Ajatusleikkiä
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Ajatusleikkiä
Noita isoja velalla tehtyjä lypsytiloja näyttää välistään myynnissä olevan, vanhat velattomat eläintilat pärjää, mutta kun alkaa peltoa olemaan jo sen verran että kotieläintilan tuet alkaa lähtemään ja alkaa elukoitten pois laitto mietityttämään tai laajentaminen mikä voi johtaa tuohon ensimäiseen, nämä ovat itseäni mietityttäneet, että rakennuttaako kylmäpihaton lihanaudoille vai pistäisikö nykyisetkin pois ja alkaisi vallan kasvinviljely tilaksi, sehän voi olla pihaton kunto jo lopuillaan kun kaikki lainat saa maksettua ja joutuisi laajentamaan lisää lainarahalla tai kunnostamaan vanhaa, tai sitten se jälkimmäinen vaihtoehto, että kun tilan saa maksettua (SPV) niin voi alkaa laajentamaan peltohankinnoilla mikä ei sekään kannata heikoimmilla viljanhinnoilla, se taas ajaa pieniä tiloja erikoiskasvi viljelyyn kunnes menee hermot ja lähtee tila myyntiin.
Re: Ajatusleikkiä
Toisaalta lypsykarjatouhussa on hengästyttävän korkeat investointituet. 40% avustus ja nuorille 10 % korotettuna. Siis puolet suoraa avustusta ! Pankit myöntävät lainaa 35%-75% rakennuksen arvosta, joten omaa rahaa et tarvitse jopa ollenkaan. Kannattaakin harkita, onko viistasta ylipäätään hankkia omaa karjaa. Rakenna viisaasti muuntamiskelpoinen korkea teräsrunkohalli etevällä sijainnilla. Muutaman vuoden keplottelet ja kuskaat siellä muutamaa kantturaa tukiehdot täyttämässä, ja avot, sinulla on puolihintainen monikäyttöinen teollisuus/tuotantohalli jossa voi toteuttaa mitä vaan ikinä.
Valitettavasti tämä ajatus ei toimi rakennettaessa omasta puutavarasta matala puurunkoväliseinähässäkkä Peräkylään. Niissä on vaan pidettävä sitä karjaa, tuomiopäivään saakka.[/quote]
Joten omaa rahaa et tarvitse jopa ollenkaan ?Prosentit hämäävät,kun oma kustannusarvio on vaikkapa 1,2 milj.,saa TE-keskuksen rakennusmestari kustannuksiksi vain 900 000 ja tukiprosentit sitten siitä.Usein tulee "hiukan" työtähelpottavia pikkulisäyksiä ja loppusumma on 1,4 milj. Sun prosenteilla tukea 450 donaa ja 950 donaa velkaa,eikä omaa rahaa tarvittu lainkaan.
http://www.lainvoima.com/kohde.php?id=819
Ja tuolla on sitten lopputulosta.
Valitettavasti tämä ajatus ei toimi rakennettaessa omasta puutavarasta matala puurunkoväliseinähässäkkä Peräkylään. Niissä on vaan pidettävä sitä karjaa, tuomiopäivään saakka.[/quote]
Joten omaa rahaa et tarvitse jopa ollenkaan ?Prosentit hämäävät,kun oma kustannusarvio on vaikkapa 1,2 milj.,saa TE-keskuksen rakennusmestari kustannuksiksi vain 900 000 ja tukiprosentit sitten siitä.Usein tulee "hiukan" työtähelpottavia pikkulisäyksiä ja loppusumma on 1,4 milj. Sun prosenteilla tukea 450 donaa ja 950 donaa velkaa,eikä omaa rahaa tarvittu lainkaan.
http://www.lainvoima.com/kohde.php?id=819
Ja tuolla on sitten lopputulosta.
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 408
- Liittynyt: 31 Maalis 2006, 11:54
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Re: Ajatusleikkiä
Juolahti mieleen vielä yksi tuotantosuunta:
Hiehohotelli.
Kasvatat muiden tilojen hiehot. Hiehot tulisivat terninä sinulle ja palauttaisit ne sitten lypsykarjatiloille ennen poikimista.
Ainakin Pohjois-Savossa on hanke menossa josta voisi olla hyötyä.
Investoinnitkaan eivät olisi kovin suuret.
Hiehohotelli.
Kasvatat muiden tilojen hiehot. Hiehot tulisivat terninä sinulle ja palauttaisit ne sitten lypsykarjatiloille ennen poikimista.
Ainakin Pohjois-Savossa on hanke menossa josta voisi olla hyötyä.
Investoinnitkaan eivät olisi kovin suuret.
Re: Ajatusleikkiä
"Muutaman vuoden"jupesa96 kirjoitti:
Rakenna viisaasti muuntamiskelpoinen korkea teräsrunkohalli etevällä sijainnilla. Muutaman vuoden keplottelet ja kuskaat siellä muutamaa kantturaa tukiehdot täyttämässä, ja avot, sinulla on puolihintainen monikäyttöinen teollisuus/tuotantohalli jossa voi toteuttaa mitä vaan ikinä.
t. lähes tällä ideologialla kotitilansa rakennukset rempannut ja maksanut. Ei tosin mitään "muuntautumiskelpoista hallia" mutta toimivat rakennukset kuitenkin. Yhdentoista vuoden sitoumuksen aamukamman viimeisiä piikkejä tässä katkotaan... eipä silti ei kaduta yhtään.
Mika