EK-traktori lumitöihin?

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jan79
Luokka: yli 200 hv

Re: EK-traktori lumitöihin?

Lukematon viesti Kirjoittaja jan79 »

Mietin tuota linko/lana asiaa..

Puhutaanko tällä palstalla vain lingon puolesta? Itse iskin silmäni tuollaiseen esim. Jykevän lanaan jossa terä ja puomi kääntyy hydraulisesti.. Eikö tuollaisella tekisi jo kunnon jäljen vai onko linko ainut oikea vaihtoehto? Tuntuu lingoissa olevan hieman sitä vikaa että piha-alueilla/teillä kun joutuu lunta kasaamaan linkoon, alennusvaihteisto on ainut mikä saa lumen taas lähtemään ettei kone hyydy.. Ja nuoskalumessa taas lingoilla enemmän tai vähemmän ongelmia :shock:

Joo tiedän että lingolla saa lumen heitettyä kauniisti pidemmälle mutta lanalla ei ole noita nuoska ongelmia yms.

Mikäli lanassa on tuo puomin kääntö, eli lanan saa ulottumaan koneen ulkopuolelle, onnistuuko lanan kanssa madaltamaan penkkoja niin että ei laske lanaa alas, vaan nostaa sen sivulle ja ylemmäs, näin se työntää penkan päällystä kauemmas.. Mikäli joku ymmärtää mitä tarkoitan, onko se niin mahdollista vai onko siihen jokin este?
3070 E
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 3070 E »

Osuit ensi kerralla oikeaan merkkiin, on nimensä veroinen ja on ympäri vuotinen kone, voi touhuilla kesälläkin.

Mikäli lanassa on tuo puomin kääntö, eli lanan saa ulottumaan koneen ulkopuolelle, onnistuuko lanan kanssa madaltamaan penkkoja niin että ei laske lanaa alas, vaan nostaa sen sivulle ja ylemmäs, näin se työntää penkan päällystä kauemmas.. Mikäli joku ymmärtää mitä tarkoitan, onko se niin mahdollista vai onko siihen jokin este?

Ja kyllä tuonkin pitäisi onnistua, on kuulemma monet sitä tehneetkin.
[[cummins]]

Lukematon viesti Kirjoittaja [[cummins]] »

mutta lingolla tulisi kerralla tie auki ja mahd.penkat pois. :wink:
jan79

Joo, lingossa on etunsa kyllä mutta.. Lanan kanssa ei olisi nuoskalla ongelmia, eikä tarvitse miettiä mihin päin lumen viskaa. Ja lanassa lienee vähemmän hajoavia osia?? Jotenkin tuo lana tuntuu yksinkertaisemmalta työkalulta eli sehän sopii minulle.. :mrgreen: Joten mikäli joku ei puhu ympäri niin taidan kääntyä lanan puoleen..

Niin kait tuo jykevä pitäisi olla aika kestävä. Ainakin hintansa puolesta.
Hervast
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Ja en minä noista lumihommista senkummemmin tiedä kun tuntuvat jatkuvasti tappiolla pyörivän :) Mut joskus on vaan auraillessa tullut sottailtua että mikä olis semmonen järkevä paketti jolla hommat sais tehokkaasti tehtyä ja ei raha olis kiinni turhissa koneissa pihan perällä.

Tuo lana/linko hommakin riippuu ihan lumenmäärästä normitalvena. Jos vaikka 70 % lähdöistä saa hoidettua lanalla ja loput lingolla niin sitten kai menis vähä yksinkertaisempikin linko siinä hommassa. Ja jos ei tarvi metsäpolkuja aurailla, niin lingon ei tarvi olla ihan järeimmästä päästä.

Muutenki aika kovaa hommaa tuo lumitouhu niin koneille kuin kuskeillekin, hattua nostan kuskeille jotka kaupungeissa ja teollisuuspihoilla jaksaavat 20 tuntia putkeen pyöritellä ja olla samalla riittävän valppaina jotta ei vahinkoja satu.
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Sesonkihommien aatelia. 80-luvun alussa kun joskus tuli lumitöitä tehtyä henk.koht, niin palkkaäijätkin usein nukkuikin koneen kopissa. Semmosia pieniä pätkiä. Verottaja tykkäs. Progressio laskettiin silloin hiukan erilailla kuin nyt.

En kyllä enää pystyis kuluja kuolettaa tällä fyysisellä kunnolla lumitöillä. Nuorten rämäpäiden jolppien hommaa se on. On tehty lisäksi tota byrokratiaa sen verta, että pitää olla nykyään toimisto koneen kopissa mukana ja lakisääteisillä kursseilla pitää myös rampata. Isommassa firmassa riittää kun yksi tekee noita hommia, mutta yhden miehen puljussa on paha revetä moneen suuntaan.

En oikein lämpene noille yhden koneen yrityksille. Siinä joutuu ihan orjaksi ja on ihan täysin lainsuojaton. Kannattaisi nostaa hiukan rimaa, jos yrittäjäksi aikoo. Kyllä palkollisena saa paremmat liksat, edut ja työolosuhteet, kuin yhdenmiehen firmassa. Kannattaa mennä alan töihin joka tapauksessa hiukan hakemaan tuntumaa ensin.

Viisas pääsee vähemmällä, ja sen lisäksi, hiki syö aivoja.
jan79

Onko joku perustamassa tässä jotain firmaa? :lol: En ainakaan minä.. Lumihommat olisi ainakin minulle ihan bonushommia.. Enkä nyt ihan joidenkin pihateiden ym lumitöitä niin suuren firman hommina pidä..
zetor8045

Lukematon viesti Kirjoittaja zetor8045 »

Hervast kirjoitti:Ja en minä noista lumihommista senkummemmin tiedä kun tuntuvat jatkuvasti tappiolla pyörivän. Mut joskus on vaan auraillessa tullut sottailtua että mikä olis semmonen järkevä paketti jolla hommat sais tehokkaasti tehtyä ja ei raha olis kiinni turhissa koneissa pihan perällä.

Tuo lana/linko hommakin riippuu ihan lumenmäärästä normitalvena. Jos vaikka 70 % lähdöistä saa hoidettua lanalla ja loput lingolla niin sitten kai menis vähä yksinkertaisempikin linko siinä hommassa. Ja jos ei tarvi metsäpolkuja aurailla, niin lingon ei tarvi olla ihan järeimmästä päästä.

Muutenki aika kovaa hommaa tuo lumitouhu niin koneille kuin kuskeillekin, hattua nostan kuskeille jotka kaupungeissa ja teollisuuspihoilla jaksaavat 20 tuntia putkeen pyöritellä ja olla samalla riittävän valppaina jotta ei vahinkoja satu.
Me ei ainakaan tappioksi tehdä mitään.... Suuri osa pihoista on kerta tai koko talven urakoita ja urakat on alkujaan laskettu kestämään 42 aurauskertaa ja niihin on joka vuosi tullut korotusta ja kerta pihoilla on kyllä aikaa tahkota useampikin tunti vaikka ei menisikään kuin yksi :wink: Jan jykevään ne päätylevyt jos pihoja tahkoat...
jan79

zetor8045 kirjoitti: Jan jykevään ne päätylevyt jos pihoja tahkoat...

Joo.. ajattelin kyllä myös noita päätylevyjä, kiitos vinkistä :mrgreen:

Pakko vielä todeta etten tosiaan ole mitään yhden koneen yritystä perustamassa, minulla on ihan toinen leipätyö. Mutta mikäli kone on pihassa, ja varustus antaa mahdollisuuden tienata talvella jotain, jokainen euro mitä jostain pihatien auraamisesta tulee, on vaan ylimääräistä.. Mutta ennenkuin voin hankintoja tehdä, täytyy realisoida hieman nykyistä ajoneuvokalustoa..
zetor8045

Lukematon viesti Kirjoittaja zetor8045 »

jan79 kirjoitti:
zetor8045 kirjoitti: Jan jykevään ne päätylevyt jos pihoja tahkoat...

Joo.. ajattelin kyllä myös noita päätylevyjä, kiitos vinkistä

Pakko vielä todeta etten tosiaan ole mitään yhden koneen yritystä perustamassa, minulla on ihan toinen leipätyö. Mutta mikäli kone on pihassa, ja varustus antaa mahdollisuuden tienata talvella jotain, jokainen euro mitä jostain pihatien auraamisesta tulee, on vaan ylimääräistä.. Mutta ennenkuin voin hankintoja tehdä, täytyy realisoida hieman nykyistä ajoneuvokalustoa..
Mukavaa hommaahan tuo lumihomma on tuolleen täytehommina ja saa aivot pistää narikkaan... Jos ne vaan on edes sieltä on muistanut ottaa... :lol:
jan79

zetor8045 kirjoitti: saa aivot pistää narikkaan... Jos ne vaan on edes sieltä on muistanut ottaa... :lol:

No, sitä on välillä liikkeellä.. Aina vaan ei voi muistaa..
jan79

Hervast kirjoitti:
Joku 6x10 sarjan jontikka olis kyl mukava peli ikäisekseen, mut kestävyydestä en sano mitään kun ei ole kokemusta. Ihmeesti kyllä ihmiset on niistä pääsyillään kun lähestytään 7000 tunnin seutuvia ?

Itse huomannut saman. Olen pitänyt Jontikkaa kestävänä ja hyvänä pelinä ja hyvä varmaan onkin mutta entä kestävyys?
Jamal
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Jamal »

Tässähän ei siis olla tekemässä kovin isoa bisnestä lumihommilla, vaan oma piha siistiksi ja naapurit ilosiksi, vai? Eli yksi aurausreissu ei kestäisi kuin jonkun tunnin, pari kolme ehkä?

Omiin auruusiin kuuluu oman tilakeskuksen pihat, pihatie (500m), muutaman naapurin (pari ok-taloa+vanha maatilapihapiiri) sekä silloin tällöin 3km metsäautotien pätkä =parin tunnin reissu. Kalustona on MF 3060 mekaanisella suunnanvaihtajalla ja Lepän linko. Tuollaselle määrälle ei mielestäni tuon kummoisempaa yhdistelmää tartte, eli ei siis edes etukuormaajaa, ja hydraulinen suunnanvaihtaja on kyllä todella hyvä ja mielekäs, mutta ei välttämätön.

Lumilinko vai lana? Itse ehdottaisin linkoa, jonka lisäksi etukuormaajassa olisi leveä lumikauha. Lingon kanssa ei kerry suuria penkkoja, kuten lanalla, ja lisäksi lanan kanssa joutuu enemmän miettimään mihin lumimassan työntää pihoissa - lingolla voi vetää lumen jonkin metsän laitaan ja ampua sen sinne tasaiseksi kerrokseksi. Lanalla on myös hankala kuljettaa lunta ilman päätylevyjä. Suojalumella, kun lingolla ei lumi mene läpi, voi tuollaiset pienemmät alueet ajaa lumesta pelkällä lumikauhalla - joillakin tiloilla, isoillakin, on ainoana aurausvälineenä pelkkä lumikauha. Pidemmät tiet ovatkin sitten ongelmallisia.
Lanaa kyllä on helppo puolustaa sillä että sillä pärjää koko talven, oli sitten nuoskaa tai lunta.

Ja se linko kyllä pyörii varmasti kaikilla yllä ehdotetuilla koneilla, jos ei nyt aivan jotain ammattilaisluokan "pro"-linkoa osta. Ja jos ei pyöri, ajetaan hitaammin. Tai nostetaan linkoa ja otetaan useammassa erässä. Mutta tuollainenkin tilanne tulee vastan vain joillain koko talven auraamattomilla osuuksilla.

Mielestäni sähköinen nostolaite on enemminkin miinusta kuin plussaa, jos jonkin vanhemman käytetyn hankkii. Esimerkiksi NH:n "klik-klak" -nostolaite on pienestä jähmyydestä huolimatta riittävän nopea ja yksinkertainen ja ennenkaikkea toimintavarma keksintö. Noihin sähkövehkeisiin kun voi ajan kanssa tulla ihan mitä vain, syyt varmaan arvaat.

Sen 705 varustaminen on etukuormaajalla kuullostaa minun korvaan jopa ihan järkevällä, konehan on ennestään tuttu ja ilmeisesti mitään valittamista siitä ei ole. Etukuormaajat ovat kyllä arvokkaita, mutta halvimalla taitaisit päästä silti tällä tavalla. Lisäksi aina välillä näkyy myynnissä käytettyjä etukuormaajia, joiden hinta on jo vähän vähemmän suolainen.
Se etukuormain voi olla myös pidempiaikainen investointi, sillä sen voi siirtää myös seuraavaan traktoriin, tietenkin sillä ehdolla että koneen koko ei kasva potenssiin kaks jne. Ei se siis ole välttämättä loppuikäänsä kiinni siinä koneessa mihin tehtaanmiehet sen kiinni laittavat.
Ja onko ek edes aivan välttämätön? Hyvin pienissä lumihommissa pärjää ilmankin. Noh, ek on kyllä muuten niin monipuolinen laite, että kyllä se taitaa olla hankinnan arvoinen.

Entäs se traktori sitten.

Jos se hydraulinen suunnanvaihtaja on ostoslistalla, voi sen hyvän ja halvan koneen löytyminen olla jo aika tuuripeliä.
Paljon parjattu Valtran A-sarja olisi yksi mahdollinen vaihtoehto, yksinkertaista tekniikkaa ilman suuria hienouksia = yksinkertaisempaa huollettavaa. Uuden A-sarjalaisen hinta ei nyt niin kaukana ole tuosta 30k€, ja siinä tulisi mukana 3v takuu. Lisäksi nappikytkin tuo vähän helpotusta siihen kytkimen polkemisrumbaan.

Tuo MF 4255 kyllä kuullostaa ihan hyvältä paketilta, ja noin vähillä tunneilla. Tunnit ei vaan aina kerro kaikkea, voi olla jo pommi tuokin, mutta tuskinpa. Taitaa tuossa mallisarjassa jotkut olla hyvinkin kestäviä, kun taas toiset tuntuvat viihtyvän enemmän huollossa kuin töissä? Ja se jousi sinne lootaan ei maksa kuin muutaman euron, mutta traktorin katkaisusta aiheutuvat työt €€€€.

Tulipas tekstiä :mrgreen:
jan79

Kiitos oikein asiallisesta ja perusteellisesta vastauksesta Nimimerkki Jamal. Totta on se että jonkun mielestä leluksihan se kone minulle tulee. Omat alueet ja ehkäpä muutamat pihat/pihatiet.. Tietenkin talvi määrittelee kuinka paljon kysyntää lumimiehille on. Jos oman koneen ja työn hinnoittelu on kohdillaan, mikä asiakkaalle tarkoittaa aika usein "edullista", lumisena talvena saattaa reviiri laajentua yllättäenkin, tai niin ainakin uskon ja toivon.

Itse mietin myös tuota linkoa pitkään.. Lingossa on puolia joita ei voi korvata lanalla. Juuri se lumen heitto penkkojen yli.. Tulin vaan, ainakin tällä erää, siihen tulokseen että ehkä hydraulinen lana on minulle enemmän käteen sopiva. Tosiaan niillä päätylevyillä tietenkin. Ja tässä tietenkin EK apuna. Tietenkin jos siltä alkaa tuntumaan ja aurauksista jääkin jotain käteen, voi sitä linkoa miettiä myöhemmin uudestaan.

Niin, itse tosiaan kinnostuin New Hollandiin ensin lähinnä hinnan perusteella. n.30 000 puolin ja toisin hintaan on tarjolla pienempiä Nyykkäreitä joilla tunteja jopa alle 2000. Itsellä ei kertakaikkiaan MITÄÄN käsitystä eikä kokemusta Nyykkäreiden kestävyydestä tms. Joku täälläkin huuteli että varmasti kestää, enkä sitä epäile mutta entä varaosien hinta? Taitaa kuitenkin esim valmetin ja massikoiden rinnalla on melkoisen marginaalimerkki tuo New Holland. Se taas vaikuttaa kaikkeen, esim jälleenmyyntiarvoon? Joo, taidan miettiä jo liikaa asioita eteenpäin nutta kuitenkin. Totta sekin että mitä enemmän sähkölaitteita, sitä suurempi riski jonkin paikan hajoamiseen..valitettavasti.

Minulla ei ole ollut mitään tiettyä konevaatimusta. Mahdollisimman kestävä, yksinkertainen ja edullinen huoltaa/korjata, siinä varmaan tärkeimmät.. Mielessä on käynyt myös sen vanhan 705:sen varustaminen etukuormaajalla mutta tosiaan.. käytetytkin etukuormaajat on melko "älyttömissä" hinnoissa? Ja kieltämättä vallun etupainoitteisuus kuten tällä palstallakin on tuotu jo esiin, ei puolla käytäntöä. Tuo hydraulinen suunnanvaihto tuskin on välttämätön mutta mikäli yhtään enempää olisi aurauksia, kyllä sitä saattaisi tulla ikävä nopeasti?

Tuo kolmenkympin hinta A-Valtralle ei sisällä etukuormaajaa?? Siihen Ek keulalle ja hinta pompsahtaa kauhan kanssa lähemmäs 40:ä? Niin ja vielä se lana perään.. Muutenhan uusi olisi tosiaan aina uusi.

Sitä vartenhan olen täällä kysellyt millainen peli tuokin 4255 Massikka oikein on :mrgreen: Itse ainakin olen luottavaisempi mitä vähemmän ajomääriä.. Tulee siis jousen vaihdolle hintaa jos koneen joutuu katkaisemaan..?
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Tuos huoltohommiin perehtyneen kaverin kanssa tuli puhetta jontikan varaosista ja tuntuu niissä hintaa olevan. Valmetissa käytettyjen carraron akseleiden osien hintoja usein parjataan, mut jonnen zf:ään navan laakerit ja tiivisteet maksaa kuulemma vielä tuplat mitä carraron osat. Ja on osattu käyttää suojattuja kokoja mm. öljytiivisteissä. Myös muilla pisteosilla hintaa, joten se osaltaan selittänee vaihtointoa ?

Mut sellainen juttu tuli mieleen, kun itselläni on 260 leveä perälevy ja huki linko, niin paljon mieluummin minä otan lingon traktorin perään kuin takalevyllä alan pihoja putsaillessa kikkailemaan. Tuntuu että siinä on kroppa paljon suuremmalla rasituksella kun joutuu ranka vinossa kattelemaan taakse peruutellessa ja lumia auratessa. Tieltä polanteita ajaessa on levy hyvä kun homma joutuu ja ei tarvi kokoajan vahtia mitä perässä tapahtuu.

Itse jos olisi tuossa tilanteessa niin kattelisin sopivan pienellä etukuormaimella varustetun turbiinikytkimellisen 6000 sarjan Valmetin vaihdossa 705:een ja käyttäsin säästyneet rahat kunnon lingon, mahdollisesti takalevyn ja kauhan hankintaan. Uusissa traktoreissa arvo tippuu enempi ja rahaa hukkuu, mut työkoneissa arvo säilyy paremmin. Ja jos käyttö ei ole suurisuuntaista niin ei kovin uutta traktoria ole oikein järkeä hommata. 705:een vois muuten laittaa etukuormaimen, mut se laatikko ei ole paras siihen hommaan.

Toki tuon "sopivan pienellä etukuormaimella varustetun 6000 sarjalaisen" tilalle voi ehdottaa muitakin koneita, mut omasta kokemuksesta tiedän että huollettuna mezzolla ajaa vähillä korjauksilla pitkälle. Ennemin uskaltaisin luottaa vaikkapa 5000 tuntia ajettuun huollettuun mezzoon kuin noihin a sarjalaisiin vaikka niiden edeltäjissä ei meillä mitään isompaa vikaa ole koskaan ollutkaan.
Vastaa Viestiin