOA tappi matalalla mun vetokoneissa suhteessa liian korkealla.Ei varmaan ongelma 100 hp ja alle traktoreilla.Siivikon murtopultit katkes taas liian kovan tehonsyötön+kivien ansiosta.Hydraulinen luukkujen hallinta oli kans lapsellinen.Yksi sylineteri+vivusto
--tämä Alatalkkarikaan ei varmaan urakkalinko oikein ole,mulle riittävä.Olis vaan pitäny ottaa levykytkinakseli,murtopultit katkeaa liian helpolla.Alennusvaihdesysteemi ihan hyvä,akseli melkein suorassa eikä ihan mahdottoman kokoinen tartte olla.Pienellä teholla kulkee,tosin 540 voalla ei lumikaan lennä kovin kauas,riitävästi kyllä.
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 10 Helmi 2010, 16:19

Hukilla on tullu linkoiltua jonkun verran metsäautoteitä ja pihoja, veturina 6400 Valtra. Aika huolettaa saa päästellä sellastakin tietä missä polannetta ei ole eli kiviä sun muuta tavaraa torvesta lentää. Iltasella mukavasti kipinät näkyy. Monta vuotta ollut samanlaisessa käytössä, eikä ole tullut minkäänlaisia vaurioita. Erittäin kestävä linko siis. Myös nuoskalumi lentää jollain lailla, vauhtia kun vaan vielä pääsee pitämään. Hukissa on myös kaikki osat niitä "heiluvia". Molemmat puolen luukut ovat hydraulisesti hallittavia,(ilmeisesti ei kaikissa malleissa) joilla voi vähän myös sitten ohjailla suihkua alemmas tarvittaessa, tai vaikka laittaa molemmat luukut hetkellisesti kiinni ottamatta ulosottoa pois päältä. Kyseisen lingon hinta oli muistaakseni hankittaessa noin 4000€, nykypäivän hinnoista en osaa sanoa.
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 13:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 10 Helmi 2010, 20:45

Ittellä tilanne päivittynyt edellisestä viestistä senverran että nyt on käytössä levein Huki, onko se nyt 260 tai 270 leveä uutena. "uutena" siksi että ainakin itselläni on siivet jo päässeet hieman leviämään vaikka veturina on "vain" 6850 ja yleensä vielä ilman ketjuja. Jouduin tuon leveimmän mallin ottamaan ku oli viimeinen edellisvuonna tilattua sarjaa ja seuraavat kapeammat mallit olisivat maksaneet 4500 verolla kaksi vuotta sitten. Tuo maksoi 4100 verolla ja sain 1600 euroa hyvitystä 252 eskosta. Ja ei ole ollut eskoa ikävä hetkeäkään. Muuta hyvää en siitä keksi kuin että lunta se veti sisäänsä hyvin olipa sitten suvilunta tai muuta. Eskossa oli Hukiin verrattuna mm. huonompi maalaus, mitälie huonolaatuista alkydimaalia kun haalistui muutamassa vuodessa ihan vaaleanpunaiseksi.

Hukiin tein senverran parannusta että laitoin rasvanipat kaikkiin liikkuviin niveliin. Nivelöity siirtosiipi tekee kovassa lumessa paljon liikettä ja rauta rautaa vastaan vesi välissä kuluttaa nivelen äkkiä löysäksi.

En ymmärrä ongelmaa hukin kolinasta sammuttaessa, eihän traktorikaan äänetön ole ja siihen verrattuna ei kolina paljoakaan luulisi asukkaita haittaavan.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja mf » 11 Helmi 2010, 14:06

Meillä ollut noin 5 vuotta leppä 255 ja silloin maksoi noin 2000€ minusta siinä on tolokusti tehty linko ei ole siivet revenneet eikä ole murtopulttia mut levykytkimellä oleva aksi.
Nuoskalumi menee läpi jos tiestä lähtee polannetta mukaan muuten vaihtelevasti koska kierukka on liian ylhäällä maasta (10cm)
Pulttikiinitteiset terät ovat plussaa. kolmannet ovat menossa alle, nyt laitan 9mm verkkoterät.
mf
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:00
Paikkakunta: Kainuu

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja zape » 12 Helmi 2010, 14:26

Jos aurailee metsäteitä enimäkseen, ei täältä löydy kunnollista tehdastekosta lumilinkoa niihin hommiin, ainut sinne päin on HUKI, mut siinäkin olis parannettavaa. Sikäli hyvä hukissa, että hinta laatu suhde kohdilla, paino kertoo jo paljon kestävyydestä. Olen korjailut ihan tarpeeksi erimerkisiä linkoja ja itse kaksi linkoa ihan alusta asti itse tehnä ja nää on kumpikin kovassa käytössä. Lingon kestettävä kiviä jauhaa murskeeksi ja puuta pieksää hakkeeksi, muuten sitä saat koko ajan korjata. Viimesin linko, minkä tein painoltaan puolitoista tonnia, raaka-aineet 700weldoxia 1200mm halkasialla olevat sisuskalut, kuudella syöttösiivellä ja seitsemän heittosiipee ja kaikki voideltavia, vartavasten peurankonepaja teki alennuslaatikon. Käyttö määrään nähden ollaan oikeilla jäljillä rakenteen osilta. Nyt ollut työn alla esko booster linko(se isompi malli), se meni ensimmäiseen talveen ihan romuksi, kävi tehtaalla takuu korjauksessa, mut ei ne osanneet oikasta ravinpuolen siipee suoraksi, vaihtovat uudet sisuskalut vain. Heti tehtaan korjauksen jäliltä purin oikasin runkon ja vahvistin paksulla rhs vetopalkin, heittosiivikon siivet vahvistin, sit lingottu paritalvee city aurauksia, muutamat takalaakerit hajottana.Nyt remoitoitu uudestaan syöttösiivet ihan solmussa, paskaraudasta tehty, heiluri reijät täytöhitsattu ja koneistettu, laitettu laakeri helat rasvanipat, lapojen kiinnityksiä lisätty..ym eikä siitä saa tekemälläkkään kestävää myllyä. Muuten olis tehokas lunta mättämään, mut pilattu heikolla rakenteella. Leppä linkoja, voi pitää melkein vitsinä... mikä laakerisyöppö.. liijan pieni 200 heppasille koneille.
zape
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 21:07

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja SPH1 » 14 Helmi 2010, 01:01

En tiedä voiko Leppää ihan vitsinä pitää. Tuskin sitä on tarkoitettukaan 200 heppaisten koneiden perään. Kotipaikan naapurilla ollut Leppä vuosikaudet ja hyvin tuo näkyy pelaavan. En sitä itsekkään ostaisi jos tarvitsisin linkoa metsäteiden aurausurakointiin, siihen Hukin tapaiset parempia. Mutta normi aurauksiin ihan toimiva peli ainakin jos vertaa muihin vastaaviin. Kaiken saa tietysti hajalle.
SPH1
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 23:35

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

MAINOSPAIKKA