500/50 R17 vai 520/50 R17

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Born to be Mild
Luokka: Hevosaura

500/50 R17 vai 520/50 R17

Lukematon viesti Kirjoittaja Born to be Mild »

Tarkoituksena olisi päivittää yhteen kärryyn uudet, himppu isommat renkaat. Tuo 500x17 on tuttu rengas, mutta mikäs tuo 520 leveä on kun näyttävät yleistyneen viime vuosina? Onko käytännössä muuta eroa noilla kuin 20 millin leveys, hinnatkin pyörivät samoissa.

Ja kannattaako merkkirenkaista tai pintakuviosta maksaa lisähintaa? Esimerkiksi Michelinit olivat Vianorin lehdessä tarjouksessa, tosin pari maksaa silti melkein saman kuin neljän satsi halvimpia itärenkaita.

Ja tiedossa kyllä on että renkaan pitäsi olla vähintään 710 leveä ja 26,5 tuuman vanteella, mutta semmoset eivät nyt vaan sattumalta mahdu kyseisen kärryn alle.
Cultio
Luokka: >500hv

Re: 500/50 R17 vai 520/50 R17

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Onko käytännössä muuta eroa noilla kuin 20 millin leveys, hinnatkin pyörivät samoissa.
500 näyttäisi olevan ajosuuntaan uritettu kun taas 520 traktorikuviolla. Voi olla eroa vetovastuksella, ainakin metsäkärry on paljon raskaampi vetää kuin samankokoinen kippikärry suurin piirtein samalla painolla kyydissä. En tiedä johtuuko se yksinomaan renkaista vai muusta.
Ja kannattaako merkkirenkaista tai pintakuviosta maksaa lisähintaa?
Et ainakaan saa rahana eroa kuljetuksissa takaisin... pyöreys voi olla parempi merkkirenkaissa, mutta itse en näe kärryssä tarpeelliseksi maksaa siitä lisähintaa mun kuljetusnopeuksilla. Itse asiassa voisiko olla niin että halpakumit ovat enemmän kumia kuin huippusynteettiset merkkirenkaat, joista ehkä ei ole mitään jäljellä 20 v päästä, kun aurinkoon jättää seisomaan.
Vastaa Viestiin