luvatta toisen maalla
Valvoja: Farmari-ryhmä
luvatta toisen maalla
Kävi siten että hakeurakoitsija piti kalustoaan, vaihtoi koukkulavoja traktorin kärryltä auton päälle lupaa kysymättä puun varastointiin käytetyllä laanilla. Itse haketukseen ei olla mitenkään osallisia vaan sattu vaan olemaan sopiva laani heidän tarkoituksiin. Nyt paikka on vähän erinäköinen, raiteilla ja kuralla. Paikalla oli kyllä kesällä varastoitu puita, osa on edelleen siinä ja jälkiä oli jo ennestään mutta se että mennään ilman lupaa kysymättä toisen maalle pistää harmittaan. Itselle ei tulis mieleenkään tehdä tuollaista ja itsekkin kun touhuaa metsähommissa niin lupa kyllä kysytään ja on tarve mennä toisen maalle. Tämäkin urakoitsija olisi kyllä saanut luvan toimia ko. paikassa jos olis tullut kysymään. Liekkö matka taloon sit liian pitkä, 400 m. Metsä sillai välissä ettei itse nähty heti mitä siellä touhutaan. Tällainen pistää miettiin urakoitsijan ammattitaitoa ja urakanantajasta välittyvää kuvaa. Urakanantaja kuitenkin yksi alan isoista toimijoista, jää tosi huono kuva heidän toiminnastaa. Saa nähdä siistivätkö jälkensä kun häipyvät, eilen olin palkka kuskin puheilla ja kyselin asiasta ja käskin tasata jälkensä lähteissään.
Ensimmäisestä kuvasta näkee että metsään menevät raiteet on ennestään kuralla, samalla tapaa oli laani. Raiteet yhdellä kohtaa eikä koko alue. Toinen kuva on otettu tien reunasta. Ja jotta kenellekkään ei jäisi epäselväksi niin nuo jäljet ei ole se suurin kiukua aihe vaan se että mennään ilman lupaa toisen maalle. Heinä kyllä kasvaa uudestaan.
Miten muut suhtautuu tällaiseen? Otanko herneet nenään liian pienestä vai miten pitäisi suhtautua?
Ensimmäisestä kuvasta näkee että metsään menevät raiteet on ennestään kuralla, samalla tapaa oli laani. Raiteet yhdellä kohtaa eikä koko alue. Toinen kuva on otettu tien reunasta. Ja jotta kenellekkään ei jäisi epäselväksi niin nuo jäljet ei ole se suurin kiukua aihe vaan se että mennään ilman lupaa toisen maalle. Heinä kyllä kasvaa uudestaan.
Miten muut suhtautuu tällaiseen? Otanko herneet nenään liian pienestä vai miten pitäisi suhtautua?
Re: luvatta toisen maalla
Korvausta hakemaan.. Vaikka kuorma soraa jos teet itselle laanipaikan 
Oliko hakeurakoitsija tietoinen kenen maalla liikkui tai luuliko kenties puukaupan järjestäjän hoitaneen luvat kuntoon? Kuvista päätellen onhan tuossa hiukan venytetty tavanomaista tieoikeutta, mutta jos oli pieni haketus niin sorakuorma voi viedä urakoitsijan tilin jo miinukselle.
- Auts
- Luokka: >500hv
viewtopic.php?f=14&t=3658&hilit=pelloll ... A4j%C3%A4t
Tonkin keskutelun perusteella
Jos noi luvattatomat haluaa pois, koko tontti aidan tai suuren ojan taakse ja liittymiin puomit. Tuli tuokin tieden "yhteisomistajuus" nähtyä tämän kesän harjoittelupaikassa.
Tuo ei itseänikään haittaisi luvan kysyttyä.
Puitakin on useaan otteeseen tukkiautot pudotelleet pelloille välivarastoon luvatta, täytynee seuraavalla kerralla ottaa vuokraa.
Tonkin keskutelun perusteella
Jos noi luvattatomat haluaa pois, koko tontti aidan tai suuren ojan taakse ja liittymiin puomit. Tuli tuokin tieden "yhteisomistajuus" nähtyä tämän kesän harjoittelupaikassa.
Tuo ei itseänikään haittaisi luvan kysyttyä.
Puitakin on useaan otteeseen tukkiautot pudotelleet pelloille välivarastoon luvatta, täytynee seuraavalla kerralla ottaa vuokraa.
En osaa sanoa siihen että luuliko urakoitsija urakanantajan järjestäneen luvan. Varsinainen haketus paikka oli n. 2 km päässä kylätietä eteenpäin, luulisi ymmärtävän ettei saman maanomistajan maalla liikuta. Urakanantaja suhtautui myönteisesti sähköpostilla esitettyyn kritiikkiin ja myönsi että virhe on hänen, jos kuvitteli oikeaan paikkaan tuon. Tai sit ovat olleet muuallakin omin luopinensa muiden maalla. Saa nähdä miten asia jatkuu kun lupasi ottaa yhteyttä puhelimitse.Carnivor kirjoitti:Oliko hakeurakoitsija tietoinen kenen maalla liikkui tai luuliko kenties puukaupan järjestäjän hoitaneen luvat kuntoon? Kuvista päätellen onhan tuossa hiukan venytetty tavanomaista tieoikeutta, mutta jos oli pieni haketus niin sorakuorma voi viedä urakoitsijan tilin jo miinukselle.
Useamman päivän ovat lähimaastossa hakettaneet. Nyt ei ollut enään viety konttia samaan paikkaa, oli jätetty 150m eripaikkaan vanhalle tien pohjalle missä osaksi taimia, osaksi kuljettu koneilla. Kuitenkin 10 m varsinaisen tien reunasta metsään päin. No, pitäähän ne johonkin jättää ja vaihtaa autosta traktorin kärrylle ja toisin päin.
Mulla vähän vastaava tapaus viime kesältä; vapon aliurakoitsija oli naapurilla kannonnostossa ja päätti sitten omin nokkinensa tehdä mun 2-v kuusentaimikkooni kaivinkoneella kääntöpaikan. Rahalla urakoitsija siitä sitten selvisi.
Mun mielestä näistä pitää aina vaatia korvaukset ja vieläpä tuntuvat. Ei sinänsä, että olisi iso vahinko tapahtunut, mutta eivätpähän toimijat ota muuten opikseen. Esimerkiksi Metsäliitto ja MHY on käynyt joka vuosi puolellani luvattomasti, milloin hakkuuta, varastointia tai puunajoa. Joka kerta olen laittanut he maksamaan. Viimeisin tapaus viime viikolta, ei tosin kuin 6kpl kuiturunkoja. Tuli aika hyvä kuutiohinta.
Nyt ovat alkaneet oppimaan. Esim MHY:n leimikon tekijä soittaa aina jos ovat rajalla ja katsotaan yhdessä rajat yms. Vaikka tällöin esim. hakkuu menisikin vähän väärälle puolelle, niin pulinat on pois kun molemmat osapuolet ovat olleet asiasta tietoisia.
Samaa periaatetta olen harrastanut itse jo vuosia, jos metsässäni on esim hakkuu, niin käyn yhdessä rajanaapurin kanssa nauhoittamassa tai ainakin pyydän häntä kaiken varalta tarkistamaan nauhoituksen. Eipä ole rajanylityksiä tai rutinoita niistä tullut.
Mun mielestä näistä pitää aina vaatia korvaukset ja vieläpä tuntuvat. Ei sinänsä, että olisi iso vahinko tapahtunut, mutta eivätpähän toimijat ota muuten opikseen. Esimerkiksi Metsäliitto ja MHY on käynyt joka vuosi puolellani luvattomasti, milloin hakkuuta, varastointia tai puunajoa. Joka kerta olen laittanut he maksamaan. Viimeisin tapaus viime viikolta, ei tosin kuin 6kpl kuiturunkoja. Tuli aika hyvä kuutiohinta.
Nyt ovat alkaneet oppimaan. Esim MHY:n leimikon tekijä soittaa aina jos ovat rajalla ja katsotaan yhdessä rajat yms. Vaikka tällöin esim. hakkuu menisikin vähän väärälle puolelle, niin pulinat on pois kun molemmat osapuolet ovat olleet asiasta tietoisia.
Samaa periaatetta olen harrastanut itse jo vuosia, jos metsässäni on esim hakkuu, niin käyn yhdessä rajanaapurin kanssa nauhoittamassa tai ainakin pyydän häntä kaiken varalta tarkistamaan nauhoituksen. Eipä ole rajanylityksiä tai rutinoita niistä tullut.
Tänään sitten Vapon hakkuriurakoitsija päätti tehdä täysin samaan paikkaan taas kääntöpaikan. Vaikka taimia tuhoutui vähemmän, niin lasku on suurempi kuin viimeksi. Multa alkaa huumori olla aika vähissä.hogi kirjoitti:Mulla vähän vastaava tapaus viime kesältä; vapon aliurakoitsija oli naapurilla kannonnostossa ja päätti sitten omin nokkinensa tehdä mun 2-v kuusentaimikkooni kaivinkoneella kääntöpaikan. Rahalla urakoitsija siitä sitten selvisi.
Montakohan kertaa Vapon työnjohto aikoo tehdä saman virheen?
-
nelosnuhvi
- Luokka: Puutarhatraktori
Kunnon korvaukset vaadit vaan, muutama sorakuorma ainaskin! Pitää osata pitää puolensa näissä. Syksyllä kävi hakettajat mettätiellä vähän pyörittelemässä. No soitto metsäliittoon, kävin lanaamassa itse tien tasaiseksi laitoin siitä laskun ja parin viikon päästä saapui vielä pari kuormaa soraa tielle. Kuntoon tuli, ja ei muuten hakettajat enää seuraavalla kerralla turhia pyöritelleet 
ite en oo vaatinu mitään rahaa pikkujutuista em kaivinkoneurakoitsia upotti koneen mun puolelle suota kaato 30-40 massa mäntyä ilman lupaa että sai sen toisella koneella ylös kysy että mitä maksaa sanoin että ei mitään mutta jos tarvin kaivuria juhannusyönä niin tuut vaikka olisit lapissa
Tuosta luvatta... Mulla muutaman ha:n avohakkuu, pari vuotta sitten. Kesäleimikko. Siinä rajanaapuri, vanha äijä. Syksyllä alko "nousee" lumppia, kiekkoja, jotka moton jäljiltä, kantojen päälle. Ukon ja mun rajaojalle ilmesty sillaksi vanha ovi. Toukokuulla istutin taimia. Gubben tontin viertä kun istuttelin, siellä näitä kiekkoja oli vierussa tontinsa perällä. Viranomaisen kautta lähetin terveiset...Äijän palaute liittyi jotenkin mun mielenterveyteeni... "Silta" kuitenkin hävisi. 
Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta eikö puukauppaa tehdessä voisi jo sopia missä ja miten puut säilytetään ja telataan jos on tarve ja miten ja missä konttien ym. vaihdot tehdään kun suurin osa kuitenkin tietää hyvin kummonen rumba jonkun aukon tuotteiden kuljetus on, varsinkin jos itte aukko ei ole tien varressa. Tämä on tietenkin metsäfirman hommia mutta tulis ostaja valmiin kaavakkeen ja kartan kanssa johon merkittäis tulevat toimeenpiteet. Olis urakoitsijankin helppoa kun vois suoraan kattoa papereista miten toimia eikä joutuis elämään pelkän muistikuvan varassa minkä joku on selittänyt puhelimeen samalla kun urakoitsija on syöttänyt haketta hakkurin kitaan. Samoiten olis motolla ja ajokoneella helppoa kun ei tarvitsis soveltaa vaan sais kattoa paperista miten toimitaan. Jokaisesta työmaasta olis vaan lehtiö missä olis kaikki tiedot.
Sais urakoitsija keskittyä työhön eikä kaikenmaailman lupien kysymiseen maanomistajilta joista ei välttämättä tiedä edes missä asuu saatikka puhelinnumeroita.
Sais urakoitsija keskittyä työhön eikä kaikenmaailman lupien kysymiseen maanomistajilta joista ei välttämättä tiedä edes missä asuu saatikka puhelinnumeroita.
Jos puittesi välivarasto toisen pellolla tai metsässä, vähintään putsaat laanin sen jälkeen, kun puut lähteneet ja käsityönä. Ikävää jos oksan karahkat pyörii äkeen tai kylvökoneen vantaissa, touoilla 
Metsäkone puolella kyllä on tiedossa pinojen ja muiden paikat, ostomies on sopinut ne ja merkinnyt työmaa karttaan. Sen saa katsella tietokoneen näytöltä missä näkyy koneen sijainti gps:n välityksellä. Välillä vaan ei pidä toi paikannus paikkaansa, tuntuu että välillä signaalia häiritään tarkoituksella. Eri päivinä samaan kellon aikaan näyttää eri tavalla. Jos puut joudutaan varastoimaan naapurin maalle niin siitä on sovittu että maksetaanko korvausta vei meneekö naapurisopuna.vms1 kirjoitti:Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta eikö puukauppaa tehdessä voisi jo sopia missä ja miten puut säilytetään ja telataan jos on tarve ja miten ja missä konttien ym. vaihdot tehdään kun suurin osa kuitenkin tietää hyvin kummonen rumba jonkun aukon tuotteiden kuljetus on, varsinkin jos itte aukko ei ole tien varressa. Tämä on tietenkin metsäfirman hommia mutta tulis ostaja valmiin kaavakkeen ja kartan kanssa johon merkittäis tulevat toimeenpiteet. Olis urakoitsijankin helppoa kun vois suoraan kattoa papereista miten toimia eikä joutuis elämään pelkän muistikuvan varassa minkä joku on selittänyt puhelimeen samalla kun urakoitsija on syöttänyt haketta hakkurin kitaan. Samoiten olis motolla ja ajokoneella helppoa kun ei tarvitsis soveltaa vaan sais kattoa paperista miten toimitaan. Jokaisesta työmaasta olis vaan lehtiö missä olis kaikki tiedot.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Ostomies on siis päättänyt ne.oppipoika kirjoitti:Metsäkone puolella kyllä on tiedossa pinojen ja muiden paikat, ostomies on sopinut ne ja merkinnyt työmaa karttaan. Sen saa katsella tietokoneen näytöltä missä näkyy koneen sijainti gps:n välityksellä. Välillä vaan ei pidä toi paikannus paikkaansa, tuntuu että välillä signaalia häiritään tarkoituksella. Eri päivinä samaan kellon aikaan näyttää eri tavalla. Jos puut joudutaan varastoimaan naapurin maalle niin siitä on sovittu että maksetaanko korvausta vei meneekö naapurisopuna.vms1 kirjoitti:Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta eikö puukauppaa tehdessä voisi jo sopia missä ja miten puut säilytetään ja telataan jos on tarve ja miten ja missä konttien ym. vaihdot tehdään kun suurin osa kuitenkin tietää hyvin kummonen rumba jonkun aukon tuotteiden kuljetus on, varsinkin jos itte aukko ei ole tien varressa. Tämä on tietenkin metsäfirman hommia mutta tulis ostaja valmiin kaavakkeen ja kartan kanssa johon merkittäis tulevat toimeenpiteet. Olis urakoitsijankin helppoa kun vois suoraan kattoa papereista miten toimia eikä joutuis elämään pelkän muistikuvan varassa minkä joku on selittänyt puhelimeen samalla kun urakoitsija on syöttänyt haketta hakkurin kitaan. Samoiten olis motolla ja ajokoneella helppoa kun ei tarvitsis soveltaa vaan sais kattoa paperista miten toimitaan. Jokaisesta työmaasta olis vaan lehtiö missä olis kaikki tiedot.
Ehkä niinkin joissain tapauksissa, suurimmalla osalla työmaista käy kuitenkin isäntä vahtimassa montakin kertaa päivässä eli niissä ei pysty tekee pinoja väärään paikkaan. Naapurin maalle tehtävät pinot tietenkin eriasia, näissä tapauksissa meillä on ollut tapana varmistaa asia.Rubinjo kirjoitti:Ostomies on siis päättänyt ne.oppipoika kirjoitti:Metsäkone puolella kyllä on tiedossa pinojen ja muiden paikat, ostomies on sopinut ne ja merkinnyt työmaa karttaan. Sen saa katsella tietokoneen näytöltä missä näkyy koneen sijainti gps:n välityksellä. Välillä vaan ei pidä toi paikannus paikkaansa, tuntuu että välillä signaalia häiritään tarkoituksella. Eri päivinä samaan kellon aikaan näyttää eri tavalla. Jos puut joudutaan varastoimaan naapurin maalle niin siitä on sovittu että maksetaanko korvausta vei meneekö naapurisopuna.vms1 kirjoitti:Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta eikö puukauppaa tehdessä voisi jo sopia missä ja miten puut säilytetään ja telataan jos on tarve ja miten ja missä konttien ym. vaihdot tehdään kun suurin osa kuitenkin tietää hyvin kummonen rumba jonkun aukon tuotteiden kuljetus on, varsinkin jos itte aukko ei ole tien varressa. Tämä on tietenkin metsäfirman hommia mutta tulis ostaja valmiin kaavakkeen ja kartan kanssa johon merkittäis tulevat toimeenpiteet. Olis urakoitsijankin helppoa kun vois suoraan kattoa papereista miten toimia eikä joutuis elämään pelkän muistikuvan varassa minkä joku on selittänyt puhelimeen samalla kun urakoitsija on syöttänyt haketta hakkurin kitaan. Samoiten olis motolla ja ajokoneella helppoa kun ei tarvitsis soveltaa vaan sais kattoa paperista miten toimitaan. Jokaisesta työmaasta olis vaan lehtiö missä olis kaikki tiedot.
Edit. Yrittäjiä on niin monenlaisia suurin osa hoitaa hommat asianmukaisesti ja ne muutamat joilla on aihan omat lait ja toimintatavat pilaavat kaikkien maineen. Niin kuin joka alalla. Se ollaan huomattu että kun hoitaa asiat hyvin niin samaan taloon pääsee hakkaan uudelleen vaikka hintakilpailussa ei olis aivan huippu hintoihin päässyt, joillain ratkaisee muukin kuin ne viimeiset sentit puun hinnassa.