VM:lla heinän siementä?

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

antrai
Luokka: 50 hv., takaveto

VM:lla heinän siementä?

Lukematon viesti Kirjoittaja antrai »

Onkohan jollain kokemuksia kylvää VM:llä isosta siemenlaatikosta rypsirattaistolla heinänsiementä, onniistuukohan se? Holvaako siemen ja saakohan noilla rypsirattaistoilla riittävän pienen ja tasasen syötön? Rypsinkylvö ainaki vissiin pitäs onnistua!
antrai

Re: VM:lla heinän siementä?

Eikö kellää oo kokemuksia heinänkylvöstä vieskalaisen isosta boxista, lisäksi kiinnostais onko mitään käytännön asiaa otettava huomioon kun asentaa ruiskuuramerkkaria vm:ään, ruisku 12m ja vm 3m, renkaan urat tulee eri kylvölaistoihin?
Ohjuri on Teejet intellitram
Astral
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Astral »

Vahvasti suosittelen 15m ruiskun hankkimista, helpottaa sitte iha törkeesti sitä urien tekoo, ei tarvi kumpaankin suuntaan jättää aina yhtä uraa
bouli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

antrai kirjoitti:Eikö kellää oo kokemuksia heinänkylvöstä vieskalaisen isosta boxista, lisäksi kiinnostais onko mitään käytännön asiaa otettava huomioon kun asentaa ruiskuuramerkkaria vm:ään, ruisku 12m ja vm 3m, renkaan urat tulee eri kylvölaistoihin?
Ohjuri on Teejet intellitram
Aika yleinen tapa 12 metrisen ruiskun ja kolmimetrisen kylvimen kanssa on kylvää lohkoa ensin ympäri esim. neljä koneen leveyttä ilman uria ja vasta sen jälkeen aletaan tekemään uria normaalisti siten että tulevat saamaan koneen leveyteen.
Ruiskuttaessa sitten ajetaan ensimmäinen kierros ilman uria ja seuraava sitten urista sulkien puomista se osa mikä menee päällekkäin.
Ymmärsiköhän tästä sepustuksesta mitään..
Pasi
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

bouli kirjoitti:Ruiskuttaessa sitten ajetaan ensimmäinen kierros ilman uria ja seuraava sitten urista sulkien puomista se osa mikä menee päällekkäin.
Kyllä sen verran että itse miettimällä pitäisi valjeta... Ajatushan oli se, että kylvetään ensin sen verran, että päästään alkuun myös ruiskulla. Tavalla tai toisella. Yhdistelmää 3 m kylvökone ja 12 m ruisku ei saa täsmäämään kuin ajamalla aloitusreunassa ruiskulla päällekkäin tai jättämällä kaista ruiskuttamatta. Täsmäyksen voi tehdä myös kaventamalla kylvökonetta vantaita sulkemalla alussa niin, että saa siirrettyä kylvökaistan ajourille sopiviksi. Siitä eteenpäin samaan kylvökaistaan tehdyt urat täsmäävät.

Se ajatus, että renkaiden urat tulisi eri kylvökaistoihin kannattaa heti suosiolla unohtaa. Kylvötyön aikana liian hankala. Jossain vaiheessa todennäköisesti toinen ura jää pois tai tulee väärään paikkaan.
jk

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

useana vuotena kylvettiin 3m koneella 12m ruiskulle uria käyttäen. Ei nyt tarkasti muista, mutta olikos se nyt sitten seitsemänteen kaistaan ekat urat? Ruiskutus alkoi reunasta ilman uria ja sitten se seitsemäs kaista yksi lohko suljettuna. Kikkailua mutta huomattavasti helpompaa kuin urien jättö eri kaistoihin. En suosittele...
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Pasi kirjoitti:
Se ajatus, että renkaiden urat tulisi eri kylvökaistoihin kannattaa heti suosiolla unohtaa. Kylvötyön aikana liian hankala. Jossain vaiheessa todennäköisesti toinen ura jää pois tai tulee väärään paikkaan.

Kokemuksesta voin kertoa, että kyllä tuo vaan toimii, ja voin kertoa myös, että jos raidat jää päälle, niin niitä on vain 6 metrin välein, ei 3 m välein. Koneen etureunaan kun laittaa vaikka palan jeesusteippiä, niin muistaa kummalle puolen konetta se ura tulee, niin ei tarvii kovin älykäs olla kun osaa hahmottaa kylväessä että pitääkö se toinen ura tehdä vai ei, siihen paluu kaistaan. Siinä kun kylvön aloittaa, niin katsoo sen pään lohkosta, jossa uratoiminto vaihdetaan, niin sitten ei muuta tarviikaan kun vaihtaa asennosta toiseen siellä päässä. Itse seurasin ajo-opastimella sitä uran kohtaa :idea: niin eipä mennyt kuin pari kertaa väärin, johtuen satelliittien vaihtumisesta siinä alkuillasta, jolloin parin metrin heittoa oli puolen tunnin ajan....

Tarkalla kylvömiehellä kyllä onnistuu hyvin(naimaraidat saa tehdä joku muu).
Juhta
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Juhta »

bouli kirjoitti: Aika yleinen tapa 12 metrisen ruiskun ja kolmimetrisen kylvimen kanssa on kylvää lohkoa ensin ympäri esim. neljä koneen leveyttä ilman uria ja vasta sen jälkeen aletaan tekemään uria normaalisti siten että tulevat saamaan koneen leveyteen.
Ruiskuttaessa sitten ajetaan ensimmäinen kierros ilman uria ja seuraava sitten urista sulkien puomista se osa mikä menee päällekkäin.
Taikka sitten aloitetaan siten, että ekat urat jätetään toiseen vetoon reunasta alkaen ja siitä eteenpäin normaalisti joka neljänteen. Ruiskuttaessa sitten ensimmäisellä kierroksella kun ajetaan pelto ympäri, suljetaan ruiskusta kolme reunimmaista suutinta. Näin itse olen homman yleensä hoitanut. Edellyttää tietysti, että pellon laidalla ei ole puustoa ja puskia.

[eli,jos urat jää vetoon 4/4, aloitetaan kylvö uralaskurin lukemalla 3/4]
altr
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja altr »

Toimiiko toi teejetin ura-automatiikka edes erikaistoihin tehtyihin uriin.Ei ainakaan minun koneessani, en kyllä muista onko sama teejet.Eilen virittelin rypsirattaistoa isonsäiliön puolelle kun ei ole tota ura toimintoa piensiemen puolella, ja olis ollu niin kallis.Jonkunverran iso homma toikin kun taas vaihtaa takas viljalle.Mielestäni aika viritys koko rypsirattaisto.Koko syöttölaitteele tuleva voima kulkee yhden pienen kiilaruuvilla kiristettävän ketjupyörän kautta ja jos se pettää pyörimisvahtikaan ei siitä ilmoita.
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

sirkussonni kirjoitti:Itse seurasin ajo-opastimella sitä uran kohtaa niin eipä mennyt kuin pari kertaa väärin, johtuen satelliittien vaihtumisesta siinä alkuillasta, jolloin parin metrin heittoa oli puolen tunnin ajan....

Tarkalla kylvömiehellä kyllä onnistuu hyvin(naimaraidat saa tehdä joku muu).
Tunnustan nettijulkisesti olevani sen verran huolimaton, etten pysy aina edes orasrivien suunnassa kun tulee turhan paljon kuikuiltua mitä siellä takana tapahtuu :mrgreen: Vaikka on siitäkin joskus harvoin hyötyä. Ja ilman jotain kirjanpitoa tai automaattista apua menisin varmasti laskuissa sekaisin.

Sirkussonnin kuvaamalla tavalla onnistuu. Mutta jos on ajo-opastin, ruiskutusurien tarpeen voi kyseenalaistaa. Ruiskutusurista ei silloin ole varmaa hyötyä kuin kasvukauden loppuvaiheessa tehtävässä vehnän lisätyppilannoituksessa. Pelkään tautiruiskutukseen varautuminen urilla on vähän niin ja näin. Peitatulla siemenellä ja edes jonkin sortin kasvinvuorotuksella taudit pysyvät suht hyvin kurissa. Ura-automatiikan toimivuutta edellä jo epäiltiin. Laitteistoa kai voi ohjata myös itse. Silloin voisi kylvökaistoja laskea vanhanaikaisesti tukkimiehen kirjanpidolla.
sirkussonni

Juhta kirjoitti:
Taikka sitten aloitetaan siten, että ekat urat jätetään toiseen vetoon reunasta alkaen ja siitä eteenpäin normaalisti joka neljänteen. Ruiskuttaessa sitten ensimmäisellä kierroksella kun ajetaan pelto ympäri, suljetaan ruiskusta kolme reunimmaista suutinta. Näin itse olen homman yleensä hoitanut. Edellyttää tietysti, että pellon laidalla ei ole puustoa ja puskia.

[eli,jos urat jää vetoon 4/4, aloitetaan kylvö uralaskurin lukemalla 3/4]

Eikös kaiken helpoin tapa olis ajaa ensin pelto ympäri puolikkaalla koneen leveydellä, sen jälkeen ei ole mitään ongelmaa....
antrai

altr kirjoitti:Toimiiko toi teejetin ura-automatiikka edes erikaistoihin tehtyihin uriin.Ei ainakaan minun koneessani, en kyllä muista onko sama teejet.Eilen virittelin rypsirattaistoa isonsäiliön puolelle kun ei ole tota ura toimintoa piensiemen puolella, ja olis ollu niin kallis.Jonkunverran iso homma toikin kun taas vaihtaa takas viljalle.Mielestäni aika viritys koko rypsirattaisto.Koko syöttölaitteele tuleva voima kulkee yhden pienen kiilaruuvilla kiristettävän ketjupyörän kautta ja jos se pettää pyörimisvahtikaan ei siitä ilmoita.

Kyllä tuo LHintellitram 500 ohjaa ura-automatiikkaa myös erikaistoiohin tehtyihin uriin, ja kyllä sitä aion myös kokeilla. Täytyy vain huolehtia, että ei tule paljo päällekkäiskylvöä. Mulla kans nuo rypsirattaat hommattuna, eikös niillä voi kylvää viljaakin vai onko aina vaihdeltava rattaita edes takas? Mitenkähän se heinän kylvö sieltä isosta säiliöstä onnistuu??
Juhta
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Juhta »

sirkussonni kirjoitti: Eikös kaiken helpoin tapa olis ajaa ensin pelto ympäri puolikkaalla koneen leveydellä, sen jälkeen ei ole mitään ongelmaa....
No ei huono konsti tuokaan, varsinkinkaan silloin jos koneessa on puolella koneella kylvö toiminto. Omassa superseedissä sitä ei ole, vaan pitäisi sitten käydä luukut tökkimässä nollaan puolesta koneesta. Itse olen kokenut helpommaksi sulkea ruiskusta ne kolme suutinta, kolme triplettiä kääntää väliasentoon, jolloin ne ovat suljetut.
somppit
Luokka: Hevosaura

Ajourista

Lukematon viesti Kirjoittaja somppit »

Tänä keväänä käytössä ensimmäistä kertaa tuollainen köyhän miehen ajouramerkitsinviritelmä. Hain varaosaliikkeestä syöttölaitteeseen virallisen kytkimen ja muut hilut, mutta manuaalinen ohjain/laskuri rakennettu itse. Urat tulee siis nimenomaan peräkkäisillä vedoilla koneen reunaan ja sitten taas kaks vetoa ilman uraa. Hyvin on ainakin pari päivää sujunut ja kerran vain unohtunut painaa napista käännöksessä, mutta senkin huomas nopeesti, kun laskurissa näyttää toiseen suuntaan aina parittomaa lukua ja toiseen parillista. Nopeesti sen vaan oppii hahmottamaan mihin se uran pitäs tulla ja kuskikin pysyy hereillä, kun seuraa monesko veto on menossa. Niin ja tulihan tuossa kytkimessä kaupan päälle vielä akselin pyörimisvahti.
sirkussonni

Jyrsinkylvöä aiemmin harrasteneena, tuli jossakin vaiheessa ajatus laittaa rajakytkin vetoaisaan siten, että kun kääntää siihen suuntaan kun urat pitää laittaa/ pois ottaa, summeri särähtää. Eli se olisi siis ollut todella helppo sen jälkeen aina summerin äänestä vaihtaa asentoa, no näppärämpi laittais jo siihen sitten automatiikankin, itse asiassa rajakytkin sellainen että joka toisesta kytkennästä kiinni ja toisesta auki, sitten vaan korjaus ohikytkimellä... :idea:
Vastaa Viestiin